{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

genoptræning efter halthed? {{forumTopicSubject}}

hej alle på hg

Nu er min hest endelig blevet halt fri efter 3-4 måneder, og så ville jeg bare lige høre om i havde nogen gode råd til hvordan jeg skulle genoptræne min hoppe, lige nu er jeg bare begyndt og skridte hende et par voldter hver vej i ridehus eller på bane og så er det det, smiley men er der andre gode råd jeg måske kunne også? smiley

håber i kan hjælpe mig smiley

på forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  genoptræning efter halthed?
  • #1   22. jul 2014 hvorfor var den halt? og var den i fuld ridning før? smiley

  • #2   22. jul 2014 Har du ikke fået et genoptræningsprogram af din dyrlæge? smiley

  • #3   22. jul 2014 Jeg aner faktisk ikke hvorfor den var halt men for 4 måneder siden sprang vi og der var hun halt efter og så efter en uge var hun to uger halt fri og så kom det stille igen og jeg havde så dyrlæge på og hun kunne så fortælle det ikke kun var i et forben men i begge forben bare på forskelligt underlag. Og nej har ikke snakke med dyrlæge om det optrænings program

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   22. jul 2014 Det svært at give et genoptrænings program uden at hvad hvad haltheden skyldes..

    Men en god ting er at starte med ligeud rettet ridning på fast underlag (asfalt) i skridt..


  • #5   22. jul 2014 det er nærmest umuligt at give et svar når du ikke ved hvad haltheden bestod i.

    Men hvis du har haft en dyrlæge ude, så ring da til hende og spørg hvordan du skal genoptræne.. opkald er gratis.

    Jeg brugte 21 uger på at genoptræne min den ene efter en seneskade før hun var oppe på fuld tid + alle gangarter.

    Men andre skal måske bare skridte et par dage, så trave lidt og så de klar igen..

    Jeg tænker dog at 4 måneders fri er meget længe og tænker det har været alvorligt siden pausen skulle være så lang..

    Jeg ville nok skridte nogle gode lange turer på asfalten en måneds tid og så ellers begynde at ride på bane..


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #6   22. jul 2014 http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/genoptraening.aspx

    Her er fx et genoptrænings program


  • #7   22. jul 2014 Da min hest blev sparket for to år siden og fik en ridse i seneskedehinden, som hævede, skridtede jeg i 10 uger (hvornår han var haltfri vides ikke) og så begyndte jeg med at trave 2 min. på stor volte i en uge da han stadig var haltfri og uden hævelse øgede jeg til 2x2 min. og så 3x2 min. derefter 3x3 min. og så blev det mere flydende med tror jeg travede en mdr til halvanden før jeg tog den første galop.

  • #8   22. jul 2014 Jeg har engang lært en lille huskeregel. Man skal genoptræne i halvdelen af tiden hesten har stået stille. Altså har den stået i 1/2 år, så skal man bruge tre måneder på genoptræning.
    I mit hoved gælder dette hvis hesten har stået stille uden grund. Hvis hesten har været halt, skadet mm. kræver det ofte meget længere genoptræning.
    Men ridning på volter er ikke smart. Tid en hulens masse ture, på asfalt eller lignende og kun i skridt. Start småt, omkring et kvarter og efter en måned bør man være oppe på omkring en time - 1,5 time.
    Hellere bruge længere tid end at skynde sig. Sener og led er MEGET længe om at være i form igen, selvom hesten måske virker klar.
    Held og lykke.


  • #9   22. jul 2014 Mange tak


Kommentér på:
genoptræning efter halthed?

Annonce