{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
723 visninger | Oprettet:

Hvordan vælger i hingst ? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og funderede over hvad folk går efter når de skal vælge hingst til deres hoppe...

For mit egen vedkommende går jeg efter sind, gang og udstråling. Ikke efter hvad hesten har vist på banen.

Og er der en bestemt race, eller farve i er vilde med ?

Har det selv med OX arabere og palomino fravede, eller røde med lysere man og hale.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan vælger i hingst ?
  • #2   21. mar 2007 Især sind.. Og så gang og kropsbygning..

  • #3   21. mar 2007 Hvis i skulle vælge en top 3 liste af hingste i gerne ville bruge her inde fra HG, hvem ville det så værer ?

  • #4   21. mar 2007 Vi kigger meget på tidl. afkom så man har en idé om hvordan hingsten avler. Så kigger vi på hvordan hans karakterer er. (Gangarter ect.) Men også hvordan han er blevet bedømt under rytter og ved dyrlæge. Så man har en fornemmelse hvordan hingsten er.

    Vi købte Monet udelukkende på hans dejlige sind og hans fantastiske udtalelse ved kåringen.


  • #5   21. mar 2007 Vi har brugt to hingste som ligger på HG.
    Willie Nelson (Wizard)
    Og så har vi Monet som er efter Gay Pamus, og ham skal Donnas ifoles med her i næste måned.


  • #6   21. mar 2007 Min top

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    (link fjernet)


  • #8   21. mar 2007 1: Kings Knight
    2:Kings Knight
    3: Kings Knight

    udstrålingen og bygningen er bare perfekt :o)


  • #9   21. mar 2007 Michelle & Chafa ** Team Fun Jump** : Taark

  • #10   21. mar 2007 Kine Bloch .: Han er godt nok også smuk, virker dog højere end han er på billederne. Men flot er han =)

  • #11   21. mar 2007 1 : sindet.
    2 : den tunge type.
    3 : gangarterne


  • #13   21. mar 2007 L.Moltzen .
    Uhh du har en go smag, den første har jeg selv tænkt at sætte på min hoppe, valget er ik blevet truffet endnu. Vil ikke ha noget for højt på hende ;s
    Og Zijawa's far er promise smiley
    Og den sidste uhh han er bare lækker.

    det jeg kiggede på da min pony sku til hingst. Det var temperament + bygning. Julia kan godt blive lidt tændt så skulle bestemt ikke være en varm hingst.. Derefter skulle jeg finde ud om jeg kunne forbedre sadellejet som min hoppe virkelig intet har af..
    Jeg valgte Brahim OX, dejlig hingst.. men desværre bange for føllet bliver lille hest som ham smiley

    Nu skal jeg finde hingst til Zijawa og der skal det tilføre højde, en del højde meget gerne.. Hun er selv 152 (ikke udvokset endnu) men ville gerne op over de 157 for at få en ordenlig araber højde, da jeg synes de fleste er for små, selvom de ligger i den højde :o)
    Så skal jeg finde en lidt mere showy hingst da hun selv har de finde rideegenskaber med ret svævende og flot gang. Så mangler Zijawa desværre de store øjne som araberen gerne skal have. Så det skal hingsten også gerne have..

    Min faorit lige pt. er
    http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=29805
    (link fjernet)


  • #14   21. mar 2007 den sdiste jeg sagde heller jeg mest til lige pt smiley

  • #15   21. mar 2007 sindet fordi, det skal være i orden når det skal være en oldenborger. den tunge type fordi vi vil avle de tunge typer. da de skal kørers med. og gangarterne da min hest har den bedste gang og det skulle gerne gå videre til føllet så den ikke bliver forringet.

  • #16   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Ja de to j´hingest du har lagt link til er nu også bre lækre...Er dog også mest vild med den sidste...

    Ja det handler meget om hvilken hoppe du har også.
    Jeg har valgt de tre hingst på min liste, efter hvad jeg syntes ville passe til min halve ox - Chanel =)


  • #17   21. mar 2007 det kommer an på hvilken hoppe det er til. hvilke kvaliteter hun har og giver videre, så prøver vi at vælge en hingst der passer bedst muligt. både mht. eksteriør, gang, udstråling, højde, farve (BEC/Cremello er ikke velset i connemaraforeningen, så det skal undgås) og også hvad den evt. har præsteret, både den selv og dens afkom.

  • #18   21. mar 2007 Cami- Søger låne hest M

    Han er også skøn, og smukker i virkeligheden end på billederne her inde. Han er bare desvære ikke så stor, og ikke stor nok for mig. Men dejlig er han =)


  • #19   21. mar 2007 Ja det er jo rigtigt :o)
    men synes godt nok der er mange hingste at vælge i mellem. Godt jeg får hjælp til det, så det kun bliver godt :o) For har stadig ik så meget viden om avl som jeg gerne ville. Men det bliver bedre..

    Jeg synes det kunne være vildt spændende at få en palomino med noget araberblod i til min skimmel. Problemet er bare jeg er bange for hvordan det kommer til at se ud, og om nogen gerne vil ha sådan et afkom smiley ..
    For sandsynligheden er stor for at det bliver skimmel.

    Ja Laheeb er meget smuk.. ham skal jeg bare over at se ! Tror han er den valget går på Zijawa i år. Så må vi se næste år om den sorte skal på. For vil gerne avle et sort afkom af hende en gang smiley


  • #20   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Tjek på www.palomino-psa.dk

    Der i forumet er der et billedet af en skimmel og en palomino sammen mener jeg =)


  • #21   21. mar 2007 Der kigger jeg lige smiley

  • #22   21. mar 2007 Cami- Søger låne hest M


    Ja okay det kan jeg godt se, så er han da perfect =)

    Og hvor stor skal den anden hingst være, den til den anden hoppe ?


  • #23   21. mar 2007 Så er chancen vel 50 % for skimmel eller palomino ? smiley
    Tja man kan vel prøve, tror faktisk det kunne være spændende, de føl ser meget flotte ud smiley
    men ville det ik være bedst hvis man kunne holde ponymålet på afkommet når min pony kun er 141 ? :s


  • #24   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Det ved jeg ikke, det kommer an på om du gerne vil have en pony... Vil sige du nemt kunne vælge en hingst på 148 - 155 for at få en lille hest hvis det var det du ville.
    Mange siger at 20 cm højere end hoppen ikke er noget problem =)


  • #25   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Ang chanserne for palomino eller skimmer, kommer det an på hviken gener der ligge bagud. Er din hoppe f.eks efter skimmel forældre, er chansen mindre en hvis ikke. Da skimmel kan slå meget igenem.
    Men hvis hoppen ikke er efter skimmel forældre vil jeg sige 50 / 50 =)


  • #26   21. mar 2007 Cami- Søger låne hest M
    Vil du gerne bruge en palomino til din anden hoppe også ?


  • #27   21. mar 2007 Ja skimmel er meget dominerende, det ved jeg. Begge Julia's afkom både Shalom og det i tyskland og skimmel. Så chancen for skimmel er der..
    men ville jeg ikke få nemmere ved at sælge hvis det holdte ponymål ? Afkommene skal sælges, hvis det bliver hingst. Dem har jeg ikke plads til.
    Shaloms far er 158 deromkring så håbede på at det ville holde ponymål, men det er mange meget uenige om det vil gøre når han allerede er 132 og kun 8 måneder .


  • #28   21. mar 2007 Tror ikke at din følle holder pony mål, når den er så stor allerede nu. Mange vil gerne have en lidt større araber så vidt jeg ved.

  • #29   21. mar 2007 Gør heller ikke noget han ikke holder ponymål, men hvis han gør. Bliver han solgt som ridehest på senere tidspunkt smiley
    Ellers håber jeg lidt på at kunne beholde ham lidt og hvis han så bliver hest skal han erstatte min store ridehest på et tidspunkt. men puha der jo lang tid til endnu.

    Både smed og dyrlæge ville mene han kunne blive større end hans far ? Hvor stor sandsyndligt er for det. har prøvet at studere det, men kan ikke rigtig finde noget om det. Der er ikke stor forskel mellem mor og føl nu. han er så fravænnet nu. Men når de står ved siden af hinanden er der godt nok ikke meget forskel mere.. Helt utrolig det er gået så stærkt,.


  • #30   21. mar 2007 Vil det så sige hvis Shalom f.eks skulle bedække på et tidspunkt ville føllene måske ha chance for ensfarvet, hvis det kan springe en generation over ?

    Undskyld alle mine spørgsmål :o)


  • #31   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Ang højte.
    Så er Kings Knigth 162 cm og hans far er 148, og hans mor 152 (dog er begge hendes forældre på 162 ca, og hun fik føl tideligt så det kan have bremset hendes vægst) så han er vokset dem begge over hovede, og han er kun lige 3 år, og har lang tid og vokse i endnu =)

    Det er ikke usansynligt af den dejlig lille røsskimle af din, vokser sine forældre over hovedet =)


  • #32   21. mar 2007 Cami- Søger låne hest M


    Palominoer er også bare skønne.
    Du kan ligge ind på PSA hingstelisten hvis det var noget, måske du fandt en hingst der =)

    www.palomino-psa.dk


  • #33   21. mar 2007 Er din smukke Kings Knigth ikke ældre smiley
    Det var jeg slet ikke klar over selvom jeg har været forbi ham nogengange nu. han ser noget ældre ud. han er bare en rigtig fin hingst ! smiley
    Shalom's mor havde også fået hendes første føl i en ekstrem tidlig alder desværre, og derfor bremset også hendes højde. Både på moder og fader side skulle de være en del højere :o)
    Kunne nu være godt hvis han blev omkring de 155 eller lidt over, hvis det stod til mig hehe . :o)


  • #34   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Tak =) Og nej han er ikke ældre, og de fleste billeder der er inde på hans profil er fra sommere 2006 - hvor han kun var 2 år ...han er en stor og fin dreng.

    Hvis din hoppes forældre er 155, og far til føllet også deromkring, vil den højstsansynligt blive i den højt.
    Det at sætte føl på en hoppe for tideligt og dermed bremser hendes vækst, gør gerne at føllene følger højten fra hoppen forældre - det er min erfaring.
    Men det svinger naturligvis lidt, men oftes er det sådan =)


  • #35   21. mar 2007
    L.Moltzen .
    Uhh så håber jeg snart at se nye billeder inde hos ham. Kan virkelig godt li ham.. Køn det er han skisme :o)

    Showresultater er nu også godt at se efter ved OX'erne ..
    Laheeb som jeg vil måske bruge har også et par fine resultater :o)


  • #36   21. mar 2007 For mig er temperament og et godt sind i højsædet.. Det må være alfa og omega hvis man skal lave en god familie hest som hele familien kan og skal have glæde af.

    Type, udstråling, bevægelser er selvfølgelig heller ikke at se bort fra, men jeg kunne aldrig drømme om at vælge en kanon gående hingst med et forfærdeligt temperament - så hellere at hovedet er i orden og gangen er knapt så god.

    Dernæst kigger jeg på hvor min hoppe har svage sider og forsøger at finde hingst der har stærke sider hvor hun har svage smiley

    Kh
    Charlotte


  • #37   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Ja der kommer snart nye billeder. Har sat de nyeste i fotoalbum, da de ikke er så godt pga det grå vejr.
    Får dog besøg af fotografen her onsdag i næste uge ... glæder mig.

    Og ja hvis man vil bruge en ox er til show er det da vigtigt, men jeg vil sige det kommer an på hvad man vil bruge den til =) Vi er forresten nabo til green arabians kender du dem... de har også en rigtig fin hingst - Wasyl siger det dig noget ?


  • #38   21. mar 2007 Davidson Arabians


    Jeg er enig med dig, det er også sådan jeg kigger efter hingst. Hellere hovdet end benene.. =)


  • #39   21. mar 2007 L.Moltzen .
    Ja dem har jeg hørt om. Og Wazyl er det ikk den kønne skimmel hingst efter el mokari ?? smiley

    Davidson Arabians
    Lige præcis sådan jeg også vil kigge efter. Det er komplet åndsvagt at finde en hingst med den kanone gang hvis den er skudt i hovedet. Det får man i bund og grund ingen godt resultat med.
    Zijawa er også den lidt nervøse type, så skal ik finde noget til hende der "varm"
    men højden er for mig meget vigtigt smiley


  • #40   21. mar 2007 * Malene Pedersen. »E'jaaz «

    Jo det er den... Khadeer som jeg har oprettet her inde, er en jeg passer for dem, og han er efter Wasyl.
    Wasyl selv skulle dog ikke være den nemmeste hest, men det er hans afkom godt nok.

    Afkom efter wasyl skimler helt vildt, alle er skimle stort set. Men Khadeer er ikke skimmel som far, men er rød skimmel og en sær farve som din. Han mor var mørke brun.

    Måske han var en og bruge ???


    www.greenarabians.dk


  • #41   21. mar 2007 Ja uha uha er afkommene fra Michellino ikke ret "tændt" har jeg i hvert fald hørt :b

  • #42   21. mar 2007 Efter Wasyl er de søde, det var ham jeg mente =)
    Han har også fine resultater...


  • #43   21. mar 2007 L.Moltzen .
    Ja han kunne være en mulighed spændende skimmel jeg ville få ud af det..
    Min lidt specielle skimlet føl tror jeg går hen og bliver helt hvis med mørk man selvom manen er næsten er hvid nu. men den syner at kunne skifte farve. det er meget mystisk . Faderen er også mørke brun .
    men uha det med farverne har jeg ikke meget forstand på . :o)


  • #44   21. mar 2007 Ja det kan nemt være. Tror måske lidt Khadeer bliver en del lysere. Han startede ud som rød - lidt alla din følle er nu ...

  • #45   21. mar 2007 Spændende skimmel :o)
    kan aldrig blive klog på de skimler. smiley


  • #46   21. mar 2007 Nej der ikke så nemt med dem =)

  • #47   21. mar 2007 Moltzen: Jeg har haft Wasyl stående, han kom til mig da han var godt et år gammel og stod der indtil Jan fra Green Arabians købte ham og tog ham med til Randers. Hans tidligere ejer valgte at solgte ham da jeg forlangte ham kastreret hvis han skulle blive stående. Og jo han er efter El Mokari.

    Kh
    Charlotte


  • #48   21. mar 2007 de ting jeg kikker efter.
    - Temperament (meget vigtigt.)
    - Gangarter.
    - udseende - kropsbygning .
    - udstråling og ro.
    - præstasioner
    - havde gode øjene
    og at det er en hest jeg godt kan lige


  • #49   21. mar 2007 Tja starter med at kigge på hoppen og finde den svagheder. Afkommet skal jo helst forbedres i forhold til hende altså have styrket de svage sider.
    Derudover er det DV. så skal den have et fint temperament.
    Må tilstå at jeg kun har brugt Katrinelunds hingste indtil videre fordi dem har jeg haft mulighed for at se i deres dagligdag. Det er jo en ting at man ser dem på en DVD eller til et hingsteshow, men det er vigtigt for mig at de er til at omgås i dagligdagen og ikke er fuldstændig blæste oveni


  • #50   22. mar 2007 michellinos afkom er normale, tak smiley min er ihvertfald selvom hun er underlig.

  • #51   22. mar 2007 efter bygning... og helst en race de passer godt til hoppen

    fx Schakira: skal havde en med lidt lavt ansat hals, da hun selv en meget højt ansat smiley

    Jeg er ret lige glad med farve, men tænker meget på sindet smiley


  • #52   22. mar 2007 Jeg er jo så heldig at have en hoppe som ikke har en eneste karakter under 7, så i bund og grund så kan jeg vælge og vrage imellem hingstene...

    Det gør jeg jo selvfølgelig så ikke bare - jeg vil ikke bruge mine penge på noget der er ringere end hende.

    Dernæst vil jeg ikke putte f.eks. holstener på min AA/SF hoppe...

    Det jeg så vælger efter blandt dem der er tilbage karaktermæssigt er springevne (skal være vist i sporten på højt plan - internationalt for mig), galop og ridbarhed. Genmæssigt så skal både hingst og hingstens forfædre have vist at de kan lave afkom der dur...

    Disse ønsker har jeg fundet i "Godsend du Reverdy" - godtnok har han kun en følårgang på bagen med 12-14 føl var det vist. Men de har til gengæld ved følskuerne været helt i top både typemæssigt og gangartsmæssigt.

    Trine


Kommentér på:
Hvordan vælger i hingst ?

Annonce