{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.197 visninger | Oprettet:

glidetøjle?? {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen.
jeg har fået af vide at jeg skal prøve at ride med glidetøjle på min part, som er meget stiv for tiden. i mine øre lyder det underligt at bruge en "tvangstøjle" til at få ham løsgjort. selv har jeg ikke den store erfarring med hjælpetøjler.
så er det mig der er helt galt på den, mht til brugen af glidetøjlen?
(min udmiddelbare holdning til glidtøjlen er, at jeg ikke vil bruge den, da jeg er imod tvang)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  glidetøjle??
  • #2   20. maj 2011 Ville heller aldrig bruge en glidetøjle til at løsgøre...

    Syntes det var bedre at ride en masse store volter, slangegange og skråt igennem.
    Schenkelvigning kan også være løsgørende


  • #3   20. maj 2011 Jeg bruger selv glidetøjle, og den hjælper rigtig godt på min hest (;

    Min hest er ogs meget stiv nogen gange, og derfor rider jeg med den..

    Jeg rider jo self. ¨på¨ den rigtige tøjle, men har ogs ved glidetøjlen, og når han så selv begynder at søge ned, slipper jeg lidt for glidetøjlen, og så har han stebilt....


    Men ellers rider jeg for let lange tøjler, men det lidt svært at forklare hvordan smiley


  • #4   20. maj 2011 en glidetøjle er ikke til at få yhesten til at søge ned med det er kun til at stille hestens skulder med

  • #5   20. maj 2011 okay, nu er jeg bare nysgerrig, da jeg aldrig selv har brugt en glidetøjle, holder man tøjlerne som man ville med en kandar ik?

  • #6   20. maj 2011 Jo, den "rigtige" tøjle skal være hvor den pjejer og glidetøjl en "tak over smiley

  • #7   20. maj 2011 Jeg kunne aldrig drømme om at bruge det - lyt til din intuition!

  • #8   20. maj 2011 Merethe K: hvorfor mener du det?? jeg kan ikke se, at man ikke kan bruge den til at få hesten til at søge ned. Når jeg bruger glodetøjlen er det netop for at få hesten til at søge ned i nakken, så det kan man da godt bruge den til.

  • #9   20. maj 2011 Jeg ville aldrig anvende en glidetøjle.
    Desuden, hvis du er i tvivl om hvordan den skal bruges osv.. så ville det nok være en dårlig idé at ride med den.


  • #10   20. maj 2011 jeg har heller ikke tænkt mig at bruge den smiley er bare nysgerrig efter at høre andres meninger om glidetøjlen i forhold til at få "løsgjort" en hest

  • #11   20. maj 2011 Hvis du bruger den rigtigt. Ja så kan det godt hjælpe på en stiv hest.

    Men hvem har sagt du skal bruge den? Din underviser?
    Uanset hvad så skal du have en grundig instruktion i HVORDAN.

    Når jeg indimellem bruger glidetøjle så har jeg KUN den på, ingen almindelig tøjle. Det giver hende faktisk mere frihed end påden almindelige tøjle, da jegjo såbliver tvunget til at ride endnu mere med sæde og ben. For ingen kan jo stoppe en hest blot ved at hive hovedet ind på bringen af den. Jeg kan ihvert fald ikke


  • #12   20. maj 2011 Er det din ridelærer der har anbefalet dig at bruge glidetøjle eller?

    Synes heller ikke at glidetøjlen er vejen frem. Efter min mening vil det være rigtigt ubehageligt for hesten at blive tvunget ud i en hoved/halsposition som hesten ikke er klar til - uden garanti for bagpartens aktivitet - og hvad har man så opnået? En hest der har lært at bøje hovedet via tvang - det har ikke ret meget med dressering at gøre efter min mening. Ville derimod bruge tid på almindeligt løsgørende øvelser, som man kan ride stille og roligt, så man har hesten med mentalt - efter min mening er det vigtigt at hesten 'er med på den' og har det rart med at arbejde. Ved brug af glidetøjle som "løsgørende" hjælpemiddel, er jeg sikker på at hesten let kan føle sig overrumplet, når der fra den ene træningstime til den anden forventes en bestemt holdning, som hesten måske hverken har balance eller muskler til og som måske oven i købet gør ondt. Stille og rolig, fornuftig ridning skal nok resultere i en løsgjort hest, når hesten er klar - schenkelvigninger virker meget løsgørende og hvis din hest ikke har svært ved det kan du både ride dem skråt igennem, fra midterlinjen og ud, som slangebuer og hvad du ellers kan finde på smiley Derudover kan du arbejde med at jævne bøjningen gennem hele hestens krop - her kan du f.eks. arbejde på volte, hvor du kan træne voltens størrelse og dermed graden af bøjning. Ganske almindelige slangegange er også rigtig gode her. For at tjekke op på dit arbejde kan du ride ligeud - midterlinjen er især god - hvor du virkelig kan mærke om skuldrene er lige, kroppen er lige og især graden af løsgjorthed smiley

    //Natasja


  • #13   20. maj 2011 Ida&Natasja

    tak for at godt svar med gode ideer til øvelser smiley jeg er helt enig med dig, det er den eneste vej frem.

    det er ejeren af min part-hest, der har forslået brug af glidetøjle.


  • #14   20. maj 2011 Cecilie - Det var så lidt smiley Det er også svært når hesten ikke er ens egen. Har du ikke mulighed for at drøfte med din underviser?

  • #15   20. maj 2011 jo, jeg må prøve at snakke med min underviser om det , så vi sammen kan finde den rigtige løsning smiley
    for det er træls for alle der rider ham, da det er som at ride på en stiv træ-hest smiley


  • #16   20. maj 2011 Den kan hjælpe ham til at slappe mere af i overlinien, det kan hjælpe med at gøre ham smidig..

    Tøjlen skal jo ikke bruges til at ride ham ned, den skal bruges til at lægge et loft, så når hesten går korrekt, så skal tøjlen være løs..


  • #17   20. maj 2011 Jeg elsker min hest? smiley

  • #19   20. maj 2011 En glidetøjle kan måske godt hjælpe dig i denne situation, men få en der kender til brug af den, til lige at hjælpe dig i gang, så du ved, hvordan den bruges rigtigt.

  • #21   20. maj 2011 Rigtig mange rider rundt med en glidetøjle uden at have den fjerneste idé om, hvad de egentlig laver.. De tror hesten bare skal tvinges "i holdning", men ofte er hesten jo ikke i holdning, den bliver ikke redet bag fra og får bagparten med, blot tvunget ned fortil.. jeg synes personligt det er skrækkeligt!! det er kun en tøjle meget erfarne hestefolk bør anvende... jeg ville nok forsøge at finde nogle øvelser som kan løsgøre hesten i stedet for..

  • #22   21. maj 2011 Stald hyggehesten.....hvor har du din viden fra?

    Hesten har noget "at støtte sig til"....i min verden lyder den sætning som: hesten bliver tvunget til at lægge sig der, hvor rytteren forlanger at den skal lægge sig, for at undgå den smerte det giver i tungeben, nerverne til nakken og atlas ikke at gøre det.
    Samtidig giver det en overbelastning af 3-4 nakkevirvel, da hesten somregel slet ikke har kræfterne til at holde sin egen hals i den stilling.

    For mig er glidetøjler et farligt våben i alle hænder - og i særdeleshed i den uerfarene hånd.


  • #23   21. maj 2011
    Hesten kunne jo også være stiv fordi den er spændt og låst..

    Også hjælper løsgørende øvelser og glidetøjle ingen vejne...


  • #24   22. maj 2011 Hyggehesten -

    Glidetøjlen vil jo altid være et tvangsmiddel i en eller anden grad. Når man bruger en glidetøjle fastlægger man jo en ramme for hesten, som den ikke kan bryde ud af.

    Efter min mening skal en hest ikke have 'noget at støtte sig til' - den skal bære sin egen krop afbalanceret. Den skal suge frem til tøjlen, der formidles af en hånd, som ikke bærer hestens vægt, men som har en let kontakt og føling med bevægelsen. Jeg synes at man i videst muligt omfang skal undgå 'baglæns ridning', men tilstræbe at man ved ridning, der ikke strider mod hestens anatomi opnår den ønskede hoved - og halsposition. Ved brug af glidetøjle er det ikke vinkling i hofteledet, inderundergibben og energi, der får hestens hoved i lod, men ganske enkelt en snor, der fæstner hovedet i den ønskede position. Det tjener intet formål at dressere sin hest sådan og strider direkte imod filosofien om at dressuren er til for hesten.

    Jeg kan godt forstå at glidetøjlen kan bruges ledende for hesten, så den får en længere og dybere holdning, men i mine øjne synes jeg at man skylder sin ridehest at udanne den i et tempo, så den 'er med på den' fysisk såvel som mentalt. Derfor kan man ligeså godt træne sin hest stille og roligt - og gradvist lære den hvilken holdning man ønsker og derved opmuntre hesten til at indtage den, i stedet for at bruge unødig tvang.

    Jeg synes at det er meget ufornuftigt at bruge glidetøjlen som kompensering for rytterens dårlige opstilning. At rytteren sider lige over hesten er nærmest regel nr. 1 - kan man ikke formå dét, så må man en tur tilbage på skolebænken, før man begiver sig ud i troen om at en glidetøjle fikser problemet. Det som rytteren skal træne sig selv i, er jo en mindst mulig indvirkning samt en så stor bevidsthed om sin krop, så man ikke 'generer' hesten unødigt, men kun giver signaler, når man ønsker en reaktion. Det er klart at en rytter der sidder skævt kan give hesten fysiske problemer, men det kan man ikke fikse med en glidetøjle. Hvis man bærer rundt på en skæv rygsæk, så er det rygsækken man retter smiley Dette tilgodeser jo hele equipagen, så hverken hesten får ondt eller udvikler skæv muskulatur, lige så vel som at rytteren ikke får ondt i kroppen af at kompensere for dens egen skævhed.
    Hvis rytterens hænder sidder skævt, så hjælper en glidetøjle jo stadig ikke - så har man bare fire skæve tøjler.

    //Natasja


Kommentér på:
glidetøjle??

Annonce