{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

bomløs- / bomsadel {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Nu må jeg høre jer kloge mennesker.

kender i en sadelmager, kiropraktor ell. som kan hjælpe med at fide en sadel til min hest som ikke er fast låst på bom- / bomløs sadel ?

jeg står med en vallak som får buler efter ridning når han har min spring eller dressur sadel på som ellers er tilpasset ham og tjekket med pressure pad, fys kan ikke finde noget som kunne være låst, dyrlægen siger at når de forsvinder fra dag til dag skal jeg bare ride men vil jeg ikk - der er jo en grund til de kommer frem..

har prøvet en venindes spanske / akademiske sadel som er bomløs og her får han ikk buler..
har reddet en del uden sadel og samt i lamme sadel her får han heller ingen buler..

jeg leder derfor efter en person som kan svare mig på hvilken sadel som vil kunne ligge på ham uden at trykke nogle steder.. de fleste sadelmagere er låst fast på bom sadler så derfor leder jeg efter en som er åben for begge dele og forskellige udfrmninger..

Vh ida


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bomløs- / bomsadel
  • #1   29. okt 2012 Er den sadel der er tilpasset ham, evt. tilpasset for lang tid siden? Kan jo være, han har sat nogle muskler, han ikke havde dengang, og derfor ligger sadlen måske ikke 100 % optimalt?

  • #2   29. okt 2012 han begyndte at få disse buler da han skulle genoptrænes. han havde bulerne derfor kom der sadelmager - han har lige så mange og store buler efter omstopning som før omstopning..


  • #3   29. okt 2012 Når han ikke får buler når du rider uden eller med lammeskindssadel så ville jeg foreslå dig at prøve en bomløs sadel da den er mere flexibel end en med bom

  • #4   29. okt 2012 ja det har jeg også tænkt - men ville gerne have en som ved hvad de laver til at tjekke og evt anbefale en sadel - kan ikk blive ved med at købe sadler hjem..

  • #5   29. okt 2012 Der det hele ligger er om det skal være en med copjern eller en barefoot, og så selvf. hvor lang anlægsfladen er.

  • #6   29. okt 2012 han er MEGET kort i ryggen så har haft mange probemer med at finde en som var kort nok.. han har en globus crincle 17" sadel hvor puderne følger op for at den ikk skal blive for lang .. pt rider jeg bare uden sadel eller med min lammesadel...

  • #7   30. okt 2012 Jeg har haft bomløs til min hest. Jeg havde sadelmager ude engang, fordi jeg var i tvivl om, om det var godt for ham, så tænkte at jeg nok hellere måtte finde en bomsadel. Saldemageren var dog overbevist om, at den bomløse fortsat var den bedste løsning for hesten, indtil den var vokset færdig, og han var blevet arbejdet noget mere med.
    Hun kunne dog ikke selv arbejde med bomløse sadler, da hun ikke vidste ret meget om dem.

    Om en bomløs sadel kan fungere, kommer i høj grad an på, hvor markeret hesten er, hvor tung du selv er, og hvor dygtig du er i dit sæde. Man må selvsagt ikke bumbe på for meget i en bomløs, og man må ikke lægge al sin vægt i stigbøjlerne når man eksempelvis rider letridning. Man skal selv fordele noget af trykket ned langs låret, og være god, affjedrende i alle led.
    Men hvis man er det, er en bomløs et rigtig godt valg. Ligemeget hvad, vil den aldrig kunne lave samme ravage som en bomsadel der ikke ligger ordentligt.

    Jeg er selv akademisk rytter, og har fået at vide, at de spanske sadler med læderbom er rigtig gode, men selvfølgelig også lidt dyre. Der er også stor forskel på de spanske sadler, og der hvor jeg kommer fra, rider man faktisk kun i Epona-sadler. De fremstilles dog ikke længere, så der skal man være heldig at finde en brugt.
    Ellers er der et væld af bomløse sadler. Her har jeg selv fået vejledning og hjælp fra www.optimalsadel.dk. Hun forhandler forskellige mærker, så hun vil bedre kunne vejlede dig end eksmpelvis en fra Barefoot kan, da hun ikke er fastlåst på et bestemt mærke.


  • #8   30. okt 2012 oka tak smiley jeg har prøvet en spansk sadel med læderbom må det være når hun siger den er bomløs smiley

    jeg har skrevet til optimalsadel om hjælp men hun kommer ikke i mit område (lolland) så må se om jeg må køre derop eller hvad jeg gør..


  • #9   30. okt 2012 hvis du leder efter en god sadelmager der sælger bomløse sadler så er der en der hedder optimalsadler.dk
    Jeg har selv købt en bomløs sadel derfra der hedder Barefoot London. Den må man gerne starte dressur stævner i. Hvor det må man ikke i mange andre bomløse sadler:-)


  • #10   30. okt 2012 jeg har som sagt skrevet til optimalsadler.dk og hu nvil prøve at kigge på billeder af ham - bor på lolland så hun kommer ikke lige forbi..

Kommentér på:
bomløs- / bomsadel

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce