{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Spåner vs. træpiller? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Hvad syntes i er bedst - træpiller eller spåner? Personligt hælder jeg nok mest kvalitetsmæssigt ved træpiller, men ved ikke helt hvor meget billigere spåner er. Prislisten koster her:

1 pose træpiller: 16 kg for 40 kr
1 palle træpiller (stk. pris): 16 kg 39 kr
1 pose spåner: 25 kg for 69 kr
1 palle træpiller (stk. pris): 25 kg for 65

Men hvad giver i for poserne (evt. både træpiller og spåner??) og hvilken af de overnævnte strøelser kan i bedst lide?

Stavefejl er gratis smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spåner vs. træpiller?
  • #1   25. apr 2015 Som jeg har hørt det, så er folk i min omgangskreds gladest for træpiller, selvom det er dyrt ^^'

  • #2   25. apr 2015 Tak for det hippie smiley Det er bare møg dyrt at starte op - 600-700 for en 3*3 boks af hvad jeg har ladet mig fortælle...

  • #3   25. apr 2015 Ja det er dælme dyrt :3
    Spåner skulle heller ikke være dårligt, men træpiller skulle være bedre. Så spåner kan man sagtens bruge.


  • #4   25. apr 2015 Altså prisen er jo næsten den samme. Hvis du køber det i paller koster spåner 2.43 kr kiloet og træpiller 2.6 kr kiloet.
    Jeg synes spåner støver rigtig meget i forhold til træpiller, men de suger jo til gengæld vildt godt.
    Jeg foretrækker træpiller smiley


  • #5   25. apr 2015 Du kan sagtens få billigere træpiller! I harald nyborg har de fast 3 poser for 100 kroner (16 kgs). Dvs 33,33kr pr pose smiley Der køber jeg mine!

  • #7   25. apr 2015 Det var dælme mange træpiller du skal starte op med, hvis det er så dyrt. Så mange poser er vel ikke nødvendigt.
    Nogen i min stald blander spåner og træpiller i starten. Så er det lidt billigere da spånerne jo fylder en del mere. Så fylder de på med træpiller når der trænger.
    Jeg synes træpiller er meget bedre end spåner. Meget nemmere at muge i og suger meget mere.


  • #8   25. apr 2015
    Kommer an på hvad hesten fungere med. Jeg kan ikke få spåner til at fungere uanset hvad pokker jeg gør. Det bliver gennemblødt pænt hurtigt.

    Træpiller køber jeg i Harald Nyborg - 3 sække for 100 kr ( 16 kg )
    Bilka en sæk - 35 kr ( 15 kg )
    Dyrenes Supermarked 5 sække a 25 kg - 300 kr


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   25. apr 2015 Vi bruger træpille smuld eller træpiller vi giver lige under 2000 kr. Per Palle lev. Det er 900 kg ca. 2,10 kr. Kiloet det samme med smuld, vi starter op med 200 kg i en boks, tilgengæld er træpiller både nemmere at muge i og suger meget mere en spåner der hurtigt bliver til splat er ihvertfald min erfaring.

    Prisen er langt billigere når først boksen er oppe og køre, ved træpiller.


  • #11   25. apr 2015 jeg vil så helt sikkert anbefale spåner, mine bokse er mest tørre på dem og jeg havde en hest der rent faktisk fik ligge sår da jeg havde træpiller og han lagde sig ned inden de var helt trådt ud.. ved træpiller synes jeg at jeg kunne fylde på hele tiden for bare at have en nogenlunde boks ved mine men ved spåner kan jeg fylde en ny sæk ind en gang i ugen/hver 14 dag:)

  • #12   25. apr 2015 Jeg er gladest for træpiller, de er super nemme at muge i, men bruger spåner til min hest, da han er en kæmpe gris, p da han stod på træpiller måtte jeg næsten tømme boksen hver dag.

  • #13   25. apr 2015 Jeg HADER træpiller! De er så besværlige at muge ud i, og min hest æder dem smiley Jeg er klart til spåner, og det skader jo ikke at de er billigere smiley

  • #14   25. apr 2015 Jeg har prøvet begge dele og anbefaler træpillerne. Nok er det dyrt at starte op men derefter bruger man måske 4-5 sække (16kg) om måneden, hvilket er super billigt. Desuden er det nemmere at holde tørt og har en bedre sugeevne end spåner. smiley

    Vi giver 32kr. pr. pose (16kg)


  • #15   25. apr 2015 Jeg oplever så lige modsat at spånerne suger langt bedre end træpiller.

    Da min stod på træpiller måtte jeg smide 2-3 poser ind om ugen. Hvorimod på spåner bruger jeg en hal om ugen.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   25. apr 2015 kallehesten det kan være at du simpelthen har for lidt bånd når du bruger piller, for at få den optimale boks skal der først og fremmest være nok gerne 15 cm plus, herefter skal du kun fjerne prutterne og lade være med at grave da den skal have lov til at sætte sig og blive fast i bunden, tis skal først fjernes når det kommer op til overfladen og så kun der.

    Vi bruger 2 poser i fugtigt vejr og flere timer på stald om vinteren, nu her hvor de er ude meget mere så kan de nøjes med 1 i ugen, dvs bund ca. 120 kr. Per måned, det kan man ikke engang få 2 baller spåner for.


  • #17   25. apr 2015 Han stod på en god tyk bund og der blev kun taget klatter og tis efter behov, men derfor var den alligevel så våd hver dag at det sjappede når man gik i boksen. Nu han kommet på spåner og det er meget bedre til ham smiley

    har ikke haft problemer med mine andre heste når de stod på træpiller, men ham her sviner for meget.


  • #18   25. apr 2015 Hos vores to store er træpiller det bedste. Det suger mere, i længden er det billigere og det er nemmere at muge i. Det støver mindre.

    Men for vores shetlandspony er vi nok nødt til at indse, at træpiller ikke dutter. Han har støvallergi, så man skulle mene at træpiller ville være det bedste valg. Desværre tisser han samme sted hver gang, og roder slet ikke rundt med andet end hø, så der er én plet i boksen hvor vi gang på gang kan fjerne tis fordi det bliver for højt, og så er resten af boksen utroligt støvet fordi den simpelthen ikke bliver "våd" nok. Og det med at skulle vande boks hver dag er ret besværligt, hvis problemet kan løses med anden strøelse i lige den boks. smiley


  • #19   25. apr 2015 Vil give Kallehesten ret, jeg har os oplevet at selv med en god tyk bund så sjapper det bare og man kan stort set tømme det hele ud hver dag, hvis hesten er et Svin..

  • #20   25. apr 2015 Så hvis man ønsker at hesten skal have en blød bund at sove på så skal man bruge træpille smuld?
    Hvor mange sække (og kg sæk) skal man Starte op med for at få en god og tyk bund?
    Hvor køber man træpille smuld?
    Hvad er prisen?
    Kan man også få 3 sække til 100 kr i Harald Nyborg af smuld?
    Har overhovedet ingen erfaring i træpiller. Har kun haft heste på halm og spåner smiley

    Mvh TT


  • #21   25. apr 2015
    Træpiller er nu også bløde - de bliver jo hurtigt trådt ud :o) Ville ikke ha' noget imod og ligge mig i træpillerne.

    Smuld er jo bare træpiller der er trådt ud.

    Træpillesmuld kan du købe i Dyrenes Supermarked - tror ikke det fås mange andre steder på Fyn vist. Mener det er 5 sække a 15 kg til 200 kr.
    Træpillerne ligger så på 300 kr, men de fylder jo mere når det er trådt ud.

    Så nej, Harald Nyborg har ikke smuld.


  • #22   25. apr 2015 Ok smiley tak for info smiley

    Mvh TT


  • #23   25. apr 2015 Jeg er helt klart gladest for en blanding mellem spåner og træpiller, altså hvor du bruger begge ting også bare blander dem sammen! Ellers er jeg meget gladere for spåner, min pony står dog på træpiller der jeg ikke har andet valg det sted vi står, træpiller bliver hurtigt ulækre og de tager længer tid at muge i smiley

  • #24   25. apr 2015 Træpiller er jeg blevet virkelig glad for, det er supernemt at muge - og så suger det virkelig godt.
    Der hvor min hest stod opstaldet før, stod hestene på hamp, hvilket er meget dyrt - og så tager det hundrede år at muge ud, hvis man har et bokssvin af en hest.
    Jeg vil klart anbefale træpiller;-)


  • #25   25. apr 2015 Mine står på træpiller.

    Mine bokse er 3x4 m. og jeg bruger 13-15 sække a 16 kg. I opstart (30 kr. Pr. Sæk)

    De er super nemme at holde. Fjerner klatter hver dag og om vinteren 2 gange når de står meget inde. Også fjerner jeg tis pletter når der bliver vådt.
    Mine tisser altid på samme sted så det er nemt at fjerne det.
    Det er ikke hver uge mine skal have piller ind og de bruger måske 3-4 om måneden maks.
    Deres bokse er så også ret store til ponyerne.

    Min søsters haflinger er et stort svin og får 2 sække om ugen for at hans boks er tør og fin.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #26   26. apr 2015 TT det billigste hvis du vil købe smuld er hos bioeksperten.dk de lev også v/2 paller

    Vi bruger 200 kg i opstart og alt efter årstiden/foldtiden 1-2 sække Per uge.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #27   26. apr 2015 Prisen for 2 paller er 2467 kr dvs 34,20 kr per pose de lev. I 20 kg poser. Der er 36 poser på hver Palle.

  • #28   1. maj 2015 Jeg synes selv at træpiller er bedst - en pose træpiller (16 kilo) holder længere en en spåne (25 kilo) de suger lige så godt, lugter ikke lige så meget, er nemmere at muge i, og er i længden billigere.
    Jeg mener vi køber træpiller for ca. 35/39 kroner posen (16 kg)


Kommentér på:
Spåner vs. træpiller?

Annonce