Mie M Mie M Vestsjælland, Danmark Bruger på hestegalleri.dk - alt om heste
Dato: 2012-9-11
Vist 573 gange
profil billede
Emner: 90
Svar: 2.266

Heste: 3

ridegjord med bøjler

11. sep 2012 kl. 15:19

<Hej HG.

Der er noget jeg har tænkt over noget tid nu. Flere gange har jeg set folk ride med en ridegjord med bøjler, hvor de rider fuldstændig som en normal sadel.

jeg kan bare ikke lade vær med at tænke om trykket ikke lægger forkert? Jeg har ikke helt forstand på hvordan en ridegjord lægger, da jeg aldrig har prøvet en før, men jeg tænker bare at hvis man fx laver letridning så ligger man jo et pres på en meget lille stykke, i forhold til ved en normal sadel?

Nogle der kan forklare mig hvordan det fungerer?

Svar til emnet: ridegjord med bøjler

profil billede
Emner: 303
Svar: 1.335

Heste: 5
Fotoalbum: 11
Videoer: 33
Annoncer: 19
# 1 11. sep 2012 kl. 15:23

Du lærer jo bare at ride letridning uden bøjler først og derefter med bøjler, så lærer man ikke at ligge et stort pres i bøjlen

# 2 11. sep 2012 kl. 15:32

Altså jeg vil til hver en tid ride med en ridegjord eller en lammefætter i stedet for en sadel der passer dårligt. Den påvirker ihvertfald ikke rygmusklerne forkert. Men jo, trykket ligger på et meget mindre område.

profil billede
Emner: 28
Svar: 646

Heste: 1
Fotoalbum: 1
Annoncer: 1
# 3 11. sep 2012 kl. 15:43

Ridegjord med bøjler burde forbydes - det er bevist (hvilket jo er logisk) at presset lægges på et meget lille område, dvs. en ryttervægt på f.eks. 50 kg - så får hesten 50 kg. trykket ned på et meget lille område! enhver dyrlæge, sadelmager, eller træner med lidt forstand på hestens muskulatur ville være enig! naturligvis skal man heller ikke ride med en utilpasset sadel - men det gør det jo ikke okay at ride rundt med en ridegjord, som var det en sadel! det er skadeligt for hestens ryg - medmindre man ikke lægger vægt i bøjlerne!

3
profil billede
Emner: 291
Svar: 9.401

Heste: 4
Fotoalbum: 36
Videoer: 24
Annoncer: 1
# 4 11. sep 2012 kl. 15:57

Det er jo lige lidt acceptabelt at ride med en ridegjord med bøjler som i en alm. sadel, som det er at ride med en dårligt tilpasset sadel..

Det er da rytterens fornemmeste opgave overfor sin hest, at sikre den har det godt, som dermed også betyder man har ansvaret for at udstyret passer som det skal, og ikke tænke Det ene skader mindre end det andet

1
profil billede
Emner: 621
Svar: 12.885

Heste: 8
Fotoalbum: 19
Videoer: 9
Annoncer: 11
# 5 11. sep 2012 kl. 16:16

Så hellere ride med en sadel der ikke passer helt og så smide en lammefætter under.. det er ligefør.

Og nej ingen kan ride rundt ude at bruge sine ben i letridning 30 min.. så det lærer man ikke bare lige.
Den burde forbydes.. tænk lige så meget vægt ned på meget få ribben..

så JO du har helt ret

1
       Gå til første svar

Du skal være logget ind for at kunne besvare emner.

Opret bruger   Log ind

Besvar emne: ridegjord med bøjler

Bazoom - Vi elsker passionerede mennesker
HesteGalleri anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer.         Læs mere
Personer, der synes godt om dette