{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

Bomløs eller bomsadel? {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at kikke lidt på sadelmarkedet til min unghest, da det ikke vare længe inden tilridning skal påbegyndes.

Hvad er jeres for og imod til de henholdsvis bom- og bomløs sadler?

Har selv tænkt lidt på det kunne være fint at tilride i bomløs, og ride med bomløs de første 1-2 år, også senere skifte til bomsadel?

Har kikket lidt på en kombi cherokee og dressur modellen Lexington af de bomløse, hvad er jeres erfaring med de to?

Bomsadler har jeg ikke kikket så meget på endnu, men er ikke interreseret i wintec eller kunststof sadler.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs eller bomsadel?
  • #1   31. jan 2016 Jeg vil nu mene at en bomsadel fordeler trykket og belastningen bedst, så ville da foretrække at starte ud med sådan én. smiley

  • #2   31. jan 2016 Jeg har bomløs og kommer nok ikke til at skifte igen. Så skulle det kun være for en sadel med læderbom som Baloun.

    Har desværre ikke nogen erfaring med de to bomløse du nævner, og de eneste bomsadler jeg har haft, har været stofsadler.


  • #5   31. jan 2016 Jeg elsker bomløs, men kan sagtens se ideen i bom. Jeg synes det er en rigtig fin overvejelse du har gjort med at starte med bomløs! I starten vil hypsen jo ændre form meget, og med den rigtige bomløs så følger sadlen med i form. På dem måde skal man ikke konstant have sadlen tjekket af en sadelmager, eller pludselig stå med en sadel som ikke engang kan tilpasses men man skal til at købe ny.
    Jeg har en Barefoot Stella og den er vel lidt ponybling/limited-udgaven af cherokee. Jeg er rigtig glad for min! smiley


  • #6   31. jan 2016 jeg har en lexington og er meget tilfreds, der er en smule ryg frihed indbygget i sadlen også er der jo forskellige underlag efter alle behov

  • #7   31. jan 2016 En bomsadel tillader ikke særlig meget bevægelse, så jeg ville anbefale en barefoot sadel m. Et stødabsorberende. Super skønt. Du kunne også evt. kigge på free form sadlerne smiley

  • #8   31. jan 2016 Eva mit budget ligger for en bomløs mellem 3000-4000 kr, regner med at købe en brugt.
    Bomsadel det samme inkl. tilpasning, hvis muligt.
    Men tror jeg ender med bomløs til at starte med smiley


  • #9   31. jan 2016 Jeg har hørt meget skidt om bomløse, men min beslutning om at skifte til bomløs har simpelthen gavnet min araber SÅ meget! Den tidligere dressursadel skulle jeg passe lidt på med, på den måde at hvis den lå en halv centimeter for langt fremme eller for langt tilbage stivede han sig op og kunne nærmest ikke gå. Han ville også gå hver gang jeg havde spændt gjorden.
    Da jeg fik min bomløse var der ingen problemer overhovedet! Han fik også en bedre gang smiley
    Så jeg er bestemt for bomløse!


  • #10   31. jan 2016 Frida N
    Hvor dejligt smiley helt klart positivt smiley


Kommentér på:
Bomløs eller bomsadel?

Annonce