{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Stop op eller "rid dig ud af problemet?" {{forumTopicSubject}}

Jeg har en tidiligere ridelærer der underviste i "stop op, ret fejlen og prøv igen" altså spasser hesten lidt ud, render med næsen i skyerne eller ligende så ned i skridt/trav ret til, får hesten redet frem og ned igen og så videre op i tempo igen.

Jeg har et par år efter haft en der sagde "DU STOPPER IKKE. Rid dig ud af problemerne. Kæmp for at løse dine problemer og rid dig igennem dem" hvilket jeg enlig har fundet mig bedst tilpas med på min part. Hun er ikke hesten der holder op med at spasse hvis jeg skridter og så sætter i trav igen.

Jeg tror pointen med dette er, hvad gør i?
hvad fungere godt for jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stop op eller "rid dig ud af problemet?"
  • #1   23. aug 2014 Det er lidt forskelligt. Jeg har haft en part, der skulle stoppes op og så i gang igen, for ellers blev han helt rundt på gulvet og han tændte bare sig selv op hele tiden. Men min part nu, der fungere det bedst med at ride videre og så give lange tøjler ligeså snart der er ét godt moment. Så samler du tøjlen op igen, rider videre og igen, når der er et godt moment, får hun 100% frihed. Hun fungere bedst sådan og det gør hende langt mere afslappet i ridningen. smiley

  • #2   23. aug 2014 Jeg rider også tit ud af problemerne, og stopper hende ikke op, men driver frem.
    Men nu hvor dressuren er ved at gå ind på et nyt plan, er der i nogen øvelser hvor jeg hellere vil stoppe hende op og give hende chancen for lige at kunne følge med i hovedet.


  • #3   23. aug 2014 Rider selv ud at problemet, for ellers skaber hun sig bare på samme måde igen bagefter smiley

  • #4   23. aug 2014 Rider mig for det meste ud af problemet smiley Hvis det virkelig ikke kan løses i trav prøver jeg i skridt og når det fungere i skridt så op i trav igen smiley

  • #5   23. aug 2014 Det meget forskælligt tror man skal se "problemerne" før man kan beslutte hvad man ville gøre smiley


  • #6   23. aug 2014 Jeg har springponyer, og derfor skal jeg stoppe dem helt op, parade og så Tbt.

  • #7   23. aug 2014 Jeg stopper op eller tager ned i skridt, da i min verden sidder "problemerne" oftest på ryggen.

  • #8   23. aug 2014 Det har da intet at gøre med, om man har spring- eller dressurheste? smiley


    Altid ride sig ud af problemerne! Det er det man i sidste ende får mest ud af! Det kan godt være det nogengange er nødvendigt lige at stoppe op, og få det hele på den rene. Man kan jo ikke bare stoppe op midt i et dressurprogram f.eks. Er det så ikke smartere at hesten har lært at der skal arbejdes ud af problemet, istedet for at der skal bakkes ud af problemet? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   23. aug 2014 Ned i skridt, også start forfra..

    Problemet lægger ved ryttereb


  • #11   23. aug 2014 Nikoline- jo, det har stor betydning for mig. På min dressurpony kan jeg sagtens ride mig ud af problemet, netop fordi vores problem ikke er det Samme som ved springponyerne.
    Ved mine springponyer, er problemet at de løber. Så derfor "tester" jeg den engang imellem, for at se om de stadig er lydige.
    Det har du vel set mange springryttere gøre eller hvad? Det gør man jo nok ikke på en dressurbane?


  • #12   23. aug 2014 bække dele det kommer an på hvad hesten laver og hvordan han gør det

  • #13   23. aug 2014 Jeg sætter ned i skridt, da jeg ikke føler at det bringer noget at ride videre på noget der er gået galt. Det er nok med lige et par skridt, så vi begge lige kan komme ned på samme linie igen og så ellers fremad.
    Det er det samme med galop. Hvis hesten falder i trav, er det for mig bedre at fortsætte i trav til jeg ved at han går ind og bruger sig selv rigtigt igen, før vi sætter i galop igen, i stedet for at presse hesten videre så snart den falder i trav.


  • #14   23. aug 2014 Jeg tror det kommer an på både rytter og hest, og altså ikke nødvendigivs om det er spring eller dressur. For rytteren kan det måske ofte hjælpe lige at komme ned i skridt og få styr på problemerne dér, og derefter fortsætte i et roligt tempo - det skaber, i hvert fald for mig, mere overblik over situationen, end hvis man måske er lidt for ivrig efter at ride sig ud af problemet. Jeg tror helt klart det er forskelligt fra rytter til rytter og hest til hest smiley

  • #15   23. aug 2014 Rider mig ud af problemerne. Rider "over" dem smiley Kan også godt finde på at "opsøge" dem, så jeg kan ride "over" dem og få dem løst smiley

  • #16   23. aug 2014 Team Mølkjær: At jeg har set det, gør det vel ikke korrekt? smiley Det har jeg skam også gjort på en af mine, der tabte hovedet i spring, men det gjorde det egentlig langt fra bedre smiley

    Ja, altså der er forskel fra hest til hest, og rytter til rytter, men at sige det ene gælder for springheste og det andet for dressurheste, synes jeg ikke giver nogen mening. Da springhestene i min verden også skal være skolet nok inden for dressur, til at man ikke behøver tjekke lydigheden når man springer smiley


  • #17   23. aug 2014 Nikoline: Når jeg siger spring og dressur, mener jeg naturligvis mine egne. Og jo, det er nødvendigt for mig. Sådan er det, og det skal andre ikke blande sig i.

  • #18   23. aug 2014 Kommer an på hvad hesten gør.. så det er meget forskelligt..

  • #19   23. aug 2014 Der mangler lidt en definition af "at spasse helt af", for umiddelbart vil jeg ikke mene, at nogle af de heste, jeg har redet gennem mit liv, har gjort noget, jeg vil betegne som "at spasse af" smiley
    Men tager jeg udgangspunkt i et problem eller en mur, jeg løber ind i, under min ridning, vil jeg ikke mene, at det kan sættes så firkantet op. Enten gør man det ene, eller også gør man det andet. Det er en kombination af hvad problemet består i, og hvilken type hest, man sidder på! smiley
    Normalvis vil jeg ikke stoppe hesten op midt i det arbejde, vi er i gang med, hvis problemet f.eks. er, at hesten ligger sig på biddet. Så vil jeg ride mig ud af det. Begynder hesten selv at tage fart, kunne jeg godt finde på at stoppe op nogle skridt og sætte i gang igen - og gentage den proces et par gange. Bliver hesten bange for noget, vil jeg oftest også ride mig ud af det.
    Men igen, det kommer helt an på hest og problem smiley


  • #20   23. aug 2014 Hvis problemet er balancerelateret, så føler jeg at jeg får mere ud af at stoppe op. Er problemet at jeg ikke driver nok, så rider jeg mig ud af det. Det er forskelligt fra situation til situation.

  • #21   23. aug 2014 Jeg er springrytter og jeg laver aldrig en tilbagetrædning med min hest eller dem har redet.
    Hvad jeg gør, går an på, hvad problemet er. Tager hesten hovedet op - rider jeg mig ud af det, bliver hesten stiv i kroppen - så stopper jeg op .. Somregel ned i skridt..


  • #22   23. aug 2014 Jeg bruger en metode som er meget nem for mig og min part "vend rundt på en kort volte". Jeg vender ham på en kort volte såkaldt 10 m volte. Så slapper han af og finder ud af at det er mig og ikke ham der bestemmer! Det fungere super godt og det tager mig maks 1 minut at få ham på rette spor igen smiley

  • #23   23. aug 2014 Den med at stoppe op og "starte forfra" har altid fungeret bedst når jeg har redet.

    Specielt med ham jeg har nu. Det fungerer bedst når vi lige kan stoppe og samle det op som vi "tabte"

    Hvis jeg forsøger at ride videre og "ud af problemet" syntes jeg man størstedelen af gangene ender med en slags tovtrækning mellem hest og rytter. Den som først giver op har jo så tabt i den sammenhæng. En kamp man i mine øjne bør undgå da ridning skal være et samarbejde og ikke en magtkamp.

    Blot mit syn på det smiley


  • #24   23. aug 2014 Er enig i, at det er lidt forskelligt an på hvad problemet er. Med oftest stopper jeg, slipper tøjterne og klapper hesten. Det er ikke hesten der er dum, det er rytteren der laver fejl. Jeg skridter et par runder, og starter igen. Hvis det stadig ikke fungerer, stopper jeg for den dag. Derudover overvejer jeg grunden til misforståelsen. Det kan være mine signaler der er utydlige (fx. frem og tilbage på samme tid) men det kan også være noget der generer hesten (fx. Sad,en trykker, gledet frem, biddet ikke passer, etc)

  • #25   23. aug 2014 Jeg bruger begge strategier på min hoppe. Dressur hvis hun bliver "giratagtig", så er jeg nød til at ride mig ud af det, trykke hende fremad. Spring er jeg nødt til at stoppe hende helt op nogle gange hvis hun bliver for hidsig - så jeg bruger med fordel begge ting smiley

  • #26   23. aug 2014 Hvis hesten laver noget forkert, har jeg en opfattelse, af at hesten har misforstået noget, og så må man bare prøve om og om igen, til den har forstået det, så er enig med din nye ridelærer. Dog er der mange som hidser sig op, hvis hesten gør noget forkert, og der vil jeg sige, at man bare skal stoppe helt op inde på midten. Tag en dyb indånding og så prøv igen smiley

Kommentér på:
Stop op eller "rid dig ud af problemet?"

Annonce