{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

bange for hest {{forumTopicSubject}}

sagen er den at jeg er blevet bange for min hest og ved snart ikke hvad jeg skal gøre. han er en ekstrem følsom hest og han er utrolig svær at komme ind på livet af. vi har verdens bedste forhold på jorden men på ryggen går det helt galt. han kan gå helt afslappet og så pludselig bliver han utrolig bange (nærmest helt panik angst) og løber med mig.
han er tjekket igennem i hoved og røv af kiropraktor, fys, dyrlæge med røntgen, scanning og tænder samt sadel. og han fejler ingenting. forskellige undervisere og adfærds "behandlere" er også prøvet.
jeg kan ikke længere skridte for lange tøjler. det eneste sted vi faktisk nogenlunde kan være er i skoven men jeg vil gerne mere end turrytter.
føler mig magtesløs når han bliver så bange hele tiden og føler ikke selv at jeg kan kontrollere det mere.
hvordan er i kommet over jeres frygt og eventuelt fået vendt en følsom hest om til en rolig hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bange for hest
  • #1   2. nov 2016 Jeg har selv rideangst for min hest lige nu. Før det, var det angst for at gå tur. Begge mine er kommet af, at på tur var hun løbet fra mig med en anden hest i Odense, på trafikkeret vej. Først nu, 5 måneder efter, kan jeg trække ture med hende igen.

    For lidt over en måneds tid siden, smed hun mig af fordi hun blev bange. Hun er ung og urutineret, så der er ikke noget at sige til det. Men det har forplantet sig til angst over for ridningen af hende.

    Det eneste der har hjulpet mig, er hypnose. Hende jeg har hest opstaldet hos, er hypnotisør, og efter en enkelt session hos hende for angsten over at trække ture, har jeg ingen angst længere. Jeg skal snart i hypnose igen, denne gang mod ridningen...

    Min egen er Tinker/Fuldblod, og meget varm i hovedet og temmelig følsom. Jeg har endnu ikke formået at få hende "vendt" til en mere rolig hest, men jeg har god erfaring med masser af miljøtræning.


  • #2   2. nov 2016 Prøv at få tjekket hans syn - havde en hest som også pludselig løb i fuld panik, og han havde grøn stær.

  • #3   2. nov 2016 han er ikke blind, dette er også tjekket da vi troede han var blind på det ene øje smiley

  • #4   2. nov 2016 Er der taget røntgen af hans hovede? Jeg har hørt om flere tilfælde hvor der har været en svuls der har trykket på en del i hjernen der pludselig skaber den adfærd...

    Jeg har selv en meget nervøs dreng, det har taget år før han blev nogenlunde tryg på ridebanen. Han kan dog stadig blive bange derinde, men det har aftaget utrolig meget. I skoven er han meget stresset, men samtidig kan han rigtig godt lide at være der. Når han har redet samme tur i mange mange måneder, falder han lidt mere ned... Han bruger ekstremt lang tid på at blive tryg et sted.

    Mvh TT


  • #5   2. nov 2016 dette er ikke tjekket men vil da helt klart overveje det smiley problemet har sådan set altid været der så han skulle være født med en svulst hvis det skulle være.
    han er ekstremt følsom og der skal ikke meget til at hyle ham helt ud af den smiley det er møgsvært at arbejde med for han har jo en helt fantastisk personlighed og zoomer helt ind på en når man arbejder med ham men han virker bare rigtigt bange for hele verden smiley


  • #6   2. nov 2016 Siden du har haft adfærdsbehandler ude er der jo nok ikke noget jeg kan bidrage med.. Men hvordan rider du ham?
    Er du meget blød? Lidt eller megen kontakt? Bid/bidløs? Hvor meget schenkel og sæde?
    Og hvor længe har du trænet ham et sted!

    Mvh TT


  • #7   2. nov 2016 Prøv at lade en healer snakke med ham. Lotte Hebe har kørt vidundere for mig og mine heste smiley

  • #8   2. nov 2016 Har altid fået af vide at jeg har en blød hånd og et godt sæde, i forhold til kontakt så har jeg god kontakt og bruger for det meste sæde og schenkel. Men det er jo hvordan man ser på det men syntes selv jeg er en blød rytter smiley



  • #9   2. nov 2016 Drumhorse Denmark: kan du uddybe lidt hvad Hun gør? smiley

  • #10   2. nov 2016 Har du forsøgt at ride ham i Sidepull med god kontakt? Nogle heste der er nervøse behøver mere kontakt. Men med et bid kan dette blive ubehagelig. Jeg har redet min nervøse fyr i Hackamore i over et år nu da han desværre ikke kan lide bid... Men nu går jeg over til Sidepull for at netop kunne bede om mere kontakt (som forhåbentlig også vil hjælpe ham) og også langsomt bede om mere holdning.

    Mvh TT


  • #11   2. nov 2016 Sidepull fungere ikke for ham da det stresser ham mere, han er ikke generet af biddet, han bliver bare nemt usikker og forskrækket og nærmest panikken i nogle situationer (blandt andet i ridehuset)

  • #12   2. nov 2016 Jeg siger ikke at han er generet af biddet! Men at han måske har behov for mere kontakt.
    Hvor længe har du trænet ham?

    Mvh TT


  • #13   2. nov 2016 Har haft (og trænet) ham i snart 4 år.

  • #14   2. nov 2016 Så må jeg desværre sige at det eneste er at få ham scannet for svulst... Prøv gerne en Healer o.l. Men vær obs på alle de fupmagere.. Husk at din hest tror ikke han er en prins e.l. smiley

    Mvh TT


  • #15   2. nov 2016 Nu siger du godt nok at du har prøvet forskellige adfærdsbehandlere men har du hørt om TRT ? Hvis du allerede kender til det vil jeg lade det være ved det men hvis ikke så du velkommen til at skrive til mig så skal jeg gerne uddybe

  • #16   2. nov 2016 Det er umildbart ikke lige noget jeg har hørt om så du må meget gerne uddybe

  • #17   2. nov 2016 TRT method står for Tristan Tucker method.

    det virker lidt plat i starten især hvis man sådan som jeg var en rigtig "rytter" da det foregår på jorden og i rebgrime i starten.
    Det handler grundlæggende om at give din hest nogle basale værktøjer som den kan benytte sig af i pressede situationer ..

    det er yderst svært at forklare i detaljer hvad det præcis er da det er individuelt fra hest til hest og person til person. Derfor vil jeg give dig mit eget eksempel.

    jeg har en plag på nu 2,5 år. Han er roligheden selv når han er tryg og lettere sindssyg når han er utryg. jeg brugte mange måneder på at finde på undskyldninger for ikke at træne ham ved vejen i at gå ture.. og udskud det hele tiden fordi jeg faktisk var rædselsslagen for det. Jeg har arbejdet med heste i mange år efterhånden og synes det var flovt at jeg ikke turde gå med min plag så jeg spurgte ikke om hjælp. så dagene gik og det blev stadig ikke trænet. så kom han på sommergræs og beliggenheden er ideel til at træne gåture i. Så jeg tog mig sammen og begyndte i det små med et par meter af gangen.. men jeg rystede over hele kroppen og jeg var fuldstændigt ødelagt når jeg kom hjem. min kæreste hjalp lidt fordi jeg ikke kan holde ham hvis han tænder af.. min veninde prøvede at hjælpe men havde lidt samme problem.. så prøvede jeg ved et tilfælde at se nogle af Tristans videoer og tænkte hvad faen det kunne jo ikke skade.. så jeg købte mig en rebgrime og gik i gang. sidste gåtur inden jeg fandt TRT var en Tirsdag. Jeg så videoer næsten hele natten til onsdag. tog ud til dyret onsdag eftermiddag. brugte 10 min på at træne med TRT metoden så gik vi en tur på knap 2 km hvor musse gik med mulen nede i jorden, løst tov og slentrede af sted i ro og mag... dagen før sejlede han op ad mig, nikkede mig 2 skaller, sparkede ud efter mig, maste og skubbede mig og fægtede med forbenene.. ikke en gang et døgn efter gik ham som beskrevet HELT afslappet..
    Jeg ELSKER Tristans måde at se tingene på, han giver hesten en slags farvekort og hver farve har en bestemt reaktion.
    f.eks. hesten er bange når du stiger op og løber. så i stedet for at stige op 100 gange for at desensibilisere og påtvinge en accept ved reputation. så bruger Tristan 20 min på at have en pisk med en plastikpose for enden som han aer hesten med over hele kroppen og når hesten gør det mindste tegn til enten at se på den farlige ting eller sænke hovedet fjerner han pisken og går lidt væk fra hesten. det bliver han ved med indtil hesten til sidst sænker hovedet og forholder sig roligt. det var det første farvekort. bliver du bange, så sænk hovedet, jeg passer på dig. som sagt er det vildt svært at forklare. men prøv at YouTube TRT Method ... den mand har fatbi den lange ende. og ja det gælder også under ridning. .


  • #18   2. nov 2016 Må ærligt indrømme at jeg ikke kan se det fidusen i det smiley tror nærmere det vil udsætte ham for mere stress end at hjælpe på vores problem med frygt.

  • #19   2. nov 2016 Nej. Jeg forklare det dårligt. jeg mener det helt alvorligt at det er fantastiske redskaber. du kommer i kontrol. og din hest kommer i kontrol og på den måde kan du få kontrollen også hvis han bliver bange og dermed få trygheden tilbage. dog er alle videoer på engelsk da han er australier og har accent men uden tvivl så kan det hjælpe jer begge 2.

  • #20   2. nov 2016 Jeg vil også foreslå en healer/dyre telepat. Når du nu har kryds tjekket for alskens dårligdomme, lyder det for mig som noget psykisk.
    Der kan en med de evner være guld værd.
    For jer begge smiley Så i finder hinanden igen.

    Det foregår meget stille og roligt. Vedkommende kommer enten ud til jer, eller gør det via et billede af hesten.

    Du må gerne sende PB hvis du vil have nogle navne eller høre mere smiley

    Jeg er en af dem der kan, så kan sagtens forklare lidt nærmere hvis det har interesse smiley


  • #21   2. nov 2016 få tjekket syn. det er måske sanserne den er gal med.

  • #22   2. nov 2016 Uden hest: læs længere oppe. Hesten er tjekket.
    Elin b: du må meget gerne komme med nogle navne og komme med erfaringer smiley


  • #23   2. nov 2016 Sofie, du kan læse de blogs jeg har skrevet om det, eller gå ind på http://www.hebe-universet.dk og se under dyrehealing smiley
    hun kommunikere spirituelt med hesten. syntes selv det lød lidt for hokus pokus til mig, men hun fandt ud af nogle ting som har gjort mine heste mere tilfredse i arbejdet og dermed også arbejdet med hestene langt bedre og nemmere for mig smiley løs evt. blog-indlæggene om det smiley


  • #25   2. nov 2016 Træning af rette type vil give din hest og dig tilliden tilbage, jeg har selv været bange for at ride i over 10 år

  • #26   2. nov 2016 Har oplevet præcis det samme for 6,5år siden ca. røg af og landede på baghovedet.. jeg kunne sagtens ride hesten efter det men bar han spændte lidt op panikkede jeg og ofte hoppede jeg af og longerede i stedet..

    i perioder var det hele okay og jeg kunne alt på ham og pludselig uden nogen grund kunne jeg være pisse bange igen..

    efter 5,5år hvor jeg også havde haft en anden hest samtidig som var bund stabil og drømmehesten måtte jeg aflive min drømmehest så stod kun tilbage med ham jeg til tider var bange for og til tider ikke, men havde altid en usikkerhed selvom jeg ikke decideret var bange..

    fra jorden var han min bedste ven skal det lige siges der kunne vi ALT..

    Efter 3 måneder uden min trygge drømmehest røg jeg desværre af igen og her blev min angst så voldsom at jeg kunne mærke jeg simpelthen ikke kunne starte forfra igen igen igen gange 10 minimum..
    Så jeg valgte at sælge ham og jeg har ikke fortrudt et sekundt, hans nye ejer elsker ham og det fungere bar.. og jeg har fået en dejlig hoppe som også er lidt til den spændene side men slet ikke på samme måde..

    Nu til det vigtige, for hende her har jeg haft en telepatør på for hun var lettere nervøs for alt nyt, kunne ikke være alene, kaldte voldsomt på dem hun stod på fold med og der var også noget med hendes nakke hun kunne ikke rigtig give efter..

    Jeg fik nogen svar som gjorde at jeg den dag i dag har en hest der er blevet løsnet i nakken samt bækken (pga. smerter og spændinger) og nu kan jeg ride over alt stortset, kan ride ud alene på tur, bane alt, nye ting kigger hun max på men går videre når jeg beder om det..
    hun er stadig til den nervøse side men hvis vi siger at på en skala fra 1-10 var hun på 9 før nu hun nede på 3-4stykker og det bliver kun bedre for hver gang, og for hver telepati jeg har haft på hende smiley

    jeg føler mig tryg trods jeg har været ved at flyve af et par gange smiley


  • #27   2. nov 2016 Hvad laver I, når du er på jorden? For mig lyder det lidt som om han bliver usikker når du ikke er der til at vise vejen (efter jeg har læst at han er tjekket osv). Jeg ville starte stille og roligt med at gå rundt på banen (da du gerne vil ride dressur også?) foran ham først, eller der hvor han gerne vil have dig. Langsomt skal du så falde længere tilbage, mens I bliver ved med at gå, så han stille og roligt finder ud af at der ikke sker noget ved at han skal gå forrest. Dit slutmål skal være at du kan gå ved siden af sadellejet på begge sider og han går frem uden at tøve smiley Det er i hvertfald sådan jeg ville gøre, og se om ikke det hjælper, hvis ikke det andet gør.
    Held og lykke smiley


  • #28   3. nov 2016 Jeg vil anbefale dig at kontakte Luna Glavind... Hun kan altså noget...

  • #29   3. nov 2016 Jeg lider selv af rideangst ved min hest. (Dog kun på tur. Men hader banen)
    Min løsning blev helt at opgive ridningen. Jeg har ligesom dig prøvet mange forskellige ting. Men intet virker. Så snart det er mig der rider hende. Så laver hun ulykker igen.
    Men da jeg i flere år havde kæmpet med rideangsten blev det for meget. Og jeg opgav total at ride hende.

    Så Idag forgår vores dagligdag med trækture og tricks. Så har jeg så bare fået et nyt mål. Så i stedet for mit mål hedder en masse hyggelig ridning. Så hedder mit mål nu: Jo flere shows folk kalder mig ud for at lave. Jo bedre smiley


  • #30   3. nov 2016 fra jorden laver vi mange forskellige ting, horsemanship, farlig bane, longering, bom træning og meget mere.. der er han rolig og kan overtales til alt og slapper generelt godt af. han kan godt gå selvstændigt forbi farlige ting hvis jeg viser ham vejen de første par gange. han er ikke anspændt hele tiden når vi rider og er glad for at arbejde men bliver bare generelt mere forskrækket når jeg sidder på ham. det er specielt i ridehuset hvor der står nogle ting. vi har helt droppet at ride i den ende fordi han simpelthen flygter. det er frustrerende for jeg er dressur rytter og vil egentligt helst fortsætte med det...

  • #31   3. nov 2016 Sofie:
    Det kan jeg sagtens forstå og forstår godt din frustration. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da jeg aldrig selv er kommet videre. Jeg har bare været så heldig at finde noget andet jeg brændet for smiley


  • #32   3. nov 2016 Sofie:
    Det kan jeg sagtens forstå og forstår godt din frustration. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da jeg aldrig selv er kommet videre. Jeg har bare været så heldig at finde noget andet jeg brændet for smiley


  • #33   3. nov 2016 bettemus: tror også snart jeg må indse at det bare ikke ændre sig smiley det er bare svært når han virkelig bare er alt jeg søger i en hest, bortset for hans frygt.

  • #34   3. nov 2016 Som sidste udvej synes jeg du skal prøve at kigge på hypnose. Som jeg skrev i mit indlæg, min turangst er fuldstændig væk og jeg kan sagtens gå tur med min hest nu uden at være ved at dø. Og hun fik virkelig sat en skræk i livet på mig, så slemt at tænkte jeg på det hjemmefra begyndte jeg at tude og få angstanfald.

    På søndag skal jeg igen i hypnose, for min rideangst over for hende, og jeg er ikke i tvivl om at det kommer til at hjælpe.


  • #35   3. nov 2016 Først: foder - hvad får hesten at spise? Det er vigtigt med LAV(!) stivelses- og sukker-indhold til heste der spooker. Hvis det er på plads- har du så forsøgt at give et magnesiumtilskud?

    Dernæst: Træn dit stop-signal. Det giver meget ro, at vide at man kan stoppe sin hest for et let pres i tøjlen og det skal være tøjle-stoppet du træner, for det er det du bruger, når hesten bliver forskrækket. Man kan faktisk også træne hestens flugt reaktioner mindre, hvis du belønner hesten f.eks. med en godbid når den står stille efter den er blevet forskrækket- dvs. du belønner den for at stå stille. Med tiden vil hesten begynde at forstå, at når den kommer i de situationer, så kommer der noget godt ud af det, hvis den står stille. smiley


Kommentér på:
bange for hest

Annonce