{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

Behandling af mavesår? {{forumTopicSubject}}

Halløj, ville høre hvad i HG'er har givet jeres heste imod mavesår?
Står med en pony, som jeg har en halv mistanke til. Han har øm bug, og dyrlægen har slået det til side med en "du finder måske ud af det, ved at sende ham til udredning", hvilket jeg ikke rigtigt kan bruge til noget. Han er forholdsvis normal på blodprøve, med enkelte udslag, som dyrlægen ikke mente var i betydlig nok grad til at behandle.
Pt. får han tilskud af probiotikum, loppefrøskaller og b-vitamin, men mit spørgsmål gik egentligt på, hvad i ville give en hest med mavesår? Jeg ved man kan få receptpligtig medicin, men har ikke i sinde at få ham undersøgt for det. Undersøgelsen i sig selv er trods alt langt dyrere, end det man egentligt giver for at behandle et evt. mavesår.

Derudover skal det siges, at han får massere af grovfoder, der ellers bude holde mavesår på afstand. Dog har han tidligere stået i stald, hvor der ikke blev taget hansyn til dette, og gik i sommeren igennem en periode, hvor der ikke var tilgang til grovfoder som normalt ;)!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behandling af mavesår?
  • #1   31. maj 2015 Hej, jeg har selv en hest jeg mistænker lidt for at have mavesår, må jeg spørge om hvilke tegn din har udover øm i bugen?

    Jeg mener at have læst et sted en kur eller sådan noget man kunne give, kan lige prøve at se om jeg kan finde det igen.


  • #3   31. maj 2015 Han skal nok komme afsted, hvis en kur med småting ikke virker ;)! Han får allerede stråfoder i rette mængder fordelt over hele døgnet, så det er ikke der det halter smiley

    Han er øm omkring maven/bugen, lægger ører og sparker ved tryk. Kiropraktor og akupunktør(dyrlæge) har begge sagt, at det er ubalance et sted i hans system. Han er blevet behandlet med gærkultur efter anbefaling fra en agronom, så hvis det var tarmene burde det være taget :)!


  • #4   31. maj 2015 Mavesår er ikke en joke, det kan faktisk dræbe hesten smiley
    Så send den til dyrlæge eller lad vær.
    Hvis jeg var dig havde jeg sendt den til dyrlæge.


  • #5   31. maj 2015 Det ved jeg skam godt, men nu er symptomerne ikke voldsommere end det, og der har været tilkaldt dyrlæge før, der absolut ikke havde nogen bekymringer. Nu ligger jeg ikke inde med et behov for at bruge 5.000+, hvis det kan løses med et middel han alligevel skal have ;)!

  • #6   31. maj 2015 Det er helt op til dig selv.
    Men synes dog ikke at du behøver at være flabet overfor mig, når jeg har givet 3 gode måder at komme af med det.


  • #7   31. maj 2015 okay tak for svar smiley

  • #8   31. maj 2015 Det bedste råd jeg kan give er få den undersøgt, en gastoskopi koster altså ikke 5000+. Jeg han næsten lige fået lavet en gastoskopi af min og gave 3200 for det med en dag overnatning da jeg synes det var nemmereig lade hesten faste ved dyrlægen.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   31. maj 2015 Man har som ejer af en hest et vids ansvar overfor hestens ve og vel, vurdere du at hesten fejler noget, bør du få det undersøgt frem for bare at behandle på en masse forskellige ting.

    Jeg kan som Annika kun anbefale at få foretaget en gastroskopi, så du er sikker, og så du ved hvad du skal behandle for..


  • #10   31. maj 2015 Jeg fik undersøgt min pony for 11 dage siden for mavesår, fordi den havde nøjagtigt de samme syntomer som din, det viste sig at den havde to små mavesår. Min dyrlæge var dog i tvivl om det overhovedet var det, der generet hende da de var så små, men vi gik i gang med at behandle i 14 dage og allerede nu er der stor forandring i hendes adfær, så vi fortsætter med medicin i 4 uger i endnu smiley
    Jeg syntes du skal få lavet en gastroskopi på hesten, i stedet for behandle for noget den måske har. Det kommer ikke til at koste 5000+ vi gav 2900kr + medicin for at få fortaget en gastroskopi


  • #11   31. maj 2015 Mavesår hos en hest behandles med Gastroguard.

    Jeg vil klart anbefale dig at få din hest udredt via gastrokopi. Dels for at få klarlagt om der er tale om mavesår, så du ikke risikere at behandle din hest med noget medicin, som den slet ikke har brug for og dels for at få klarlagt i hvilken grad mavesåret er, så den kan få den rette mængde medicin, i en periode som er lang nok til at hesten kan færdigbehandles.



  • #12   31. maj 2015 Jeg har en hest som jeg ikke havde råd til at smide på hestehospital da vi fik mistanke om mavesår på ham, dyrelægen kunne se i hans blodprøve at hans røde blodlemmer var der meget få af, ergo blødte det ud et sted (blødende mavesår)..
    så vi gik i gang med behandling..

    MEN den der med at behandling er billigere end undersøgelse kan du godt glemme alt om..

    jeg har i to måneder givet noget der hedder pronutrin (kan også købes på nettet og uden recept)..
    pr. måned har det kostet knap 2000kr, jeg er på tredje måned hvor jeg har kunne sætte doseringen ned så nu koster det mig ca. 1500kr om måneden og på 4 måned skal vi ned på halv dosering så der kommer det til at koste 1000kr om måneden.. MEN hvis jeg vil sikre mig det ikke kommer igen skal jeg give det resten af hans liv..


    Men vil så sige, min hest har i 6måneder ikke kunne tage på lige gyldigt hvad jeg puttede i ham og dyrelægen kunne intet finde på ham heller ikke i blodprøve, men her for 2måneder siden prøvede vi med blodprøve igen og der viste det noget..
    han har nu taget så fint på man kan mærke hans ribben hvis man røre ved ham og han er stadig lidt skarp men det er fordi han mangler muskler nu smiley før kunne man tælle hans ribben fra lang afstand..

    Min har også altid haft hø eller græs til rådighed, men inden jeg fik ham for lidt over 1,5år siden var han meget stresset, og det samme var han hos mig de første par måneder så det er der den er gået galt, og så har han haft nogen enkelte stress perioder der har gjort det værre og da min anden hest røg på højgaard ja så gik det altså helt galt med min..


  • #13   31. maj 2015 Mavesår kan ikke vises ved blodprøve! Og gastrogard vil være den rigtige behandling efter en gastroskopi undersøgelse der bekræfter mavesår.
    https://dl-web.dropbox.com/get/Nanna_Luthersson_-_Maves%C3%A5r-forekomst_del_1.pdf?_subject_uid=214458039&w=AABra9pfncdnaEHEDl7rriOnFiyP7FJ-2_emIbi6b9Tb0A

    Mvh TT


Kommentér på:
Behandling af mavesår?

Annonce