{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.409 visninger | Oprettet:

Hvad havde i gjort? {{forumTopicSubject}}

Jeg står med en hoppe som jeg fik i røntgen, hvor det viste sig at hun havde tætsiddende torntappe, som hun under ridning har haft lidt problemer med.
Derudover havde hun en forkalkning fra en gammel skade, i en sene, men som ikke har betydning for hende på nuværende tidspunkt. Det er 50/50 om det vil komme til at få betydning eller ikke.

Min underviser som er meget dygtig og har rigtig mange års erfaring, som har set hende i træning, siger at hun til tider har ondt i ryggen og det er også hvad vi selv har oplevet, men dyrlæge som kun har set billeder, siger at det måske kan trænes op.

Meningen var at hun skulle sælges da jeg ikke har råd til 2 heste længere, så nu står jeg i en situation hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre? smiley

Sælge, men til hvad?
(forsikret for 30.000)

Uanvendeligheds erklæret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad havde i gjort?
  • #1   30. dec 2012 Du kan nok ikke få hende uanvendelighedserklæret før du har forsøgt dig med træningen smiley

  • #2   30. dec 2012 Hvad går den normalt? Race og stamtavle? Alder? Det er jo svært at vurdere, men den sønker en del i pris på grund af det smiley

  • #3   30. dec 2012 Den er 4 år og kåret i DS

    Magister Equine: Vil jo heller ikke ride på en hest der har ondt :S


  • #4   30. dec 2012 Nej, det forstår jeg godt, det ville jeg heller ikke. Men du skal ikke regne med at du får noget fra forsikringen før det er testet om den kan trænes fra det. Derud over skal den sikkert have blokader og så skal man se om det gør en forskel mht. de tætsiddende torntapper.

    Har selv været det hele igennem. Min var en dicideret KS hest hvor de var groet sammen, og hans smerterreaktioner var meget eksplosive. Alligevel var røngtenbillederne ikke nok, og han skulle rides med og uden blokader under dyrlæges opsyn for at vi kunne tjekke om det nu også var det, der var galt. Men da jeg vurderede, at det var for risikabelt (af hensyn til min egen sikkerhed) og tidskrævende, besluttede jeg for at droppe det. Det var ikke de penge værd.


  • #5   30. dec 2012 Så hvad havde jeg gjort, ja, du kan jo prøve at sælge den billigt, og så oplyse de skader den har. Bare læg kortene på bordet. Du kan også give den væk.

  • #6   30. dec 2012 Okay, synes godt nok det er latterligt af forsikringen at hesten skal lide, på den måde og også for vores egen sikkerheds skyld. Min har også sagt fra i form af buk hvis den bliver bedt om noget den ikke kan holde til. smiley

  • #7   30. dec 2012 Man får heller ikke hele forsikringen udbetalt ved kun uanvændelighed, og så må den ikke startes i konkurencer mere hvis du sælger, evt sælg som alvshoppe:)

  • #8   30. dec 2012 Jo det gør man, har snakket med min forsikring.. Får det hele og så kan jeg købe den tilbage af forsikring på 1500,-

  • #9   30. dec 2012 Okay kommer nok an på forsikringen så smiley men den må stadig ikke starte konkurencer når den er erklæret uanvendelig så kan den kun bruges som hygge og avl.

  • #10   30. dec 2012 Ja, problemet er bare at tætsiddende torntappe kan være arveligt og den vil måske også være belastet i ryggen hvis den skal bære føl, så det heller ikke sikkert den dur til det smiley

    profilbillede
  • #11   30. dec 2012 Så der jo kun aflivning eller hyggehest tilbage . Men hvis den fungere med let løs ridning, evt hms hygge hest, så får du self ikke alverdens for den men det da bedre end ingen ting, og hvis du kan få forsikring for uanvendelighed smiley

  • #12   30. dec 2012 Hvis du vil offer cikra 1000 på den så syntes jeg du skal få en hestevisker/kald det hvad du vil, ud og spørge hesten selv om den har smerter og hvad den helst vil - Det havde jeg selv gjort hvis det var mig smiley

  • #13   30. dec 2012 Var jeg dig, så ville jeg nok så om jeg ikke kunne finde en part til den, som gerne ville arbejde med genoptræningen, og se hvor det føre hen...
    At sælge en hest med problemer, som ikke er afklaret, det ender næsten altid med problemer.


  • #14   30. dec 2012 Jeg ville også vælge at få en clairvoyant/hestehvisker ud til den, for dens eget bedste.

  • Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #15   30. dec 2012 Hvis I mangler en, der kan kommunikere med heste, kan jeg anbefale Katharina Moorhouse http://www.kirstenhelming.com/

    Hun er ret fantastisk.

    Ved evt. genoptræning kan du måske starte med træning fra jorden - uden rytter (eller indspændningstøjler). Spørg nogle af de akademiske hestetrænere om hjælp. De er ofte ret godt til det.


  • #16   30. dec 2012 Jeg tror ikke rigtig på sådan noget.. :S

    Det giver jo heller ingen mening at jeg sælger hende for 5.000-10.000 kr når der følger en forsikring med der dækker for til 30.000 kr



  • #17   30. dec 2012 Fair nok at du ikke tror på det, men ikke desto mindre, så virker det smiley Nogle gange skal man tænke i andre alternative baner.
    Held og lykke med hende fremover smiley


  • #18   30. dec 2012 Chalotte, har du undersøgt om forsikringen vil betale de 30.000? Som sagt betaler forsikringen som regel ikke før hesten er uanvendelighedserklæret, og dyrlægen kan ikke uanvendelighedserklære den før hesten har været under behandling - i dette tilfælde skal hesten gennem et træningsprogram der måske kan afhjælpe dens problemer i ryggen.

    Så før det er på plads, kan du jo under alle omstændigheder ikke få udbetalt erstatning.


  • #19   30. dec 2012 Du kan ikke dømme en bog på dens udseene.

    Du kan kun prøve det før du kan sige om du tror på det eller ej!


  • #20   30. dec 2012 Personligt ville jeg forsøge at få den uanvendelig erklæret. Der er nok heste i Danmark, som er kastebold.

  • #21   30. dec 2012 ved ikke helt hvad jeg ville. måske ville man kunne sælge den billigt som hyggepony til en sød familie, men hvad så hvis de pludselig ikke har råd til den og skal sælge den, og den nye ejer så ikke tager det alvorligt og bare rider den alligevel? sådanne mennesker er der jo desværre en del af:/ så måske det ville være bedst at give den fred? men men, hvis du skulle sælge den, ville jeg nok sige 8-10,000kr, tror ikke du kan få mere for den når det ikke er sikkert den bliver ordentlig ridehest igen

  • #23   30. dec 2012 Ja os det jeg er bange for., smiley

  • #24   31. dec 2012 Du kan undersøge om kapsun-træning efter Klaus Scöneichs metode kan hjælpe hende så hun får trænet rygmuskulaturen i et stykke tid uden sadel og rytter og så prøve ridning bagefter. Det ville jeg gøre- på den måde finder du ud af om hun kan holde med den rigtige træning. Og jeg ville foretrække aflivning fremfor salg- netop af de grunde som Karin. Team Sørups´s Iben og Molly N har skrevet. Men som jeg kender forsikringen skal du afprøve hende først før de tager hende....

  • #25   31. dec 2012 Som Janni H ville jeg med en hest med tætsiddende torntappe træne ARR, du kan læse om det på www.arr.de og www.gittevestergaard.dk
    Det kræver selvfølgeligt både tid og penge, og hvis det er årsagen til du vil sælge hende bliver det måske svært?


  • #26   1. jan 2013 hvis du ikke selv vil beholde hende og træne hende rigtigt så ville jeg aflive, ikke sende hende i handlen hvor hun kan risikere at komme i de forkerte hænder, og når den er erklæret uanvendelig er der jo også nogle dyrlæger der mener den ikke bliver ridehest

  • #27   1. jan 2013 Jeg har stået i samme situation som dig;
    Min 10års varmblodshoppe kom i røngten og scanning, hvor vi fandt ud af at hendes gaffelbånd og seneskede var totalt ødelagt i begge bagben, PGA bløde koder; "bjørnefod". Hun måtte nu ikke springe, ride på blød bund eller blive belastet på nogen måde. Hendes koder var så bløde, at for hende var det som at gå op af bakke - konstant.

    Alternativet var, at hun skulle have ledbehandling hver 3. måned hvis jeg ville bruge hende til skovtur. Hvis hun skulle gå i avl, ville hun højst sandsynligt nærmest ikke kunne gå efter 2 folinger.

    Hun var mit et og alt, og jeg ville ikke have at hun skulle ende som en kastebold. Derfor fik vi hende erklæret uanvendelig og fik hende aflivet. Havde der været nogen alternativ behandlingsform, der kunne få hende i bedring, havde jeg valgt det; men det var der desværre ikke smiley


Kommentér på:
Hvad havde i gjort?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce