{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.409 visninger | Oprettet:

Denne hingst... {{forumTopicSubject}}

på denne hoppe?

Hingst: Tailormade Temptation
http://www.youtube.com/watch?v=dGGNSWAWbqk

Hoppe (Mistery)
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/299537-blaereroeven_mistery

Hvad siger I til dette match?


Jeg overvejer kraftigt at ifole min højt elskede hoppe i år.. Hun er 8 og har ikke haft føl før.. Dyrlægen mener ikke at hun burde have sværere ved at fole end alle andre normale heste (man er vel altid lidt nervøs for sin øjesten)..
Det eneste der afholder mig lidt fra det, er nervøsiteten for en evt. komplikation ved foling, selvom dyrlægen siger at hun er tip top og har stor smidighed (har meget nemt ved at søge ned med hovedet og samtidig trave igennem bagfra i longen)..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Denne hingst...
  • #1   27. jun 2013 jeg syntes det er et fint match smiley jeg syntes du skal gøre det :)<3
    held og lykke fremover


  • #2   27. jun 2013 syntes du skal gøre det smiley men så skal de også gøres snart smiley


  • #3   27. jun 2013 Rigtig lækker hingst, har selv haft ham i tankerne dog skal min slet ikke ifoles endnu smiley

    Bare huk og overvej om det hele matcher med både hoppe og hingst, opvejer de og forbedrer de hinanden så du får et stjerneføl ud af det? smiley


  • #4   27. jun 2013 Det er da klart en mulighed smiley
    Eneste minus er at jeg har læst mig til at han kan lave rimelig tændte føl. Overvejede selv at bruge ham på min hoppe, men da jeg ikke ønsker hverken en mere tændt hest end min hoppe eller en brun, så gik jeg fra det igen smiley
    Men han er gudesmuk!
    Har tit kigget på ham, på katrinelunds hjemmeside..


  • #5   27. jun 2013 Han er nøje udvalgt vil jeg sige.. Altså jeg har været helt forgabt i ham siden han blev kåret som 3 års og så hans første føl årgang, som bare var suverænt bedre end de andre føl på skuet generelt..

    Jeg synes selv at de matcher rigtig godt både gangmæssigt, men også bygningsmæssigt.. Det er vigtigt for mig at det er en hingst, som ikke avler føl med skørt (utilregneligt) temperament videre, da min egen selv er lidt speciel.


  • #6   27. jun 2013 Jeg er glad for tændte heste, de skal bare stadig være til at regne med.. Fx sådan noget michellino halløj, det gider jeg virkelig ikke.. Michellino på min hoppe vil være en farlig cocktail..

  • #7   27. jun 2013 Det jo super svært at sige, når man ikke kender "mere" til hoppen smiley du kender hende og hendes gode og dårlige sider.. Du kender hendes stamtavle og evt hoppe stamme bedre end os, så du er næsten den eneste der kan sige om de er et godt match.. smiley
    Men du skal absolut ikke være nervøs for at sætte hende i fol, hun er jo langt fra en gammel hest, og mht foling så klarer størstedelen af alle hopper deres foling selv smiley
    Mej hvis du skal have hende i fol i år, er det da ved at være oppe over.. Du skulle vel gerne kunne have et føl med en nogen Lunde størrelse inde vinteren smiley


  • #8   27. jun 2013 Det er lidt med vilje at jeg venter, da jeg er ude og rejse til foråret og jeg virkelig gerne vil være hjemme når hun skal fole..

  • #9   27. jun 2013

    Farens tavle:

    Farfar: MIDT-WEST IBI-LIGHT - IBIKUS - HERTILAS- LIMELIGHT -

    Farmor: ANDANTE efter: ALEKSANDER - ADONIS - ARSENAL

    Mors stamtavle:

    Morfar: ASTON - A'KHAN Z - ALEXIS - NIMMERDOR - MATADOR

    Mormor: DAVINA efter: BLUE HORS AGENT - ARGENTAN - DIDRIK - DONNER


  • #11   27. jun 2013 Mistery i fuld figur, dog lidt muskelfattig, da hun lige havde haft en mindre skade..



    profilbillede
  • #12   27. jun 2013 Vil i hvertfald ikke vente for længe med at sætte hende i fol.. Hvis det ikke lykkedes første gang kan du risikere du først får føl i juli mdr, så er chancerne for at komme med til Følskue ikke så store ( hvis du altså vil det)..

    Der er da nogle spændene forfædre og hopper, men hvordan er hun selv kåret, tænk på alle hendes "dårlige" sider, er hingsten kendt for at videre give mange at hoppens "dårlige " sider osv osv osv.. Det et stort puslespil, men altid sjovt, og især sjovt at se hvordan slut resultatet bliver smiley


  • #13   27. jun 2013 Jeg regner med at hun skal ifoles i juli måned, hvis det skal være.. Så får hun føl i midt juni, så er der nogle måneder føllet kan vokse i inden vinter og jeg er forhåbentlig kommet hjem til den tid..

    Ja, hendes tavle fejler i hvert fald intet. Det er jo faktisk en rigtig, rigtig god tavle hun har, men hun er desværre ikke kåret, da faren ikke er kåret..


    Jeg kan sige, at jeg selv synes at hendes galop gerne må blive bedre, plus hun lige er kort nok i ryggen og en lidt højere halsætning vil også være godt.. Desuden skal det være en hingst, der ikke avler spøgelsesafkom, da hun selv har arvet Astons tossede temperament gen..


  • #14   27. jun 2013 Synes du skulle overveje at stille hende til kåring som F1 hoppe i DV - så får du en reel beskrivelse af hesten og kan måske gøre dig mere sikker i dit hingstevalg.

  • #15   27. jun 2013 Anne.
    Hun skal også stilles til kåring, men jeg regner med at det skal være sammen med føllet..


  • #16   27. jun 2013 Bryder mig simpelthen ikke om bevægelsesmønstret hos hingsten, selvom det er tidens mode smiley

    Tror ik på det er holdbart fysiologisk i længden?

    Frie, flydende og jordvindende bevægelser vil jeg meget hellere have smiley


  • #17   27. jun 2013 Jeg er vild med hans teknik..

    Generelt så holder hingstene og de fleste heste jo fint, meget af det handler jo også om måden de rides på..


  • #18   27. jun 2013 http://youtu.be/taFFKsKJef0

    En hurtig googling gav det her http://youtu.be/taFFKsKJef0

    Vil meget hellere se det bevægemønster. Så kan man diskutere om man er til den type hest eller ej smiley



  • #19   27. jun 2013 Nu er forskellen jo også lige, at de heste bliver vist frem frie, hvor temptation er fremvist under rytter. Det giver en stor forskel i måden gangarterne kommer til udtryk på..

    Når det så er sagt, så passer de viste hingste ikke til min hoppe bygningsmæssigt, vil jeg sige.. Halsen er generelt mere lavtansat, ryggen på et par af dem, har en form jeg ikke bryder mig om.. Den første hest er sådanset lækker nok, men en bedre galop kunne jeg godt ønske mig hos den


  • #20   27. jun 2013 Det var ikke for at finde hingst til din hoppe, men for at illustrere et mere holdbart bevægelses mønster.

    Mit bud er at mange af de moderne typer er slidt op i 12-15 års alderen.


  • #21   28. jun 2013 (link fjernet)
    På videoen herinde, syntes jeg han har et bedre bevægelsesmønster smiley
    Men jeg syntes han passer fint til din hoppe smiley udfra hvad du beskriver smiley


  • #22   8. jul 2013 Temptation er en virkelig lækker hingst! Ingen tvivl om det, og jeg har virkelig også haft ham seriøs oppe og vende, da jeg skulle vælge hingst til min hoppe, Prestige, hun har et vågent, opmærksom og til tider ret sensibel sind.

    Planen endte så ud i at jeg valgt anden hingst i år, for næste år og ifole hende med ham regnede jeg med.

    Det var lige indtil, jeg købte en hoppe mere her i weekenden, hos et stutteri, hvor avlerne kunne fortælle mig, da de kender ham og har set ham mange gange, at de ikke ville turde gøre det på en varm hoppe. Han har et meget varm sind selv og er efter hvad de siger utrolig hingstet og meget voldsom.

    De fortalte at efter deres mening og med det temp han har, så skulle han bruges på en helt stabil og rolig hoppe, ellers kan man ende ud med et meget varm afkom.

    Så her er han droppet igen til den hoppe han ellers var påtænkt på, da hun er en super varm dame, og skal ikke nyde nået af det hvis han også er sådan!

    Men hun har i år fået et føl efter Tailormade Attention, kanon sind virker den bette fyr til og have, og kan du lide temptation er jeg sikker på Attention også vil falde i din smag smiley


  • #23   10. jul 2013 Jeg synes desværre ikke at Attention viser samme kvalitet som temptation, selvom jeg ved at han er højt kåret. smiley




  • #24   10. jul 2013 Men overvejer stærkt ham her også

    http://katrinelund.dk/DK/Hingste/De%20l(x32x)Or.aspx


  • #25   11. jul 2013 Det er jo også et personlig spørgsmål om man bryder sig om de pågældende hingste smiley

    De l'Or har jeg høre skulle have fået en ganske fin første føl årgang i år smiley Han har selv været med i mine overvejelser, men endte ud med Zodiac, også fra Katrinelund, til min nye hoppe, som skal insemineres i morgen, lørdag og måske mandag smiley


  • #26   11. jul 2013 Ved du om de har en teaserhingst til at tjekke hoppen med?
    Min viser nemlig ikke brunst sådan åbenlyst, men hun kommer i brunst, så vallakkerne må gerne bedække ind i mellem..


  • #27   11. jul 2013 Nej det ved jeg desværre ikke. Men du kan jo evt få dyrlægen ud og scanne, er der en brunst på trapperne så vil denne kunne give dig beske på det. Ellers kan du jo få sprøjtet din hoppe i brunst og så lade hende scanne nogen dage senere for og sikker dig hun er klar til sæd smiley det er den sidste måde vi lige er igennem for tiden med min nye hoppe smiley hun blev sprøjtet igang i mandags og scannet for og sikre om hun var klar idag, og skal have sæd imorgen og lørdag og muligvis mandag med der skal hun dog lige scannes inden for og sikre at der stadig er tid smiley

  • #28   11. jul 2013 Okay, jeg må lige se hvad jeg gør..
    Jeg er nok lidt træt af, at skulle bruge en masse penge på det udover det hingsten koster, måske jeg kan finde en billigere dyrlæge end dem jeg normalt bruger smiley


  • #29   11. jul 2013 tja, det er ikke billigt og få ifolet når udgifterne bliver regnet ud på det. Men det er jo nået man gør op med sig selv om man vil bruge pengene på smiley

    Jeg giver dem glædeligt ud til scanninger og diverse andre, for og være sikker på tidspunktet er rigtig smiley


  • #30   11. jul 2013 ja det er jo det smiley

    Hvis bare de hingste kunne få lov at bedække naturligt, så ville det være meget nemmere hehe smiley



  • #31   12. jul 2013 Nu har jeg dælme gjort alvor af det smiley

    Jeg har snakket med Ib i dag og aftalt en date med De l'Or, så snart hun er kommet i brunst smiley

    Bliver spændende!


  • #32   12. jul 2013 Det bliver så spændende smiley
    Min nye hoppe er også lige insemineret for 1. gang idag ved Zodiac smiley Skriv endelig inde på denne debat når det er tid smiley


  • #33   12. jul 2013 Fedt, jeg håber det er en vellykket inseminering smiley

    Ved du hvor man kan se kåringsbeskrivelse af hingstene?

    Jeg håber at kunne få en dyrlæge ud og scanne og sætte hende i brunst på mandag, så vi hurtigt kan komme afsted med hende


  • #34   12. jul 2013 Hun skal insemineres igen imorgen og evt. mandag, der skal hun dog lige scanens først for og sikre at ægget ikke er gået endnu, pyyyh krydser finger for hun er lige så artig som min anden hoppe som var ifol i første forsøg i år, tilmed i følbrunsten smiley

    Ja du kan se det på www.hestedata.dk hvis du har en bruger smiley

    Krydser finger for du snart kan komme igang smiley


  • #35   12. jul 2013 Ja det håber jeg også og at min også bare er super nem at ifole smiley

    ah, det har jeg ikke.. Har du?



  • #36   12. jul 2013 altid rarest når det går til held i første forsøg smiley

    ja det har jeg smiley


  • #37   12. jul 2013 Jep smiley
    Vil du ikke sende mig beskrivelsen af De l'Or og temptation?


  • #38   12. jul 2013 De l'Or:
    Beskrivelse:
    Velrejst, harmonisk hingst af fremragende type. Middel i rammer. Kønt hoved. Passende lang, velansat, velformet hals. Lang, skrå skulder. Lang, markeret manke. God overlinie. Middellang, velformet kryds. God lårmuskulatur. Forlemmerne passende føre og tørre. Baglemmerne passende føre og tørre. Lange underlår. Bevægelsen taktfast i skridt og trav. Rummelig og velbalanceret i galop.
    Krop: 9-8-8-8
    Lemmer: 8-8
    Bevægelse: 7.5-7.5-8.5
    Helhed: 8


    Til 35 dages test fik han blandt andet karakteren 10 for temperament smiley

    Tailormade Temptation;
    Beskrivelse:
    Dressurbetonet, storrammet, passende ædel og højtstillet hingst af fremragende type. Udtryksfuldt hoved. Passende lang, velansat og velformet hals. Lang, skrå skulder. Middellang, markeret manke. God albuefrihed. Smidig overlinie. Middellangt, velformet kryds. God lårmuskulatur. Forlemmerne passende føre og tørre, fransk, velformede hove. Baglemmerne passende føre og tørre, velformede hove. Bevægelsen god i skridt. Særdeles god og elastisk i trav. Særdeles god med god bæring og balance i galop.
    Krop: 10-9-9-9
    Lemmer: 7-8
    Bevægelse: 7-9-9
    Helhed: 9

    Temptation fik til 35 dages test kun karakteren 7 for temperament smiley

    Begge beskrivelser og karakter er fra deres sidste kårring, altså fra de blev færdigkårret. Deres sidste kårring.


  • #39   12. jul 2013 tusind tak smiley

    Jeg synes det er et svært valg, mest fordi jeg ved at Temptation laver gode føl. Har du hørt noget om hvordan hans rideårgang er blevet?


  • #40   12. jul 2013 Forstår dig udmærket smiley
    Han laver super gode føl, ved desværre ikke så meget om dem rent ridemæssigt.
    Han er også vildt lækker.

    Men hvis du ikke vil have nået på din hoppe med alt for varm sind, så tror jeg du skal holde dig fra ham. Det er hvad jeg har fået af vide, da jeg overvejede ham til min hoppe til næste år smiley Desværre for tror virkelig de 2 kunne lave et super afkom, overvejer også og tage chancen, men frygter lidt resultatet, da det er troværdige folk jeg har hørt det fra med god kendskab til hingsten smiley


  • #41   12. jul 2013 Den kan være nok så fantastisk bygget, have de dejligste bevægelser og de aller bedste anlæg...
    Men hvis den er for varm og kompliceret i knoppen, kan man ik få alle de andre ting ud smiley

    Vælg for Guds skyld sindet først!
    Var det en hund var man ik i tvivl, men heste ser man desværre ofte stort på om den har et vanskeligt sind.


  • #42   13. jul 2013 Ja, det er jo det..
    Jeg er ok god til at håndtere varme og tændte heste og er vant til at ride sådanne heste, men det er også rart med dem der ikke ser spøgelser alle steder.

    jeg er også spændt på at se hvad føllet arver fra Mistery af smiley


  • #43   13. jul 2013 Du må lige skrive når du har været nede ved De l'Or. Ham skal jeg nemlig have på næste år, regner jeg med. Har været dernede til åbent hus, men skal også ned og se ham på et tidspunkt i år smiley

  • #44   13. jul 2013 Skal jeg nok smiley
    jeg glæder mig helt vildt og håber hun kommer i fol.


  • #45   13. jul 2013 Han var virkelig skøn til åbent hus. Var den eneste som måtte gå ind til ham i boksen med en af deres ryttere. Han er simpelthen en nussetrold.
    Så jeg glæder mig til at komme ned og se ham smiley


  • #46   17. jul 2013 Øv øv øv..

    Mistery kommer desværre ikke i fol i år, da hun på scanningen i dag kun viste et stort æg i den ene æggestok og slet ingen æg i den anden. Det er sådanset meget godt med et stort æg, som var klar til befrugtning her meget snart, men hendes livmoder viste ingen tegn på brunst overhovedet, så hvis hun blev sprøjtet i brunst, ville livmoderen ikke kunne nå at rense sig selv inden ægget ville være "gået". Hvis vi så inseminerede hende nu, så ville jeg risikere at hun fik infektion, når livmoderen ikke har nået at rense sig selv og gøre sig klar.. Derfor rådede dyrlægen mig til at vente til næste år med en ifoling..

    Så til næste år, der får hun bare hele armen.. Der bliver købt beta- caroten kur og hvad man ellers kan sørge for, for at få en ordenlig brunst..

    Dyrlægen sagde at han ser mange af sådanne hopper lige pt og at det er meget mystisk, men der er jo ikke så meget at gøre ved det, desværre smiley


  • #47   17. jul 2013 Øvøv smiley men så krydser vi fingre for at det lykkes næste år smiley og hvis du bruge De l'Or kan man jo snakke sammen smiley for ham ifoler jeg min hoppe med, næste år smiley

  • #48   17. jul 2013 Har lige snakket med Ib og han siger at jeg stadig kan nå det, hvis hun bliver sprøjtet til ægløsning nu og så får en hormon behandling, så kan jeg komme op med hende om 1½ uges tid og så kan de prøve at inseminere hende nogle gange.. Hvis det ikke lykkedes der, så går raten bare videre til næste år.

    Så tænker at jeg nok ringer til dyrlægen i morgen igen og lige høre ham ad hvad han siger til det og om han kan nå forbi i morgen


  • #49   17. jul 2013 Nej hvor spændende! Så vil jeg glæde mig til at se dit føl!

  • #50   17. jul 2013 Ja, nu må vi se om det bliver til noget, men jeg håber da det kan lade sig gøre

Kommentér på:
Denne hingst...

Annonce