{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.413 visninger | Oprettet:

Sur under strigling {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg håbede i måske kunne hjælpe mig med at komme med et bud på, hvad der kan være med min hoppe.
Her når det bliver vinter, så bliver hun utroligt sur når jeg strigler hende under maven og faktisk hele "undersiden" af hende, helt om til inderlårene.
Sidste år begyndte hun på det, og jeg kontaktede derfor min dyrlæge. Han kunne ikke sige hvad det var, og blodprøverne viste heller intet. Så kontaktede jeg en anden dyrlæge som også er kiropraktor, og han gennemgik hende uden at finde noget som helst. Da det så blev varmere i vejret gik det over igen.
Så havde hun en enkelt dag i sommer hvor det havde regnet og hun var blevet kold, og der blev hun sur da jeg striglede, så jeg konkluderede for mig selv at det var når hun frøs.
Men her til vinter er hun altså fin lun under dækkenet, og hun er stadigvæk sur så snart jeg kører under maven.
Har i et bud på hvad der kan være galt? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur under strigling
  • #1   9. dec 2015 Min hoppe bliver også vildt strid og sur under opsadling og ridning her i de mørke vintermåneder.. hun synes i forvejen ikke det er fedt at få spændt gjord, men her om vinteren er hun vildt sur.. jeg har fået tjekket sadel, samt at hun jævnligt bliver tjekket igennem af massør. Ved ikke om heste kan blive vinterdepri, men måske ...

  • #2   9. dec 2015 Min har det lidt sådan. Men ved ikke hvorfor, hun fejler intet. Er lige blevet tjekket af kiro/dyrlæge. Og sadlerne passer.

    Så, sådan er der måske bare nogle der bliver?


  • #3   9. dec 2015 min gør det også, men det er også kun her i de mørke måneder? smiley spændende at se, om nogen ved, hvad det kunne være smiley

    tænker heste måske også kan blive vintertrætte, men ingen ide ellers


  • #4   9. dec 2015 Min er klippet, det kom først rigtigt der, så måske fordi det føles anderledes? smiley (Det er første gang i hendes liv hun er blevet klippet)

    Men måske kan kulden have noget at gøre med, at det måske er lidt ømt eller noget der?


  • #5   9. dec 2015 Min har altid haft det - uanset om hun er klippet eller ej. Lidt sjovt de alle er hopper - måske hormonerne spiller ind, deres cyklus måske??

  • #6   9. dec 2015
    Står hesten på en kedelig jord/mudderfold uden adgang til grovfoder om vinteren, men fx på græs om sommeren?


  • #7   9. dec 2015 Min gør ikke - de står på samme fold både sommer og vinter, fri for mudder og med nedbidt græs. Adgang til passere af stråfoder..

  • #8   9. dec 2015 Det kan sagtens være vinterdepression, der er bare intet ud over ved strigling under maven.
    Krikken: Nej, de har stadig græs på folden og altså, den er selvfølgelig mudret ligesom alt andet, men den er kæmpe stor til 3 heste så det er ikke et mudderhul, det er bare smattet især ved indgangen. Og så har de masser af grovfoder smiley


  • #10   9. dec 2015
    Kom til at tænke på en ting jeg ikke lige har prøvet med min egen, som dog er sur på gjord og sadel. Og se om det hjælper enten og give noget lunt/opblødt inden eller grovfoder.

    En periode brugte jeg en sliksten, så glemte hun nærmest alt om at være sur.


  • #11   9. dec 2015 Har prøvet at lade min står med wrap imens jeg ordner hende - igen succes..

  • #12   9. dec 2015 Jeg har faktisk overvejet at give hende wrap imens jeg strigler, så det er da et forsøg værd smiley

  • #13   9. dec 2015 - Men altså hun er slet ikke sur når jeg strigler på kroppen, det står hun bare og nyder som hun plejer, men hvis der kommer en hånd under maven og især ved gjordlejet og inderlårene, så lægger hun ørene tilbage og pisker med halen smiley

  • #14   9. dec 2015 Min har samme reaktion som din - det er bare ved pålægning af dækken, samt trense og sadel. Desuden er hun yderst fornærmet under ridning.

  • #15   9. dec 2015
    Prøvet med en massør måske istedet for kiropraktoren ? Som mere gør i knogler, end i muskler/bløddele.


  • #16   9. dec 2015 Min får massage.. Har også bestilt tid til i næste uge.. Så jeg kan af - eller bekræfte om der er noget der strammer.

  • #17   9. dec 2015 Min hoppe er en rigtig hyggetrold, men jeg tror hun er lidt følsom. Hun bryder sig ikke om at blive striglet, og accepterer det kun når jeg bruger meget bløde strigler.

  • #18   9. dec 2015 Krikken: Massør er ikke forsøgt, men det kunne være jeg skulle prøve, om ikke andet så bare for at forkæle hende lidt smiley

    Der er helt sikkert også værst med hårde strigler, men hun er også irriteret når jeg kun bruger hånden, så jeg tror ikke kun det er følsomhed smiley


  • #19   9. dec 2015
    Min egen reagere fx bedre på KST behandling, end på fys og osteopat.
    Massør er min veninde, så det gør hun en gang imellem, lidt som luksus - men der er det også tydeligt at hun når nogle andre ting, end en fys ville gøre.


  • #20   9. dec 2015 Tænker D-vitamin mangel smiley solen er jo ikke så gavmild efterhånden.

  • #21   9. dec 2015 Uha det havde jeg ikke overvejet. Hvordan kan man evt tjekke det? smiley
    KST har jeg ikke virkelig gode erfaringer med, så er jeg mere tilhænger af en massør. Også fordi jeg egentlig ikke tror der er noget fysisk galt, og massage kan jo også lige så godt være lidt velvære smiley


  • #22   9. dec 2015 Der skal en blodrpvøe til smiley

  • #23   9. dec 2015 Ja det blev der jo taget sidste år, og der var alt som det skulle være smiley

  • #24   9. dec 2015 En 1 år gammel blodprøve kan intet sige om din hest idag. smiley

  • #25   9. dec 2015 Nej selvfølgelig ikke, jeg tænkte mest at det var fordi problemet var tilbagevendende, så min tanke var lidt at problemet nok var det samme som sidste år (hvor en blodprøve ikke viste noget) smiley

  • #26   9. dec 2015 Ah, på den måde! smiley
    Tænker, det har noget at gøre med .... Something. Noget, der ændres fordi årstiden skifter - synes jeg hører om mange heste, der enten bliver sure, "flade", om vinteren. Men det er nok ikke noget, dyrlæger har kigget ind i endnu, tror jeg smiley


  • #27   9. dec 2015 Min er ikke flad på nogen måde. Masser af energi og overskud, bare overfølsom og engang i mellem vildt hys at være på..

  • #28   9. dec 2015
    Tror at problemet tit kan findes i foderændring, foldændring, manglende grovfoder osv. osv. - altså mange ting som ændre sig for de fleste om vinteren og at man normalt kan finde problemet der.

    Fx hvis man har en hest der går i mudder til knæene nærmest og ikke noget grovfoder - så ville jeg ikke undre mig over den bliver sur, sådan er det jo for en del heste.


  • #29   9. dec 2015 Det er MEGET klassiske symptomer på problemer i reproduktionsorganerne. Førhen kaldte man det "hvinskhed" og "hopper med stort H"

    Smerte fra reproduktionsorganerne giver diffuse smerter på maven/bugen og op mod lænden(derfor hopper "ofte er kilne på lænden"), bare tænk på dine egne menstruationssmerter. Nogle strækker sig også i andre retninger, hvilket kan give "bestemte hopper, som ikke vil have spændt gjord/bukker"

    Årsager kan være cyster, livmoderbetændelse, "skede vindsluger", tilbageløb af urin eller lign. Ikke alle dyrlæger er dygtige til at diagnosticere det, så find en der laver mange reproduktionsscanninger.
    Overstående ses sjældent på blodprøver.

    God bedring m din hoppe smiley


  • #30   10. dec 2015 som silverflake skriver... ubalance i hormoner fra evt en cyste eller også tror jeg hun har ondt i maven... wrap jan godt give ekstra luft i maven og dermed gøre ondt... prøv med hø... og evt få undersøgt hende inden i..

  • gitte V
    gitte V Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 24
    #31   10. dec 2015 Jeg har en vallak der også virker herre sur ved strigling generelt - og det er året rundt. Mave regionen er specielt slem og jeg har prøvet pronutrin et par gange nu - med en smule effekt.
    Tror bare ikke han bryder sig om at blive striglet på kroppen....


  • #32   10. dec 2015 Mange tak for Jeres bud. Jeg har ikke indtryk af at det er hormonerne, da hun havde føl i 2014. Det kan måske egentlig være en følgevirkning af det? Jeg tænker hvis det var cyster før hun blev ifolet så var det blevet opdaget, da hun blev scannet både før forløbet og et par gange inde i drægtigheden, og så ville hun vel heller ikke kunne komme i fol?
    De kan selvfølgelig være opstået efterfølgende, hun er bare ikke mere end 7 år så det skulle undre mig lidt smiley
    Hun fik hø sidste år, så tror ikke det er wrappen den er gal med. Hun taber sig helt utroligt let, men i år har jeg faktisk formået at holde huld på hende. Jeg tror det er fordi hun får wrap i år (og hun vil slet ikke spise hø efter hun har fået wrap) smiley


  • #33   10. dec 2015 Som sagt er cyster ikke det eneste, men ja, de burde have fundet cysterne ved scanning (dog kan jeg ikke huske om de forsvinder når hun ér drægtig og dermed skal hun have været insemineringsscannet - og nogle gange kommer og går de vidst også?).

    Men mange hopper har ikke "fødselsvejen" som et punkt på avlslisten, og hvis denne har en dårlig anatomisk udformning, så bliver den ikke bedre af en foling.

    Der er mange ting i repro-organerne, som kan give denne diffuse smerte. Jeg kender en dygtig repro-dyrlæge, som behandler rideheste for "hvinskhed" på stribe, men som ingen problemer har haft med at komme i fol og holde på fostret (selvom litteraturen siger at drægtighedschancen nedsættes en smule)

    Det kan også være deres hormonelle udskillelse, som går helt i koks.


  • #34   10. dec 2015 Gitte: vallakker der hader strigling, specielt på maven, skyldes til gengæld ofte sædstrengsadhærance. Ja, I know, repro-organer sucks smiley

  • #35   10. dec 2015 Min har fri adgang til hø hele dagen på folden. Fra 8:00-16:00 ca.
    Hun mangler intet i foder, så jeg gad godt vide hvad det er


  • #37   10. dec 2015 Følger lige med smiley Dutchy, min lånepony gør det også?! Men lige pt. går HUN med ondt i ryggen, og er derfor også sur når man røre/trykker/børster der smiley Hum begyndte midt i September? Og det er kun blevet værre?!? Men ja, sjovt at de alle er hopper smiley

  • #38   10. dec 2015 Hvor meget rider du TS?
    Jeg rider som jeg gør om sommeren.


  • #39   10. dec 2015 Det er da helt sikkert noget der skal undersøges med repro, men det giver også sig selv da hun ikke viser brunst, så hun bliver scannet for at finde ud af hvornår hun skal til hingst smiley

    Jeg rider helt sikkert meget mindre om vinteren, og hun er også noget stivere i starten end hun plejer, så det kunne sagtens være en forklaring smiley
    EMS tror (og håber) jeg ikke det er, men jeg har før haft en hoppe med EMS og hun har slet ikke samme symptomer smiley


  • #40   10. dec 2015 Det kan også bare have noget og gøre med kulde og sådan. Min er værst når det er meget koldt.
    Men sådan som i dag, er hun ikke så slem.


  • #41   10. dec 2015 Kunne det tænkes at hun evt. har gigt? det viser sig ofte ved at de bliver noget mere sure og følsomme i kolde perioder...

    evt kunne det også være at hun er øm i muskulaturen ... du kan prøve før du strigler at strække hende ud så bugmuskulaturen ikke er så stram?:)


  • #42   10. dec 2015 Min har tendens til at blive vinter kulderet.
    Jeg kunne heller ikke strigle ham men det vidste sig han havde ondt i maven har du tjekket det han har fået alibitum hø og det har hjulpet meget på temperamentet.


  • #43   10. dec 2015 Diana, du må simpelthen lave en maveklap til hende, så maven ikke bliver kold smiley

  • #44   10. dec 2015 Gigt tvivler jeg stærkt på. Hun er kun 7 år gammel smiley Men strækøvelser skader jo aldrig.
    Det kan sagtens være kulden da hun er meget kuldeskær.
    Ja Salina, maveklap er vejen frem smiley


  • #45   10. dec 2015 Har lige læst lidt igen smiley Dutchy har også været i fol? Ved ikke om det har noget at sige?!?

Kommentér på:
Sur under strigling

Annonce