{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.457 visninger | Oprettet:

urolig/ustyrlig hest (opsidning) {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jah som I måske ved, så har jeg en lækker Oldenborger hoppe på 10år.
vi er på det seneste rendt ind i et temmelig STORT problem!! lidt af problemet bunder nok i, at jeg har minimal tid til at ride og træne, og det ikke kan være hver dag p.g.a. sene arbejdstider.

anyway, så er der kommet et problem når hun skal rides. hun har altid været urolig og flytter sig når sadlen bliver lagt på, fred være med det.
men idag har jeg været derude og havde en veninde med til hjælp, fordi hun er blevet dum når man skal op.
så idag da satte jeg foden i bøjlen, og var så godt som oppe, så krummede hun ryggen og begyndte at stejle og bukke som en gal, og jah jeg røg af (igen)

faldt af hende (efter at var kommet op, for et par uger siden) fordi hun pludselig begyndte at stejle, så meget hun var tæt på at vælte bagover. og efter den episode har jeg ikke været på ryggen af hende, har simpelthen ikke kunnet.

hun flytter sig frem og tilbage når man ligger an til at vil op, træder ind mod en, med forbenet, så hun bevidst træder en over foden. (er sket et par gange)
hun bliver urolig så snart man ligger hånden på Manken, eller bare forsvislen på sadlen, og begynder at bakke.
hvis man ligger vægt i bøjlen med hånden, så krummer hun også ryggen.
Men hvis sadlen ikke er på, og man røre/trykker hende over ryggen er der intet, hun viser ikke tegn på ubehag eller smerte.

og jah jeg er blevet ældre, har fået barn og er noget mindre frygtsom end da jeg var ung, og ligeglad. så efter et fald prøver jeg ikke igen... selvom jeg nok burde.

Da jeg fik hende for godt 6mdr siden havde hun ikke været redet i over 3år. bare gået på en mark.
hun blevet tilfredet da hun var i den alder, og var med i et 3dages stævne hvilket hun ikke klarede så godt.

så har hun vist ikke været redet siden. jeg kender ikke så meget til hendes fortid, kun at hun også dengang var svær at komme op på. (ihvertfald hvad tidligere ejer har sagt)

skal siges, at fra jorden på folden er hun mega sød og kærlig. en rigtig nussetrold. (når vi ser bort fra udstyr) fordi så snart hun får det på, så vender hun til en helt anden hest.


Har I nogle ideer til hvad pokker jeg kan gøre, jeg er stort set ved at gi' op. Og jeg er klar over, at træning er vejen frem, men hvis tiden ikke er der til det hver dag, så kan det være lidt svært at opretholde det...
overvejer berider hjælp. men det er også pænt dyrt.


Urolig hest under opsidning
Er din hest urolig under opsidning? Så læs dette blogindlæg og bliv klogere.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  urolig/ustyrlig hest (opsidning)
  • #1   28. apr 2013
    Jeg vil jo mene, at hesten lige netop viser tegn på ubehag når man sætter den op.
    En hest behøves ikke gå bananas når man trykker den på ryggen, det kan ligge andre steder og hesten kan være en af dem, der ikke åbenlyst viser at den har ondt.

    http://www.fynshestefys.dk/symptomer.html

    " Opsidningsproblemer…

    Ubehag ved ridning generelt
    Forpartssyndrom
    Ribbenssmerter
    Angst for rytter
    Utålmodig hest "

    " Opsadlingsproblemer/sur når gjorden spændes…

    Sadelproblem
    Forpartssyndrom
    Rydsmerter
    Irriteret i maveregion "


  • #3   28. apr 2013 den sadel jeg har er ok til hende, den trykker ikke nogle steder eller andet. dog har jeg overvejet et gel pad til at ligge under.

  • #4   28. apr 2013 Krikken:
    det du siger der er jo symptomer ved de fleste ting.
    ved at de ikke behøver hoppe og springe ved tryk.


    jeg har prøvet 3 forskellige sadler, samme problem hver gang.
    jeg hælder mere til, at det er dårlig tilridning da det blev gjort. da hun også DENGANG var på samme måde (hvad jeg har fået fortalt)


  • #5   28. apr 2013
    En sadel skal ikke bare være ok, den skal helst være HELT perfekt ;o).
    Især når hesten reagere sådan og ikke er sådan med sadel, så ville mine alarm knapper begynde og blinke. Er den da tjekket af en sadelmager? Det ville jeg i første omgang få gjort samt set hesten efter fysisk, så man sikre sig at man ikke forsøger at træne sig ud af noget, der kan have en fysisk grund.



  • #6   28. apr 2013 Ring til en uddannet sadelmager og få hende tjekket af en dyrlæge med kiropraktor uddannelse..
    Det der er unormal adfærd og det hænger som oftest sammen med smerter..

    Så ingen ridning før begge parter har tjekket hende..

    Eller lær at flyve, så du ikke falder af;-)


  • #7   28. apr 2013 Nej den er ikke tjekket af en sadelmager...
    og når jeg siger ok så er det ikke sådan jo den er fin, men så mener jeg at den ligger godt på hende.


    profilbillede
  • #8   28. apr 2013 SavaLou : vil godt lære at flyve smiley kunne være rart.
    man falder sQ lidt tungere efterhånden haha smiley


  • #9   28. apr 2013 Uh, nu kunne jeg godt sige en masse mindre pænt, men det er ikke konstruktivt smiley

    Så i stedet for gentager jeg mit råd om sadelmager OG dyrlæge/kiropraktor..


    Og lov mig så at du ALDRIG sætter dig op på din hest i den sadel!!


  • #10   28. apr 2013 Jeg ville få den røntgen fotograferet i ryggen. Nogle heste er født med KS, og da den ikke bliver brugt meget forværres smerterne, da hun jo ikke har så mange muskler at holde " imod" med .

    Jeg har haft en der gjorde det samme, og den havde mange skader i ryg og ben.


  • #11   28. apr 2013
    Vil ikke sige at sadelen ligger særligt optimalt :o)
    Man kan heller ikke se hvor bredt kammer osv. er - som jo også kan gøre den kan trykke.


  • #12   28. apr 2013 Af hvad jeg kan se, så løfter sadlen sig bagtil. Ville smide et lammeskind (+ underlag) under som en start, men ville også have en kiropraktor/osv. i tankerne.

  • #13   28. apr 2013 Ikke nogle lappeløsninger med hverken lam eller gel til den der sadel...

    Hvis dine stiletter klemmer, så hjælper det da heller ikke at tage et par tykke uldstrømper på smiley


  • #14   28. apr 2013 Prøv at finde ud af om der er noget som gnaver

  • #15   28. apr 2013 SavaLou: det gør det faktisk :o) det gør jeg hver gang.

    anyway så må jeg få hende undersøgt i ryggen, min dyrlæge tilbyder grundig kiropraktisk behandling. så må vi tage ud og besøge ham igen smiley

    og må jeg spørgere hvad der er med netop DEN sadel? som jeg tilsyneladende ikke kan se...? Oo


  • #16   28. apr 2013 Pan-helle:) L : jeg har mærket under kanterne på sadlen når den ligger på hende, og den gnaver/klemmer ikke.
    syntes faktisk den ligger rigtig godt. men nu er jeg heller ikke uddannet sadelmager jo.


  • #17   28. apr 2013 Min araber Eminent gjorde noget af det samme og det var pga af sadlen.. jeg havde ikke lagt mærke til at den trykkede lige der under hvor jeg sad.. det kostede mig et brækket kraveben..

  • #18   28. apr 2013 Min dyrlæge/kiropraktor opdagede ikke alle min hests skader, men jeg blev da lettet for en mindre formue inden jeg sendte hende til røntgen .

  • #19   28. apr 2013 Den ligger i bagvægt, puderne ligner noget der ikke har set en stopning siden 2.verdenskrig og jeg vil godt sætte en 5'er på at lige så snart man sætter 10 kg i den sadel, så klasker den sammen om ryggen på hesten som en gennemblødt sommerhat.. Desuden er det noget nær et umuligt gjordtryk den laver på hesten..

    Hvis det viser sig at være gjordkrampe hun lider af, så find en BRED bananformet gjord til hende..

    Og jeg gætter på at du vejer mere end 10 kg smiley ergo er det der ikke godt for hesten...


    Sagde jo at jeg hellere ville holde mig til at skrige uddannet sadelmager- ikke bare en biks som fx Heri! Og så dyrlæge/kiro..

    Du skulle nok ha holdt dig til at jeg forsøgte at være konstruktiv smiley


  • #20   28. apr 2013 Og et er altså hvordan sadlen ligger på kræet, men noget andet er altså når man placerer en røv+ vægt i den OG ber kræet om at bevæge sig, uden hverken at måtte bestemme tempo eller retning smiley








  • #21   28. apr 2013 Hvad med når du rider uden sadel, hvis du har prøvet det? Hvis det er sadlen, den er gal med, så flipper hun forhåbentlig ikke, når du rider uden??? Det er vel ikke blevet en dårlig vane endnu...


  • #22   28. apr 2013 Det kan altså meget vel være at fru hest har afsindig ondt i ryggen og også har tænkt sig at sige nej tak til ridning uden sadel, så skal vi ikke tænke lidt på stakkels TS og hendes helbred og undlade at forslå yderligere ting der kan medføre at TS ender som udlært kanonkonge????

    Ved ikke med jer, men det gør altså nullernaller når jeg bliver sat af;-)


  • #23   28. apr 2013 Du skriver selv:

    "Hvis man ligger vægt i bøjlen med hånden, så krummer hun også ryggen.
    Men hvis sadlen ikke er på, og man røre/trykker hende over ryggen er der intet, hun viser ikke tegn på ubehag eller smerte."

    Ergo er det da umådeligt åbenlyst at sadlen ikke passer, eller at hesten har problemer med skelettet/muskulaturen.

    Ud fra det billede du viser passer sadlen efter min mening bestemt ikke, så få fat i en sadelmager og få hesten undersøgt. Husk også, at sadlen KAN ændre form når der kommer vægt i den. Har du undersøgt med din hånd om sadlen fx holder formen når du sidder deroppe?

    Uanset, så er en sadelmager og en dyrelæge dine bedste venner i den her problematik, og så skal du nok forvente at hesten vil reagere med ubehag et stykke tid fremover, efter den er fin igen, fordi den psykologisk nok stadig er nervøs for at få smerter af sadlen.


  • #24   28. apr 2013 Kiropraktor, massør og sadelmager.....

    Som de andre siger, skal en sadel ikke bare ligge ok. Jeg har nørdet i sadler de sidste 10-15 år, og der er stadig ting jeg ikke kan se, men som en dygtig sadelmager kan. Ved du fx hvordan bommen i din sadel er udformet? Det er nemlig ikke nok, at sadlen tilsyneladende ligger ok, bommens facon skal også passe, og den kan man jo ikke se udefra.....

    Jeg synes du skal lade din dyrlæge gå hesten igennem kiropraktisk og så få en massør til at komme og efterbehandle. Sådan som hesten opfører sig, har den sikkert pænt ondt.

    Når hesten er erklæret smertefri og rask, så få en god sadelmager ud. Få tjekket om din sadel kan komme til at ligge korrekt på din hest (de kan gøre rimelig meget med stopning og kopfjernsudvidelse/klemning). Hvis den ikke kan komme til at du, ja, så må du jo have en ny sadel.....

    Når hest og sadel er erklæret iorden, så træn langsomt og omhyggeligt at du kan stige op på hesten uden ballade. Start med bare at stå på en stol ved siden af hesten. Ros, hvis hesten står stille. Gå videre med at sætte foden i bøjlen uden vægt. Læg efterhånden mere og mere vægt i bøjlen, så hesten finder ud af, at det ikke længere gør ondt. Når hesten opdager, at det ikke er forbundet med smerte at få rytter på, burde der ingen problemer være fremover. Dette stykke arbejde kan godt komme til at tage et godt stykke tid, din hest adfærd taget i betragtning har den ret ondt og det lagres meget grundigt i hjernen. Du kan lave noget longearbejde i grime/kapsun ved siden af, så hesten ikke kommer for meget ud af form....

    Jeg kan kun anbefale at man får hesten gået igennem af en kiropraktor minimum 1 gang årligt (gerne mere), og får den masseret med jævne mellemrum. Sadlen bør ligeledes tjekkes af sadelmager minimum 1 gang årligt, gerne 2..... Så slipper hesten for unødige smerter og man kan ride den med god samvittighed....


  • #25   28. apr 2013 SavaLou: gennemblødt sommerhat... He he he, tak for et godt grin smiley

  • #26   28. apr 2013 Altså, det var lige det udtryk der faldt mig ind smiley

    Har intet behov for at svine TS til og skrige mishandling- hun opretter en tråd om problemet og spørger om gode råd OG tager dem til sig..

    Mishandling ville ha været at snørre kræet til som en hamburgerryg, ride videre og klage over at den var " flabet" og prøvede grænser af smiley

    Hep hep til TS, for at lytte smiley


  • #27   28. apr 2013 Min hest har været præcis på samme måde. Få dage efter jeg skrev det til ejeren fik hun massør ud for at lette hendes ryg lidt. Dog havde hun ingen tegn på smerter. Vi var 3 til at holde hende engang, men jeg kom stadig ikke op. Jeg fik så min mor op på hende. Vi fik hende til at slappe godt af da vi stod ved siden af hende, så lagde vi hænder på sadlen og fik hende til at slappe af. Så tog vi foden i stigbøjlen og fik hende til at slappe af. Så lagde vi vægt i den indtil hun tog det roligt og så kunne vi komme op. SÅ red vi 15 minutter, hoppede af og gentog det så igen.
    Nu bruger jeg en skammel for at få hende til at slappe mest muligt af og nu står hun helt stille smiley

    Husk at få tjekket af en prof. om hesten har smerter eller tjek evt. om sadlen, hovedtøj, bid eller gjord er ordentligt tilpasset. Få en til at tjekke om hesten spærer næseboerne op, for trekantede øjne, spidser mulen og kaster med hovedet imens i rider. Hvis hesten gør dette er det fordi der er noget der ikke sidder ordentligt på hesten hvilket næsten altid er bidet som sidder anatomisk forkert i hestens mund smiley

    Håber det bedste for jer! smiley


  • #28   28. apr 2013 Jeg kommer ALDRIG til at forstå at man anvender magt overfor dyr, der SÅ tydeligt siger NEJ tak eller som i denne tråd AV, FOR S*TAN...


    Det er sgu lige vel " voldtægts-agtigt".. Så vigtig kan en ridetur vel ikke være..


    Dette er GENERELT ment..


  • #29   28. apr 2013 SavaLou: tak for al dine konstruktive beskeder og tanker. tager det til mig, og får hende til dr. dyr snarest mulig. smiley
    og tak for du bakker mig op, er slet ikke ude på at skulle gøre min pige ondt, men det giver meget god mening, når jeg tænker på hvordan hun har været at ride på (har kun skridtet på hende et par gange) der bakkede hun en del i starten, hvilket jo også kan være tegn på samme.

    jeg har ikke prøvet at komme på hende uden sadel, igen som SavaLou skriver... det er sQ ikke sjovt at blive kastet af. ^^,

    men vil skåne hendes ryg, og få hende undersøgt :o)


  • #30   28. apr 2013 TS , undre mig lidt at du har tænkt på stævne med hende for ikke længe siden ? .

  • #31   28. apr 2013 jah det var faktisk min drøm, og derfor jeg skulle ha hest igen.
    men nu når hun tér sig sådan er den drøm ligsom gået lidt i vasken.

    tror du selv jeg stadig sigter efter det lige nu??? ej hva smiley


  • #32   29. apr 2013 TS, giver du lige en melding på hvad dyrlægen sagde?

  • #33   29. apr 2013 Min udviste lignende opførsel, og det var Kissing Spines.
    Få den tjekket for smerter, for det er ikke normalt såfremt hesten ikke har psykiske traumer.


  • #34   29. apr 2013 Smil , nej , gør du vel ikke smiley .

  • #35   29. apr 2013 SavaLou - jah naturligvis gør jeg det smiley om ikke andet så i en PM =)

    Equus Academicus - jeg håber ikke hun "lider" af det. men nu må vi se.


Kommentér på:
urolig/ustyrlig hest (opsidning)

Annonce