{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

Hvordan vælger jeg rigtigt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!
Puha, jeg står i den situation jeg skal have solgt en af mine dejlige heste. Jeg har den gamle hoppe som er mor til fire af de heste jeg har. Pga. familie forøgelse og andre omstændigheder kan jeg kun have en ridehest. Det vil sige at vælget står mellem min hoppe på 5 år og min vallak på 4 år.

Hoppen er kåret i dh og stod fløj, hun er efter Dom Schufro og jeg har nu redet på hende i et år. Har været ude til stævner tre gange nu og det er gået ok. Hun er en dejlig hest, lige den størrelse jeg altid har drømt om. hun har rideligheden i top og er en helt ok god hest. Meget nem og kærlig at omgåes. Jeg er inden for det sidste år blevet meget glad for hende og der hende som min ridehest.
Problemer er jeg skal føde til oktober, og jeg vil gøre alt få at holde hende igang (betale mig til lidt ridning) og på den måde vil jeg sådan nogle lunde kunne starte hvor jeg nu slipper om et par måneder.

Mit problem er så denne skønne vallak som jeg har elsket fra den dag han blev født. Han er efter Blue hors Zack og vikrleig en lovende ung hest. Siden sidste år hvor han blev redet til har jeg fået mange kommentar om den dejlige hest. Super ridelighed og virkelig nogle gode bagben. Han er lige så nem og kærlig som hoppen, de har begge været meget i hænder fra små af. Han er dog stadig lidt mere rå og måske lidt mere vågen end hoppen.

Jeg stresser mig nogle gange ved at hoppen jo skal holdes i gang og må ikke komme bagud, men derimod orker jeg ikke helt tanken om en unghest igen. Hoppen kan tåle at holde et par fri dage og jeg kan altid bare sætte mig op at ride uden nogle problemer, men er det spild af god hest at hun skal "vente" på mig og er det mest fornuftigt at vælge den unge(rå).

Åh altså jeg syntes det er hådt og umenneskeligt at skulle vælge mellem sine skønne dejlige heste. Drømmen ville klart være jeg kunne beholde begge men tiden og økonomien siger lidt noget andet. Noget helt andet er dog om man overhovedet kan sælge, tiderne ser jo ikke for godt ud.

Undskyld det blev lidt langt og rodet, men de to heste vælter rundt inde i hovedet på mig:-(

God aften til alle:-)

De kan ses under min profil, Havana og Zander


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan vælger jeg rigtigt?
  • #1   19. maj 2012 Jeg ville beholde hoppen, en lidt ældre hest vil være bedre når du nu har født og helst skal passe på kroppen, så derved vil den lidt mere vågne og yngre vallak ikke være et godt alternativ.
    Hvis du er villig til at ligge lidt penge i ridning af hoppen, så er der jo intet at stresse over.
    Du skal også tænke på at jo yngre den er, jo vigtigere er det at den bliver opdraget på dagligt smiley


  • #2   19. maj 2012 Ud fra det du skriver, så ville jeg vælge hoppen. Du får jo nok lidt travlt med et spædbarn, så det der med en unghest, der først skal i gang og alt det, har du mon behov for det? smiley

  • #3   19. maj 2012 Ja, det er nok også det jeg tænker og hoppen vil blive redet prof. nogle gange om ugen når jeg ikke kan ride og i ridning et par måneder lige omkring baby.
    Elsker bare den dreng så meget, kan nok bedst lide ham, men ja jeg har lidt svært ved at overskue alt det unghest, da hoppen er så nem og man nemt glemmer hun kun er 5 år.


  • #4   19. maj 2012 Nu har jeg ikke så meget forstand på hvem der er bedst at beholde af dine heste, men kunne du ikke have mulighed for at udlåne den ene af dine heste, hvor låner så betaler alle afgifter? (Så har du self. stadig et dilemma, omkring hvilken du så skal udlåne, men så bliver du i det mindste fri for at sælge den??)

    - Håber ihvertfald at du finder en god løsning smiley


  • #5   19. maj 2012 du kan forsøge at låne vallakken ud, så har du da lidt fortrydelsesret. Men helt sikkert behold hoppen, der kan stå nogen dage... babyer sover ikke altid som de får besked på og så må hesten pænt vente til næste dag.... sagde en træt mor til 3 børn, med 2 heste, der burde rides mere, og en 2-3 andre jeg bare passer, når jeg nu alligevel har "masser af" tid til at gå i stadlen mellem bleskift og grødsnasket vasketøj ;D

  • #6   19. maj 2012 Lig et billede af begge to med bagsiden op ad bland dem så du ikke hved hvilken der er hvad vælg så en og kig og den du vælger skal du beholde, når du så kigger på den du har valgt mærk om du er blevet skuffet eller glad, hvis du bliver skuffet er det nok den anden du skal vælge

  • #7   19. maj 2012 - hvis du beholder hoppen kan den jo også lave et føl til senere brug et godt stykke tid endnu...altså hvis du skulle få mod på en unghest en anden god gang... vores hoppe skulle gerne lever et hingsteføl om et par dage, til bedstefar, og et hoppeføl til min mand næste forår.... for min mand tror godt han kan finde tid til et føl oven i de andre...

  • #8   19. maj 2012 Mange tak for alle jeres svar. Dejligt at høre jeres meninger. Ja, jeg kan bedst li hopper, men problemer er bare der er en hoppe på vej, hun er 2 år nu, så der kommer snart en ung hest igen. Hun er hel søster til vallakken. Det mest fornuftige er nok at forsøge at skaffe ham er godt hjem, han er sådan en fantastisk smuk og dejlig hest som fortjener det bedste.

    Ja, det med børn kræver lidt, og så længe det er en god hoppe taber hun vel heller ikke lige sin værdi. Har også tænkt om jeg skulle sætte hende i fol, men når jeg skal føde til oktober og hun måske først foler maj vil det nok bliver er der et lang stykke tid jeg ikke vil få mulighed for at ride.


  • #9   19. maj 2012 Der er godt nok mange tanker i mit lille hovede:-)

  • #10   19. maj 2012 hæhæ... og der er jo ingen der siger du ikke også har 3 børn om et par år, ligesom visse andre, så har du rigtligt med heste, med en 2-års på vej....

    nåh ja, inden du planlægger alt for fast, så der er desværre ingen garanti for at din krop han holde til ridning og graviditet på samme tid, selvom du gerne vil og hesten er fornuftig nok.

    jeg måtte ikke ride... æhæm... og jeg kunne altså heller ikke holde ud at ride ssssch.... så nu 8 mdr. efter baby nr. 3 synes jeg det er til holde ud at ride 40-60 min på bane igen...


  • #11   20. maj 2012 Nej, man ved ikke hvor længe, er nu nået til uge 19 og håber på lige lidt mere. Det er klart den sidste, så ar jeg to og det må nok med børn til mig:-)

Kommentér på:
Hvordan vælger jeg rigtigt?

Annonce