{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
859 visninger | Oprettet:

Skifte bid eller lade være? {{forumTopicSubject}}

Lige nu, og gennem et længere stykke tid, har jeg leget med tanken om at skifte bid på mulen og se hvordan han reagerer på det.

Lige pt rides der med gummistangbid, men jeg har en fornemmelse af at det simpelthen er for stort (han har ikke meget plads i munden), selvom han egentligt ikke er urolig eller irritabel fortil som sådan. Bidet er cirka 20 mm i diameter

Han er ikke hård i munden heller, men har en tendens til at gå imod bidet eller hænge på det og blive rigtig tung fortil, når der skal ydes lidt. Som slangegange, volter, etc, alt hvor han på nuværende tidspunkt har behov for støtten i tøjlen.
Han vil også gerne skyde skulderen og blive "ponystædig" so to say, af mangel på bedre ord, når han skal lave øvelser han ikke synes er sjove eller som han finder svære.

Flere af problematikkerne hænger sammen med hans fortid som rideskolehest mistænker jeg.

Han er tjekket igennem af massør/osteopat/akupunktør, senest i starten af det nye år uden anmærkninger (lidt småspændinger undgåes næppe som hest, men intet nævneværdigt), og hans trav især har været meget forbedret efterfølgende.
Tænderne og sadel er der også styr på..

Så det leder mig tilbage til, at det måske kunne hjælpe ham, med et andet bid.
Det jeg selv tænker er at det gerne skal være et tyndt bid, som ikke kan nive i mundvigene. Måske stangbid eller 3 delt? Det ved jeg faktisk ikke.

Nogle gode bud på bid, som jeg kan undersøge og overveje i den kommende tid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte bid eller lade være?
  • #1   28. mar 2016
    Ville prøve med et tyndere udelt, men umiddelbart lyder det "bare" til at den siger fra når den ikke kan bære det den bliver budt :o).


  • #2   28. mar 2016 Hmm.. Det du beskriver ville jeg ikke skifte bid for,men ANYWAYS hvis du siger han har en lille mund og det skader jo aldrig at prøve noget andet. Det er blot for at påpege at din problematik er ikke til grund for mine forslag til bid.

    Bid har du prøvet:
    * Bombers Eggbutt med sweet iron (udelt med tungefrihed)
    * Baucher bid enten 2 delt eller udelt med tungefrihed
    * Danish Guard - Den giver en utrolig god støtte og stabilitet
    * Gummistang (bare tyndere end den du har)
    * Fullcheck 2 delt eller udelt (gå efter dem med "små" stænger - de er ikke så voldsomme, Stübben har lavet en med mindre stænger)


  • #3   28. mar 2016 Krikken
    Jeg tænker nemlig også om det simpelthen er et udslag af at han synes vi er strenge ved ham, eller om det kan være bidet. smiley
    Efterhånden går det bedre og bedre med at dressur kan være hyggeligt, men man kan næsten se den stakkels hest sukke opgivende når vi skal bruge bommene til markørpæle for ligeudretning istedet for at springe.

    Amanda
    Det synes jeg at han har. Når jeg sådan glor derind når bidet er der, er det egentligt ikke specielt god tungeplads, som i at bidet i sig selv trykker lidt på tungen synes jeg. Meeen det kan også være pyller-hestemor der går ind over der.. smiley
    Men tak for dine forslag, jeg er stadig i overvejelsesprocessen og synes egentligt bare det at læse om bid kan være spændende. smiley


  • #4   28. mar 2016 Uden at have set jer lyder beskrivelsen for mig som om at han ikke kan bære opgaven du beder om. Altså gradvis træning, træning træning smiley

    Jeg har selv skiftet rigtig rigtig mange bid på min pinto. Af flere grunde. Nogen gange fordi han har haft tendens til at spænde/låse i kæberne, tygge på bidet, være urolig eller nogengange fordi jeg simpelthen bare ville prøve om et andet bid var bedere og om det evt gjorde en forskel på en eller anden tænkelig måde..
    Jeg har en forkærlighed for udelt bid, men mine heste fortrækker også ro i munden


  • #5   28. mar 2016 Det er meget muligt at det er tilfældet, at han simpelthen mangler musklerne til det og måske forståelsen for, hvad der forventes af ham. Det kan nemlig gøre ham meget frustreret, når man ikke taler klart til ham.
    Jeg tænker at fortsætte med det bid vi har nu, og bedres det ikke med træning så tænker jeg at skifte. smiley


  • #6   28. mar 2016 Go ide. Når han "ikke forstår" så prøv at tænke: "hvad gjorde JEG som rytter forkert", "var min kommando utydelig/ulogisk, eller er jeg gået for hurtigt frem"

  • #7   28. mar 2016
    Når de hænger på biddet/bliver tunge fortil, så er det typisk fordi man kræver mere samling end hesten kan kapere, det er i hvert fald min oplevelse.

    Du kan selvfølgelig prøve et tyndere, eller et med tungefrihed for at se om det hjælper noget :o).

    Min bliver fx tung efter galoppen - hun får for meget fart på, kommer på forparten og er træt og giver derfor mig vægten.


  • #8   28. mar 2016 Jeg tror lidt problemet er, at der som sådan ikke kræves det store af ham på nuværende tidspunkt (store volter, store slangegange etc) , især ikke samlingsmæssigt, men at signalerne enten ikke er klare nok, eller at pony simpelthen ikke forstår dem. Men han ved jo ikke, at vi sådan set ikke forventer samling, men bare en lille grad af indadretning i hjørnerne og ligeudretning.

    Problemet er mest når min part rider ham (hvilket nok skyldes at jeg vidst mest bare skridte skovture), jeg tror jeg må hoppe en tur på ryggen af ham i morgen og føle mig frem til nogle mere klare signaler, så jeg bedre kan undervise hende også og give hende noget konkret at arbejde med.

    Gudskelov (og uheldigvis) er han meget rosefikseret, så de fleste ting kan nemt indlæres med masse af ros. Uvaner inkluderet...

    Men rigtig mange tak for jeres gode råd, jeg tror godt i kunne have fat i den lange ende om, at hesten nok fatter minus eller simpelthen ikke er klar til øvelserne endnu. smiley


  • #10   29. mar 2016 Men når grunden til hvorfor hesten er urolig i munden netop er grundet er for uroligt bid, så har man jo netop fundet ud af hvorfor.

    Fleur går så meget bedre på udelt. Mere stabilt, roligt med hovedet, spænder ikke og ligger sig bedre til.

    Jeg kan sagtens mærke Hvis hun spænder el på udelt for hun kan sagtens tygge på det. Der er bare meget mere ro i det hele taget.

    Mere behageligt for hest og rytter.


Kommentér på:
Skifte bid eller lade være?

Annonce