{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
585 visninger | Oprettet:

At blive hestemanager {{forumTopicSubject}}

Ja hvad er der i at blive hestemanager?
Har læst gamle opslag om at det er dumt at tage uddannelsen, da der er dårlige forhold, dårlig løn, ingen praktikpladser og ingen jobs når man er færdig.
Hvad er jeres erfaring?

Kommentarer på:  At blive hestemanager
  • #1   12. okt jeg skulle have begyndt på uddannelsen i feb i år.
    jeg ringende rundt til alle i danmark der stod registret som salgsstald el stutteri og jeg kunne ikke finde nogen der tog ind.
    man skal søge år i forvejen for at være sikker på en praktikplads.
    og man skal være villig til at flytte enten til Sverige, Norge el. Tyskland da der ikke er ret mange der tager praktikanter i dk.
    jeg endte med ikke at starte.

• #2   12. okt
    Det er stadig sådan.

• #3   12. okt Der er stadig ingen praktikpladser, og det er stadig en rigtig dårlig beslutning i forhold til fremtidig økonomi

• #4   12. okt Vi søger jævnligt elever - pt har vi to dyrepasserelever, som begge skal på skole til januar. Den ene er herefter færdiguddannet, så vi skal bruge en ny elev allerede til januar. Man kan altid kontakte vores daglige leder på tlf 71789961, hvis man gerne vil vide mere.

• #5   12. okt Jeg er igang med uddannelsen.

Det er IKKE umuligt at finde praktikplads, det er bare svært, og man skal ville det.
    Det er et super springbræt, til at videreuddanne sig, hvis man tager EUX vejen.

Der er ikke dårlige forhold..

Men igen, det er svært, og man skal ville det, hvis man bare giver op, så kan man ligeså godt lade være.

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 59
    #6   12. okt Hvad kræver det egentlig at blive godkendt som praktiksted?

• #8   12. okt http://www.jordbrugetsuddannelser.dk/#/retningslinjer-hestemanager-1112609200979976

her er kravene/ retningslinjerne for praktikstedet

derudover skal skolen godkende med en underskrift og diverse dokumenter. er ikke helt inde i det skolen gør, men så længe kravene er opfyldt, ser jeg ingen problemer i at blive godkendt.

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 59
    #9   12. okt Det lyder kompliceret, nok ikke noget man bare lige gør, når man har et lille hobbystutteri og arbejde ved siden af.
    Der står ikke noget om hvad man skal betale i løn?

• #10   12. okt nej det er ikke noget for hobbystutterier.
    så vidt jeg ved hedder det 12000 før skat til lærlinge under 18 og 17000 før skat til lærlinge over.

• #11   12. okt Mellem 9500-12.500,- er lønnen, før skat.

Det er relativt nemt at blive godkendt, da der mangler mange steder. Hvis man lever op til retningslinjerne, så er det ikke vildt kompliceret.

• #12   12. okt "Problemet" med uddannelsen, er at den er meget ny. Derfor er der endnu ikke mange praktiksteder.

• #13   12. okt
    Dyrepasser med hest i speciale havde da samme problemer med praktiksteder, ingen der ville ansætte folk bagefter uddannelsen osv.

• #14   12. okt Det er da også helt vildt så meget eleven skal have i løn Det må være de færreste steder, der har råd til det, når der alligevel står pro gymnasie piger og tripper for at få møg under fingrene for 3000 kr. Jeg er selv én af dem Tænker problematikken skal findes dér, og ikke mangel på steder. Stederne skal der nok være nok af, men de har bare ikke råd, tænker jeg?
    Og så har jeg en lille fordom om, at en hestemanager ikke kan mere, end en anden ambitiøs staldpige kan lære på kort tid hos en stald og så være 2/3 billigere at have.

F.eks. har jeg selv haft med heste at gøre siden jeg var 4 år, hvor jeg fik min første pony. Jeg ved meget om foder, pleje og kan også sagtens lave hegn, trække sko af, beskære ungheste, tilride, motionere kåringshingste osv. osv. Hvorfor skulle min chef vælge en uddannet frem for mig, når han kan nøjes med 3000 kr frem for 12000 kr? Så tror jeg godt han kan leve med, at der er nogle ting, som jeg lige skal lære først. Og det vil en hestemanager alligevel skulle, fordi stalde er så forskellige.

• #15   12. okt nu skal du så tænke på at de ikke får su og det er hårdt fysisk arbejde 37 timer om ugen, mange steder mere end det da de fleste heste bliver fodret sidste gang mellem 19-22 og der har de så været i gang siden 6-7 stykker om morgen. (var min erfaring da jeg arbejdede i slagsstald)

man kan slet ikke sammenligne en gymnasieelev m. studiejob med en erhvervsuddannelse m læreplads.

• #16   12. okt
    Der er nu rigtig mange der er i tyverne og arbejder i stalde, på fuldtid uden uddannelse - det er nok det der menes tænker jeg.

• #17   12. okt arh, jaja selvfølgelig. men hvis de så har en uddannelse er der (som regel) en overenskomst og så får man jo så automatisk mere i løn.
    jeg arbejde ufaglært for 26kr i timen.
    når man ikke er ''stald pige'' og også er med til de ting som en hestemanager bliver udlært til, vil der også kræves mere i løn. faglært el. ufaglært. folk skal jo også kunne leve.

• #18   12. okt
    Men det er det der er problemet. Folk vil ikke ikke ansætte en der er dyrere når de kan få en ufaglært der kan nøjagtigt det samme til mindre penge.

• #19   12. okt de er så heller ikke fuldtidsansatte.
    med mindre de bor på stedet. hvilket de ikke gør når man er under uddannelse med mindre de har plads til det.
    jeg synes det er en fair løn man får under uddannelse. så må andre jo bare lade være med at sælge sig selv så billigt.

• #20   12. okt
    Folk i tyverne der arbejder i stalde? Jo, de er fuldtidsansatte og får fx 5000 kr pr måned + boks, undervisning og værelse. Ja, man kunne lade være med at gøre det så billigt, men det er nu en gang det folk gør af forskellige årsager.

• #21   12. okt uanset hvad mener jeg ikke man kan være utilfreds eller vred over den løn som man får under uddannelse.
    har da selv arbejdet i salgstald for 26 kr i timen. men det var da heller ikke meget, selvom jeg boede der og havde boks og undervisning osv.
    der gik heller ikke længe så gad jeg ikke det mere. kunne da få langt mere ud af mine penge hvis jeg arbejde et andet sted.

• #22   13. okt Zette

Tror næppe der er nogen staldpige der er utilfreds med 12000kr i mdr som uddannelsesløn. Problemet er bare, at staldende ikke har råd til det - eller de vælger den billige løsning.
    Tidl gymnasieelever ansættes på samme grundlag som hestemanager.
    De skal det samme. Muge ude, lave hegn, fodre, ride bla bla bla....

Jeg får 4500kr i mdr udbetalt, værelse, boks. Jeg arbejder fra 7.30 og til vi er færdige. Det kan være kl 18 og det kan også være kl 24. Det sker at i stævne- og kåringsperiode er der dage til midnat fordi hestene skal vaskes og der skal pakkes samtidig med alt det normale. Og ude til kåringer kan det være søvn fra 1 om natten til 5 om morgenen.
    Sådan er forholdende, og det er ikke anderledes om man på papiret er hestemanager eller ej. Og man får ikke ekstra løn for sene aftener.
    Jeg har arbejdet sammen med en pige som var uddannet dyrepasser med heste som speciale. Hun fik ikke mere i løn end mig, for stalden kunne simpelthen ikke tilbyde det. Når man ser på hvad en stald tjener på én hest, så er det ikke meget, når vand, strøm, foder, lys, varme, sko, strøelse, udstyr og vedligehold dertil, shampoo, creme osv osv er betalt.

• #23   13. okt vi skriver tydeligvis forbi hinanden.
    så jeg svare ikke mere og så lad os lukke den.

vi mener dybest set det samme.

• #24   13. okt hvad er en hestemanager overhovedet??

• #26   13. okt og hvad ved en dyrepasser som en "almindrlig" hesteperson med mange års erfaring og som er lidt nysgerrig på nye undersøgelser og læring ikke ved??

• #27   13. okt Præcis! Så hvorfor skal staldene betale 12000kr til én som ikke kan mere end én til 3000kr bare fordi personen kan skrive et pænt ord på cv'et?
    Uddannelsen er nul og niks værd alene, men et godt springbræt til videre uddannelse, hvis man hellere vil tage den praktiske vej end gymnasiet

Kommentér på:
At blive hestemanager