{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Hvad havde I gjort? - Skadet hest {{forumTopicSubject}}

Hvad havde I gjort?
Står i den situation, at min kære hest står skadet, og har gjort det on/off siden december 16.
Det har været forskellige ting, først skævhed og låsninger hele venstre side pga hun sad fast i boksen.
Efter det fik hun konstateret betændelse og manglende ledvæske i begge forkoder, hvilket hun blev behandlet for i april/maj 17.
Nu har hun stået med en seneskade i bagbenet siden oktober, og da vi var ved dyrlægen med denne skade, var det ene forben stadig ikke helt ok.
Hun blev konstateret rengående og vi påbegyndte genoptræning (Dyrlægens program). Efter blot 3 ugers træning, blev hun hævet og halt igen.

Pengene på diverse behandlinger er ikke problemet, men det er ventetiden og uvisheden jeg ikke helt kan rumme. Står med flere forskellige valgmuligheder:
At vi fortsætter med behandlinger i bagbenet og håber at hun forbliver rengående.
At hun bliver udlånt som avlshoppe det næste 1 1/2 - 2 år.
At sætte hende i en løsdrift og give hende ro i et års tid.
Eller den altid svære beslutning, at lade hende få fred.

Hvad havde i overvejet hvis det havde været jeres hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad havde I gjort? - Skadet hest
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   18. mar 2018 jeg ville starte med at sætte den i løsdrift 1 års tid, også se tiden an.

    jeg ville aldrig ifole en urentgående hoppe (hoppe med smerter). jeg ville være bange for at dens ben blev for belastede, og at det ville gøre skaden værre


  • #2   18. mar 2018 Altså da min stod on and off halt, og ingen rigtig kunne finde ud af hvorfor, så blev hun altså aflivet. Både fordi det var synd for hende, at hun skulle gå og have ondt, men også fordi jeg ikke havde nerver til, at den ene dag gik det godt og den næste var hun slemt halt igen smiley

  • #3   18. mar 2018 Jeg ville sætte den i løsdrift i et års tid og se tingene an.

    Jeg har det personligt sådan, at jeg vil ikke aflive mine dyr, bare fordi jeg synes det er hårdt, når de er syge.


  • #4   18. mar 2018 Vel er hoppen godt kåret, og værd at avle på? Hvis ja, ville jeg sætte den i løsdrift og se tiden an om den kan trække føl. (Den skal være rask)
    Hvis nej, må du gøre op med dig selv, hvor meget hesten betyder for dig, for jeg ville afskrive den som ridehest. Synes ikke det er værd at den skal igennem det igen stakkels. Så hvis du har interesse i at beholde hende som foldbums så gør du det. Men hvis den ikke er værd at avle på, og du ikke ønsker at have udgifter på en der bare går.. Så kan du ligeså godt aflive den med det samme. smiley

    Mvh TT


  • #5   18. mar 2018 Hun er kåret rigtig godt, men har ikke selv råd til at smide føl i hende.
    Ingen vil umiddelbart købe en skadet hest, og når man nu har hørt skrækhistorier om heste der bliver redet på trods kontrakt, så tør jeg næsten ikke at sælge hende som uegnet til ridning.


  • #6   18. mar 2018 Så må du enten give hende livet som foldbums eller sende hende til de evige græsmarker smiley

    Mvh TT


  • #8   18. mar 2018 Jeg havde nok aflivet den.
    Den har været syg de sidste 14-16 måneder, og der bliver ved at støde nye ting til, og den er ikke kommet sig over sig forbensskade, selv om den ingenting laver.

    Jeg har min hest for at kunne ride, og det er det der vil ligge til baggrund for min beslutning.


  • #9   18. mar 2018 Løsdrift i et år eller mere, for det lyder til at hun har brug for et godt pauseforløb. Min mors hest fik en knæskade som 3 års, men hun lod ham stå i et års tid, og gav ham den tid han havde brug for. Derefter holdt han til han blev 18 år smiley så jeg ville ikke opgive så “let” (ved selvfølgelig godt at det ikke er let, men forstå mig ret). Det er i hvert fald et forsøg værd vil jeg sige, og ville til enhver tid gøre det for min hoppe smiley

  • #10   18. mar 2018 Jeg har skrevet til dig inde på fb - og har nu været inde og kigge på din præsentation, set afstamning, set på hendes resultater....og tænkt lidt mere over hele forløbet.

    Jeg ville tage en meget alvorlig snak med min dyrlæge om fremtidsudsigterne mht rideheste - slidte led i begge forben, og nu gentagne gaffelbåndsskade....på en ung hest, som reelt ikke har lavet det store.

    Afstamningsmæssig ser hun desværre ikke umiddelbart “wauu” ud, kåringsmæssigt ved jeg ikke hvordan hun er kåret. De stævner hun er registreret til at have gået, gør heller ikke at jeg tænker der går en super kommende avlshoppe rundt.
    Så umiddelbart ville jeg beholde og lade hende gå 1-2 år endnu - og ellers sige farvel.

    Mvh Charlotte


  • #11   18. mar 2018 hvad mener dyrelægen? han/hun må kunne vurderer, hvad der er etisk forsvarligt.

  • #12   18. mar 2018 jeg har to foldbumser i forvejen. har haft dem siden de var 1 og2 år. nu bliver de 17 år i næste mdr. de er aldrig blevet tilredet - forsøger nok i år igen.
    men jeg har dem fordi jeg elsker heste. jeg er ikke helt så modig når det kommer til ridning. og slet ikke nu hvor jeg har leddegigt/diskopolaps/nyresvigt/hjerteflimmer/slidtgigt. så tænker man lidt mere over hvor meget farligt man bør gøre
    men jeg hygger mig med de to tykke. de går bare og nyder livet på folden.

    men hvis jeg var dig ville jeg lade hende gå i løsdrift det næste år, og så se tiden an til den tid


  • #13   19. mar 2018 Åh hvor er det bare svært!
    Først og fremmest; hvilken dyrlæge har du brugt og hvad siger vedkommende?

    Der er fordele og ulemper ved det hele, nogen kommer sig ved at få helt ro andre ikke.
    Hvordan vil hendes livskvalitet være, er hun en hest som vil kunne trives ved at lave ingenting?

    Hvordan vil du have Det, for selvom pruh går og hygger sig, skal du have ren samvittighed og kunne udholde uvisheden , det lyder til at du har givet hende alt du kan for at få hende på ret køl. Det er ok at give op og lade hende få fred, hvis det er Det du og dyrlæge er enige i.

    Du skal gøre op med dig selv hvornår nok er nok og hvornår det ikke længere er værdigt, har hun ondt, er hun glad?
    Er det for din eller hendes skyld?

    Jeg tog den svære beslutning med fancy efter et år med skade, det er det bedste jeg har gjort for ham.
    Tænker på dig!


  • #15   19. mar 2018 Er hun efter Sandro Hit? smiley

    Mvh TT


  • #16   19. mar 2018 TT: Ja, hun er efter Sandro Hit/Rohdiamant.

  • #17   19. mar 2018 Ok smiley vi havde også et Sandro Hit afkom på stutteriet. Han hedder Santop og er fra 2008/9 smiley

    Mvh TT


  • #18   19. mar 2018 Du kunne jo også overveje, efter hun har gået i løsdrift og fået tiden til at komme sig, at udleje hende som rugehoppe smiley

Kommentér på:
Hvad havde I gjort? - Skadet hest

Annonce