{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stof til eftertanke
  • #1   14. jan 2016 Uanset hvad eller hvordan det foregår, er det fuldstændig grotesk. De komplet imbecile og idiotiske mennesker der står for det, burde have en på siden af hovedet og en tur i fængsel for overlagt dyremishandling. Syntes det er forfærdeligt!

  • #2   14. jan 2016 Har du læst artiklen?

  • #3   14. jan 2016 Nej, det har jeg ikke. Dog mener jeg stadig, at det er fuldstændig grotesk at tilføre dyr den smerte de udsættes for dagligt.

  • #5   14. jan 2016 Nanna Brix - Det er lidt en smal tilgangsvinkel du har til emnet. Det lyder ikke som om du ved noget om det, men at du argumenterer ud fra hvad du tror. Prøv at læse artiklen smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   14. jan 2016 nu er jeg en dør til engelsk, så vil ikke læse artiklen, men handler den om at heste der bliver brugt til rodeo har det godt?

  • #7   14. jan 2016 Ja, den gør op med alle de generelle fordommene, folk render rundt med smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   14. jan 2016 okay, så behøver jeg ikke læse mere smiley

    måske de lever et godt liv uden for konkurrencerne, men det retfærdiggør stadig ikke at man stresser hestene i så ekstrem en grad, for at fremprovokere den adfærd (som de jo så mener er indlært). arg.....



  • #9   14. jan 2016 Har læst artiklen smiley
    ....... og første kommentar nedenunder. Den beskriver meget godt mit forhold og tænker om rodeo smiley


  • #10   14. jan 2016 Jeg tænker artiklen ikke er særlig valid... smiley

  • #11   14. jan 2016 Trine- Hvorfor?


  • #12   14. jan 2016 Lily Da Ville - ser det her ud som om, at rodeoheste osv. Har det godt? Ser det ud som om, at de får lov at leve et godt liv udenfor arenaen? Nej! Det er brutalt, det er synd og det er dyremishandling. At nogle af jer ikke kan se det som noget forfærdeligt, er heldigvis ikke mit problem.

    Der blev spurgt om folks mening, og det her er min. Uanset om den er baseret på basal viden og/eller fakta, eller om det er noget "jeg bare har hørt". Det er forfærdeligt når dyr lider, uanset størrelse, race og farve.

    Det er grotesk.

    https://m.youtube.com/watch?v=0Wb4-SqNx7g


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   14. jan 2016 "Bucking is not a signal of fear." : med den udtalelse er det vidst begrænset hvor stor hans viden er inden for heste hold, eller generelt hestens signaler.

    hestene er knap nok i hænder, de bliver pludselig smækket ind i en boks som er omgivet at mennesker, får smidt en sadel på ryggen, ofså pludselig en rytter oven i det hele, alt det hesten oplever det første, er så stor en stress faktor, i så en ekstrem grad at jeg næsten grænser op til mishandling, for om man vil det eller ej, en rolig hest, ville ikke kunne bukke og stejle så ekstremt, som rodeo heste gør.


  • #14   14. jan 2016 Det er meget muligt at der eksisterer brutal dyremishandling i rodeokonkurrencer, det skal jeg ikke kunne sige...

    Men har jeg ikke ret når jeg siger at der i alle former for sportsgrene med heste (dressur, spring, rodeo m.fl.) er toppen hvor der bliver brugt feje metoder for at opnå topresultater, og metoder hvor det går ud over hesten.
    Jeg tror ikke det er umuligt at der eksisterer legalt rodeo hvor hestene ikke bliver mishandlet!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   14. jan 2016 mette: at der i andre sportsgrene også bliver brugt mishandling for at opnå resultater retfærdiggøre på ingen måde rodeo..

    du kan ikke finde en hest som ikke tager skade af at skulle igennem sådan et helvedes som det er for hesten de 10 min det vare på.


  • #18   14. jan 2016 Men kan du med sikkerhed sige at det er et helvede for hesten?
    Og i alle tilfælde af rodeo?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   14. jan 2016 lily: tror du virkelig selv at rodeo er en dans på roser?
    dressur heste, travheste, osv har også kæmpe værdi, men det skider mange ejere da højt og helligt på smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   14. jan 2016 mette: havde aldrig troet at nogle ville side og forsvare rodeo.. wow.

    jeg vil væde min højre arm på, at hesten ikke har det godt mens alt det står på, kig på hesten, kog på den kropssprog - ser den ud til at have det sjovt og rart? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   14. jan 2016 lily: hvorfor retfærdiggøre det, bare fordi at noget er værre? det jo en helt forkert tilgang til det.

    rodeo er mishandling på samme længde med barring og rollkur, og alle de andre former der findes.

    men forskellen er, at rodeo er en sport, hvor f.eks. rollkur og barring er en trænings metode.


  • #23   14. jan 2016 Det her handler om at være lukket og have en smal tilgangsvinkel til tingene, og ikke at promovere for dyremishandling. Det gør mig ikke til noget dårligt menneske at stille spørgsmål omkring hvorvidt hestene i rodeo lider. Tværtimod. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   14. jan 2016 mette: men du lægger jo tydeligt op til at de har det godt?

  • #26   14. jan 2016 Jeg stiller spørgsmålstegn til de generelle fordomme der er omkring rodeo. Mange tror at dem der dyrker rodeo er dårlige mennesker og satanister, men jeg er sikker på at det er fordi det eneste de kender til rodeo er de sørgelige videoer der springer op hvor som helst på youtube..

  • #27   14. jan 2016 At nogen heste har det værre gør da ikke rodeo OK.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   14. jan 2016 mette: du siger jo selv at rodeo ikke er så skidt som folk tror?

    det er dårlige mennesker der udøver rodeo, lige som at det er dårlige mennesker der benytter rollkur under dressur træning.


  • #29   14. jan 2016 Det er meget slående at du mener at menneskene er dårlige, og næsten uacceptabelt.

    Bare fordi jeg rider med bid, håber jeg ikke at de bidløse mener at jeg er et dårligt menneske. Vi har forskellige ideologiske holdninger til hvordan man skal omgås heste.
    Jeg har aldrig sagt at det er i orden at mishandle heste. Men jeg stiller spørgsmål til om de overhovedet gør det!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   14. jan 2016 mette: man er et dårligt menneske i det sekund man bevidst påføres hesten unødvendigt skade, fysisk som psykisk...

  • #31   14. jan 2016 jeg har ikke læst artiklen da mit engelsk er elendigt.. men kan jo nemt finde ud af at det omhandler rodeo..

    Ingen sportsgrene er perfekte, men det er så men også forskel på en sport hvor nogle ryttere "snyder" sig til tops, og en sport hvor det ER mishandling.. smadre man hestens hoved ind i den lille boks, slår og tæsker den samt giver den strøm, så skal man i min optik ikke have tilladelse til at være hos dyr!

    Jeg har endnu ikke mødt noget rodeo, om det så er på hest eller tyr, der har behandlet dem ordenligt..


  • #32   14. jan 2016 Ts - Jeg er en smule uforstående med hvordan du overhoved kan sætte spørgsmåls tegn ved om rodeo hestene bliver behandlet dårligt eller ej.

    Prøv at se på dem, ser de glade, rolige og tilfredse ud? Eller ser du en stresset, bange og urolig hest?


  • #33   14. jan 2016 Jeg indrømmer gerne, at jeg ser både bareback riding, steer wrestling, team roping, saddle bronc riding, barrel racing og bull riding. Dog hovedsageligt barrel racing og bull riding.

    Hvorfor? Jo, fordi jeg finder det spændende at følge med i. Jeg kan lide spændingen og farten ved det, de mange smukke dyr, præcisionen og det historiske islæt i visse af disciplinerne. Hvis I mener det gør mig til inkarneret dyremishandler, så må det jo være sådan. Jeg er dog af flere årsager ikke enig, men jeg har fuldt ud respekt for, at andre folk ikke kan lide det, det må de om. Jeg kan udelukkende tale for mig selv.


  • #34   14. jan 2016 Rejekællingen

    Synes du det er ok, den måde dyrene bliver behandlet på?


  • #36   14. jan 2016 Ja, til et vis punkt, langt fra alle dressur/spring heste bliver tævet igennem banerne eller på anden måde behandlet dårligt, rodeo heste/tyre gennemgår noget enormt stressende og langt fra behageligt, hvis man kender bare en smule til dyr, vil man straks kunne se at de har det af helveds til, mens de er i ringen.
    Så det synes jeg umiddelbart ikke helt kan sammenlignes.

    Jeg synes det grænser til dyremishandling at at udsætte dyr for rodeo.


  • #37   14. jan 2016 Hmm... Jeg kan oftest bedre lide dem måde tyrene bliver behandlet på, fremfor hestene. Men jeg har nu stadig set flere hele shows, hvor hestene ikke ser ud til at have lidt den mindste overlast.

    Når hesten vælger at jogge roligt eller skridte ud fra banen når jobbet er gjort, så føler jeg ikke, at den er skræmt fra vid og sans eller er under overdreven pres. Det er heste der er trænet i den disciplin de deltager i, og de starter først tidligst som femårige, selvom de fleste er mellem 6-7 når de stiller op i deres første event.

    I bund og grund ser jeg det ikke som værende meget anderledes end mange andre discipliner. Man lære hesten noget bestemt, for at den kan gøre sig i den disciplin man vælger, og man vælger en hest der har evnerne til det.


  • #38   14. jan 2016 Så fordi de kun vare 10-15 min så er det helt ok? Dyrene bliver udsat for enorm stress og ubehag, men det er ok, fordi det kun vare max 15 min... Jeg er rystet...

  • #39   14. jan 2016 Selve ridtet varer 8 sekunder for clear round, ikke 10-15 min.

  • #40   14. jan 2016 Jeg har endnu til gode at se et rolig og afbalanceret rodeo dyr ...
    Selv hvis det er indlært, hvordan tror du så de lære at kaste sig sådan rundt? Det er næppe med godbidder og nus smiley


  • #41   14. jan 2016 Så 8sek. Det gør det stadig ikke ok? Så Hvis jeg tæver min hest i 8 sek, så er det helt ok, for det er jo kun 8 sek...

  • #43   14. jan 2016 8sek går måske hurtigt for dig, men dyret oplever dem næppe hurtigt overstået.



  • #45   14. jan 2016 At de har det fint, når de ikke bliver brugt til underholdning, gør det bare ikke ok at de skal igennem sådan en omgang. Ligesåvel som det ikke er ok at heste der bliver tævet igennem diverse dressur programmer og springbaner, hvis bare de har det fint derhjemme.



  • #46   14. jan 2016 Skal vi kører den helt ud? smiley Hvor mange galopheste lære at løbe galopløb med en gulerod i munden? Hvor mange dressurheste lærer mon at sætte sig bagtil med en godbid i munden? Hvor mange køreheste startes op med en godbid i munden?

    Som regel lærer man hesten at flytte sig for pres. Vi beder den rykke sig ved hjælp at et let pres, vi beder den gå frem for pres fra sæde og schenkel, vi lærer den at dreje ved at vige for pres, enten på halsen, i munden eller over næsen. Der er noget der generer hesten, og når den udfører den rette handling løsnes presset.

    Når en bronc bukker er det et resultat af den polstrede flankerem, der yder et ret mild, men dog generende pres på hesten. Hesten bukker, der skabes luft omkring remmen og dermed lettes presset. Når hesten lander strammes remmen igen lidt, hesten bukker og presset lettes og sådan fortsætter det de 8 sekunder, eller mindre, til indtil rytteren er af.

    Hvorfor det store ramaskrig omkring en bukkende hest? For hesten er selve bevægelsen jo i bund og grund langt mere naturlig end fx. det at springe er det?

    Og ja, jeg nyder faktisk også at se springning smiley


  • #47   14. jan 2016 Jeg synes til gengæld, det er super underligt, I overhovedet kan deltage i en diskussion, der omhandler en artikel, når I ikke læser artiklen.

    Jeg læste artiklen, må sige, jeg havde de fordomme, og hvis det er som der står, så er hestene tamme, så helt traumatisk kan det ikke være for dem. Desuden er det en indlært adfærd, som springningen er for min spring hest.
    Desuden har jeg oplevet et mindre rodeo show. Ingen hest fik strøm, slået eller andre ubehageligheder. Så der findes "gode" shows, hvor hestene ikke er unormalt paniske.
    Mener til gengæld alt det med kalvene osv. er forkert.


  • #48   14. jan 2016 Kan kun sige dette: Jeg har engang været i en tysk rodeo stald, og det ændrede mit syn meget (til det positive). Hestene gik på KÆMPE græsarealer og hyggede sig i store flokke. Ejeren afsted fortalte at deres heste kun startede under det officielle forbund, og max måtte starte 2 gange pr stævne, og max starte 2 stævner i måneden. Rytterne holder sig på 15-20 sekunder hvis de er rigtigt gode, så vi snakker max 60 sekunder i smerte om måneden, og resten af tiden ude i det fri.

    Jeg er stadig ikke fan eller fortaler for rodeo. Med 60 sekunders smerte om måneden også en masse frihed... Stillet op i mod mange heste der ikke kommer på fold, hives, slides, piskes, sparkes og hvad der nu ellers sker nogen steder, hver eneste da i en eller flere timer...

    Jeg måtte give manden ret, og give mig dengang, hvis jeg skulle vælge mellem at være top dressur hest og top rodeo hest, så ville jeg nok hellere være rodeo hest (hvis det er under de officielle forhold).


  • #49   14. jan 2016 Jeg har skam læst artiklen og ærlig talt synes jeg lidt der hen af som når AH siger diverse billeder er uheldige momenter, eller når diverse ryttere siger at hesten jo ikke ville vinde hvis den havde smerter.

    Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan mene at fordi hestene har det fantastisk når de ikke underholder, så er det ok de udsættes for stress og ubehag.

    Det er vel forfærdelig lige meget om det er en springhest, dressur hest, hygge hest eller rodeo hest, som bliver behandlet dårligt og bare fordi nogle har det værre gør vel ikke en ting ok så?


  • #50   14. jan 2016 Jo: Der er jo forskel på om det er OK også sætte det i perspektiv :). Jeg syntes på ingen måde rodeo er OK, ligesom jeg syntes meget af det dressur jeg ser ikke er OK (og så megt andet for den sags skyld). Syntes bare det er underligt at folk står og peger på rodeo og siger det er mishandling, når de selv rider rundt med stramt næsebånd, en hest der stråler af konflikt adfærd, aldrig kommer på fold og får ti i røven hvis den "bilder sig ind" at bukke.

    Så Rodeo er ikke OK, men det er rart at folk sætter tingene i perspektiv, så vi alle sammen kan kigge på hesteverdenen og ikke bare beslutte at rodeo er mishandling og alt andet er ok? ish? smiley


  • #51   14. jan 2016 Der er jeg helt enig, det er dobbelt moralsk, så det vil noget.

    Nu går jeg ikke selv ind for nogle af de ting og har hest på en så naturlig måde som muligt smiley


  • #52   14. jan 2016 Samme her (som min profil nok afslører) smiley

  • #53   16. jan 2016 Well har ikke læst alle opslag men jeg kan kun anbefale folk som støtter op om rodeo at de lige besøger SHARK's youtube side og kigger den igennem.

    Ikke nok med dette kan jeg referere at chyenne rodeo siger de behandler deres dyr godt og ikke mishandler dyrene.

    Alligevel så giver de hesten stød ved ømme punkter såsom lysken for at få den til at bukke helt vildt, giver stød i rektum som er vist ovenover, og så sker der rigtig mange dødsfald og alvorelige skader på den arena. Her taler jeg ikke kun om rodeo hestene men om alle de stakkels dyr der skal udsætte for dette...

    Og det da ligemeget om hesten har haft et godt liv, for når den på banen så går i shock tilstand og dør så det da fuldstændig ligegyldigt?
    her er der tale om denne hest: https://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4

    Eller når den brækker et ben og må aflives: https://www.youtube.com/watch?v=4wjcHzwVHrU&oref=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D4wjcHzwVHrU&has_verified=1

    Eller skal vi snakke om de små kære føl? https://www.youtube.com/watch?v=mhyofMr44TU

    jeg håber DETTE gav stof til eftertanke!!


  • #54   16. jan 2016 Fatter slet ikke, at man kan som hesteejer (menneske), kan synes rodeo og lignende er ok... men der er vi jo så forskellige! efter min mening, er rodeo fuldstændig hjernedødt, og burde forbydes. Og ja, dette er stadig min holdning efter at have læst artiklen.


  • #55   16. jan 2016 Og det er også helt i orden Emilie & Ricardo smiley Men jeg fortsætter nu stadig med at følge de forskellige shows fra PRCA, fordi jeg har lyst smiley

Kommentér på:
Stof til eftertanke

Annonce