{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.800 visninger | Oprettet:

Islænderen, det med gangarter... {{forumTopicSubject}}

Jeg står lige nu i lidt af et dilemma.. Måske er det et stort problem, måske er det faktisk ikke så stort et problem igen!

Min hoppe prøvede vi at få føl på for 2 år siden ca, hvor det fejlede. Der har hersket meget tvivl hos mig og min familie, om hvorvidt vi burde egentlig få et føl, og om det så skal være med min hoppe (hun er meget svær at ifole) eller en anden hoppe, da min hoppe bliver 18 i år!
Men jeg har også balanceret lidt, for det der holder mig tilbage er at det er en islænder!

Misforstå mig ikke, jeg synes islændere er nogle SKØNNE heste, problemet er bare at HVIS vi skal have et islænderføl bliver jeg lidt i tvivl om de ekstra gangarter ...
- Jeg vil gerne bare have en hest der kan skridte, trave og galopere. Specielt fordi jeg har haft meget bøvl med min egen hoppe, med hvornår hun traver, hvornår hun (grisse)passer og hvornår hun tølter.

Er der håb forude for at det måske slet ikke er så slemt som jeg går og tror?
Jeg har svært ved at mærke forskellen imellem trav, pas og tølt og ved ikke hvad man skal gøre for at få hesten til at gå den og den gangart. Kan jeg evt søge undervisning i sådan noget? smiley Det behøver jo ikke være ugentligt, men måske et lille kursus der bliver afholdt over nogle dage.

Behøver min islænder blive gangsættet? Det er så det næste spørgsmål. Jeg har en idé om at det kommer meget an på hvilken gang hesten foretrækker at trave/tølte/passe i, ikke?

SÅ! Det var vidst alle mine spørgsmål. Håber der er en venlig og tålmodig sjæl som har tid til at forklare mig lidt om det for jeg vil helst ikke smide de penge jeg har brugt på bedækning væk, hvis det viser sig at det ikke er så svært at ride en islænder kun i skridt, trav og galop.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænderen, det med gangarter...
  • #1   25. feb 2014 Er lige lidt forvirret, er du i tvivl om du kan skridt trav galop på en islænder og du har nu haft din egen hoppe i over 2 år og spørg? For ja naturligvis kan man få undervisning, og bør få det, og. Måske hvis hesten ikke går rent der noget med sadel eller ryg. 18 år er. En høj alder, nu islændere seje og blir ældre end de fleste men er det hendes 1 først føl så ville jeg ikke byde hoppen det. Hvis hun før har haft føl, vil jeg klart tænke hvad skal jeg bruge dette drømme føl til? Hoppen skal jo klart have super egenskaber du ønsker at avle videre, og hingsten skal så findes der kan kompensere hoppens svage sider. Men at lave. Et føl er dyrt og der går mange år. Med foder, smed vedligehold den skal helst have lege kammarater osv det et kæmpe projekt og man skal brænde for det. Syntes du lyder til at have meget. Tvivl både omkring økonomien og gangarter osv. Så tænk dig rigtig godt om.

  • #3   26. feb 2014 Når jeg red min gamle venindes islænder red jeg altid skridt, trav og galop og tøltede sjældent smiley Den var ret urutineret, men var ikke svær at ride kun i skridt, trav og galop smiley

  • #4   26. feb 2014 Well, hvis du vil have undervisning, evt et kursus, hvor du kan lære at mærke de forskellige gangarter, så vil jeg råde dig til at gå ind på www.sporti.dk , hvor mange islænderklubber har tilmelding til deres kurser. Nogle kræver medlemskab af klubben, mens andre er åbne.

  • #5   26. feb 2014 Jeg har aldrig nogensinde tøltet på Neisti, men han er så heller ikke gangsat og er bestemt ikke naturtølter smiley Han er udelukkende blevet trænet som en "normal" dressurhest, hvis man kan sige det sådan, og det tror jeg har været rigtig godt for ham (: Så det er bestemt muligt ikke at bruge tølten, hvis det er dét du mener (:

  • #6   26. feb 2014 Hvis du ikke ønsker dig en islænder, så lad være med at avle en. så simpelt vil jeg faktisk sige at det er. Det er billigere for jer at købe en ridehest der kan det du gerne vil, end at investere i avl og gå og vente de 4-5 år der er til i kan komme i gang med tilridning.

    jeg synes også at 18 er alt for sent, hvis der er tale om et førstegangsføl. Hvis ikke, ville jeg tage dyrlægen på råd, og tage hans råd helt seriøst.

    Ja, du kan sagtens få undervisning i gangarterne, og det er monster sjovt og udfordrende, men hvis det ikke interesserer dig, så synes jeg stadig hellere at du skal købe en hest der matcher det du gerne vil, og få undervisning i den retning i stedet. smiley


  • #7   26. feb 2014 Først og fremmest, hvis du ikke er vild med islænder, hvorfor så lave en? Hvis det er til dig selv så kan du med fordel blande med en anden race du er mere til. Hvis det ikke er til dig selv, så lad helt være! Markedet flyder over og priserne er helt i bund. Og jeg kan forstå du ikke er så meget inde i det med islænderne, så det gør det jo ikke nemt for dig at avle en attraktiv hest der er til at sælge.

    Om hesten blander i gangarterne handler til en hvis grad om træning, og til en hvis grad om selve hesten. Nogle heste er født med helt adskilte gangarter, nogen med svagt anlæg for de ekstra gear. Nogen med for meget anlæg for pas (lyder som din er det) osv osv.
    Gangsætning er træning af at adskille gangarterne og at lære at udføre dem når de får forskellige signaler, så det er ikke alle der har brug for det. Hos nogle kommer det naturligt. Hos mange kan ejeren selv klare det hen ad vejen. Men der er meget forskel på det.
    At ride flergænger kræver at man som minimum kan mærke forskel på gangarterne. Men der er også forskel på hvor svært det er, alt efter hvordan hesten bruger kroppen. En hest med bløde og flade bevægelser uden rygaktion er møg svær.
    En anden ting er at selvom du får hesten trænet godt af en prof, så betyder det ikke at den så bare kan det. Det er ikke som med almindelige ponyer, det skal holdes ved lige ellers kan hesten hurtigt komme til at gå forkert igen.

    Kurser i islænderridning er der masser af, men det kan bedst betale sig for dig hvor du er nu, at få en privatunderviser ud en gang imellem.


  • #8   26. feb 2014 Mange tak for alle de gode svar! smiley

    - Vi har allerede prøvet at få føl på hende én gang, på en islænderhingst. Nej, vi ved ikke meget om avl og islændere, men føllet er udelukkende til eget brug, og bliver højst sandsynligt ALDRIG solgt videre. smiley

    Jeg hælder også mest til at låne en hoppemave ude ved ham som har hingsten, og der kan de med hundrede procent guide os i hvilken hoppe der er bedst. Vi har valgt hingsten, og kan ikke gøre det om nu, da vi har betalt. smiley

    Og nej, jeg spørger ikke om man kan skridte, trave og galopere på en islænder, haha xD selvfølgelig ved jeg da godt det. Og jeg har haft hende i 4 år, men vi prøvede først at få føl for 2 år siden. Men spørgsmålet lød om det ville være muligt at få en islænder som man bare kunne ride i skridt, trav og galop uden at det krævede jeg meldte mig ind i alle mulige klubber og smed mange penge i at få kurser, uddannelser osv i hestens gangarter.

    Jeg må indrømme at det ikke interesserer mig synderligt lige pt, men det lyder som et spændende ''projekt'' at gå i gang med at udforske gangarterne på islænderen, og det ville jo også være ret nyttigt for mig da jeg selvom jeg ikke vælger at få føl, stadigvæk står tilbage med min egen islænder som jeg ønsker at begynde at ride en anelse mere seriøst på da vi skal have arbejdet på ridningen og derfor er det uanset hvad en god idé at jeg får kigget lidt på de gangarter dér.

    Mine forældre er med mig HELE vejen i dette, og økonomien vil der selvfølgelig blive taget stilling til. Det er ikke sådan at vi ikke har nogen penge, der vil være penge. smiley At føllet skal vokse op og have tid til at være sig selv, passer også glimrende, da jeg regner med om et år at flytte til Aalborg og tage fotograf uddannelsen for derefter nok at vende tilbage hjem.

    Fotograf uddannelsen vil tage 4½ år, og jeg vil have mulighed for at komme hjem i weekender og ferier, hvor jeg vil "undervise" min mor i de ting hun skal træne basalt med føllet, og jeg vil selvfølgelig også selv træne så meget med det jeg kan.

    Håber I fik svar på nogle af jeres spørgsmål og er lidt mere klar i hvad det er jeg ønsker rådgivning til ^^


  • #9   26. feb 2014 Man kan godt vænne en flergænger af med at gå tölt og pas hvis det er det du spørger om. Hos nogle er det ret nemt, hos andre er tölt- og pas-anlægget meget stærkt og svært at komme væk fra. Og så skal du jo gerne vide hvordan du skifter mellem gangarterne for at kunne komme væk fra det.

  • #10   26. feb 2014 LadyBlacksheep: Super! smiley Jamen jeg vil da lige tænke over det, og udforske mine muligheder for undervisning. Der ligger nemlig et islænderstutteri der både har turistridning, undervisning og opstaldning lidt væk fra her hvor jeg bor så der er jo oplagt at tage ud og så tage noget undervisning og så kan jeg så se om jeg kan overskue dette med de ekstra gangarter og om det er noget jeg har mod på at arbejde og øve mig på at lære, eller om jeg bare skal droppe følle. smiley

  • #11   26. feb 2014 Hvor bor du henne af? smiley

  • #12   26. feb 2014 Jeg bor lige udenfor Thisted, 7700 Nordvestjylland smiley

  • #13   26. feb 2014 Hmm, så skulle det vel ikke være Jesper Finderup du tænker på at få undervisning af vel? smiley Ham har jeg arbejdet for.

  • #14   26. feb 2014 Det ved jeg ikke, det tror jeg ikke smiley Jeg tænker på Hillgaard Islænderridning smiley

  • #15   26. feb 2014 Nej, så er det ikke samme sted.

  • #16   2. mar 2014 Det er så svært at få ren tølt frem med ordenlig bæring, det tager meget lang tid, og er ikke et weekendkursur og så kan man det, på ingen måde. Det tager tid, men hvis du finder en god underviser, kan der godt komme noget frem smiley Men det tager tid. smiley

  • #17   2. mar 2014 MD: Det var ikke det jeg mente. smiley Jeg mente om det var et kæmpe arbejde at lære at kende forskel på gangarterne og så få en islænder som kun skridtede, travede og galoperede. smiley

Kommentér på:
Islænderen, det med gangarter...

Annonce