{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
957 visninger | Oprettet:

at ride med hackamore {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at ride med en hackamore kapsun på min part da den har for tykke luftrør, den har derfor altid rækket tunge og hostet under ridning med bid. Efter vi er gået over til det bidløse rækker hun overhovedet tunge mere, samt hun hoster kun den første gang vi sætter i trav, så det er jo bare super dejligt. Jeg har købt en hackamore kapsun, da jeg helt ærligt ikke er så super meget for, at ride med hackamore, men ligeledes heller ikke stoler på hesten til at ride spring samt ture i kapsunen. Efter 3 års pause, hvor jeg ikke har redet den, er vi jo selvfølgelig i gang med det basale og jeg ligger meget vægt på, at lavet nogle rygmuller på hende, vi rider derfor bare frem og ned og vil nok gøre det noget tid endnu. Men så længe jeg bare har redet sådan, har det ikke været noget problem at styre hende på kapsunen som hun reagere super fint på. Her i mandags var vi så til spring, hvor damen får noget travlt, for det der spring det er jo bare én stor fest, så der bliver jeg nød til, at tage lidt mere fat i hende og i hackamoren også. Men jeg kan ikke finde ud af hvor meget jeg kan tage i den? jeg er jo bange for at få taget for meget i den. Jeg syntes ikke selv at jeg tager meget, jeg tør faktisk dårligt nok, at tage i tøjlen. Man har bare hørt om at den kan brække næseryggen, har dog også hørt det er en skrøne? Men til jer der rider med hackamore, hvor meget tager i, i den? det er selvfølgelig svært at sige præcist, men føler i godt at i kan tage i den, uden i volder hesten? det er bare fordi jeg er en pylererøv for at få gjort noget der gør ondt på det stakkels kræ smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at ride med hackamore
  • #1   10. jan 2014 Tænk på den som et bid, evt. en pelham..
    Jeg har oplevet heste "lægge" sig på en hackamore, og andre blev endnu mere følsomme end med bid, så lyt til din part.. smiley
    Hvis det er den korte hackamore, som jeg går ud fra det er, når det er med kapsun, så skal der altså en del kræfter til før du brækker noget, med mindre selvfølgelig den sidder forkert.
    Ikke at jeg synes man skal hænge i den, overhovedet, men har omvendt også set mig selv i en rytterflok, på en hidsig pony, der absolut skulle marchere i dobbelt tempo af de andre.. Og den gik ikke i stykker..;)
    Og husk så, at når man rider med hackamore (og med bid, men det har mange vist glemt..) så er det meningen man IKKE rider med konstant tryk.
    God fornøjelse, det er fedt at ride med hackamore! smiley


  • #2   10. jan 2014 Du kan brække næseryggen, men det kræver supermands vold og at den sidder nede på bløddelen... smiley
    Du må gerne tage i hackamoren, som ved bid, du skal bare huske at lette presset igen med det samme, hun lytter smiley


  • #3   10. jan 2014 Lise, tak for det! smiley
    på min gamle hest red jeg med 3-ringsbid i anden ring til jagter, jeg tænker at det vel må være lidt derhen af? men den turde jeg dårligt heller tage af.
    Jeg tænker bare på hvor ubehageligt jeg selv tænker sådan et tryk ville være, om det er i munden eller på næseryggen.
    Konstant tryk er der absolut heller intet af her smiley som sagt rider vi ned og frem så der har den faktisk den fulde tøjlelængde hele tiden, når jeg snakker om at 'tage' mener jeg selvfølgelig under en halv parader når jeg springer smiley


  • #4   10. jan 2014 Jeanette, så du er sikker på jeg godt kan tage i den uden der sker noget?
    puhaa, det er altså enmmere at finde ud af med et bid, men det er vel bare en vanesag smiley


  • #5   10. jan 2014 Yup... Hackamore er beregnet til signaler, ikke konstant pres, så det er helt korrekt at give en halv parade på hackamoren f.eks.... Der sker intet, når du har en blød, eftergiven hånd, som det lyder til, og hvis den sidder korrekt, er der masser af næseryg at fordele trykket på... smiley

  • #6   10. jan 2014 okay, mange mange tak for svar! smiley


  • #7   10. jan 2014 Er selv begyndt med hackamore for ikke så lang tid siden, dog kun i spring, og var meget bange for at tage i det, fordi jeg også har hørt det med brækket næseryg, heldigvis har min springtræner forstand på det med hackamore, så har lært hele tiden at tage og slippe, lidt i form af når du piller med biddet, så det ikke er noget voldsomt men kun helt let. Sidste gang var min pony nemlig meget meget frisk, og løb for mig til først, som skræmte mig lidt fordi jeg ikke bare kunne tage fat i ham, det følte jeg i hvert fald ikke jeg kunne, men halve parader virkede rigtig godt på ham i hvert fald smiley

  • #8   10. jan 2014 Team blondi, nu piller jeg generelt ikke i biddet heller smiley
    Men ja halve parader og så må jeg prøve mig frem, jeg har bare været så bange for, at det kunne skade næseryggen, men det siger jeanette jo så at det ikke kan, så det vælger jeg absolut at tro på smiley


  • #9   10. jan 2014 Tak for tilliden smiley

    Har redet med hackamore, sidepull og kapsun i en del år efterhånden... Og så længe man rider pænt, udstyret passer og sidder korrekt, sker der ingen skade smiley
    Hvis nu du havde gang i en mekanisk hackamore med lange stænger, ville sagen være en anden, men hackkapsun er med korte stænger og brede næsestykker der fordeler trykket fint smiley


  • #10   10. jan 2014 haha smiley jeg syntes du plejer at have styr på en hel del ting, så mon ikke også dette smiley Da jeg skulle prøve det ville jeg gerne låne til at starte med, så jeg ikke købte en for ingentings skyld, min nabo havde så en jeg kunne låne, det var så bare lige en mekanisk, jeg løb nærmest skrigende bort bare ved synet, den ville jeg i hvert fald aldrig turde ride med, den ser i hver fald meget voldsom ud! smiley

  • #11   10. jan 2014 Fnis.... Det har sine fordele at være hestenørd i alle aspekter, især for andre der vil trække på ens erfaringer smiley
    Hahaha... Kan jeg god forstå... De er også voldsomme, og bestemt ikke legetøj.. Men ligesom med alt andet=omtanke og indføling smiley


Kommentér på:
at ride med hackamore

Annonce