{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

Forfangen hest - opstaldningsproblemer {{forumTopicSubject}}

Min kære islænderhoppe, Katla, blev i sommers slemt forfangen. Det var et vanvittigt hårdt forløb, men vi kom igennem det og hun er nu ok.
Dog må hun ikke komme på græs igen.
I sommers indrettede vi en lille jordfold til hende, lige ved siden af de andres græsfold.

Opstaldningsstedet er et drømmested, gårdejerne er enormt(!) søde og hjælpsomme, boksene er kæmpestore og hestene bliver passet godt. Faktisk er det drømmestedet, og så er det endda til en overskuelig og SU-venlig pris.

Problemet er, at Katla står alene på sin jordfold. Hun stresser på ingen måder over det, men det piner mig i allerhøjeste grad, at hun ikke har fysisk kontakt med andre heste. Jeg har svært ved at finde ud af, hvor meget hun mangler det, om hun er "ked af det", hvis I forstår.

Siden i sommers har jeg ledt nettet tyndt og spurgt i mit netværk efter opstaldning, hvor der er fælles jord eller sandfold, men kan absolut intet finde i nærheden af mig, hvilket undrer mig - der må jo være andre, hvis heste ikke må komme på græs, tænker jeg?

Puh, jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg vil med det her - måske handler det allermest om at få luftet en daglig, stor bekymring.
Men jeg vil rigtig gerne høre andre erfaringer med lignende problemer, eller bare tanker om situationen, som jeg ikke selv har overvejet. Så fyr bare løs. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen hest - opstaldningsproblemer
  • #1   28. dec 2014 Har selv stået i den situation med en tidl slemt forfangen islænder, jeg fandt et sted til 3500kr om måneden, det var det eneste sted i nærheden, med jordfolde og der kunne hun så få lov at gå alene på en lille fold. Jeg valgte at låne hende ud og da jeg så hvor godt hun havde det hos låneren, gav jeg hende til dem. Jeg ville ikke byde hende et liv alene på en lille fold og de havde store jordfolde og andre heste der heller ikke kunne rides mere, så det var en god løsning for hende. smiley



  • #2   28. dec 2014 Det er desværre et generelt problem. Forstår ikke at det ikke ændrer sig, eftersom så mange heste ikke tåler græs. For mig er ideen med frodige sommerfolde helt forældet. Hellere en brugbar, tør helårsfold og fodring med hø.
    Håber du finder et sted smiley


  • #3   28. dec 2014 Vores pony har været forfangen for mange år siden. Vores store hest går på græs i dagtimerne om sommeren og så går de sammen om aftenen og natten. Det fungerer ok.

  • #4   28. dec 2014
    Hvis du ikke kan finde noget andet sted, hesten ellers ind imellem snakker med andre heste og ellers trives så ville jeg ikke bekymre mig.

    Min er ikke den mest sociale på fold, så hvis hun skulle stå alene på fold ville det heller ikke genere mig særligt meget, hvis jeg vidste at det var for hendes eget bedste.


  • #5   28. dec 2014 Mange hest stå alene på fold smiley så længe de kan se andre heste ved siden af, synes jeg det er fair ( især i denne situation)
    Min har heller ikke gået på fællesfold siden i sommers grundet skade, og det generer mig ikke, da jeg ved det er for dens eget bedste lige nu smiley
    Held og lykke med det smiley


  • #6   28. dec 2014 Jeg hader jo alene fold til heste.. Og har endnu ikke haften hest til og stå alene kun hvis vi snakker emget meget kort tid..

    Nå det så er sagt så ville jeg høre en af de andre i stalden om i evt bare en halv til en hel time sådan nogle gange om ugen kan lukke jeres sammen så de hest f¨lidt kontakt og sådan lidt med andre heste.. jeg sys personligt det yderst vigtig og mener bestemt også det noget en hest har behov for det om den så virker til den kan gå uden det.. jeg kan selv se de heste som ellers normalt ikke kan lide hinanden stå og klør og krasser de elsker det simpelthen og ville være dybt ulæykkelig på deres vegne hvis de skulle undvære denne ekstrem gode kontakt..


  • #7   28. dec 2014 Det er ind i mellem håbløst ja.... står selv med en hoppe, som ikke tåler græs alt for godt, men i moderate mængder går det.

    Hvor bor du? Kan se du er fra Sjælland af... Jeg ved der findes paddock paradise rundt omkring på sjælland, måske noget ligger tæt på jer? Dem der har det er ikke altid lige gode til at slå det op smiley
    Det er vandrefolde hvor hestene (helst) fodres udelukkende på græs - koncept for at "tvinge" hesten til mere bevægelse + fodre mere (sukker)fornuftigt så livsstilssygdomme kan sige farvel og tak smiley


  • #8   29. dec 2014 Tusinde tak for jeres svar, det hjælper lidt på humøret. Måske er det ikke så slemt, som jeg selv gør det til - men øv, hvor det alligevel piner mig. Af princip mener jeg ikke, at heste bør gå alene, men når alternativerne er ikke-eksisterende, ja, så må det jo være sådan, og jeg må prise mig lykkelig over, at Katla ikke går helt i selvsving over det.

    Det er ikke en dum idé, at spørge en af de andre i stalden, om jeg kan låne en selskabshest et par timer en gang i mellem, det vil jeg absolut gøre. smiley

    Jeg er fra Ikast i midtjylland, og har i sin tid forhørt mig på en pp-facebook-side, men uden held. smiley


  • #9   29. dec 2014 Arh for satan smiley Jeg læste midt/vestSJÆLLAND og ikke jylland i din profil xD Øv øv, for ja den fb gruppe ville jeg have nævnt. Der er nemlig "mange" smiley

Kommentér på:
Forfangen hest - opstaldningsproblemer

Annonce