{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Menneske foderplan {{forumTopicSubject}}

Vi beregner foderplaner til vores heste, konsultere foderkonsulenter hvis vi ikke selv kan, diskutere som det kunne være magnesium eller b-vitamin vores heste kunne mangle, på trods af de før omtalte foderplaner. Vores heste må hverken få sukker eller korn, det er jo ikke sundt, ja jeg kunne blive ved.

Men når det gælder os selv, og vores "foder", så er det nok begrænset hvor mange af os, som har en udregnet foderplan, som vi holder os fuldstændig der til. Vi spiser gerne til stævner, både pomfritter, halv dårlige (kvalitetsmæssigt) pølser, drikker litervis af sodavand, og på denne ernæring, mener vi, at vi kan yde en kvalitetspræstations på ridebanen. (ja den er sat lidt på spidsen, men pointen er god nok)

Ikke at jeg personligt er mere hellig, jeg ved meget om kost og næringsstoffer og E-numrenes betydning for vores helbred, men drikker jeg også sodavand, spiser også pizza, (dog ikke så meget, som før jeg fik denne viden) og min skuffe på arbejdet har et vel sortiment af nødder, lakridser og flere varianter af chokolade.

Men min hest, ja, han får organisk bunde vitaminer, det dyre foder fra St. hyppolyt med urter, økologisk hø, for han skal jo yde sit bedste, hver gang jeg rider ham……………

Hvad nu hvis vi ryttere, satte os selv på samme afbalanceret diæt som vores heste i forhold i til vores grundlæggende behov, og vi altid var veludhvilede, top motiveret, vores blodsukker var i balance, vores krop var top tunet på det rigtige næringsstoffer - hvordan ville dette påvirke vores hestes præstation???

- Bare en tanke -

(ved godt at det nok rent praktisk ville være svært at gennemføre, men hvad mon der ville ske? )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Menneske foderplan
  • #2   18. maj 2016 Har haft samme tanke.
    Jeg går op i at jeg selv er dækket ind med vitamin/mineraler. Det er trods alt vores byggesten sammen med en fornuftig kost.
    Jeg er ej heller hellig, spiser da pizza fra pizzariaet 1 gang om måneden, drikker en sodavand, spiser slik m.m. i ny og næ
    ligesom min hest også i ny og næ får brød, gulerødder, æbler og godbidder

    Det gælder det samme for mig som min hest. Det er mængderne det kommer an på smiley


  • #3   18. maj 2016 Min hest og jeg følger ca. samme foderplan.
    Vi har den realle plan som der er lagt. Og så har vi alt det ekstra vi ikke burde spise smiley

    For mig er det chokolade, chips, slik, juice, alkohol osv.

    for min hest er det alle de godbidder hun får. og det hø hun stjæler fra de andre på folden smiley

    Jeg tror dog nærmere på livskvalitet fremfor sundhed smiley


  • #4   18. maj 2016 En forskel er, at vi selv er ansvarlige for vores kost og følger deraf. Vælger vi, at spise usundt er det vores valg - os det går ud over.

    Hestene ser jeg lidt som menneskebørn. De vil helst leve af "silk", men det er vores ansvar som "forældre" at sørge for, at de får en sund og balanceret kost, så de ikke bliver syge.

    Men jeg tænker også over min kost, heldigvis er jeg veganer - så det meste af det jeg spiser er sundt smiley Men der ryger nok for mange øl ned, men det går kun ud over mig selv, så det er i orden. Ingen øl til hestene smiley


  • #5   19. maj 2016 Ja Veo vi har valget, det har vores heste ikke, og de får ikke valget, for de skal jo være i optimal form.

    Ja, det vores egen præstation det går ud over, når vi ikke selv spiser 100% optimalt, og vores egen præstation har en utrolig stor påvirkning på, hvor godt hestens præstere.

    så inden vi køber mere tilskudsfoder, for hesten undersøgt i Hoved og røv, skulle vi måske kigge mere indad. Måske er hesten skæv, fordi jeg sidder skævt, eller jeg ikke formår at ride den lige. Måske er hesten usamarbejdsvillig fordi jeg ikke har konditionen eller styrken til at sidde korrekt. Måske er hesten tvær, fordi jeg ikke har overskuddet til at ride 100% i dag.

    Men mange af os tænker, hvad kan min hest gøre for at komme til at gå bedre, tilskudsfoder, kiropraktor, men hvor mange af os, tænker, ok ingen slik, sukker og E-numre til mig, for så kan jeg ikke yde mit bedste?





  • #6   19. maj 2016 Helt enig, man skal have styr på sig selv for ikke at skade hesten. Personligt træner jeg meget, for kommer jeg over 60 kg, så må jeg ikke længere sidde på ponyen. (En grænse jeg selv har sat).

    I det hele taget skal man gøre rigtig meget for bare nogenlunde at kunne forsvare at ride rundt på ryggen af andre. Og det er de færreste, der gør det - desværre.

    Jeg kan faktisk de fleste e-numre i hovedet smiley


  • #7   19. maj 2016 Jeg tænker meget over hvad jeg spiser, og jeg har faktisk begyndt at spise mere usundt da jeg har tabt mig (det er ikke nødvendigt). Jeg har i mange år startet dagen med havregryn med minimælk og rosiner/teske sukker. Jeg spiser og drikker som regel ikke ligt produkter pga sødestoffer og e-numre. Spiser sundt og varieret. Jeg er dog ikke fanatisk og lytter til min krop, ca en gang om måneden får jeg den kendte sukker trang. Og så spiser jeg chokolade og lakrids. Og jeg får en gang imellem lyst til chips, så spiser jeg det. Vi månedshandler hos os, og fredag er Disney show med fredags slik. Børnene får, jeg plejer ikke at spise. Om lørdagen har vi spil aften med en pose chips. Ikke altid jeg spiser.. For hvorfor spise hvis man ikke har lyst?! Men jeg drikker kaffe med en teskefuld sukker i flere gange om dagen. Jeg er bestemt ikke fanatisk men bevidst omkring kosten da jeg har haft 2 år med kost og ernæring smiley

    Mvh TT


  • #8   19. maj 2016 Det fordi vi ikke gider spise "det kedelige" smiley
    Men jeg er skam også selv på stram "foderplan".


Kommentér på:
Menneske foderplan

Annonce