{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Køb af 2 års - gode råd modtages {{forumTopicSubject}}

Godaften HG smiley

Sagen er den, at jeg har smaskforelsket mig i en 2 års (maj 2011). Jeg kender hans mor, da vi stod på samme gård og jeg tror ikke, jeg har mødt en hest med bedre temperament, end hendes. Jeg fik at vide af morens ejer (hun har stadig god kontakt med avler) alt om ham her den lækre og at de skulle af med ham på et tidspunkt - men at det ikke hastede, da de hellere ville beholde ham, end at sende ham til den første den bedste. Ligesiden (godt og vel et år siden) har jeg været smaskforelsket i ham - han er en hest lige efter mit hoved. Højde, hans bygning, hans gener og at han både er dressur- og springbetonet. Dengang stod jeg dog ikke til at skulle have hest af flere forskellige årsager. Nu har jeg både tiden og pengene til at have hest igen. Jeg savner det så meget og jeg er virkelig tiltrukket af selv at kunne forme min kommende ridehest.

Så derfor vil jeg have en masse erfaringer fra jer med 2-3 års - hvad skal jeg være opmærksom på, hvad ville I gerne have vidst før I anskaffede jer unghest, ja bare alt. Jeg har haft hest før, arbejdet på stutteri og generelt været vant til at håndtere ungheste, så alt det med at være hesteejer kommer ikke som et chok for mig.

Hvordan har I forsikret jeres og hvor har I dem stående - og hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af 2 års - gode råd modtages
  • #1   20. okt 2013 Jeg har selv en fra maj 2011. Hun står hjemme ved os selv og går i løsdrift hele året rundt uden undtagelser. Hun er kun livsforsikret for 30.000 pt. Når hun tages rigtig i brug og som hun udvikler sig hæver jeg dog summen på hende og måske tilkøber jeg uanvendelighed. Men det kommer meget an på udviklingen af hende.

    Bliver spændende om du køber ham el. ej - du skal i hvert fald have pøj pøj herfra. Har du et link til ham?


  • #3   20. okt 2013 Jeg købte selv en 2-års her i sommers, hun var dog kun vant til at blive striglet og rørt overalt, og ting som at blive snakket med og have en grime på.
    Hun kunne ikke engang trækkes med eller få løftet hove.

    Men en helvedes masse tålmodighed og nu snart 5 måneder senere har jeg en dejlig hoppeplag der kan trækkes med, både i grime og i hovedtøj (jeps, hun har haft hovedtøj på med bid op til flere gange), have gjord på, longeres let i skridt og lidt trav, er trænet i "farlige ting" (plastik, skammel, piske osv.), få løftet hove som om det altid har været det letteste i verden, og ja, hun kan så godt som alt hvad en 2½ års skal kunne smiley

    Jeg vil faktisk vove at påstå, at hun er så godt som idiotsikker smiley

    Min er ikke forsikret (tror uden at være sikker, at hesten jo skal have en vis værdi for at kunne forsikres, min kostede nu 'kun' 4000 kr.), hun står i en privatstald, hvor vi er eneste opstalder (udover ejeren selv har heste stående, samt ejers søster har en stående). Jeg skal selv sørge for at muge ud, lukke ud/ind, give hø, foder og vand osv. Der er ridebane på stedet.


  • #4   20. okt 2013 Helt sikkert! Jeg købte Ramina som 3 års - og det er det bedste jeg har gjort! Du får et helt specielt bånd til dem, når du selv skal opdrage og tilride dem.
    Det er vigtigt ved køb af de unge, at du ved hvor de har stået opstaldet, fået af mad, hvor tit de er passes med dyrlæge, tandlæge og smed og generelt, bare ved hvordan de er blevet håndteret.


  • #5   20. okt 2013 Man skal i hvert fald være indtillet på, at der er en masse arbejde i de unge. Selv i min rigtig nemme 4 års er der en pommerns masse arbejde smiley

    Men samtidig så vil jeg også sige, at jeg sagtens kunne finde på at købe en "ung", hvis jeg fandt the one i en af de unge filure smiley


  • #6   20. okt 2013 http://imageshack.us/photo/my-images/841/c75h.jpg/
    Her er ham den lækre smiley

    Jeg er så heldig, at han har stået hele sit liv hos avler, så hans historie er kendt. smiley

    Hvordan vidste I, hvor meget I ville forsikre for? Og hvor meget har I givet for dem?


  • #7   20. okt 2013 jeg købte min da han var 8 mdr. han er nu 5. jeg er ikke sikker på jeg ville købe unghest igen. for jeg orker næsten ikke alt arbejdet med tilridningen... men hvis jeg stod i den situation at drømmehesten var en ung uprøvet hest, så tror jeg da jeg ville springe til smiley

  • #9   20. okt 2013 Wauw han er flot smiley
    Jeg købte min for 25000 kr som er laaaaaangt under hendes værdi. Men ejer skulle af med hende pga rygskade. Hun er også forsikret for 25000 kr fordi forsikringsmanden sagde at jeg ikke kunne forsikre hende for mere end købsprisen -.-
    Men det er også fint nok! Går hun hen og bliver uanvendelig, er det ikke pengene der vigtige.


  • #10   20. okt 2013 Jeg er med på vognen af folk, der har unghest fra 2011. Jeg synes det er helt perfekt at kunne lægge arbejdet i ham selv, så jeg købte en, der ikke havde været vildt meget i hænder. Der var det vigtige så, at han som udgangspunkt havde et super godt temperament, så kommer alt det andet hen ad vejen.
    Det er dejligt ikke at skulle skynde sig med ham. Jeg mener, hvis jeg havde købt en fire-fem års måske, som var tilredet, men ellers ikke havde prøvet meget, så ville jeg have lidt mere travlt med at den blev trailervant, traffiksikker, blæsende-plastik-tryg, alt det der..
    Alt det har jeg tid til at lære ham i god ro og mag, så jeg selv ved hvordan det er blevet lagt i ham, og at han ikke har nogle trænings-ar i bagagen.
    Når det så er sagt, så er det skide irriterende at der er så lang tid til jeg kan begynde at ride ham! - for når alt kommer til alt, har jeg hest for at ride... smiley


  • #11   20. okt 2013 30.000 var det højeste beløb der kunne forsikres for uden dyrelæge erklæring - derfor valgte jeg 30.000.
    Vi var ikke sikre på hvordan hun ville arte sig om om hun blev ridehest, grundet folingen gik galt og et hårdt efterforløb. Så at tegne højere og mere omfattende forsikring var slet ikke i mine overvejelser.

    Hun er hjemmeavl og har været ALT for dyr, hvis man tager alle udgifter omkring hende og hendes mor med. Måske har hun kostet omkring 50.000 for inseminering, scanninger, smed, foder osv. ind til nu og 50.000 for for folingen der gik galt.


  • #12   21. okt 2013 Hjortkær - er det så med sygeforsikring også?

  • #13   21. okt 2013 mine er nu godt nok lidt ældre. men jeg købte min hoppe som 1års og min vallak som 2 års. og ville gøre det igen
    ja der skal arbejdes med dem, men slet ikke på samme nivaue som hvis man vælger en ridehest. Jeg har altid ville præje dem selv, men samtidig var jeg under uddannelse på det tidspunkt, så jeg havde ikke så meget tid.

    mine stod opstaldet hos en landmand til 500 kr stykket. I dag står de hjemme.

    har aldrig haft forsikring på dem - jo efter som jeg købte begge på afbetaling, så var de forsikret indtil beløbet var betalt.


  • #14   21. okt 2013 Øjj hvor er han lækker!! Forstår godt du er vild med ham og når du jo har tid og penge til det, vil jeg helt klart råde dig til at gøre det. Det er hårdt arbejde, men helt fantastisk at have en hest fra så ung en alder, og netop kunne forme den som man selv vil. Man får et helt speciel bånd til dem når man selv lærer dem alting, og oplevelser som første gang man er på ryggen af den, første trav, galop, første tur osv.osv., det er ubeskriveligt!

    Selvfølgelig skal man huske på, at der altså går lang tid før man kan ride 'rigtigt' på den (men når man så kan, er det det hele værd!), og hvis man som jeg synes det er spændende med horsemanship og træning fra jorden skal man nok få tiden til at gå - og så har man et super forhold til hesten når man skal i gang med den rigtige træning.

    Det er altid en god idé at have en underviser eller bare en der har meget erfaring med ungheste til at hjælpe sig. Nogle vælger at sende deres ungheste i ridning, men det ville jeg ikke - jeg ville selv være den der tilred min, og er så glad for det! Fik en masse hjælp og undervisning fra sidelinjen, og har i dag en fantastisk ridehest som jeg netop har været på tur på alene for første gang i dag smiley

    Jeg har så haft min fra hun blev født, og selvom jeg ofte har haft lyst til at opgive det hele, tror jeg bestemt ikke det er sidste gang jeg har haft føl eller bare unghest - det er altså specielt smiley
    Held og lykke med det!


  • #15   21. okt 2013 Nej hun er udelukkende livsforsikret smiley Men overvejer tilkøb af dyrere forsikring.

Kommentér på:
Køb af 2 års - gode råd modtages

Annonce