{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Nervøs rytter pga. tidligere dårlig oplevelse {{forumTopicSubject}}

Hej
Har brug for lidt hjælp til min situation.

Jeg havde min egen hest, som var en meget stor mundfuld (han ændrede fuldstændig temperament i det øjeblik jeg fik ham hjem). Jeg er i forvejen lidt nervøs som rytter.

Men for første gang nogensinde oplevede jeg med en hest, at den stak af med mig i panik! Det skete flere gange med ham, det blev værre og værre og til sidst solgte jeg ham.

Problemet var, at han egentlig var utrolig rolig - men nogle gange var han bare totalt upålidelig lige pludselig, jeg kunne komme galoperende og han havde ørerne fremme, men så kunne han få øje på et blad der vendte forkert, stoppe brat op, vende rundt og stikke af i galop i den anden retning uden jeg kunne stoppe ham. Så måtte jeg blot vente på panikken dampede af og han stoppede af sig selv.

Det har nu sat sine spor. Jeg er begyndt at ride en rigtig flink hoppe, som jeg har redet et par gange nu (tur). Indtil videre har der ingen problemer været og jeg oplever hende som meget reel.

I dag skete der så det, at vi red på en sti, hvor der holdt en varevogn længere fremme. Da hun fik øje på varevognen blev hun anspændt og jeg blev nervøs, da det er første gang jeg har oplevet hende spænde op. Vi red tættere på, men 10 meter fra den stoppede hun op og ville ikke gå mere. Når jeg lagde benene til hende trippede hun og forsøgte at bakke. Her gik jeg så helt i baglås - jeg var pludselig overbevist om at hun ville eksplodere, ville stikke af med mig eller stejle. Så jeg vendte hende rundt og red den anden vej igen.

Synes egentlig det er synd for hesten og har lyst til ikke at komme igen. Når jeg ser tilbage på det kan jeg jo sagtens se at hesten intet gjorde og der ikke var nogen grund til at være så bange. Men jeg kunne slet ikke nyde resten af turen og frygtede hvad der ville komme rundt om hvert hjørne.

Hvad kan man gøre ved den slags? Skal man måske bare erkende at man er blevet for nervøs og stoppe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs rytter pga. tidligere dårlig oplevelse
  • #1   3. jul 2013 Har selv en vågen hest . Bare et spørgsmål om at bide ballerne sammen, lave en masse forskellige små ting med hende så hun sætter fokus på noget andet og så skal du kigge væk fra det hun er bange for og slappe af i kroppen selv om det er svært smiley

  • #2   3. jul 2013 Mit råd ville være at få hjælp af en sød og støttende underviser! smiley Jeg er selv den nervøse rytter der kommer til at tænke på, hvad nu hvis hesten gør det, eller hvad nu hvis den bliver bange osv. Men undervisning har hjulpet mig en del! smiley Held og lykke!

  • #3   3. jul 2013 Du skal finde en god ryttercoach og finde din selvtillid igen smiley

  • #4   3. jul 2013 jeg har stået lidt i samme situation som dig jeg fik en dv hoppe hjem som blev en al for stor mundfuld efter jeg er blevet smit af utallige gange det ente med en brækket hofte blev jeg bange for hende og solgte hende. Jeg var vildt nervøs lige meget hvilken hest jeg satte mig på ryggen af. Men så dukkede basse op jordens skønneste belgier som virkelig var idiot sikker fra dag 1. Jeg har vundet tilliden tilbage og kan dagen i dag os sætte mig op på andre heste igen uden at være sindssyg nervøs smiley


  • #5   3. jul 2013 Hvis du har lyst til at ride, skal du helt sikkert ikke stoppe:0) tal med din ridelærer, om hvordan du føler dig mest tryg. Eller evt. ejeren af hesten ang. hvordan den reagerer i forskellige situationer, så I sammen kan prøve at afhjælpe de situationer, der gør dig utryg. Jo flere gode oplevelser/rideture du får, og jo bedre du kommer til at kende hesten, jo mere afslappet vil du igen blive:0) pøj pøj!

  • #6   3. jul 2013 Jeg vil nok sige at ind til du føler dig tryg så hop af i de situationer du ikke føler dig tryg og så gå forbi sammen med den, måske gøre det et par gange, så hop op og prøv igen det kan være det er det der skal til for dig at stole på den, ved at du ser når ja jamen den gør jo bare sådan så det kan jeg sagtens..

    Andre vend om for så går det først galt næste gang, så heller hoppe af og trække den forbi


  • #8   3. jul 2013 Bliv på banen indtil du kender hesten bedre og så find en du kan ride sammen med på tur (o:

  • #9   3. jul 2013 Kan kun sige, at jeg har det på samme måde med de fleste heste.
    Det er fordi, at Petsy altid stak af med mig på stranden. Så jeg tror at alle heste stikker af der. Så jeg har ikke reddet på stranden i laaaaang tid nu.. Dog stoler jeg meget på min nye part, pga. hendes rolige sind. Har oplevet en gang, at hun blev bange, og der blev jeg også forskrækket, for det havde jeg aldrig oplevet før. Men hun er nem at have med at gøre, og nem at håndtere, så jeg vil en eller anden dag forsøge mig med stranden igen smiley

    Kort sagt bør man trække vejret, og slappe af. Det lyder nemmere end det er. Og så rid sammen med nogen, når du er på tur, nogen med en rolig hest, som ikke så nemt bliver skræmt evt. ^^'


  • #10   4. jul 2013 uhh - kender det alt for godt eller rettere sagt kendte. Det tager tid, du skal nok komme ovenpå igen, gør det i dit eget tempo. Jeg begyndte stille og roligt med longearbejde, og så har jeg byggede på hen af vejen sammen med mennesker jeg stoler 100% på- jeg var også bange!! Det kan stadig komme lidt igen især udenfor banen, derfor rider jeg aldrig tur alene!! Stol på dig selv og lad det tage den tid det tager. smiley

Kommentér på:
Nervøs rytter pga. tidligere dårlig oplevelse

Annonce