{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.253 visninger | Oprettet:

Hest, ondt i maven!! {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Vi har denne hest som er meget sensitiv omkring maven.
Det starter allerede når man prøver at strigle hende under maven, for så bliver hun sur, prøver at bide ud efter en og stamper med benet i jorden. Når man skal spænde gjord sker det samme.
Når vi så ridder hende bliver hun meget sur når man prøver at trykke hende igang med benene og stamper i jorden, vifter med hale og vil absolut ikke trave, man skal virklig tvinge hende.

Nogle der har oplevet noget lignende?
Som eventuelt ved hvad det kan være og har en løsning?

Mvh. Tatjana

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest, ondt i maven!!
  • #1   17. feb 2017 Jeg ville få en behandler ud og tjekke, det lyder som låsninger/ spændinger der giver hesten problemer

  • #2   17. feb 2017 Tarmproblemer, mavesår, lungeproblemer, ømme muskler i maven, ømme muskler i ryggen, diverse låsninger og skævheder, tja, det kan være mange ting smiley
    Jeg ville starte med en fysisk afbalancering, dernæst en dyrlæge, hvis ikke der var bedring efter at have fulgt behandlerens anvisninger smiley


  • #3   17. feb 2017 gjordkrampe?

  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #4   17. feb 2017 Jeg ville få tjekket for mavesår

  • #5   17. feb 2017 Det er de klassiske symptomer på hvinskhed. Få en dyrlæge ud og se/scan hende bagtil. Det er sandsynligvis fordi hun har livmoderbetændelse eller lign.
    Det kan komme og gå med cyklus eller være der hele tiden.


  • #6   17. feb 2017 Mange tak for alle jeres svar smiley
    Vi prøver de næste dage at lave strækøvelser med hende hver dag før og efter træning og ser om det kan afhjælpe problemet lidt. Ellers må det blive en behandler. Tror dog ikke det er hvinskhed, man kan godt røre hende på bagparti og hun er meget sjældent i brunst så det kan mærkes. Men tak for forslaget smiley


  • #7   17. feb 2017 Få den tjekket for mavesår. Nu skal man jo passe på med at spille klog, men da jeg lige har haft en hest igennem behandling for mavesår (og som stadig tror, at den har ondt i maven, selvom sårene er væk), så lyder det altså temmelig meget som de samme symptomer, som min hoppe har vist.

    Måden jeg greb det an på, var at få hende til Hestedoktoren, hvor Nanna Luthersson er dyrlæge, som har undersøgt rigtig meget indenfor mavesår. Nanna er også kiropraktor, så hun blev først gennemgået kiropraktisk, for at finde ud af om der var noget bemærkelsesværdigt at finde der, og som kunne forklare hendes opførsel under opsadling og ridning. Hun var meget øm omkring maven, men ellers var der ikke noget, som kunne forklare hendes opførsel. Så hun blev der natten over og fastede, og om morgenen blev der så foretaget en gastroskopi, hvor vi fandt mavesårene.
    Prøv at se den her video, hvor der bliver forklaret de områder, hvor hesten er øm, hvis den har mavesår. Der skal foretages en gastroskopi for at være 100% sikker, men det er en lidt nemmere undersøgelse, som man selv kan foretage, inden man tager kontakt til dyrlæge: https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

    Udfra den måde som hesten reagerer på overfor berøring, tryk med schenkel i maveregionen, så ringer alarmklokkerne i hvertfald i mit hoved ift. mavesår.


  • #8   19. feb 2017 Tatjana: langt fra alle hopper med hvinskhed reagerer på bagparten. De symptomer du beskriver er meget klassiske for hvinskhed.

    CAMI: jeg kender en behandler der har forsøgt at bruge "metoden" i videoen til at lede efter mavesår. Der var en ekstrem dårlig sammenhæng mellem om hestene reagerede og om de havde mavesår(både falsk positiv og falsk negativ).
    Hvis man kigger anatomisk, så lægger hans første palpering tryk omkring nogle af hestens lymfeknuder (som jeg husker drænere brystkassen eller start forben), så det giver faktisk mere mening, at det er mavesækken der reageres på.. Hans tryk under brystkassen er det mange kiropraktorer også bruger som "brystkasseløft", hvilket er en sund øvelse for hesten at udføre (løft af brystkasse + sænk af hoved, dog selvfølgelig ikke spark m ben smiley ). Hans tryk foran skuldrene kunne tyde på smalt kammer i sadlen, sadel der glider frem mm. og overgangen mellem ryg og manke er klassiske ømheder fra dårlig ridning, ks og lign.... Skulder+ryg kan også blive ømme v dårligt smedearbejde.
    Summasumarum, lad ikke en youtube video der lærer dig at trykke på hesten afholde dig fra at tilkalde dyrlægen, fordi du "mirakuløst" har fundet ud af hesten ikke har mavesår......


  • #9   19. feb 2017 SilverFlake
    Du har ret, men jeg synes nu alligevel at videoen er ok, men selvfølgelig kan man også være uheldig og have en hest som ikke reagerer, og som rent faktisk har mavesår, eller have en hest som reagerer voldsomt, men som slet ikke har mavesår. Under alle omstændigheder ville jeg helt sikkert ringe til dyrlægen og fortælle alle symptomerne, og så må de, som de professionelle, kunne komme med en vurdering til hvordan hesten skal gribes an, og hvilke undersøgelser der er nødvendige for hesten smiley


  • #10   21. feb 2017 Er det Tilde?:(

  • #11   21. feb 2017 Nej der vores anden nye hest Freja smiley

  • #12   21. feb 2017 Jeg ville helt sikkert få den tjekket igennem fra top til tå smiley

    Og så ville jeg nok se på, hvilken gjord, den går med. Kan klart anbefale X-pand gjorden til en hest, der er meget følsom og har brug for mere plads og trygaflastning smiley


Kommentér på:
Hest, ondt i maven!!

Annonce