{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.104 visninger | Oprettet:

når føl løber ind i hegnet. {{forumTopicSubject}}

hej:)
Jeg fik et føl for 3 dage siden og vil høre hvad i gør for at den ikke smutter ind i hegnet?
Jeg lukker dem ud i en halv time af gangen og vil gøre det 2 til 3 gange om dagen.
Han er ikke bange for så meget og løber lige ind i hegnet og står og bider i det flere gange.
Det er på ridebanen de kommer ud, så der er ikke strøm på.

hvad skal jeg gøre? For han skal lære at det hegn rør man ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når føl løber ind i hegnet.
  • #1   7. mar 2012 sæt dem ud på marken, hvor der er stød i smiley

  • #2   7. mar 2012 De skal selfølgelig på mark med stød på.

  • #3   7. mar 2012 der er kun en mulighed, sæt strøm på
    Han ved jo ikke det er farligt så længe det kun er en snor man kan "lege" med
    Næsten alle vores føl har prøvet at løbe ind i hegnet, men de gør det sjældent mere end 1-3 gange så har de lært lektien smiley
    Bare husk, hegnet skal være stramt godt ud og selvfølgelig sat godt fast


  • #4   7. mar 2012 Hvis ikke du sætter stød i MED DET SAMME han kommer ud, jamen så ender du med en hest der resten af sit liv går i hegnet..


  • #5   7. mar 2012 Nu skal man huske, at et nyt føl bestemt ikke har et godt syn, Så de skal har tid og mulighed for at lærer et hegn at kende.

    Så brug lidt tid til at mærke hegnet tydeligt op, hvis du f.eks. ikke bruger sikkerhedshegn eller tyk hvid snor.
    Når føllet kommer tæt på, så slår du på hegnet, så det bevæger sig - føllet vil så flytte sig væk fra hegnet.
    Gentag det nogle gange inden der sættes strøm på.


  • #6   7. mar 2012 ok tak alle sammen:) jeg var bange for at det var for tidligt, at komme strøm på hegnet. Men det bliver jeg så nød til at gøre for han er ikke bange for det.


  • #7   7. mar 2012 vi har hvidt hegn på folde;) og jeg har prøve at bevæge hegnet, det er han ligeglad med. hihi


  • #8   7. mar 2012 Jeg har været derude igår hos trådstarter og så at han gik ind i hegnet, det er et bredt hvidt hegn, så der skulle ingen problemer være for at se det smiley

  • #9   7. mar 2012 Hvis du sætter strøm i, så sørg for at du kan slukke det med det samme, hvis det skulle gå galt.
    Jeg ville personligt ha valgt at lukke ud på en bane med fast hegn. Så er ´risikoen på skader mindre. Jeg har efterhånden haft et par føl, og alle har stor respekt for hegnet, selvom de ikke har fået stød de først par dage pga det faste hegn.


  • #10   7. mar 2012 Når først føllet har styr på hegnet, og begynder at lege/bide i det, som du jo beskriver, så er den klar til at få stød.

    Men det skal være under obersvation, og som der står ovenfor, skal du hurtig kunne slukke for det, hvis den skulle springe ind i hegnet, når den får stødet.

    Normalt springer de nu tilbage, og får sig en god forskrækkelse.

    En anden mulighed er at give den stød med vilje, ved at sætte ledhåndtaget på bringen.

    Jeg har en mindre følfold hvor de går i starten, og den er naturligt afgrænet af træer også, på trods af det tumler de imod hegnet i starten. Jeg har hippolux, så der sker heldigvis ikke det store.

    Men jeg også begyndt at gøre det, at jeg køber en rulle markeringsbånd på trælasten, som jeg kører zigzag mellem øverste og nederste tråd, med store vinkler. Min erfaring er, at så har de meget hurtig styr på hegnet´s placering, og er efter nogen dage begyndt at være nysgerrige, og så skal de have stød.


  • #11   7. mar 2012 Endelig få strøm til med det samme, som der tidligere er blevet nævnt smiley Min nabo står nu med et føl, der render igennem hegnet selvom der er stød i, samt han har "prøvet at sætte den mod hegnet" uden resultat. Desværre løber den nu tit ud på vejen, og er desværre tit på vej over til vores der står på den anden side smiley

    Men kan som sagt kun sige som nogle af de andre, at du må sætte strøm til hegnet. Og foresten STORT TILLYKKE med den lille baby smiley Min venter til maj, så der er det vist min tur til at lege med føl og hegn smiley


  • #12   7. mar 2012 Da Moonwalk blev født startede jeg også med ikke at have strøm på, men vi kunne hurtigt se at det ville blive farligt, da han gerne ville klø sig op af hegnet - og hvis han kom ud uden mor, ja så havde vi haft en meget uheldig situation.

    Vi satte strøm på (med utroligt dårlige nerver!), men så snart vi satte strøm på hørte Flicka (mor-mulen) det jo og gik i vejen for ham, så han ikke gik ind i hegnet. Ved selvfølgelig ikke om alle hopper gør det - men jeg satte bare strøm på derfra, og så kom de ind om natten de første 14 dage. Ikke nogle problemer her, mor sørgede for at babyen ikke kom noget til smiley


  • #13   7. mar 2012 tak alle sammen;) Jeg har her til aften sat strøm i hegnet og følbassen fik stød;) han skulle ikke hen til hegnet igen. Så håber så meget at det var det.

    F&F - Little Mr. Moonwalk
    Jeg har det ligsom jer dårlige nerver. hihi jeg er bange for at han kommer til skade.


  • #14   7. mar 2012 *Anne Sofie Jonasen *

    tak er også meget glad for ham;)


  • #15   10. apr 2012 ud med det samme... lade ham få stød....

    minhoppe holder hendes føl væk fra hegnet ved at gå imellem.. ( altså at går på ydersiden af føllet smiley


Kommentér på:
når føl løber ind i hegnet.

Annonce