{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
691 visninger | Oprettet:

Hvad havde i gjort? {{forumTopicSubject}}

...
Frida er efter en del longearbejde endelig begyndt at gå stille og roligt i longe, i ALLE gangarter ..
Det vil jeg gerne bevarre når jeg sætter mig op på hende, men lige så snart jeg vil trave tripper hun .. Hun er MEGET fremadgående, og det er selvfølgelig fordi jeg holder igen, at hun tripper sådan ..

Hvad havde I gjort for at få hende til at slappe af, for at forlænge hendes skridt?

Svar jeg IKKE kan bruge:

Få undervisning. - det vil jeg starte med igen til sommer, men vil gerne kunne ride optimalt indtil (.

Dyrlæge tjek - Hun har ikke smerter i ryggen/tænder, og halter ikke, har aldrig været halt. Sadlen passer, og biddet er ikke skarpt. OBS: har også prøvet rebgrime = det samme.

Halve parader hele tiden - hun forstår det ikke, og bliver endnu mere ''stresset'' at at jeg stopper hende halvt/helt op hele tiden. Det kan godt være det virker i længden, men jeg håbede lidt på der var andre muligheder.

Indspændingstøjler - skal jeg sige mere?



Foruden de svar, håber jeg i vil skrive lige det i havde tænkt jer at gøre, jeg er ret åben for idéer ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad havde i gjort?
  • #1   2. mar 2009 altså min hest var også sådan som din, hun blev i starten mere stresset af at få lavet halve parader, men efter nogle stykker, hvor benene var mere aktive end hænder så begyndte det faktisk at hjælpe.

    en anden ting jeg brugte var at styre farten med sædet, f.eks. hvis du i trav ride letridning så rid hende først lidt fremad så hun stopper med at trippe, og så klemmer du med dine lår og knæ (du kan sagtens sætte dig ned bare du gør det samme med benene) og så lave rytmen langsommere med dit sæde.

    f.eks. hvor du laver letridning, så gør du rytmen langsommere ved at bruge længere tid på at rejse dig og længere tid på at sætte dig igen. på den måde går dine hjælper selv ind og bevirker at hesten stopper.
    i nedsidning skal du klemme med dine lår, og så stå imod med sædet indtil hun går i det tempo du vil have, så lader du sædet følge med igen.

    det blev ret langt, men håber du forstår ellers må du lige skrive smiley


  • #2   2. mar 2009 Det er ogsdå nogenlunde det jeg havde ved undervisning det du skriver der .. Så jeg må vel bare igang med akæmpe igen, men hold kæft det er altså hårdt for benene.

  • #3   2. mar 2009 og så bare kun koncentrer dig om at kontrollere tempoet, skide være med hvor hun placerer sit hoved. så længe hun lytter til dine hjælpere og reagerer på at hun skal stoppe op.

    og når hun så bliver bedre til at blive nede og vente, så begynd at ride hende mere frem ad, og så stop hende op igen. og stop hende meget op og så rid hende frem igen. disse øvelser styrker hende i at vente på dig og lytte til dig.

    og så lav en masse parader - rid frem - parade - rid frem osv.


  • #4   2. mar 2009 det er rigtig rigtig hårdt.

    min var en ret varm hest, og havde ikke en stamtavle der sagde "jeg-bliver-en-rolig-hest" :D. og så var hun en hest der elskede galop og hurtigt tempo.

    men hun havde på et tidspunkt en periode hvor hun skulle stå helt stille og så skulle jeg genoptræne hende langsomt. og det var meget hårdt at træne hende op igen, da jeg de første dage bare lod hende trave i hendes eget tempo, og derefter skulle stoppe hende op. men det hjalp tilsidst.

    jeg red hende så lidt kort for at være sikker på at hun blev tilbage og ventede. her koncentrede jeg mig først og fremmest om tempo og når det var på plads så kom hovedets placering. og når jeg så følte at hun ikke kæmpede imod og blev hos mig red jeg lidt frem og så kom hun ned og slappede rigtig godt af og søgte fint frem og ned.
    når det så gik for hurtigt igen, var det bare ned og kortne tempoet og så starte forfra igen.


  • #5   2. mar 2009 Jeg ville nok få en til at longere dig - først lade "longøren" styrer og så vende den til at du bruger dine hjælpere mere og mere og mindre og mindre longehjælp (:

  • #7   2. mar 2009 Jeg ville stoppe hesten HELT op når den tripper. Indtil den slapper af.
    Kan du ikke lave en ordentlig parade, kan du heller ikke lave en halv.

    Hvis du standser hesten hver gang den spænder og tripper, træner du den i ikke at vise adfærden.


  • #8   2. mar 2009 Rosenskjold: Det helt det samme med min, hun er så bare HELDIGVIS rigtig dygtig til selv at gå pænt med hovedet når jeg bare tager lidt i indvendige. Hun har nemlig muskler nok til at bære sig selv efter alt den longering .. nu er det bare tempoet .. Men tak for dine svar, jeg er sikker på jeg kan bruge det.

    Cm: Min hest kan ikke rigtig longeres af andre, hvorfor ved jeg ikke :b .. Men hun løber bare rundt så, og bliver anspændt. det tog også rigtig lang tid før jeg kunne smiley .. Men det kunne selvfølgelig være en idé hvis jeg fandt en der var villig til at arbejde lidt med hende.

    Camilla: jeg kan sagtens lave halveparader, men hun virker til at blive mere stresset hvis jeg hele tiden vil stoppe hende. Det rosenskjold nævner kan hun holde til, fordi jeg så giver efter når hun endelig høre efter mig. Laver jeg en direkte halv parade bliver hun irriteret. Spørg mig ikke hvorfor, min hest er lidt speciel smiley men hva' det er os en traver :).

    Zandre: det har jeg også prøvet, men det ligesom om hun er bange for at hun ikke når noget så. ved ikke om du forstår, men hun står nærmest med al vægt på forbenene HELT klar til at fare fremad ( det er ikke fordi hun går på forparten ellers ).. Jeg kan sagtens lave pæne parader, men ikke ofte - det øver vi stadig.

    Ellers tak for jeres svar smiley


  • #9   2. mar 2009 Jeg vil bare anbefale dig at blive ved. Hvis du er konsekvent og KUN giver efter på tøjlen når hun står stille og altid bakker hende tilbage hvis hun går frem ad, finder hun til sidst ud af, at hun ligeså godt kan sænke farten og slappe af.



  • #10   2. mar 2009 Zandra: det hjælper altså ikke, hun vil hellere det rosendal nævner, for det er mere belønning for hende. Det er for ''hård en straf'' at hun skal stå helt stille .. Hun vil jo så gerne fremad, så hvis jeg basre begrænser hvor meget hun må uden at stoppe hende helt op, tror jeg faktisk det virker bedre.

  • #11   2. mar 2009 Derfor skal du heller ikke bede hesten om at stå end mere end nogle sekunder i starten. Det vigtigste er bare at du SELV kan styre hvornår den går. Altså at den ikke vader frem uden du har givet signal. Når hesten bliver bedre kan man begynde at forlænge tiden. Giver dig ret i at det ville være for krævende og pressende at bede en ivrig hest om at stå stille i for lang tid. Man skal jo altid starte i det små..

  • #12   2. mar 2009 jeg var blevet ved med at lave halve parader indtil dyret hørte efter og ikke stressede op.. og selvfølge ikke halve parader for tøjlen, men for ben og sæde..(men i starten kan man bruge tøjlen til hjælp hvis den ikke forstår en anholdning af lænden)

  • #13   3. mar 2009 tak for svarene.
    Men jeg bruger rosenskjolds svar, er overbevist om at det er tingen for min hest:)


  • #14   3. mar 2009 Hestegalleri's mirakel. .
    jeg læste lige dit svar ang longering, og så kom jeg til at tænke på at jeg også havde lidt problemer med min, men fandt ud af at hvis den jeg ville have til at longere var med når jeg arbejdede med min, både i stald og i longe og det gjorde at hun slappede bedre af, så det kunne også være en løsning smiley

    men i hvert fald, held og lykke med det hele. og så må du lige skrive om det virker eller ej smiley


Kommentér på:
Hvad havde i gjort?

Annonce