{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.209 visninger | Oprettet:

Sofie C
Sofie C
Tilmeldt:
11. jun 2015
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10

Træpiller vs. spåner {{forumTopicSubject}}

Hvad er bedst? Træpiller eller spåner?

Og hvordan skal de forskellige bunde muges? Skal tissen fjernes eller ej? Hvor meget skal man bruge til opstart? Og hvor meget skal man smide ind en gang i ugen?

Det skal bruges til en kat. 1 pony, med klippede ben, så bunden skal helst være dejlig varm, blød og ren.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpiller vs. spåner
  • #2   3. dec 2015 Min egen står på træpiller, hvor beriderens står på spåner. Og synes det er en fryd at muge min egen, efter at ha muget hans..
    Spåner er altid vådt efter de har tisset i det, hvor træpiller tørrer hurtigere.. Måske er det bare mig, som ikke kan finde ud af spåner..
    Spåne boksene skal også have nyt i noget oftere, dog skal der bruges mindre til opstart..
    Opstart med spåner: 2-3x 24 kg og træpiller 7-8x 20 kg. - jeg foretrækker dog at starte træpillebund med 50/50 træpiller og træpillesmuld, for at bunden er blødere..


  • #3   3. dec 2015 De muges og passes ret ens.
    Jeg kan godt lide træpiller, da bunden ligger bedre fast, og det er meget nemt kun at tage klatter.

    Spånder er også OK, og boksen ser pænere ud, men hos mig har pillerne vundet, de suger også bedre.

    Tisseplet tages 1 gang om ugen.

    Forbruget koster nogenlunde det samme.

    PS ved opstart er det en fordel lige at vande pillerne, så de "puffer" op.


  • #4   3. dec 2015 Da min gamle part stod på træpiller, tog vi kun klatter (lort) hver dag og rystede bunden op, men tisset blev aldrig taget. Dette tog ca. 5min. og det var utrolig let. Da hun så kom på spåner, kunne jeg snilt bruge 20min på at muge, hvis der var mange spåner, og hvis de var grove (varierede lidt mellem fine og grove). Her blev der både fjernet lort og tis hver dag.

    Jeg foretrækker helt klart selv træpiller. Det er meget hurtigere og lettere at muge i, og man får ikke særlig mange træpiller med sig, når man muger, hvor der ved spåner altid ryger en masse ekstra fine og tørre ud.


  • Sofie C
    Sofie C Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #5   3. dec 2015 Så i lader bare tisset ligge i træpiller? Er bare bange for at hele bunden virket våd så? Samt ser utrolig mørk ud. Har i evt. et billede af jeres bund

  • Sofie C
    Sofie C Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #6   3. dec 2015 Og hvad med en evt. gummi måtte under spåner? Eller en blanding af to matrialer? Fx muld nederst og spåner øverst?

  • #7   3. dec 2015 Vi vender bunden, altså vi vender de steder hesten har tisset, således at det istedet for at være en klump, bliver vendt/rystet fint igen og blandet med resten af træpillesmuldet. Det tørrer hurtigt, og vi havde aldrig problemer med lugt eller andet. smiley

  • #8   3. dec 2015 Vi vandede heller ikke træpillerne, og boksen så dejlig fin og lys ud hele vinteren. Og min part var endda en kæmpe boksgris.

  • #9   3. dec 2015 Træpiller... smiley

  • #10   3. dec 2015 Min pony, stod på en blanding af træpiller og spåner og det var lækkert at muge og nemt at holde rent smiley

  • #11   3. dec 2015 Jeg bruger træpiller i bunden og spåner oven på... så suger træpiller urin og spåner får aff. så bunden er altid tør.

  • #13   3. dec 2015 2-3 spåner af 24 kg stykket i en boks er dælme ikke ret meget!

    Jeg er fan af træpiller og savsmuld (finspåner)... Muger ens, fjerner klatter og tis hver dag, er ikke næring med at fylde på... Min har altid en REN, tør og tyk bund.... Han står pt på savsmuld i en boks på 6x4 meter, ren luksus og det tager mig 10 min at ordne boksen hver dag ( er meget pernitten med at få alt småtteri med ud og planere bunden... Vender den aldrig...


  • #14   3. dec 2015
    Før billed af en træpilleboks, inden den bliver muget


    profilbillede
  • #15   3. dec 2015
    Efter den er muget, jeg fjerner kun tis/vådt hvis det kommer op til overfladen. Så fjerner jeg det og propper noget af det andet strøelse ned i.

    Fylder nye piller ind, når jeg synes strøelsen begynder at svinde ind og blive for mørk.


    profilbillede
  • #16   3. dec 2015 Billede af mins boks efter mugning smiley Lidt svært (umuligt) at få et billede af hele den kæmpe boks, men ja, så lys er den altid... Han får mindst 2 x 25 kgs spånepakker ind om ugen....

    profilbillede
  • Sofie C
    Sofie C Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #17   4. dec 2015 Jeanette, har du træpiller øver eller nederst? Eller har du bare mikset det sammen?

  • #18   4. dec 2015 Fjerner kun tis en gang i ugen, både Ved træpiller og spåner. Den dag jeg fjerner tis ved træpiller, fylder jeg 20 kg i og blander det rundt sammen med det gamle.
    Ved spåner bliver der næsten fyldt i dagligt, og ca 10 kg når der fjernes tis.


  • #19   4. dec 2015 Sofie, det er kun savsmuld han står på smiley

  • #20   5. dec 2015 Når jeg starter en boks op bruger jeg 275 kg træpiller og 26 kg spåner.. træpiller i bunden og spåner oven på...

Kommentér på:
Træpiller vs. spåner

Annonce