{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.784 visninger | Oprettet:

Skader og konsekvenser af skaden {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg søger jeres hjælp, idet jeg er blevet beskyldt for at min hest er så skadet at den ikke burde sælges.


Jeg har i mit 34 årige hesteliv aldrig været udsat for noget lignende.

Hesten havde et sår på str med en 25 øre Max og tøsen mener at hesten har kroniske seneskader.

Nu ligger jeg ikke meget i hvad tøsen siger, idet hun faktisk kun har haft med heste at gøre i under 2,5 år, og jeg derfor anser hendes viden som stærkt begrænset.

Jeg har i mit hesteliv haft med heste at gøre dagligt, haft 27 heste da jeg havde flest, har solgt en del heste gennem årene og aldrig fået en retur, eller klager, så jeg syntes jeg har solgt ting for hvad de er og jeg ynder faktisk at fortælle folk der ringer på hestene, hvilke fejl de har, hvis de har nogle, og hvilke dårlige sider de har, hvad de bør få at spise og hvor tit de har dyrlæge og smed.

Jeg fortæller også hvilken str udstyr hesten bør gå med fra grime, bid til dækken og sadler, og det syntes jeg faktisk man har pligt til, om ikke andet så for hestens skyld.

Nå men det jeg vil bede om er altså billeder af skader på jeres hest, helst på dagen og inden den bliver vasket, måske under forløbet og slut resultatet og gerne en tekst, hvor der står hvor alvorlig skaden er på sigt. Altså bliver hesten "total skadet" eller måske kun skovturshest eller er den kommet sig totalt og har ingen meen af skaden.

Det ville hjælpe folk uden så meget viden til at forstå at en lille skade som ikke kan ses kan have større indflydelse end et kæmpe sår som heler fint og hesten derfor aldrig har gener af mere.

Jeg har i min hestetid også været fast hos 3 store hestehandlere, hvor der har været en del skader og derfor mener jeg at jeg har et stort kendskab til skader og hvordan de skal behandles, jeg ved også at nogle heste er ved at dø ved et lille slag og andre løber rundt på et brækket ben.

Tøsen er nok mest generet af at jeg har haft et forhold til hendes kæreste, altså før de blev kærester og jeg ønskede ikke at have et forhold til ham, det kan jo være svært at forstå når man er så ung, men jeg tog godt imod hende og nød at de to havde fundet hinanden.
Han havde lånt to heste af mig, de er nu hentet hjem, fordi de var tynde og aftalen om at ny kærestes heste ikke skulle gå ned mine ikke blev overholdt og min hest kom til skade, var dråben.

Jeg er dog uforstående over for at de har taget mit hovedtøj, dækkener og elhegn, men hvis hun ikke har råd til et, så fred være med det.

Vis mig nogle skade heste og lad mig vide hvordan det er gået.

På billedet er den skadede hest som jo efter hendes udsagn aldrig bliver hel igen.
Den var halt i under en uge, fra søndag til torsdag.

Er hjemme hos mig tilset af dyrlæge og resultatet oplyser jeg ikke, for som du kan se på billedet er der kun tilbage at komme hår på det helede sår, som her er 14 dage gammelt, så der er altså ikke gået tid nok til at hårene er vikset ud.

Er det nu at vi skal indføre en bog til alle heste hvor der skrives alle små rifter og skræmmer i, som vi skal skrive i salgs annoncer, nej vel, jeg tror ikke på at nogen kan have et føl fra fødsel og til den bliver 3 år uden at den får den mindste skræmme, og da jeg oplyser ved salg hvad hesten har fejlet, ser jeg ingen grund til at denne tøs skal blande sig i salget af nogen af mine dyr, og hvis hun bliver ved, må jeg vel kræve erstatning fordi de har ødelagt min hest, det skriver og siger hun jo vidt og bredt, men det er jo også en god måde at få venner på.

Tak fordi i bidrager til at folk kan se hvordan skader og meen grad hænger sammen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skader og konsekvenser af skaden
  • #1   26. jun 2016 2,5 cm dybt stiksår incl brækket griffelben.
    Operation udføres og hesten går stadig landsstævner i military.


    profilbillede
  • #2   26. jun 2016 .

    profilbillede
  • #3   26. jun 2016 Ih det var en grim skade, men et rigtig godt eksempel på at de kan klare rigtig meget og stadigvæk komme sig.
    Tak for din gode historie, og pøj pøj i fremtiden, det kunne jo også have været slut med at være ridehest.
    Hvor er det dejligt at se, tak


  • #4   27. jun 2016 Har ikke noget billede, men min traver fik en skade tidligere i sit liv (tænker at det er fra travløb). Hun har et langt ar, uden hår på ned af hele hendes højre ben (langs pibeknoglen), jeg fik af vide af gamle ejer at det ikke betød noget og kun var en skønshedsfejl, men det viste sig da jeg fik kiropraktor på hende at hun var låst i korsbenet, og at det godt kunne komme fra den skade. Hun blev rettet op og det kommer til at tage et års tid før den heler, men jeg rider stadig på hende. Let akademisk dressur, springer 70-100 cm (enkeltspring) 1-2 gange hver anden uge, og rider skovture. Så har hun fri hver anden uge smiley

    Hun er ikke som sådan plaget af skaden, efter som jeg stadig kan ride hende, og hun har ikke haft en dag hvor hun var halt siden jeg fik hende (1 november 2015) andet end en skade hun fik på folden, der krævede 6-7 ugers ro smiley har måske et billede af hendes ar, men ikke af såret dengang smiley


  • #5   27. jun 2016 Ikke nogen stor skade, så ved ikke om den kan bruges, men syntes stadig den var grim pga placeringen.

    Ham var udsat for en ny nabo, en hysterisk hoppe som heldigvis kun var der et par uger pga den skulle bedækkes af en hingst der også stod i stalden.

    Uden dyrlæge men med daglig rensning med saltvand og abtibakteriel/antibiotika creme som jeg havde fra en anden gang. Tog det en lille uge plus/minus hvor han ikke var i brug da han var hævet og øm de første dage resten var bare for at få ro til heling.

    Ca 2 uger efter kunne intet ses. Men var nervøs for at det skulle syes. Eller at hoppen havde bit hårdere og kunne have haft bidt igennem...


    profilbillede
  • #6   27. jun 2016 Ida Marie
    Jeg vil gerne se skaden.
    Jeg vil ikke kloge mig i om korsbenet har fået et ryk pga skaden på benet, men det er jo da en ganske alm skade heste har.
    Jeg håber snart det er på plads og at i jan ride langt ind i fremtiden sammen


  • #7   27. jun 2016 Jeg kan tage et billede af den i morgen eftermiddag? Har kigget mine billeder igennem, og man kan ikke se den særlig tydligt på nogle af dem smiley

  • #8   27. jun 2016 Mange tak, jeg håber også snart at det hele er på plads smiley

  • #9   27. jun 2016 Kongebo

    Det var dog en træls skade, men mindst 5-6 gange større end den min fik, placeringen er dog noget anderledes.
    En skade i mundregionen gøres gerne mindre end det er, men man glemmer at arvæv ikke blot er nyt hud, der kan være mange følelsesforstyrelser forbundet med ar, ikke mindst i munden og omkring munden hvor der sidder utroligt mange nerver, jeg håber din hest kommer sig igen uden meen


  • #10   27. jun 2016 Ida Marie
    Selv tak, det er trods alt det mindste jeg kan gøre.

    Du tager bare et når du husker det og har tid, men jeg vil meget gerne se


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   27. jun 2016 Jeg fotograferer ikke småsår, men jeg havde slet ikke taget dialogen med hende, mit svar ville være at jeg slet ikke ville sælge hesten, hvis denne ophelede skramme var så alvorlig smiley der er helt sikkert andre kunder derude smiley

  • #16   27. jun 2016 Bestemt, må også indrømme at han var lidt hårdt ramt der. En lille måned inden fik han nemlig dette bid, som dog er en lille uge gammelt på billedet.

    Men nr 2 af dem var den jeg syntes var grimmest. Og sværest af behandle. Både fordi spytter holder det åbent længere, men også det at det er møj svært at holde rent når det ikke kan pakkes ind og heller ikke holdes væk fra snavs og skidt på jorden når hesten spiser smiley

    Har faktisk ikke kigget for nyligt, men tror det lille hak måske er der endnu, og er helet hver for sig i stedet for at være vokset sammen..
    Men resten er helet super pænt og kan ikke længere ses at det har været der.

    Men vil sige at jeg mest frygtede at der ville gå betændelse i det, for så ville det kunne blive både grimt og svært smiley


    profilbillede
  • #17   27. jun 2016 Dressurtaten

    Nej såret er på den hvide sok


  • #18   27. jun 2016 Kongebo

    Min erfaring er at mange overfladiske sår heler bedst hvis vi lader dem være, men der skal selvsagt gøres noget, hvis der opstår betændelse.

    Godt han helede fint


  • #19   27. jun 2016 Jm

    Jeg diskutere det som sådan ikke, men syntes det er træls at hun påstår at den har kronisk seneskader af det lille sår som i øvrigt blev behandlet med antibiotika i 4 dage, da der var meget mudder.
    Hesten kan hurtigt i heste verdenen få et dårligt ry og så kan en sund og rask hest pludseligt kun slagtes, fordi en tøs går og siger noget som ikke passer og kun fordi hun ikke har forstand på hvad hun snakker om.

    Jeg er i grunden ligeglad om den skal slagtes, men det er dog en skam at slagte raske heste, når så mange alvorligt syge heste bliver handlet med deres fejl, som aldrig bliver bedere.

    Jeg håber du forstå mit budskab her.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #20   27. jun 2016 Jeg er meget enig med dig, mine erfaringer er de samme, man når jo trods alt at indsamle en del viden når man som vi har haft heste i over 30 år smiley

  • #21   27. jun 2016 Forresten fik Join også en skade januar (5 januar), ved dievorterne. Blev behandlet af dyrlæge, men pga at det var over et døgn gammelt (havde ikke været i stalden dagen før) kunne hun ikke sy, så Join fik medicin en uges tid efter, og så skulle hun have boksro i 5-6 uger, men så hurtigt ville det ikke hele (også grundet st hun gik i løsdrift) endte hun med at stå i 6-7 uger :d
    På dagen hvor dyrlægen kom kunne kun knapt gå, og nu er der intet overhovedet smiley kan lige smide et billede op. Dyrlægen mente at stroppen på dækkenet havde været for stram, men det var ikke tilfældet. Efter hun var taget afsted igen fandt vi nemlig ridser bagpå hende også ..


  • #22   27. jun 2016 Det var ca 3/4 lillefinger dybt

    profilbillede
  • #23   27. jun 2016 Jm
    Tid kan ikke erstattes af meget, så jeg kan kun være enig


  • #24   27. jun 2016 Ida
    det var lang tid, øv øv
    Godt hun kom sig

    Jeg havde en hoppe for et par år siden, der havde en stor flænge i maven, den blev aldrig vasket, men fik antibiotika, hun gik på fold under hele forløbet og havde et føl på 1,5 uge ved siden, som rørte ved det hver gang den drak, der var jeg bekymret, for hun havde mistet mange l blod, jeg vil lige se om jeg kan finde nogle billeder


  • #25   27. jun 2016 Undskyld jeg huskede forkert, føllet var 3 uger.
    Hun kan ikke syes, da dyrlægen ikke kan komme i nærheden af hende.
    Hun var ikke kommet til skade på marken, da en anden hest var bedøvet og hende her var der taget grimen af.
    Men hvis det kan hele så flot så du nærmest ikke kan se arret ej heller når hun er højdrægtig, så kan de hele meget selv


    profilbillede
  • #26   27. jun 2016 Det var det syn jeg først så

    profilbillede
  • #27   27. jun 2016 Der var flere steder hvor der lå en masse blod, med en masse skum på, det kommer der ikke af at det drypper.
    Hun har det godt idag og har også i år fået et skønt føl


    profilbillede
  • #28   27. jun 2016 Av!! Jeg fik ikke lige fat i hvordan den havde fået det?

  • #29   27. jun 2016 Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror hun var bedøvet, da hun er noget skeptisk over for fremmede, en anden var tydeligt bedøvet.

    Der har ikke været noget siden, ud over en helt ny grime der var skåret af en hest inden for et døgn efter den havde fået den på


  • #30   27. jun 2016 Lyder ikke rart smiley

  • #31   27. jun 2016 Nej det var ret træls, men hun har det godt og trives og hygger sig med hendes føl hun fik i den her mdr, tror det var d 14.
    Hun er jo godt nok 22 men frisk og en glad hest.
    Jeg er stoppet med avl nu, så hun får desværre ikke flere føl, hvad hun ellers trives bedst med, så høre du om nogen der mangler en god hoppemave, så vil hun gerne lave et føl eller 10 mere


  • #32   27. jun 2016 Hehe, jeg siger til smiley

  • #33   27. jun 2016 Tak, jeg frygter at hun bliver depri uden føl

  • #34   27. jun 2016 Det må vi ikke håbe!

  • #35   28. jun 2016 Har kun lidt billeder fra ophelings fasen, men denne skade har ingen betydning for min hest idag. Han har kun et kosmetisk ar på benet. Det var en fold skade, hvor strække senen blev skåret over og knoglen var blotlagt.

    profilbillede
  • #37   28. jun 2016 Rigtig slem skade som endte rigtig godt, dejligt at se og høre.


  • #38   2. jul 2016 Jeg har intet billede, men min venindes pony brækkede benet for nogle år tilbage.. Den har været til landsstævne i sidste måned og springer MA smiley

  • #39   2. jul 2016 Det var flot

Kommentér på:
Skader og konsekvenser af skaden

Annonce