{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovbyld
  • #2   29. jan 2017 Rense hoven, lade den stå i sæbevand i god tid...

  • #3   29. jan 2017 Har aldrig selv haft en hest med hovbyld... men vi havde en hoppe i stalden, der havde trådt en KÆMPE flettenål op i hoven. Hun kom i sæbevand 3 gange dagligt, og så pakkede vi hende godt ind med vat i hoven, en babyble udover og så noget af det der selvklæbende forbinding og evt. en tynd afklippet bandage udover smiley

    Så sæbevand og det at sørge for, der ikke kommer en masse skidt i v. en forbinding smiley Der ville jeg starte... men helt sikkert kontakt en dyrlæge el. smed smiley

    Og så ikke ud i alt det mudder, der er på foldene lige pt smiley


  • #4   29. jan 2017 Dyrlægen kan intet gøre mod en hovbyld.. Det er smeden der skal ud og skære den ud.. Og så lad endelig være med at pakke den ind.. Med mindre det er en kæmpe byld der laver et stort hul når den skal ud.. Jo mere hesten kan gå på hoven, jo nemmere er det at få bylden tømt..

  • #5   29. jan 2017 Jeg havde en shirefis på 1200 kg. Som absolut ikke ville have noget som helst i sæbevand. Vi forsøgte i flere uger, men det var ikke funktionelt.
    Tog noget meget varmt vand, dyppede et stykke vat i, lagde det op i hoven, en babyble ud over, Gaffa tape ud over. Gjorde det morgen og aften, efter 3 dage sprang den

    Smeden havde været der, han kunne konstatere at der var en hovbyld, men han kunne ikke præcist finde den, hun stod halt i 4 uger!
    Men ja hvis ikke du har haft fat i din smed, så gør det, de kan som regel skære den "op" smiley


  • #6   30. jan 2017 Min hoppe fik en hovbyld og var meget halt. Hun stod i sin boks i 2 måneder, da hun ikke måtte komme ud i mudret. Selvfølgeligt gik vi med hende på staldgangen, men det var ikke så lang tid vi kunne, da hun var meget halt:'( .
    Men jeg har hørt nogen sige, at man skal gå på asfaldt med hesten så bylden punkteres.

    Men det gjorde vi ikke med min hoppe, da smeden punkterede den istedet for.
    Hun fik hoven i sæbevand 1-2 gange om dagen, da man ikke kunne rense hendes hov uden der gik hul, og det blødte rigtig meget. Det var rigtig hårdt at se på. smiley
    Men vi kunne ikke rigtig gøre andet end, at lade smeden skære den ned og lade hoven hele inde fra smiley
    Men hun var godt nok ikke meget for vores smed derefter smiley det er også forståeligt.

    Men nu er den helt væk og nu er hun ligeglad med smeden.
    Og man kan ikke se hvor den har siddet henne. Men det kunne man i laaaang tid efter smiley
    Håber aldrig nogensinde, at det sker igen.

    Vi opdagede i sommers, at hun havde haft en i kronranden, men den har hun overhovedet ikke haft ondt af. Hun har hverken været øm eller har haltet af den:O smiley


  • #7   30. jan 2017 Hvis man kan få lov er det godt at have hoven i sæbevand (eller epsom salt) 1-2 gange dagligt. Helst 20-30 min pr. gang. Det hjælper med at få bylden til at komme ud.

    Smeden kan også skære den fri, men kun hvis det er tydeligt hvor den sidder og den ikke ligger for dybt.



  • #8   30. jan 2017 Tak for alle jeres svar og råd! smiley


Kommentér på:
Hovbyld

Annonce