{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Opstaldningssted kun for islændere? {{forumTopicSubject}}

Da jeg for få måneder siden, akut ledte efter opstaldningssted til min hoppe, faldt jeg gentagende gange over annoncer hvor man kun ville have islændere opstaldet, hvilket undre mig en del, da en hest er en hest? om det så er islænder eller araber, det er i bund og grund det samme dyr jo, så hvorfor egentlig?

Er det fordi man tror det kun er islændere der kan stå i løsdrift, eller hvad? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstaldningssted kun for islændere?
  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #2   5. mar 2015 Jeg ved der er nogle særregler for renracede islændere og shetlandsponyer der gør at det ikke er et lovkrav at de har et decideret hus/skur at gå ind i når de står på døgnfold om vinteren. Det er dog stadig et krav at der skal være læ (i form af fx træer) og et tørt sted de kan ligge.
    Jeg tvivler på det er årsagen alle steder, men nogle steder er det nok smiley


  • #3   5. mar 2015 Jeg ved ikke hvorfor folk gør det.
    Men tror det er fordi man gør tingene anderledes med en islænder. Jeg syntes man gør alt modsat i islænderverden.
    Islændere spiser heller ikke så meget som andre heste, så i en løsdrift kan det godt være svært hvis de står med en araber som skal have noget mere.
    Islændere er også lidt "racister" overfor andre heste. Ser du en araber i en islænder flok, vil du hurtigt se islænderne lukker den ude.
    Og skulle der være ridebane vil underlaget typisk være hårdere og der vil typisk være ovalbane:)


  • #4   5. mar 2015 Jeg har også oplevet en islænderflok på 3, der "vilde og næsten med fråde om munden" (overdrivelse fremmer forståelsen) jagtede de 15 andre "normale heste" i flokken. Min går sammen med shetter og "alm. heste" uden problemer, men har som sagt set er par racistiske islændere. Jeg synes derudover at en flok islændere og eller shettere reagere lidt anderledes på nye i flokken (mindre op og ringe, jagt osv) og generelt er nemmere at få en harmonisk flok ud af. Derudover kan det være at løsdriftsskuret er lavet i højden i forhold til islændere og en dv på 184 ville rage op gennem taget smiley Det er derfor nemmere bare at skrive kun islændere end at skulle have mange henvendelser fra folk der har heste som ikke lige passer størrelsesmæssigt.

  • #5   5. mar 2015 Okay, det giver så en forklaring, for har længe undret mig over det smiley
    Er der nogen af her der ved hvorfor nogle islændere er aggressive overfor andre hesteracer, det virker for mig meget underligt? smiley


  • #6   5. mar 2015 Black beauty, det syntes jeg, kommer meget an på den individuelle hest. Kender flere araber der kan leve på en sten og islændere der skal have flere kilo om dagen for at kunne holde hul, men det kan selvfølgelig være en forklaring, da det selvfølgelig er de færreste smiley

  • #7   5. mar 2015 Ved du hvad Sarah, det har jeg også undret mig meget over mens jeg har ledt efter opstaldning her i kbh. Men hvis islændere bliver gale på andre heste er det nok meget fornuftigt at have opstaldningssteder til dem kun.

  • #8   5. mar 2015 Det kan du have ret i, men det kan være lidt frustrerende, når man skal flytte akut og de eneste steder, der har ordentlige forhold, kun er til islændere, men det forstår jeg så nu smiley

  • #9   5. mar 2015 Godt nok er jeg ikke ude i akutflytning, men jeg har ikke sååå meget igen at gøre godt med om måneden rent økonomisk. Og islænderstederne er ofte til en god pris.. Min spiser ikke meget, så længe han har hø ad libitum kan han snildt fungere på vitaminer og lidt foder i vinterhalvåret. Sætter en fin islænder-like vinterpels, og jeg er også sådan lidt "hvorfoooooor"
    Men hvis de virkelig er så stride ved andre heste er det jo logisk nok. Ponymule skal i hvert fald ikke "mobbes" af de andre heste.. smiley


  • #11   5. mar 2015 Jeg har oplevet det omvendte - at de store heste skambed islænderen.

    Jeg tror mest at det skyldes at islændere kan passes nogenlunde ens. Ikke at andre heste ikke kan det, men de færreste gider specialbehandling af en eller to bestemte heste fordi de ikke er lige så nøjsomme, eller er dobbelt så store, eller behøver dækken. Og som Bettemus er inde på, så har man også den fælles interesse der hedder islænder (med dertilhørende stævner/skovture som man kan være fælles om).


  • #12   5. mar 2015 Jeg har virkelig også undret mig. Der ligger en islændergård lige på den anden side af vejen, fra hvor jeg står med min varmblodshest.
    De tager også KUN islændere ind. De låner heller ikke deres ridehus ud til ryttere der har andet end islændere, hvilket, okay, snerpet much? Specielt fordi vi er i et område hvor er der er mangel på ridehuse i forhold til hvor mange heste der er.
    En ting havde været, hvis de slet ikke lejede ridehus ud, men hvis man har islænder låner de det gerne ud til en.

    Jeg synes det er synd, for man (hvis jeg kan tale for flere) får ofte et kedeligt og øv-agtigt syn på islænderfolket, og jeg har godt nok oplevet meget snerperi fra dem. Måske jeg bare er uheldig at dem i mit område er en flok snobber, jeg håber da i hvert fald at det ikke er sådan over alt.


  • #13   5. mar 2015 jeg har nu heller aldrig oplevet problemer med islændere og andre heste. Men omkring steder specielt til islændere tænker jeg at det har noget at gøre med disciplinen islænder ridning, at stedet er bedre indrettet til det, måske med en ovalbane mm. hvorimod andre stalde er mere indrettet til dressur ridning, andre har måske springbaner og nogen os mere til trav. For mig er det jo mere logisk at stille min hest i en stald med andre ryttere der rider ligesom mig hvor man kan spare sammen og hvor stedet er indrettet til det, det ville jo ikke være sjovt hvis man stiller sin springhest i en stald hvor der kun bliver redet dressur og der kun er få spring og man skal indrette sig efter at kunne springe når de andre ikke rider dressur (eller når man springer for den sags skyld så kan man jo risikere at pløje hele bunden op eller lign.)

  • #14   5. mar 2015 jeg forstår det ikke. Den der med at det er på grund af dækkener giver jeg ikke meget for - 90% af alle heste kan gå uden dækken, også selvom de ikke er islændere. De skal bare holdes på den rigtige måde, og gør de ikke det kommer islænderen i lige så mange problemer som alle andre heste smiley

    At de jagter andre heste, det har jeg endnu til gode at se. At de jagtes af andre heste har jeg heller ikke set endnu. Det er selvfølgelig også begrænset hvor mange islændere jeg har set, men jeg syntes det er ret mærkeligt at man kun vil have en speciel race. Hvis vi gjorde det samme med knabstrupperen så ville folk glo og mene man var underlig - ligegyldig hvem du henvendte dig til.
    Så jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være anderledes for islænderen.


  • #15   5. mar 2015

    Louise H - Enig, min araber dame går feks. uden dækken uden problemer og har sjældent set hende fryse (: Har heller aldrig stødt på islændere der er direkte aggressive overfor andre racer end dem selv, men nu har jeg heller aldrig ejet en, så kan selvfølgelig ikke gøre mig klog på det, men syntes det lyder meget mystisk?



  • #16   5. mar 2015 Det med ridehuset forstår jeg så heller ikke.... Der hvor jeg så de 3 arrige krikker der rottede sig sammen mod resten, der kunne de lige pludselig fare efter en af de andre heste, som de så jagtede 10 minutters tid og så stoppede de, ½ time efter gik de efter en anden smiley Måske det er fordi det var 3 der ikke havde været håndteret og som bare havde gået på en mark med islændere og intet andet?
    Staldejer som også ejede de 3 islændere måtte ende med at smide dem i en løsdrift for sig selv lidt akut smiley


  • #17   5. mar 2015 Jeg tror typisk at det er hvis de er en flok islændere og kun få storheste der sker problemer.
    Men som i kan se er der meget stor forskel på islænderverden og storheste verden. Så har man en større stald og interessen for islænder, forstår jeg godt man vælger at gøre det til en islænderstald.


Kommentér på:
Opstaldningssted kun for islændere?

Annonce