{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
684 visninger | Oprettet:

Det undre mig ? :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Nu lige et lettere seriøst emne fra min side af.
Jeg har nu i et år redet islændere - inden da red jeg stor hest (11 år) reaktionen på mit 'type-skift' var enormt voldsom.

Utallige gange har jeg måttet høre på forskellige kommentare som: ' dem der rider islænder er dem der enten har opgivet at ride store heste eller som ganske simpelt ikke kan finde ud af at ride'.

Det slår mig så, hvorfor er reaktionen så hård?
Det er da ikke nemmere at ride islænder, nok tvært i mod (dermed ikke sagt at det er nemt at ride stor hest)

Jeg er bare træt af at få de sure opstød så ofte.

Selvom jeg er blevet islænder menneske med hele min krop og sjæl, betyder det da ikke at jeg sviner storheste folk til? - heller ikke dem med anden stilart end jeg. det er utrolig hvad folk kan finde på af gode undskyldninger for at give en ringe bedømmelse.
det slår mig tit når jeg kigger rundt på de forskellige heste, at mange hesteejere må stå model til megen useriøs pladder.

Jeg vil bare gerne høre nogle påstande til hvorfor det med islændere er så forfærdeligt ? smiley

♦ CSF ♦


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det undre mig ? :)
  • #1   23. feb 2008 Jeeeg sys islændere er seje xD de er så nuttede med alt deres pels, og skide hyggelige og sjove at ride på smiley

  • #2   23. feb 2008 Hvis jeg bare var hygge rytter, så ville jeg have en islænder smiley
    De er så søde og skønne turheste..


  • #3   23. feb 2008
    Nu er jeg islænder rytter med krop og sjæl :o) Jeg tror du har ret .. "Se Lisa! Derover på marken! Der er en RIGTIG HEST!" og så står den store danske varmblod der ;o) Hehe .. Det med hvad der er lettest at ride. Tjoooe, jeg kunne forestille mig, at der er mange storheste ryttere, som ikke ser udfordring i islænderen :o) Men jojo gutter :o) Der er skam udfordring i dem .. Det er bare 2 verdener, og det vil det nok altid være :o) Hurra for det !



  • #4   23. feb 2008 uden at vide det kan jeg komme med et bud:
    lige som fjordheste kan blive hadet, så kan folk ha sat sig på islændere.

    Tror at nogle folk er for fanatiske, og kun kan bruge islændere, eller islænder kan kun stå med islændere..
    Red hos en engang, som ikke ivlle ha jeg red dressur eller sprand på hendes islændere, for det kunne de ikke bruges til.

    Personligt ønsker jeg mig selv en islænder, så det er bare en ide, men tror at alle racer et eller andet sted har det sådan.

    har endda været i en stald, hvor jeg blev hakket ned, forid jeg ikke havde mærketøj/sadel mv, samt fordi jeg kom på en rideskole med styrbar hingst.


  • #5   23. feb 2008 Jeg kan ikke se hvad folks problem er?
    Islændere er dejlige heste. Jeg må dog indrømme jeg aldrig selv ville købe en da jeg er spring/dressur rytter og gerne vil starte stævner inden for det - men dermed ikke sagt jeg ikke kan lide dem (:


  • #6   23. feb 2008 Det er det samme nu jeg har Fjordhest ; "De kan ikke gå til bidet," "De er dovne" osv osv.. Og det er jeg egt. dødtræt af at høre på, for det eneste tidspunkt Thor er træt, er efter han har tonset rundt i ridehuset i mindre evigheder.

    Selv synes jeg issere er en skøn race. Yderst charmerende.


  • #7   23. feb 2008 Er islændere så forfærdentlige, det har jeg ikke hørt om herinde, så forstår dig ikke, de er gode til det de skal, og det er det.

    Anita W


  • #8   23. feb 2008
    Grrr xD
    <b>ISLÆNDERE ER IKKE KUN TURHESTE</b> xD


  • #9   23. feb 2008 jeg red selv islænder i 9 år inden jeg skiftede til stor hest.
    men jeg skiftede da på grund af manglende udfordring.
    det havde mest noget at gøre med at jeg ikke gad ride rundt og rundt på den samme showbane og lave gangartstræning. hvis jeg var heldig lavede vi en volte ca 4 gange om året... wooow...
    men det har jo så nok noget at gøre med den træner vi havde...

    dermed også sagt at det absolut ikke var den gren inden for ridningen der var noget galt med!
    dressur og spring giver bare en smule mere udfordring efter min mening, da der ligesom er lidt flere rammer at gå efter...

    synes også der er nogen ret platte regler inden for konkurrering på islændere:
    - hvis hårprkten ikke er fulkommen intakt må man ikke starte

    (gør det hesten dårligere hvis manen er rykket? eller hvis man har studset halen? nej vel?)

    men jeg bedømmer da ikke ned på islænderryttere, da jeg selv har været det, og bare ikke havde en træner der levede op til jobbet. derfor fik jeg ikke udfordring og skiftede til stor hest?

    har da fuld respekt for islænderryttere. de er da mindst lige så gode som andre ryttere !


  • #10   23. feb 2008 Islændere er da ligeså gode som alle andre heste og ponyer!!!


  • #11   23. feb 2008
    <b>Ulle</b>
    Det er da niget tis !! xD Selvfølgelig kan en islænder gå dressur smiley .. Dressur er lige så vigtigt for en islænder som enhver anden racer får gang i ledene og bliver blødt op :o) Ingen go' tölt på en islænder, som er lige så stiv som jeg ved ikke hvad :o) Der skal sQ os' dressur til for at de kan yde deres bedste :o) Kan de ikke springe? xD Kig da Molles? smiley

    Nej, de når aldrig til tops, for de er skabt til vanskeligt tærren(staves xD) og ride os' gennem det som de har gjort i 100 år xD Men jo! De kan go dressur og kan springe ! :o)


  • #13   23. feb 2008 Dina
    godt skrevet, men har du set kretik af islænder herinde, jeg har ikke, men ser heller ikke alt.

    Anita W


  • #14   23. feb 2008 <b>
    jeg synes nu det er lige så seriøst at ride islænder som at ride DV (for at tage et bredt eksempel).

    Der er det med islændere at de er alsidige, ligesom mange andre heste, men det er jo ikke kun tur de dur til. de kan da også springe og gå dressur - men det er ikke det de er skabt til.

    Desuden er tur et vidt begreb - når du siger tur, mener du så skovtur eller mener du tur ? smiley
    Kunsten er at udnytte de lange strækninger til at træne på. Heste må da være trætte af at skulle ride rundt og rundt på den samme bane eller i hvert fald i den samme slags firkant.

    Dermed ikke sagt at der ikke findes andre 'rigtige' ridemåder, men jeg essensen er at jeg er glad nok for vores adskilte verdener, men at der jo er udfordring i begge dele smiley


  • #15   23. feb 2008
    Ikke på højt plan - nej :o) Men du siger de kun kan gå gangartsklasser ,, Vrøvl :o) Har du tölten på en islænder? :o)


  • #16   23. feb 2008 hm ak ja, er der nogle der kan finde på det ?
    For det er da det mest ubehøvlede bøvl af en undskyldning.

    Islændere behøves da slet ikke at være nemme.


  • #17   23. feb 2008
    Haha tölteT* skulle der så stå xD


  • #18   23. feb 2008 <b>Dina</b>
    Jeg er meget enig i din udlægning :b


  • #19   23. feb 2008
    Og i grunden ..
    <b>Hvilken hest er SKABT til dressur?!</b>


  • #22   23. feb 2008
    <b>Ulle</b>

    Nej, de kan ikke fise rundt på en springbane og tage 12 spring på 140 xD Nope smiley .. Korrekt ..
    Men .. Jeg citerer xD

    "Hvad er de så? De kan gå "gangartsklasser" eller hvad det nu hedder, men <b>de kan ikke springe og gå dressur</b>. smiley

    Det er det jeg bestemt ikk' ville give dig ret i ;o) Der blev ikke snakket klasser, så jeg tager det som, at de i det store hele ikke kan :o) Der skal "smidighed", bæring og holdning til i tölt :o) Dressur? Springe .. "Alle" heste kan springe :o) Det er bare langt fra alle som har kapacitet (staves xD) og teknikken til det :o)






  • #23   23. feb 2008
    Jeg er enig med jer ;o) Nogle er AVLET til det :o) Andre er ikke smiley Og islænderen er en af dem som ikk' er AVLET til det :o)


  • #24   23. feb 2008 <b>Ulle</b>
    HHHm HHm Hm :b
    jeg har redet en islænder der sprang 1 meter i bane til stævner og gik op til la1 dressur - med placering smiley

    Men nok om det.
    pointen er at der vel er plads til os alle, uanset hvad vi godt kan lide. - det ville bare være herligt med mere 'enighed'.

    <b>Min-Merussen</b>
    Ja desværre. Ak jeg blev mødt med den kommentar utallige gange da jeg meddelte mit skift på rideskolen smiley


  • #25   23. feb 2008
    • CSF • & Guldkaramellen Svåge smiley X
    Det er da noget underligt noget.


  • #26   23. feb 2008
    Men for dææælan xD Igen smiley 2 verdener ;o) Jeg tror aldrig vi nær helt til enighed? xD Haha!


  • #27   23. feb 2008 Ulle -det argument holder ikke. Har set islændere med mere trav og galop end jeg nogensinde har set på en stor, velgående dressurhest...

    Når det er sagt så er jeg heller ikke begejstret for islændere. Ikke at de ikke er søde og alt muligt, men for mig er de små uldne ponyer -og det er ikke en type jeg går efter.
    Og så stemmer jeg i med den der skrev at jeg synes reglerne for konkurrenceridning på islændere er temmeligt latterlige (nogen af dem self. ikke alle)


  • #29   23. feb 2008
    <b>Ule</b>

    Fair nok smiley Så giver jeg dig ret ;o) På højt plan smiley NEJ! Det dur de små kortbenede skabninger ikke til xD Haha smiley Jeg er en stædig kælling nogle gange, håber ikke du tror, at jeg har lyst til at slå dig ihjel på måden jeg skriver xD For det har jeg ikke ;o) Vi misforstod vidst hinanden smiley



  • #30   23. feb 2008 <b>MIn-Merussen</b>
    Ja den faldt heller ikke i god jord :b hehe

    <b>michelle</b>
    Neej , så er det godt der er forskellige heste smiley


    - Men husk nu at islænder er andet end hår & 'Djurs sommerland'


  • #31   23. feb 2008 CSF -det ved jeg. Har en veninde der har er konkurrencerytter på islænderne. Hun er blevet nr 2 (eller 3?) til nortyske mesterskaber og vundet flere af mesterskaberne for de enkelte regioner i tyskland -så jeg har skam både set og redet nogen velgående islændere.
    Men for mig er de nu stadig bare små hårboller;o)


  • #32   23. feb 2008 <b>Ulle</b>
    Ja :b det var bare for at påpege at det ikke er rene skovtursheste og bla bla bla. :b

    der findes nemlig heldige og uheldige af begge 'arter' smiley
    Men du har ret i at de små ikke dur til højt plan (spring og dressur) Men tilgengæld kan de tölte :b


  • #33   23. feb 2008
    <b>Dina * Nye billeder *</b>

    Hehe smiley Ja, det er helt rigtigt ;o) Der SÅ mange meninger om ALT, og det er til tider UFATTELIGT forvirrende ;o)



  • #34   23. feb 2008 <b>Michelle</b>
    SI SI .
    det va de også for mig engang :b


  • #35   23. feb 2008 Ulle -så må du da tage ud til andet end de små lokalstævner. De går self anderleder end ønskeligt for en varmblods, men har set islændere i samlet trav træde mere over og med mere aktion end langt de fleste varmblods.
    -at de så ikke traver helt på samme måde er en anden sag (eller galloperer for den sags skyld. SKAL det samenlignes med en varmblods minder det vidst mest om den gamle type holsteners galop med de lidt høje knæbevægelser)


  • #36   23. feb 2008 så er det heldigt at racerne har hver deres stævne'art smiley

  • #37   24. feb 2008
    Wrauw det er et farligt emne det her xD
    - Jeg slutter fred XD


  • #38   24. feb 2008 Ulle -mente små lokale islænderstævner. Hvad du starter ved jeg jo ikke. Men jeg har da set både tyske mesterskaber og VM for islændere og der var nu nogen med imellem med større bevægelser end man ser på tilsvarende niveau blandt store heste (nej sammenligner ikke med lille lotte på rideskolen for det ville jo være unfair).
    Som allerede sagt er deres bevægelser anderledes -ligesom en frieser jo osse kan have store bevægelser, men ikke på samme måde som en DV.
    -så jeg påstår ikke at de er velegnede til høj dressur, men blot en reaktion på denne (din) udtalelse: "Men jeg mener, at en islænder har jo ikke gode gangarter i forhold til konkurrenceheste. "

    -og der påstr jeg så at JO de (hvis vi taler topheste indenfor begge kategorier) kan have nøjagtig ligeså gode gangarter som "de andre"...


  • #39   24. feb 2008 Ulle -*G* sådan kan det jo gå. Jamen jeg gentager igen. De går anderledes end varmblods det er jeg helt enig i -men ikke dårligere. Deres bevægelser er lige så store, men eftersom de jo ikke bliver samlet (i traven i hvertfald) som de store heste, så kan man jo heller ikke forvente en kadanceret, svævende osv trav med det samme løft -men bevægelsen er der...

    Gav det mere mening? For ellers ved jeg ikke hvordan jeg kan forklare


  • #40   24. feb 2008 Michelle W
    Altså mener du at islænder gør det på samme nivua i deres for for ridning

    som f.eks. Matine i dressur.

    Altså at nivua er det samme eller ?


    Svært emne smiley


  • #41   24. feb 2008 Min-Merussen -puha det ved jeg sgu ikke. Snakker om deres bevægelser og ikke hvilket niveau de er uddannet til.
    Nej jeg mener ikke islænderen der går VM er redet på samme niveau som f.eks. Matiné. Islænderne bliver jo slet ikke samlet sådan sammen osv.

    Jeg snakker udelukkende om deres bevægelser, men for at sammenligne er man jo nødt til at tage heste af "samme" kvalitet indenfor deres disciplin. Kan jo ikke sammenligne en skovtursislænder med Matiné ;o)

    Så taler vi to heste, en varmblod og en islænder, begge to af samme kvalitet, så mener jeg godt islænderen gangartsmæssigt kan måle sig med varmblodhesten.
    -at de så ikke bliver vist frem flot og samlet er jo en skam, men det er jo bare ikke sådan de rider


  • #42   24. feb 2008 Ulle -kan da osse bare forklare mig ordentligt fra starten af *GG*

  • #43   24. feb 2008 Haha okay, nu sagde det også klik i mit hoved xD

    Men jeg kunne også bare have sagt bevægelses-nivua xD


Kommentér på:
Det undre mig ? :)

Annonce