{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Tips til tilridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Har I nogen små tips til ting i tilridningen, som man måske ikke tænker så meget på? Eller ting som har virket godt for jer eller ikke har? F.eks. ting der var gode at træne inden selve tilridningen? Bare en masse guldkorn!

Dog ét spørgsmål. Har I tilvænnet til longegjord før sadel? Har det hjulpet og har I følt det var nødvendigt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tips til tilridning
  • #1   18. apr 2014 Nogle gange inden hesten skal have rytter på kan det være en god idé at ruske i sadlen lægge lidt væg i sadlen, svinge med stigbøjlerne og lade hesten trave i longe med stigbøjlerne hængende ned af siden på hesten. smiley
    Og så er det meget vigtigt ikke at føle sig sikker når man kommer op på hesten, man skal sgu vide at den på ingen måder er tilredet eller ryttervant bare fordi den var utroligt sød de første par gange under rytter smiley


  • #2   18. apr 2014 jeg brugte en longe gjord før en sadel og når hun var ligeglad med den tog vi sadlen og når hun var ligeglad med den kom stigebøjlerne på osv.

    det er forskelligt fra hest til hest nogen skal trænes på en anden måde end den anden.

    men jeg trainede hovedtøj før sadlen jeg trainede alt anden før sadlen altså tæppe/dækken det var hun nemlig igang med inden jeg fik hende, gamacher osv.

    men lyt til din hest og find ud af om det er det rigtige du gør.


  • #3   18. apr 2014 Jeg putter underlag + longegjord på hestene inden de får sadel på smiley
    Der er en masse ting som jeg gør inden ryttertilvænningen, men det er lidt nemmere hvis du har nogle lidt mere konkrete spørgsmål smiley


  • #4   18. apr 2014 mia

    det hjælper jo heller ikke at side og tænke nu smider den mig af nu smider den mig af uh ha der er en rød jakke på barrieren og den kommer jeg hen til om 3 minutter smiley

    det går lige i hesten så man skal være sikker og tænke yes man nu skal jeg bygge hest op og den har været så dygtigt indtil videre

    man skal selvfølgelig have hjelm og vest på


  • #5   18. apr 2014 Den vigtigste regel i mit hoved når det kommer til tilridning: Brug AL den tid hesten skal bruge! Hvad skal man nå? smiley

    Held og lykke med det. smiley


  • #7   18. apr 2014 Hvad min unghest SKAL kunne inden jeg sætter mig op:

    -Gå i longe (lave overgange + stop og gå frem KUN for stemmesignal)
    -styres fra siden (signalerne i tøjlen)
    -Gå upåvirket med sadel (jeg startede med elastikgjord så longegjord og så sadel)
    -Få ting over ryggen (paraply, bold eller ligende - ting ud og ind af synsvinkler)
    -Stå stille ved skammel mens man skramler med sadel osv
    -generelt daglig håndtering (!!)

    Meget firkantet sat op men fra mig synspunkt absolut must at hesten kan de ting. Min egen unghest bliver også trænet med bomme, labyrinter, agility og meget mere. Jo bedre man kan styrke hesten fysisk og psykisk jo nemmere forløber tilridningen smiley

    Og helt åbenlyst: tid og tålmodighed gange 1000 smiley


  • #8   18. apr 2014 Hov, forresten. Hvad har I tilredet i af sadel? Dressur eller spring sadel?

  • #9   18. apr 2014 tror nok min blev tilredt i en kombi men syntes det ligner en dressur meget

  • #10   18. apr 2014 Kig på hestens signaler: ører, købe, kropsholdning, vejrtrækningen

    Sørg for ikke at gøre tingene sværere eller gå hurtigere frem, end den synes det er sjovt.
    Så får du en hest der gør tingene fordi den synes det er sjovt, og ik bare fordi du beder den om det, og ik tør andet


  • #11   18. apr 2014 Det de andre har skrevet + at jeg har lært min parkering samt at have mig halvt kravlende på ham. Min står i en løsdrift boks som denne: http://www.hestegalleri.dk/marked/Opstaldning/888060-laekker-loesdriftstald
    hvor jeg imens han har stået og spist, stået ovenpå ved krybbene, holdt fast i tremmerne og har lagt mine ben på hans ryg, lænet mig hen over ham osv. så han er vænnet til mange mærkelige bevægelser samt det at have mig oppe bag ved ham. Når han har været parkeret (ude i naturen) har jeg ligeledes støttet mig/stået over hans ryg og givet ham gulerødder. Disse ting self. fra begge sider smiley sådan at han ikke bliver overrasket over at se mig "deroppe" smiley + at jeg træner ham i mange "farlige" tillidsøvelser osv. i hverdagen. Sørg for at han kan stopsignalet! smiley
    Lykke til smiley
    Mvh TT


  • #12   18. apr 2014 Min bliver tilredet i en bomløs sensation G4 når vi starter op til August smiley smiley

  • #13   18. apr 2014 Hvad jeg ville gøre:
    Længere en masse med den og få indlært signalere til skridt, stop, trav og galop via stemme. Derefter overføre det til sadlen, så ender du meget meget finere signaler, da hesten ikke behøver at blive sparket til blods på og alligevel ikke forstår hvilken gangart den skal..:)
    Der ud over en masse jordtræning, det gavner, og træning med pressæning osv så den ikke er bange for så meget.
    En god ide er at den er trafik sikker inden tilridningen, så du sikkert kan skridte lange ture i naturen i tilridningen.
    Husk at lytte til din hest, altid.
    Held og lykke.


  • #15   19. apr 2014 Jeg anbefaler dig også at lægge vægt ovenpå hesten i form af en uåbnet sække foder, få en til at trække hesten og gå ved siden af og hold/støt fodersækken smiley Start dog op forsigtig (alt efter hestens temperament) med at lægge sækken på i stalden og tag den af igen når hesten er rolig før I begynder at gå med den smiley
    Det er faktisk en her inde der har en dukke de bruger på hesten de første gange som er rigtig god smiley Søg i lignende emner så er der et billede af dukken smiley
    Og jeg har selv gjort en del heste ryttervante igennem tiden og denne metode er ret god da de langsomt vænner sig til vægt på en god måde. Og ingen af de heste jeg har gjort rytter vendte har blæst i luften smiley


  • #16   19. apr 2014 Det var faktisk en rigtig god idé TT!

    Mange tak allesammen! I må hellere end gerne fortsætte, hvis I har mere smiley


Kommentér på:
Tips til tilridning

Annonce