{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
959 visninger | Oprettet:

Dressur stresser mig - undervisere modsiger hinanden {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har i næsten to år haft en fast underviser, som jeg har været glad for. Men da hun ikke har mulighed for at undervise længere har jeg fået ny - og det skift stresser mig så meget, at jeg faktisk ikke rigtigt kan ride dressur længere.

Mine gamle underviser har altid lært mig at bruger tøjlet meget, især indvendige, men selvfølgelig også sædet når jeg skal samle hende, og få hende til bidet. Hun har også haft fokus på at hun skulle være runde til indvendige, og hele tiden skulle hun runde sig efter mi hånd og indvendige schenkel.
Det har altid fungeret fint.

Efter jeg er begyndt ved den nye, fortæller hun at jeg skal ride med meget brede hænder, og arbejde lige meget med begge tøjler, men selvfølgelig stadig støtte på udvendige. Her skal jeg arbejde med at ligestille hende, og IKKE runde til indvendige.

Jeg har redet nogle små stævner her mens jeg havde den nye underviser, som så har fortalt at der skulle mere runding til indvendige, hvilket min nye underviser jo modarbejder.

Problemet ligger i at når jeg så træner uden undervisning på, bliver jeg stresset og irriteret over at jeg blander de to ting de fortæller mig sammen, og så føler jeg begge ting er forkerte. Ingen af dele virker på hende, og det der plejede at virke med at arbejde meget med indvendige hånd, virker heller ikke længere. (og det er altså ikke rykken og hiven i tøjlen, men lette halve parader, og 'legen' med ringefingeren)

Det har gjort at hver gang jeg rider ind for at træne dressur, ender det oftest med at jeg bliver irriteret på hende og mig selv, og rider på en tur i stedet.

Hvad vil i mene jeg skal gøre? (ud over at tage en snak med underviseren)


Kommentarer på:  Dressur stresser mig - undervisere modsiger hinanden
  • #1   20. apr 2014 Det er en god ide og ligge hesten til indvendige men skal også ku ligge lige stillet. Du skal runde godt af især på volter, og på langsiden er det også en meget god ide, det får det hele til at se meget bedre ud.:-)

  • #2   20. apr 2014 Emma - Det er jeg godt klar over, men problemet er at jeg fået to forskellige ting af vide. smiley

  • #4   20. apr 2014
    Beslutte dig for hvordan du gerne vil ride og finde det der virker :o).

    Ikke nødvendigvis gøre hvad underviseren siger, bare fordi vedkommende siger det - men gøre det fordi det virker og hjælper.

    Uanset hvad man gør med tøjlen og hvor blidt, så er det stadig negativ forstærkning ;o).


  • #5   20. apr 2014 Birkelund - Nej, mere hvad i ville gøre? Altså .. Hvad man gør når undervisere modsiger sig selv på den måde?

  • #6   20. apr 2014 Ville finde en anden underviser smiley

  • #8   20. apr 2014 Krikken - Jo, tror bare ikke selv jeg kan beslutte mig for hvordan, og finde ud af hvad der virker.

    Og så forstår jeg ikke helt den med at du nævner negativ forstærkning? Jeg har endnu ikke mødt en dressurrytter der ikke har haft en let legende kontakt til tøjlet smiley


  • #9   20. apr 2014
    Så melder jeg mig frivilligt som den første, kan godt nævne en række til hvis det er ;o). Det var egentligt bare for at sige at uanset hvordan man piller i tøjlen så er det stadig negativ forstærkning og dermed tager hesten hovedet ned fordi den bliver påført ubehag i munden og ikke pga. bagpart eller afslappet hest.

    Du kan vel selv føle hvad der virker, mærke på hesten og dig selv hvad der fungere? Kegler i rundt med en anspændt hest, piskende hale og en hest der slår fra - så er det måske ikke måden også må man ellers prøve sig frem.
    Har aldrig haft en underviser; så jeg laver ikke andet end og prøve mig frem og se hvad der virker for dyret og jeg, når vi træder ind i en ny situation.


  • #11   20. apr 2014 Du behøver ikke at skifte underviser med det samme, men kig efter en ny samtidigt med at du har den gamle og prøv og se om en ny underviser vil kunne gøre underværker.. Hvis det ikke hjælper kan du jo ligeså godt beholde den gamle.

  • #12   20. apr 2014 Hver underviser har som regel sin måde at ride/undervise på. Jeg har altid lært at det er udvendige du arbejder for, ikke indvendige.
    Men måske din underviser beder dig ride lige udrettet for at få skulderne ind på plads? Har man en hest der har det med at smide skulderen, så er lige udretning indtil skulderne er på plads, det jeg har lært. Når hestens skuldre så er på plads, kan man arbejde med bøjning osv. Men er man ikke tilfreds med sin underviser, må men finde en anden, hvis stil passer til en.


  • #13   20. apr 2014 Heidi - Havde også tænkt mig at være med hos Benny den.3! Håber også han kan finde en god retning til os.

    Du har ret i det med at det er svært at ride lige ud, og stille sin hest lige. Men jeg syntes det er underligt når jeg slet ikke skal runde ind af, heller ikke på en rund volte smiley


  • #14   20. apr 2014 Jeg har lært at lege med ringefingeren, så den søger den og så ride frem til biddet, så der kommer fremdrift bagfra. Ellers sidder jeg stille med hånden og rider for mit sæde og ben. Jeg rider desuden også generelt for mit sæde og ben, så jeg primært bruger det til at styre, samt min altid er "lettere" stillet til indvendige på volter rundt osv. men at han i de øvelser der ønskes ligestilling er der smiley

    Jeg vil nok "shoppe" lidt undervisere og prøve lidt forskelligt, se hvad der passer og eventuelt høre andre om det. smiley Det gjorde vi med springtrænere, da vi skulle finde én ny. Plus at jeg, i dressur, skal til at have to undervisere på. Det er en optimering, da min primære underviser stadig underviser mig en gang om ugen og så en gang ved hver 2.-3. måned en ekstra, for at få noget variation ekstra. smiley


  • #15   20. apr 2014 Jeg tror det kunne være godt for dig at tage en lille pause. smiley

  • #16   20. apr 2014 Hehe Heidi. smiley
    Nej, men prøv du Benny eller forklar din nye underviser, hvad den gamle sagde og se om I ikke kan arbejde ud fra noget af det. Jeg har ikke oplevet andet end at hun er forstående og modtaglig for idéer. smiley


  • #17   20. apr 2014 Kan godt forstå at du bliver forvirret over at du får to ting af vide, og begge ting kan være lige rigtige det kommer jo an på hesten. Der er jo mange måder at få hesten til at gøre det man beder den om, nogen bedre end andre smiley Jeg synes du skal snakke med din underviser om, at det som hun beder dig om nu, føler du ikke fungere rigtigt og så må i prøve at finde en anden metode som fungere bedre ,-)

  • #19   20. apr 2014 Kender det 100 procent. Bare hold dig til én underviser.
    Det valgte jeg at gøre, og det bliver jeg ved med så er der ikke så meget stress.:)


  • #20   20. apr 2014 Heidi - Du har nok ret, men det føltes nok bare helt forkert når jeg har været Van til noget andet .. Men det er forresten Katrine Lohse smiley

Kommentér på:
Dressur stresser mig - undervisere modsiger hinanden

Annonce