{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

Det undre mig {{forumTopicSubject}}

Det undre mig, hvorfor er er forskel på vigtigheden af hvordan hestene skal have det og hvilke regler vi som ryttere er underlagt.

Vores heste, skal have nøjagtig udregnet foderplaner, som er afstemt så de forskellige mineraler er rigtig i forhold til hinanden.

Der er i menneske kost oftest er et helt skævt forhold af omega 3 og 6, til skade for vores hjerner, men det er de færreste af os mennesker som har regnet på disse tal, eller tager sig af det.

Det er meget nødvendigt for os at vide, præcis hvilket indhold der er i det de hø og warp vi giver til vores heste, men der er ingen som står nede i brugsen og kræver at få ernæringsindholdet udleveret på de kartofter i køber, på trods af, der er forskel på indholdet om kartoflen er dyrket på samsø eller i Vildmosen.

Der ligger undersøgelser på at stivelsens i korn og sukker, ikke er godt for heste, så derfor undgår vi det, men der ligger endnu flere studierne der viser hvor usundt sukker og hurtige kulhydrater er for os mennesker, men det afholder ikke os selv fra at spise det.

Det er vigtigt at vores heste har muskler de rigtige steder, for at de kan holde til at blive brugt, men hvor mange af os, laver målrettet træning af vores core muskulatur, på trods af disse muskler store indflydelse på vores bevægelsesfrihed.

Vi skal leve 3-4 gange så længe som hesten, men alligevel er det vigtigere at hesten lever sundere end at vi gør.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det undre mig
  • #1   23. aug 2016 Jeg tror det er fordi det er nemmere at give hesten den rette næring end det er for os selv at overholde en sund kost

  • #2   23. aug 2016 Vi kan nu og engang selv bestemme hvordan vi lever - det kan hestene ikke og jeg synes derfor det er vigtigt at give dem så god en tilværelse som muligt smiley


  • #3   23. aug 2016 Det gør vi fordi hesten ikke selv kan sige til og fra. Det kan vi som mennesker.
    Og personligt vil jeg hellere leve 10 år kortere og så have nydt mit liv med slik, chips, is osv. end jeg gider at spekulere i min kost konstant og så leve 10 år længere smiley

    Hestene kan ikke selv tage det valg så det er vi forpligtet til at tage for dem smiley


  • #4   23. aug 2016 Ja nu er jeg dog ikke SÅ fanatisk som beskrevet ovenfor smiley jeg har ikke analyse på mit hø eller udregnet foderplan smiley men jeg undgår for meget sukker og stivelse i foderet, fokuserer på fordøjelsen og kigger på min hest smiley hvis han er i fin huld, blank i pelsen, sunde hove og hud, god energi og virker glad og tilfreds så er jeg sikker på at jeg ikke går galt i byen smiley og er der nogle udfordringer på ovenstående så ved jeg heldigvis af erfaring hvilke produkter jeg kan tilsætte for at rette op på problemet smiley
    Det kaldes sund fornuft, ligesom jeg i min egen kost også har sund fornuft smiley

    Mvh TT


  • #5   23. aug 2016 Ja TT. vi er helt enige på det punkt. men sund fornuft kommer man altså langt.

    Jeg synes de andre svar er interessante, altså fordi vi selv har et valg, så er det ligegyldigt om vores kost et helt afstemt. - eller også er det bare fordi, vi rent faktisk er ganske velfungerende som menneske, selvom vores menneskefoderplan ikke er afstemt, og derfor ikke rigtig kan se pointen i at gøre dit, er mit svar.


  • #7   23. aug 2016 Ja,Lisette S, du har en pointe der.

  • #8   23. aug 2016 Jeg er HELT enig med TT!

  • #9   23. aug 2016 Jeg tror at det er nemmere at gøre det rigtige på egne vegne.
    Tænk på forældrene, der siger: tag en trøje på, jeg fryser!

    Men, der er også mange der viser kærlighed via handlinger man gør for andre. Min mand kan fx finde på at køre mig på arbejde, hvis jeg er ved at komme for sent, selvom der kun er 1800 meter og jeg kun sparer 2 minutter ift cykel.
    Med sin handling siger han : jeg elsker dig skat!


  • #11   23. aug 2016 Maja:
    Min hest er i hvert fald ikke noget topatleter smiley


  • #12   23. aug 2016 Maja - de færreste heste er topatleter smiley og ja hvis de er får de også foder osv derefter smiley

    Mvh TT


  • #13   23. aug 2016 Bassedrengen går samlet dressur 3 gange om ugen i 30-45 min. Jeg vil ikke beskrive ham som topatlet. og slet ikke hvis jeg tænker på, hvormeget et topatlet som menneske, skal træne.

  • #14   23. aug 2016 gør vi? jeg laver ikke nøje udregnet foderplan til min, og har jeg aldrig gjort, jeg fodre ham med det han holder huld på og som fungere så han er sund og rask smiley jeg vejer ikke høet, men giver ca smiley men wrap holder jeg mig fra, ellers bliver min fed XD jeg spiser ikke selv sundt.. overhovedet XD men er sund og rask smiley

  • #15   23. aug 2016 Well jeg synes du har fat i noget - og det også tanker der selv har strejfet mig. Jeg har faktisk lagt min kost om og spiser ikke sukker og så minimalt af kulhydrat som muligt.

    Jeg er ikke fanatisk, hverken med min hest eller mig selv - men et lys er gået op for mig; sukker og stivelse er heller ikke den kost vores menneske-kroppe er skabt til at spise, ligeledes er det heller ikke hestens naturlige kost.

    Derfor har jeg faktisk givet mig i kast med at prøve at spise på en anden måde; og se om ikke min krop får det bedre (;



  • #16   23. aug 2016 Jeg har et valg om hvor sundt usundt jeg vil leve - det har min hest ikke, den har kun de muligheder jeg giver den, og jeg synes det er min pligt at sørge for at de muligheder er nogle der gavner den bedst muligt.

    Jeg forlanger at min hest skal præstere for mig, så må jeg også sørge for at den har de bedste vilkår for denne opgave. Det hedder sig både foder, udstyr osv.

    Nu er ingen af mine topatleter, og ikke engang tilnærmelsesvis, og bliver det aldrig. Men for de der er, er det da også enormt vigtigt at sammensætningen af deres foder er korrekt, det gør menneskeatleter jo også, hvis de vil være i toppen, bliver der også udarbejdet en kostplan til dem, så de kan holde til den fysiske aktivitet de udsætter sig selv for.


  • #18   23. aug 2016 Maja:
    Min behøver i princippet ikke noget. De går i løsdrift og får derved næringen derfra. Så supplere jeg bare op med lucerne for at hun ikke bliver snydt når de andre fodres og i fodderet får hun så lidt vitaminer og nogle loppefrøskaller fordi de kloge siger det skulle være godt.
    Må indrømme at det at bo sammen med en fodderrådgiver har givet lidt "skader" jeg bekymre mig vitterligt ikke om hvad min hest skal have eller ikke have. Loppefrøskallerne har jeg valgt. Resten har søster sagt min hest skal have og så får hun det. Kommer hun en dag og siger at de nu skal have noget andet. jamen så får de noget andet smiley


  • #19   23. aug 2016 Tænker også lidt som et par stykker andre, gør vi alle det? Altså udregner foderplaner, undersøger næringsindhold i hø osv.. Det gør jeg ikke, og det gør resten af stalden heller ikke. Vi kigger på vores heste og mærker vores heste og ved selvfølgelig godt hvad vi putter i dem, men til en grænse. Tror ikke jeg ved mere om hestenes foder end om min egen mad. Ikke at jeg ikke ved noget, men er ikke total fanatiker omkring det.

    Jeg spiser selv både usundt og sundt, og det samme gør min hest vel. Den får også godbidder og lidt ekstra foder efter træning, ligesom jeg.

    Min erfaring er så også at folk der går total op i sådan noget med foder, måler og vejer og analyserer, er oftest dem med heste der er et eller andet galt med, som de så tror de kan redde ved at fodre "rigtigt". Men som andre siger, så tror jeg at man kommer længst med sund fornuft, ligesom til sig selv smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   23. aug 2016 Tror det er de færreste der har en gennem udregnet foderblandinger til sin hest, for så vil drikke fodre med et fuldfoder som "dækker hesten ind"..
    det er 8gså de færreste der har analyse på sit hø..


Kommentér på:
Det undre mig

Annonce