{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Forfangen hest!:( {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!
Jeg ville høre om i kunne hjælpe mig. Da min pony er blevet forfangen. Hun skulle rigtigt have været på sommergræs nu, men det kan jo ikke lade sig gøre alligevel. Og så står jeg imellem et valg om hun skal stå hjemme ved mig uden andre heste, eller om hun skal om på en rideskole hvor der ingen heste er inde om dagen men kun om natten, og hun er sådan en pony der ikke vil forlades af andre heste!
Håber i kan hjælpe, det ville være dejligt! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen hest!:(
  • #1   3. jul 2011 Det med om hun kan stå alene, kan du selv bedst svare på. Kan hun holde til det psykist, ellers må du låne en anden hest eller pony til selvskab.

    Da min pony var forfangen skulle den stå i boks de toførste døgn, med special sko og på spåner.
    Derefter kom hun på sygefold, uden græs. Vi gik over til Spillers foder, de har noget til forfangende heste.
    Hvad siger din dyrlæge til det ?


  • #2   3. jul 2011 Hej jeg har hørt om sådan en dame der kan "heale" heste med urter og olie og alt muligt!!! smiley
    Surprise star, ham hesten jeg har oprettet. Hans ejer kender hende. Det hedder noget med Vetcur. Men den blanding til forfangenhed er ikke på lager og sælges ikke. Det er en meget speciel opskrift som hjælper. Men ved ikke om jeg må udgive den på HG. og har den heller ikke lige her, men kan måske få den smiley
    Vh Phillis


  • #3   3. jul 2011 Hanne-
    Det er ikke så nemt med låne hest da de fleste skal på fold lige for tiden!
    Og jeg har fået at vide af dyrlægen at hun skal stå stille i boks i 3 uger:(


  • #4   3. jul 2011 Den kan jo også komme på jordfold og stå i ro der smiley

  • #5   3. jul 2011 mette
    Min dyrlæge har sagt hun ikke må bevægge sig da hendes ben kan kolapse eller sådan noget!:-D


  • #6   3. jul 2011 Nå, vores pony stod kun i boks et par dage. Jeg synes at tre uger lyder af meget. Er du sikker på at hun ikke må komme på jordfold om et par dage ? Prøv at spørg din dyrlæge ad.

  • #7   3. jul 2011 hanne
    Min dyrlæge siger hun ikke må bevæge sig for meget da hendes ben kan tage skade hvis hun går når hun er forfangen! Desværre!:)


  • #8   3. jul 2011 o.0 Min har været forfangen 2 gange men hvis jeg var dig ville jeg undersøge markedet for foder og pulver der hjælper til at forfangenheden går hurtigt væk.

    Jeg kan anbefale Lamigard som er rigtig godt og drøj i brug.

    Men sørg at vaske hø og wrap for sukkeret. og giv den godt med halm.

    Og husk kun at fodre med MEGET lav stivelse helst ved akut under 10%


  • #9   3. jul 2011 hmm, det lyder til at være meget alvorligt. Hvad siger din smed til det ? Det er desværre ikke alle ponyer, som bliver til rideponyer mere. Er hun livsforsikret ?
    Har du overvejet hvad du vil gøre ved hende, hvis hun ikke bliver rask ?



  • #10   3. jul 2011 Mette
    Tak det vil jeg prøve og undersøge!:)

    Hanne
    Ja jeg har haft tænk over det men hun har nok heller ikke så mange ride år endnu da hun er 18 år gammel!:(


  • #11   3. jul 2011 no problemo. Min gene stod i boks i ca 1-2 uger men hun kom dog ud på ridebanen som var MEGET blød. Da hesten skal kunne borre sin tå ned så den står rigtig.

    En god ide er også at køle benene ned flere gange dagligt

    Har din dyrlæge sagt om du skulle få en smed ud og evt få lagt sygebeslga på?

    For 2 år siden var forfangenhed noget man ikke vidste så meget om og man kunne egentlig kun få 1 slags foder kostede en bondegård.

    Min dyrlæge jeg havde anden gang anbefalede mig lamigard som jeg bruger idag også.

    Men dte kan købes til ½ pris i England da det er noget pebret pris her hjemme.

    Men hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive en PB da jeg har været igennem det der gedemarked 2 gange og har idag en hest der går på døgn græs uden problemere.


  • #12   3. jul 2011 har du overvejet om det måske var bedre at aflive den? den er 18 år gammel, det lyder rimelig slemt og hun har kun en fremtid hvor hun kan gå på en jordfold?
    men du skal have styr på hvad din dyrlæge siger til dig (det lyder det ikke til at du har) og så skal du have din smed ud hurtigst muligt!!


  • #13   3. jul 2011 Nadia
    Hun må da komme på græs igen og nogle uger! Og nej jeg har ikke så meget styr på hvad min dyrlæge har sagt, da jeg var i Tyrkkiet da hun blev forfangen:-D


  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #14   3. jul 2011 ring til din dyrlæge igen og få af vide va du skal gøre og va muligheder han tror hesten har for at hun blive helt rask.
    hvis det er slemt ville en sandfold i box size, være bedst og den kan måske laves så den er i nærheden af andre heste?
    der kan hun så se andre heste, ikke røre sig, få aflastet sine ben bedst muligt og få frisk luft samtidigt.

    hvis det ikke er slemt lyder tre uger af meget. måske kan smed nedkorte tid hun skal stå stille.

    ville se om en lillesygefold kan laves på den rideskole du snakker om, eller finde en snden hest der har været forfangen og har de samme behov som din.


  • #15   3. jul 2011 Det vil gå noget tid inde den kan komme på græs igen. Men ja ring til dyrlægen og høre hvad de har at sige.

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #16   3. jul 2011 ellers kan du jo tage hende hjem og købe en lille hest for 500-1000 kr dem er der masser af lige nu. og så må du jo gøre som du vil med den. og du kan træne den og sælge den videre når du ikke har brug for den mere. så kan det være bare en af alle de ponnyer der ikke kan finde noget nyt hjem har en chanse...
    smiley det er jo næsten lige så billigt som allt andet.


  • #17   4. jul 2011 Hej alle sammen!
    Nu har vi fundet en låne hest, og hun bliver hjemme men tak for alle de gode råd:-D


  • #18   4. jul 2011 Velbekomme.
    Held og lykke med din pony


  • #19   4. jul 2011 Tusinde tak Hanne:-D

  • #20   5. jul 2011 Mht. græs.

    PAS NU PÅ med bare at lukke de forfange tilbage på græsset efter få dage/uger.

    Der er en årsag til at hesten bliver forfangen. Ofte hænger det sammen med overvægt, og så længe årsagen ikke er fjernet vil hesten være disponeret for forfangenhed påny.

    Denne sygdom er så ekstremt smertefuld, og der er så mange heste der gentagne gange, år efter år gennemgår store smerter, fordi der ikke bliver taget hånd om problemet i tide.

    Det er IKKE klogt at lukke hesten tilbage på græs kort tid efter den har været forfangen. De fleste tidligere forfange kommer aldrig til at kunne tåle græs igen.

    Det er muligt at give en tidligere forfangen hest et godt liv, men det kræver at man som ejer sætter sig ind i sygdommen, og tager sine forholdsregler. Hesten skal holdes slank (!), motion er vigtigt, korrekt foder er vigtigt, korrekt og hyppig beskæring er vigtigt, og vigtigt af alt skal man ALTID passe på med græsset. Aldrig nogensinde bare lad dem gå på en frodig kløvermark, de kan ikke tåle det.

    Sygdommen er alvorlig, og vil man ikke gøre hvad der kræves for at give hesten et godt liv uden smerter, bør man aflive hesten.

    Sofie, hvad siger din smed? Hvor slemt er det med hovene?


  • #21   5. jul 2011 Det er ikke så slemt med hovene:)
    Men min dyrlæge siger at jeg ikke bare skal lukke hende ud før om 2-3 uger, så vi venter:)


Kommentér på:
Forfangen hest!:(

Annonce