{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.086 visninger | Oprettet:

Glidetøjle {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Da min hest er meget god til at have hovedet ret højt oppe, har min ridelærer nu snakket om at jeg skal prøve at ride med glidetøjle. Dette er dog ikke noget jeg har lyst til, specielt ikke når min hest er som han er. Hun vil have at han skal op med ryggen og bruge den. Det kan jeg selvfølgelig godt se, men jeg synes ikke glidetøjlen er vejen frem.

Men inden jeg siger dette til min ridelærer, kunne jeg godt tænke mig at lære lidt mere om glidetøjlen, da jeg ikk ved noget om den.. Jeg har hørt at den skulle være hård for nakken? Og tvinge hesten til at gå nede med hovedet? Jeg kunne rigtig godt tænke mig at kende til fordelene og ulemperne ved at bruge en glidetøjle.

Håber I kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glidetøjle
  • #1   27. jul 2015
    Jeg definere det som tvang i og med hesten ikke har noget valg - man får hesten til at tage hovedet ned via. negativ forstærkning. Hvis man gav hesten et valg og ikke tvang den, så ville den jo stadig gå med hovedet oppe.

    Glidetøjlen ser jeg ikke pointen i, i og med der er en årsag til at fx din hest går med hovedet højt oppe. Finder man årsagen, kan den også løses uden en glidetøjle.

    Ligesom din ridelæreres pointe med ryggen, ikke holder i og med at bare fordi hovedet er nede, betyder det ikke ryggen er oppe.


  • #2   27. jul 2015 Glidetøjlen er ikke et tvangsmiddel men et hjælpemiddel. - Rom blev ikke bygget på en dag. Nogle gange er det klogt at vise hesten vejen istedet for at ride mange spildte kilometer. - dette betyder så ikke at man bare sætter sig op og hiver hesten ned... Det er der det går galt for mange. Er man ikke erfaren med en glidetøjle, skal en erfaren være til stede når man bruger den.

  • #3   27. jul 2015 Måske var det en idé at spørge ind til hvordan din ridelære mener at glidetøjlen skal bruges og hvor længe og med hvilket formål.

  • #4   28. jul 2015 Glidetøjlen er et tvangsmiddel hvis du bare strammer til.
    Men hvis man bruger det til at vejlede hesten, ka det blive en go hjælp.
    Hvis den blir brugt korrekt, vil man med tiden ku få "vendt hest om"
    Ingen siger det ska være resten af tiden...
    Man tar self et skridt af gangen, så kroppen ka være med.

    Min hoppe, er ikke af den ridelige type, så den bruger vi her.
    Og ka tydeligt se, at den har hjulpet hende, hun er blevet mere ridelig.
    For 1½ år siden, var hun en kamel med spændt underhals.
    Vi er gået fra, at ligge sidst i klasserne, til at komme hjem med rosetter, og ellers ligger i den pæne ende.


  • #5   28. jul 2015 Som der er sagt så kan glidetøjlen være et rigtig godt hjælpemiddel til at få "vendt" hesten rigtigt... Den skal bruges som en støtte og en vejledende hjælp og så længe du har din underviser med så ser jeg ingen grund til ikke at prøve det.

    Mange ser det som tvang, men det er, i mine øjne, kun et spørgsmål om hånden der holder. Ligesom mange ser det som "den nemme løsning" ser jeg det som at det er bedre at bruge en nem løsning end en svær... smiley


  • #6   28. jul 2015 En glidetøjle kan virkelig lave ravage hvis den puttes på en hest med svag ryg og dårlig balance. I det hele taget synes jeg virkelig man skal være varsom med at bruge en glidetøjle. Den kan være et fint hjælpemiddel, men den kan også gøre langt mere skade end gavn.

    Jeg ville først finde årsagen til at hesten tager hovdet op. Når jeg så var sikker på at der ikke var noget fysisk i vejen med den, ville jeg begynde at longere med en gammeldages chambon, den opmundre hesten til at tage hovdet frem og ned, og derved aktivere rygmuskelerne.


  • #7   28. jul 2015 Anne Julie: Hvorfor kan en glidetøjle ikke opfordre hesten til at søge ned? Jeg vil til en hver tid mene at glidetøjlen er bedre end indspændinger eller champon da man som rytter kan give efter når ser er brug for det... Det kan man ikke gøre med de andre ting:-)

  • #10   28. jul 2015 Selvfølgelig er glidetøjlen et tvangsmiddel - hvis ikke man ønskede den effekt, hvorfor så overhovedet bruge den? Det er ikke sikkert, at alle anvender den til at få hovedet med på hesten, men den anvendes jo i ligeså høj grad til at holde hestens hoved nede. Og i begge tilfælde er der tale om tvang smiley
    Jeg vil ikke selv anvende den, da jeg - ligesom du selv skriver, TS - er tilhænger af at ride mine heste ned til et sug på tøjlen. Det vil med garanti tage længere tid, end at bruge glidetøjlen til at "vise vejen"/holde hesten i position, men det er nu engang sådan, min overbevisning er smiley
    Håber du finder en løsning smiley


  • #12   28. jul 2015 Som mange andre har skrevet er det faktisk en god hjælpetøjle da det er op til dig som rytter hvor du bøjer din hest smiley jeg har redet en del med glidetøjler og jeg foretrækker den frem for andre hjælpemidler. Her kan du nemlig bestemme over hvor meget du 'tvinger' hesten ned og som en lige har skrevet, så start med en løs glidetøjle bare til at guide hesten smiley
    Jeg longere også nogle gange med den.


  • #13   28. jul 2015 Jeg ændrer langsomt syn på den. Min "gamle" part er sendt i ny "tilridning" fordi han ikke forstod ridningen. Derfor smed de glidetøjle på ham som 4 årig (han er nu 6) og de forstår ikke at han ikke bliver bedre, derfor vælger de muligvis at sælge ham.
    Glidetøjlen KAN bruges korrekt, hvis hesten forstår det, samt rytteren viser hesten hvordan den bruges. Dog er det primært klassiske eksempler, at hesten bliver tvunget. Sådan som jeg hører det, vil din træner gerne have hovedet ned i tvang på ham. Hvis han går med høj hals, skal man (ifølge mig) træne dybt, langt og ned. Jeg har selv haft stor succes med det, efter jeg havde samme problem som dig. Rom blev ikke bygget på en dag, så man skal bare være indstillet på, at det tager lang tid, da hesten skal bære sig selv og gå anderledes smiley


  • #16   28. jul 2015 Lock: Selvom man bruger en glidetøjle på sin hest så betyder det jo ikke kan rytteren skal stoppe med at ride. Hesten skal stadig rides frem og bagbenene skal aktiveres.
    Jeg bruger glidetøjlen fordi min hest let bliver tung og stærk fortil, og så hjælper den med at styre hendes skuldre da den sidder fast i gjorden på siden af hesten..
    Det kan da godt være du havde valgt at løse det problem på en anden måde, men jeg har valgt at gøre sådan.


  • #19   28. jul 2015 Jeg fandt lige en artikel om brug af gammeldages chambon http://fynshestefys.dk/pdf/fynshestefys-gamchambon.pdf

  • #21   28. jul 2015 Frem og ned har nu heller intet med fart at gøre...:)

  • #22   28. jul 2015 Fart....?

  • #23   29. jul 2015 Lock: du bliver nødt til at forklare hvad du mener med at hesten skal koordinere sine rygmuskler??
    Jeg kan jo godt læse at vi rider på helt forskellige måder.. Derfor benytter vi jo så også forskellige hjælpemidler.


  • #25   29. jul 2015 Det er helt i orden:-)

Kommentér på:
Glidetøjle

Annonce