{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Hest bange for barriære? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Diamond er blevet bange for Barriæren(Væggen) og jeg kan derfor ikke styrer hende der ud. Hun reagere slet ikke på hverken bid eller ben. Ved ikke hvad jeg skal gøre!
Jeg har undervisning vær mandag og min underviser kræver meget af mig! Og hvis jeg ikke gør det rigtigt truer hun med at sætte sig op på hende og vise at det er let (Hvilket hun ikke kan).
Hvad skal jeg gøre? Hun må IKKE komme op på hende!!

Hilsen Mia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest bange for barriære?
  • #1   2. dec 2012
    Hvorfor har du en underviser som du ikke vil have rider din hest?
    I skulle da helst være enige om hvordan man gør tingene.


  • #2   2. dec 2012 Hej Mia.
    - Min hest bliver bange for ingenting f.eks når det regner ned på ridehuse taget. Og det jeg gør er simpelhent at jeg starter med at få hende ned i skridt og får hende til at slappe af, vis det ikke virker så evt. tag en dag lad hende løbe i hallen, og gå med hende der inde og få hende til at slappe af og ros hende. Det skal tages stille roligt.:-) Også må du jo forklare din ridelære at det er din hest og ikke hendes, og at det er simpelhent fordi den er bange og det er dig der skal lære og ride hesten, og ikke hende.


  • #3   2. dec 2012 Syndes godt nok også du skulle finde en underviser du har mere tillid til når hun ikke må sætte sig op og hjælpe dig.

    Men ja gå en tur med hesten inde du sætter dig til hest, hvis den stadigvæk kigger når du sætter dig op, så rider du en volte, og stiller hovedet til indvendig side og presser de ud af med din shenkler smiley


  • #4   2. dec 2012 Når min er bange, så har jeg fået at vide af mine nye træner, at jeg skal stille hende lidt væk fra det hun er bange for og det virker som regel altid smiley Ellers så prøv som de andre siger at trække hende rundt først så hun lige får lov til at kigge og se at det ikke er farligt smiley

  • #5   2. dec 2012 Er enig med krikken smiley

  • #6   2. dec 2012 Ellers kan du prøve at starte ind ved midten (mens du rider den) og får den til at koncentrere sig om dig, ved feks. at bøje den af indad eller lave volter, slange gang, ottetaler osv.. bare den heletiden koncentrerer sig om dig, så rider du lige så stille lidt længere ud for hver gang, hvis du føler hun bliver opmærksom på barrieren. så laver du bare volter ind til den koncentrerer sig om dig igen. Det kan virke håbløst, men på min virkede det faktisk efter lidt tid smiley

  • #7   2. dec 2012 *ottetaller

  • #8   2. dec 2012 Når jeg trækker hende siger hun ingenting overhovedet. Og ejg skrev i min startbesked at hun hverken reagere på ben eller bid og det gør at jeg IKKE kan styrer hende eller få hende til at søge ned ad. Jeg kan ikke styrer hende ud til barrieren eller i hjørner. Og jeg kan ikke få hende til at gå i ottetaller fordi hun simpelthen ikke reagere smiley

  • #9   2. dec 2012 Josefine
    Vibeke smiley Da jeg så hende sidste gang på en hest var på Lilli og da den stejlede fik Lillie en pisk i hovedet og man kunne hører nede i ben anden ende sådan et svirp der kom smiley


  • #11   2. dec 2012 Hvad med udendørsbaner siger hun til hegnet der?
    det ville være en god idé med jordtræning så, hvis ikke hun reagerer på noget som helst kan man jo hurtig blive utryg ved at ride hesten..
    Hvis hun ikke siger noget til den når du går med den, så prøv at få en til at longere dig, det kan være det hjælper smiley


  • #12   2. dec 2012 Har ikke prøvet at ride udenfor hvor der er et højt hegn, men har longeret hende og der tror hun det er en fold så hun galopere rundt over det hele og jeg kan ikke holde hende... Når jeg longere hende inde siger hun ikke noget overhovedet... Og når ejg rider hende ude med det der 20 centimer høje hegn hopper hun over det er spiser græsset på den anden side.. xD

  • #13   2. dec 2012
    Hvis du ikke er tryg ved din underviser, så må du få fat i en anden - det andet duer jo ikke :o) En underviser er der jo for at hjælpe.


  • #14   2. dec 2012 Enig med Krikken.
    Men du kan gå ture med hende i ridehuset, op ad barrieren, så hun lærer, at den ikke er farlig. Hvad hvis du lader hende snuse til den, og tage det i hendes tempo?

    Min vallak var selv bange for den ene kortside og den ene langside på banen, hvor vi stod før. Jeg trænede rigtig meget med ham, og red næsten kun ved den kortside hvor han var bange, indtil han slappede mere af. Når vi så kom derned igen, var han bange igen. Det kræver virkelig tålmodighed.
    Du skal være foran hesten, og ikke virke nervøs. Tag en dyb indånding, og sørg for, at trække vejret som normalt, det påvirker også hesten.
    Når du kan mærke hun begynder, at gå ind mod midten, så læg indvendige ben til, og hold evt. hænderne lidt højere, men husk, at hænderne skal være på hver sin side af hestens hals.

    Nu rider jeg western, så jeg har ofte lavet en masse øvelser hen mod de ting han var bange for, sidepas og spins hen mod de ting han ikke kunne lide. Derudover har jeg stoppet ham op, når han begynder og blive bange, så han ikke løber afsted, når han så slapper af, har jeg sat i skridt, og fået ham så langt ud i hjørnet som muligt.


  • #15   2. dec 2012 Altså, hvis du ikke vil have at din underviser må sætte sig op på din hest/pony så ville jeg da finde en ny omgående! smiley ?

    Reagere din pony SLET ikke på tøjle eller schenkler, eller er det kun ude ved barrieren den ikke reagere? smiley


  • #16   3. dec 2012 Slet ikke... Jeg kan ikke styrer hende ud på hovslaget så hun skridter rundt på en lille bitte volte... Hun reager kun på sæde når jeg vil have hende frem, men hun forstår ikke når jeg vil dreje hende.. smiley
    Og idag skal jeg have undervisning og det bliver et problem når hun er bange for andre heste fordi hun flere gange har været meget tæt på at blive sparket i hovedet og det er altid sket når hun er ude ved barrieren så måske det kan være derfor?
    Er bare så bange for at hun lige pludselig giver hende en pisk i røven som hun plejer smiley


  • #17   3. dec 2012 Det kan sagtens være at hun er bange for barrieren fordi hun er blevet(næsten) sparket et par gange der ude.
    Men først og fremmes ville jeg lære den at reager for schenkler og en let tøjleføring!! smiley
    Ellers prøv at lave en MASSE tillids øvelser, hvor du bruger alt fra ½-3 timer på jord arbejde, først stop/gå frem og når hun lystra rose med en godbid(en stump gulerod eller noget i den stil). Når Hun er med på legen rykker du så tættere og tættere på barrieren og tilsidst følger hovslaget hele vejen rundt, imens du træner stop/gå eller andre triks og husk at ROSE smiley

    Så kan du prøve at sætte dig op, evt. med en der går med dig. i træner igen det samme som fra jord. og det er meget vigitgt at rose hele tiden! :)'
    Det er ultra vigtig at du hele tiden opføre dig normalt, taler roligt og er helt afslappet. På den måde viser du også ponyen at det ikke er farligt! smiley

    Denne ''metode'' brugte jeg selv på min gamle pony med en pressening, det endte med at hun stod med den på rykken/hele kroppen smiley
    og min nye vallak, bare med en bom på jorden(han er mega bange for dem :p)
    Liiidt lang besked xD


  • #18   3. dec 2012 Hvordan gik det så med undervisningen? smiley

  • #19   4. dec 2012 Det gik rigtig fint! Hun ville kun ride på højrevolte, men når jeg så endelig fik hende i trav og fik arbejdet hende ned gik ud helt ud til barrieren og var så dygtig! smiley

Kommentér på:
Hest bange for barriære?

Annonce