{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Jeres værste styrt? {{forumTopicSubject}}

Hej!
På en måde er det jo spændene at høre om hvordan andre har prøvet at styrte også stadig komme op på en hest igen? smiley
Mine to styrt:
I ca. 2007 Kom der en ny pony på rideskolen. Den var lidt frisk men sød nok. Jeg skulle ud og ride på ham.. Det gik super fint i opvarmingen og det hele. Men...
Da det så blev vores tur til at galopere ( Vi galoperede på skift ) gik det galt.. Ponyen her bukkede og begyndte at jorde.. virkelig jorde.. Rundt i hallen.. Jeg var jo ikke ret stor der så jeg viste ikke man ikke måtte skrige.. så self. skreg jeg. Ponyen blev bare mere bange og det endte med at i det ene sving faldt jeg.. Men!! Jeg havde fået foden igennem bøjlen.. Så en hel rundte hang jeg som nok 11 årig efter ponyen.. Mellem dens ben.. Ingen kunne rigtig stoppe den.. Men tilsidst træder en far til og får ponyen til at stoppe HELT! Jeg kommer endelig ud af bøjlen og får forvredet mit knæ.. Det skal lige siges. Her 6 år efter mærkes knæskaden stadig og har fået atvide at den aldrig forsvinder smiley

Mit andet styrt var i 2010.
Dagen før et stævne og 3 gang jeg red på denne privat hest skulle vi lige øve spring så vi var helt klar til stævne.
Det gik super fint. Men vi nåede altså kun at tage et bette kryds. I hjørnet pga banen gled hesten.. og vi kom begge ned og ligge. ( DER SKETE INTET MED HESTEN smiley ) Jeg fløj self. af.. og ladte på hoften og fik ondt i hoften, ryggen og nakken.. Men syntes selv ikke det var sååå slemt.. Så vi fik bagefter ortnet hesten så den var klar til næste dag ( Jeg kunne underligt nok ikke gå? ) Så jeg sad med is på.. Jeg sov hjemme ved ejeren af hesten sammen med nogle andre tøser og vi gjorde klar til stævne. smiley
Dagen efter hvor jeg kommer op på hesten igen ( Med hjælp ) mener jeg at jeg godt kan klare det.. Men min keoprakter kom og så på hendes datter ride.. Hun så mig så og ville hurtigt have mig af den hest.. Jeg kommer af og får så atvide at jeg altså går rundt med en hofte skål der var gået afled ( Underligt nok kunne jeg jo ikke gå smiley ) Men vi fik det da klaret smiley

Hva er jeres vildeste styrt?
Sorry hvis i ikke magter at læse det hele smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres værste styrt?
  • #2   20. sep 2013 Jeg har heldigvis ikke oplevet det vilde endnu.. Jeg faldt af hesten i april, slog mig selv bevistløs og fik en okay slem hjernerystelse af det. Der ud voer gik der lige 6 uger inden jeg kunne komme op igen så jeg var pænt bange og var meget tæt på at finde en anden part

  • #4   20. sep 2013 jeg har efterhånden redet snart 25 år så jeg har efterhånden prøvet min del da jeg også har tilredet en del smiley

    men her kommer et par stykker

    den første jeg rigtigt kan huske, gik jeg stadig på rideskole, jeg var ude og ride tur på en nordbagge med en anden pige.
    vi aftalte at tage os en galop og vi slog an, pludselig satte hun farten op og min tog bare bidet og blæste forbi hende, i et sving ved marken drejer den ud og ud på vejen og slår et ordentligt bukkespring, jeg flyver self af og lander med et ordentligt brag i vejen, resultat: brækket finger og 2 forstuvede håndled, flænge i øjenbrynet og en ridehjelm der var delt i 2 nærmest . .

    den næste jeg kan huske var da jeg lige var stoppet på rideskolen, jeg fik part på en kæmpe dansk varmblod hoppe, jeg var ude i skoven og ride på hende da hun pludselig blev skræmt af et dådyr og stejlede og bukkede med mig, og bang så røg man af, jeg fik en slem hjernerystelse og måtte gå 2 km gennem skoven før jeg kom ud, og fandt så hesten stå i stalden med hele udstyret på, hun var bare rendt hjem selv

    den 3 jeg kan huske var jeg var ude på vores bane og ride dressur.
    hesten jeg red på trådte pludseligt sig selv bag i dragten og faldt ned på forknæene, jeg røg forover og lanede foran ham, da han i forsøg ville rejse sig kunne jeg jo se hans kæmpe krop komme mod mig og jeg valgte at rulle væk fra ham i håb om at komme væk fra ham, men han var så god af sig at han ville springe over mig for at undgå mig, men jo længere jeg rullede jo længere sku han springe, så han landede med den ene forhov lige på siden af mig og gled ned af maven/brystet på mig, jeg fik brækket det nederste riben og fik trykket 3

    jaa det var vist de værste tror jeg, resten er nogen jeg har kunne rejse mig fra og gå igen uden alvorlige skrammer smiley


  • #6   20. sep 2013 Jeg red tur og skulle åbne en låge men grundet mine to veninder og jeg lige havde været af ville vi åbne lågen fra ryggen og det skulle jeg aldrig have forsøgt..
    I sidste forsøg fik jeg lågen op men den smækkede i så hestene blev bange og løb så da de stoppede op lavede jeg en saltomortale ud over hoved på hesten og brækkede mit kraveben grundet sikkerhedsvesten sluttede midt på mit kraveben.
    Det resulterede i jeg ikke måtte ride et halvt år og det har sat sit præg på min håndtering og ridning af heste.
    Her nu efter 4 år kan jeg ikke gå med bikini for længe da det gør ondt og hvis jeg rider ekstra meget med min højre hånd kan jeg også mærke det..

    Så blev jeg forrige sommer mast mellem to heste (jeg stod på jorden) jeg underviste en pige på guidet tur, jeg gik så med den hest jeg red og så blev elevens hest bange og løb lige forbi mig og snittede mig, siden da har jeg haft problemer med jeg er blevet skæv i ryggen og har ofte smerter nede i lænden.

    Så i vinters sparkede min hest mig i maven så jeg brækkede mit ribben. - Det har også påvirket den måde jeg stoler på min hest nu ..

    Men spændende oplæg, godt initiativ !


  • #7   20. sep 2013 Det lyder vildt med den hofteskål der, haha smiley crazy

    Mine styrt... Det ene har jeg faktisk på video.. smiley :
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/60228-traening___styrter_
    Det var ikke SÅ slemt.. Det ser voldsommere ud end det var. Men jeg fik stolpen i ryggen og fik et sår - det var egentlig alt hvad der skete + en masse problemer med dobbeltspring fremover, hahah. Der skete intet med ponyen smiley

    Mit andet styrt var her sidste år, på Kicki.. Aner faktisk ikke hvad der gik galt, vi var vist lidt uenige om afstanden mellem to spring, og så var hun ved at hoppe ind i standeren, men valgte i stedet at stoppe op, hvilket jeg SLET ikke var klar på, så jeg blev smidt ind over springet, og landede klokkerent LIGE på ryggen, fik slået ALT luft ud af mig.. Så efter det gik jeg et par uger med ondt i ryggen, men udover det skete der heldigvis ikke noget.. smiley


    Jeg er ret heldig når jeg ryger af, er god til ikke at komme til skade! smiley


  • #8   20. sep 2013 Hold da op smiley
    Har kun selv forstuvet mange ting! Men det eneste tidspunkt jeg har brækket noget var da jeg skulle gå i stalden til vinter med min pony. Jeg gik self. selv på isen så han kunne gå i det tørre resulterede i en brækket hånd da jeg faldt og kurrede ind under ham og han kom til at træde på min hånd smiley Men det var jeg jo selv skyld i ;;)


  • #9   20. sep 2013 tæller ikke det som at falde af som et styrt..

    Men det absolut værste styrt jeg har haft med min egen hest var her i januar..

    Jeg kommer i galop i hallen og vil lave en cirkel volte ind over midten, pludselig taber Chivas bare benene under sig og kan ikke få fodfæste.
    Kan se hvordan hans ben bare cykler rundt foran ham, for at få fodfæste og kan mærker at han tipper forover, når bare at tænke " han brækker halsen!!!" så bliver jeg kastet frem ud af sadlen, så rammer jeg jorden og mærker mine ribben bliver trykket og det gør djævlens ondt!!! så tænker jeg "Jeg dør!!"

    Vi overlevede begge to..
    Det var absolut det værste styrt jeg har haft...


  • #10   20. sep 2013 Min søster og jeg red rundt nede i bunden af folden (græsset var vist lidt vådt), da min søster havde stillet små naturspring op (militaryspring), som vi ville prøve at ride over. Jeg husker at jeg sprang lidt på min alli, og så ikke mere. Resten er jeg blevet forklaret: vi ville bytte hest så jeg skulle ride min søsters lille 1 er pony, men da jeg skal vende nede i hjørnet mod springet, glider han og triller hen over mig. Jeg bliver bevidstløs og min søster ringer panisk efter ambulancen. Hun har sikkert pyntet lidt på historien for lægehelikopteren blev sendt, men tog dog hjem uden mig, da ambulancen kom og vurderede skaderne. Jeg kom med ambulancen og vågnede op derinde. Troede det var morgen og at jeg bare havde sovet? xD
    Jeg endte på sygehuset med en mindre hjernerystelse, smerter i hofter og lidt i knæ. Jeg kom hjem samme aften med krykker, og den dag i dag har jeg ingen mén, men jeg har fået lidt tendens til små knæskader.
    Der skete intet med hesten x)


  • #11   20. sep 2013 Første styrt var på min første pony, vi galloperede på en skovsti, og kom rundt i et sving, normalt var de altid tørt men lige den dag var der lidt vådt, og ponyen besluttede at lave et enormt bukspring lige midt i pølen, hvilket resulterede i at han gled og vi begge endte med at ligge og rode rundt i mudderet. Jeg fik lidt blå mærker og han var heldigvis hel.

    Andet reelle styrt var på en gigantisk olenborger jeg red for en pige der var bange for den, vi trænede på en jordbane med et metal hegn omkring. Hun besluttede at stikke af rundt på banen i fuld fart, og min ridelærer bad mig styre mod hgnet for at stoppe hende, hun stoppede dog ikke men forsøgte at springe, men fik begge forben under den øverste stang på hegnet og flipper forlæns over hegnet, jeg blev tyret lige på ansigtet ned i jorden og hun kom væltende efter og landede lige ovenpå mig med sadlen lige ned i min ryg. Jeg lå i ca 20 minutter vr jeg ikke kunne trække vejret, men kom til sidst op, mirakuløst endte jeg osse den gang kun med blå mærker og en stor forskrækkelse. Hesten kom heller ikke til skade....


  • #12   20. sep 2013 Da jeg var til championat og skulle springe LA. Det var nyt for os, men gik virkelig godt og var så stolt, men da vi kom over på dobbelt springet sprang hun for tidligt og vi lavede en slags kolbøtte og jeg slo mit hovede ind i bommen og kom med ambulance. Heldigvis skete der ikke noget med nogen af os andet end ryg og nakke problemer til mig;-)

  • #13   20. sep 2013 Væltede i skoven. Ponyen forstuvede et ben og stod med en 10 cm lang flænge på indersiden af overlæben. Jeg fik en knæskade, som først blev opdaget senere, men som jeg stadig døjer med, 4-5 år efter, på trods af operation der har hjulpet utroligt meget.
    Hang fast i stigbøjlen, og var utroligt heldig at en jeg red sammen med bare sprang af sin pony og fik min fod løs, for ellers var jeg blevet slæbt med ind mellem træerne.


  • #14   20. sep 2013 Jeg blev smidt af en pony jeg var i gang med at tilridde uden udstyr. Hun var blevet brugt som rodeo hest så havde meget nemt til at bukke. Var så ikke forsigtig nok og hun blev for overrasket over at jeg steg op på hende (havde gjort det mange gange før på samme måde uden problemer). Hun blev bange og bukkede og jeg fløj med ryggen først ind i et hegn på ridebanen. Fik skadet nogle nerver i rygsøjlen, som gjorde at jeg mistede følelsen fra livet og ned i tide og utide. Så faldt bare om lige pludselig og måtte sidde og vente på at følelsen vente tilbage -.-'
    Dette skete en del gange de første tre år. Har nu intet mærket til det i to år smiley


  • #15   20. sep 2013 heldigvis er mit værste en gang hor jeg skulle i trav, hesten satte i trav og snublede.

    den falt ned på knæ og jeg var bange for at den ville vælte helt så jeg hoppede af. Jeg fik kun en hud afskrabning på albuen og en øm ryg


  • #16   20. sep 2013 Hmm, er styrtet en enkelt gang med min gamle hest - vi tog en stille og rolig galop langs markvejen, men der var så et hul, jeg ikke havde set, og Menja gik selvfølgelig lige i det med forbenet, hvorefter hun gik i knæ og derefter væltede ned på siden - jeg blev mere eller mindre kastet af og rullede et godt stykke. Heldigvis skete der ikke mere, end at vi begge fik os en god forskrækkelse, og jeg fik en meget øm højre side en uges tid.

    Det værste fald, jeg har oplevet, var nok med Alf for et par måneder siden - jeg ville ride ham over til naboens ridebane,fordi det plejer jeg, men det skulle han godt nok ikke nyde noget af. Han opførte sig rigtig mærkeligt og lyttede ikke til, hvad jeg sagde. Da vi kom ind i indkørslen til naboen, tog fanden bare ved ham - han stoppede op, jeg gav ham et lille, bestemt spark, og så løb han ned ad indkørslen, bukkede, lavede kaprioler og alskens øvelser fra flyveskolen - og idet han i et mærkeligt hop vendte 180 grader rundt, blev jeg slynget ind i bedet, og Alf galoperede hjem ... heldigvis var det ikke langt væk, og der skete ikke noget med ham. Jeg styrtede selvfølgelig grædende hjemad, så godt jeg nu kunne, for Alf var løbet lige ud foran en bil, der var kommet rundt i svinget, og jeg var bare så bange for, at der var sket ham noget - at han var blevet kørt ned, havde trådt i tøjlen, var snublet, ikke kunne finde hjem.... vi slap dog med en MEGET rystet mig med et haleban, der seriøst gjorde avs - men intet mere smiley


  • #17   20. sep 2013 Det er nogle af jeres styrt der er reeet syge! smiley

  • #18   20. sep 2013 Jeg kom ridende i skoven på Glorija torsdagen inden efterårsferien 2011. Så blev hun forskrækket og vente om og i det hun vente om gled hun og vi væltede ned på jorden og mit ben blev klemt under hende. Det skete intet med Glorija. Men mit knæ og ankel fik skader som ikke blev undersøgt og behandlet ordenligt så i dag har jeg mange problemer med især i knæ, og skal opereres næste år i august når min uddannelse se færdig. Men jeg kom op på hende og skridtede en lille tur på hende, men jeg gik på krykker og så gik der noget tid inden de brud den var var groet sammen og jeg kunne ride og nu rider jeg stort set normalt igen, dog er der dage hvor jeg ikke kan ride så meget som jeg plejer pga smerter. Men blev heldigvis ikke bange for at ride, som engang jeg var til stævne og skulle springe hvor afstanden ikke passede og jeg røg på fulde skrald ud af hovedet og ned under hende. Heldigvis trådte hun ikke på mig, men jeg fik en ordenlig hjernerystelse og mole bøjet ribben. Der blev jeg bange for at især springe og der gik ca 2 år inden jeg sprang igen.

  • #19   20. sep 2013 mit værste var for 2 år siden

    var igang med en terrænbane, og jeg fejlbedømmer et spring vi kommer for tæt på og min hest springer, men rammer på en eller anden måde på springet min sine mordax, dermed slå vi en kolbøtte, han lander ovenpå mig

    Min hest slap uden mén, andet end en skramme
    jeg brækkede 7 ribben, det ene kraveben, noget af en ryghvirvel, punkterede den ene lunge og perforerede den anden
    Jeg lå på sygehuset 1 uge og kunne ikke tænke på anden end min hest og jeg ville på ham igen så hurtigt som muligt.
    Sad på ham 1½ uge efter, sprang 2½ uge efter, og red militarystævne 1½ mdr. efter smiley


  • #20   20. sep 2013 2010 - Var ovre ved min bedste veninde, og skulle springe på Natash uden sadel. Det gik fint, ind til vi kom hen til dækspringet. Hun stopper op, jeg ryger frem, hun springer alligevel og jeg bliver kastet ind i ridebanehegnet, og har så meget fart på at jeg bliver slynget tilbage i Natash's bagpart, fordi hun var stoppet op. Hun får sådan et chok at hun losser bagud, og rammer mig i hovedet. Det kostede mig en lille hjernerystelse og et øre der stritter mere end det andet nu.

    2012 - Skulle opvarme Natash til en LC springklasse, og vi kommer fint hen til springet. Men ponyen tager et ekstra galopspring, og refuserer så jeg bliver kastet frem. Hun springer så alligevel, jeg falder af, og lander på min arm. Kunne næsten ikke bevæge den, men skidt. Op på hesten igen, gøre klar og videre. Springer så 3 klasser, og rider 1 pony games. I skolen om mandagen, stævnet var om lørdagen, bliver jeg ringet op i spisefrikvarteret af sygehuset som jeg havde været inde ved om søndagen. Der var en flig af min knogle som var slået af, og jeg skulle altså så have gips på.

    Ikke direkte styrt, men alligevel slemme (for mig) ting til hest.


  • #21   20. sep 2013 Det var engang jeg red en privat hest. Jeg red den uden saddel, og det gik rigtig fint! så jeg ville lige prøve at sætte farten lidt op ad langsiden (det skal siges at jeg red på vores kæmpe springbane, så langsiden er måske omkring de 120 m...) nå men, her vælger hesten så at bukke et par gange, og til sidst bukkede den højt nok til at smide mig af. Jeg landede uheldigt og brækkede mit kravneben, og fik et kæmpe sår på hoften. Hesten var ellers rigtig sød, for den kom hen til mig lige med det samme for ligesom at spørge "hvad laver du dernede? er du okay?" og den vist aldrig siden bukket med rytter smiley

  • #22   20. sep 2013 Da jeg brækkede min højre arm på min tidl. hest Annabell, som du jo nok ved smiley

    Jeg red og der var mange små børn rundt omkring. Jeg satte så i gallop og efter nogle skridt i gallop, lavede hun et kæmpe buk og jeg faldte forover og lige ned på min arm..
    Når jeg bevægede min arm rystede den af sig selv! av..
    Men der var ingen der troede den var brækket, de troede det kun var slaget.

    Men det gjorde så ondt at jeg måtte overtale min far til at køre på hospitalet med mig, og vi ventede ca fra kl. 16 om eftermiddagen og kom ud igen ved 21 tiden og aftnen.. den var så brækket. smiley


  • #23   20. sep 2013 2010 - Min ungheste havde det med at stikke af, hvor man ikke kan stoppe ham, og det gjorde han så en dag i juni måned 2010, alle de andre gange blev jeg på ham. dog ikke den dag. jeg tabte bøjlen, og fløj lige ned med hovedet først. jeg brækkede en nakkehvil, og var meget tæt på at blive lam. jeg fik med halskrave i 4 måneder, og måtte ikke ride i 6 måneder.
    Det tog meget hårdt på mig efterfølgende. og har stadig meget ondt idag.


  • #24   20. sep 2013 Første gang jeg skulle ride min nye hest hjemme ville min mor hjælpe med at spænde gjord. Vi havde ikke fået oplyst, at hesten havde gjordkrampe, så hun gik i panik, stejlede og vi væltede så bagover. Hun landede på mig, og jeg brækkede skulderen... Red stævne på min pony dagen efter, og var dem eneste fejlfri på mit hold (klubmesterskab i holdspringning)

    Så har jeg generelt bare prøvet en del. Har haft brækket skulderen, knæet, kravebenet, foden, håbdleddet og utallige fingre og tæer. Desuden har jeg forstuvet og revet en del ting af led... Jeg har dårlig ryg, og kan ikke bevæge det nederste stykke af min rug, hvilket gør dressur en hel del sværere.. Men som man siger - op på hesten igen smiley
    Jeg har forresten stadigvæk det kræ, som startede vores samarbejde med at smide mig af ret mange gange. Hun er min lille øjesten smiley


  • #25   20. sep 2013 Det var i 2008, en på den rideskole, hvor jeg havde hest stående havde købt sig en 4 års vallak som vi havde aftalt jeg skulle hjælpe med at ride fordi hun ikke ville have tid til den hver dag.. Hun var så ude at ride på ham den dag han var kommet og så skulle jeg også lige prøve, mens jeg travede rundt på ham bukkede han en enkelt gang og så blev jeg spurgt om jeg ikke ville galopere på ham, jeg var ikke så tryg ved det men gjorde det alligevel.. Jeg sætter i galop og i mellem tiden var der en som var gået ind i ridehallen og stod op ad barieren og hende blev hesten bange for og sprang til siden, jeg kommer ud af balance og så bliver han bange for mig og springer til den anden side, jeg falder af men min fod sidder fast i stigbøjlen så jeg kommer under hesten mens den står og bukker og den træder på mig. Heldigvis skete der ikke andet end blåmærker smiley Jeg kom op på den lige med det samme begefter, dog tod det mig lang tid før jeg turde komme på den igen efter den dag..

    Jeg har også prøvet at galopere i skolen, hvor ponyen falder ned på forknæene og nærmest galopere videre med bagbenene, jeg hæger ud over halsen på den, den får stoppet lige inden et træ, men det var tæt på vi begge havde ramt ind i det..

    Jeg har også styrtet, hvor min pony gled rundt på en 20 meter volte i galop og landede på mit ben så jeg forstuede mit knæ..

    Generalt har jeg haft en del uheld med sorte heste, så prøver at holde mig fra dem smiley


Kommentér på:
Jeres værste styrt?

Annonce