{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
682 visninger | Oprettet:

Forfangen shetter? :( {{forumTopicSubject}}

Hvad skal jeg gøre hvis min shetter er forfangen? Hvis det kan lade sig gøre vil jeg gerne undgå dyrlægen, men self. hvis hun skal have dyrlægen ud bliver jeg nødt til det.

Hun halter når hun traver. I skridt går hun fint rundt og galop er os som det plejer, ikk noget halten eller tegn på ubehag over hovedet. Men hvis hun traver halter hun.

Vi lagde mærke til det i lørdags ude på marken, og jeg troede bare at det var fordi at hun gik i grus fredag eller hun havde trådt på noget, hun havde ikk noget i hovene og de var ikk varme. Men nu er det lang tid siden syns jeg. Og syns ikk rigtigt det kan passe at hun bare er øm?

Hun går ude hele tiden, på lerjord. Hun spiser en masse græs. De går 6heste på marken, marken er delt ind i flere folde, så der er græs hele tiden til dem, så de for vel omkring 10kvm hver dag, men det er os rigtigt godt græs!

Kan det passe hun er forfangen?

Dem jeg har købt hende af har ikk set hende forfangen så hun har ikk været det før. Hendes hove er ikk varme, og hun halter kun i trav. Hun er ikk en tyk shetlænder, altså hun er ikk tynd, men hun er bestemt ikk som de der kuglerunde boller der går rundt nogle steder. Hun er i perfekt foderstand sagde dyrlægen for en måned siden.

Please Hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen shetter? :(
  • #1   24. aug 2007 i 90% af tilfældene så står de bare i et hjørne når de er forvangen. kan storset ikke gå næsten ikke rejse når de har lagt sig ned. så som du siger det i det indlæg lyder det ikke lige frem til at hun er forfangen

  • #2   24. aug 2007 shettere har ikke godt af godt nyt græs, deres mave er lidt mere overfølsom end store hestes.

    at hun ikke halter i skridt eller gallop, betyder ikke, at hun ikke har ondt, trav er den gangart hvor det er nemmest at se om hesten halter, så måske det ''bare'' er jer der ikke helt kan se det i skridt og galop


  • #3   24. aug 2007 Altså, da min Freja var forfangen var ikke sig selv; hun spiste ikke, hun ville ikk gå, hun stod og hang i boksen & var generelt heeelt nede s: hun var meget usocial, men jeg synes klart du skal få en dyrlæge til at tjekke, bare for at være helt sikker smiley

  • #4   24. aug 2007 Pernille L: Hun går rundt og spiser hele tiden, løber rundt med de andre. Hun ligger ned og sover og leger med plager rimelig tit.

    Jeg tror ikk hun er forfangen, det er bare ham der har de tre heste stående her, siger hun er forfangen. Jeg har os lige haft en hest på prøve, den kunne han vist ikk lide, den var bare hvinsk og den havde skæve ben osv.

    Men hvis hun er forfangen vil jeg jo have hende behandlet.

    Ringer til dyrlægen imorn og hører hvad han mener, om han skal ud og kigge igen..


  • #5   24. aug 2007 de pæejer os at være meget hårde der i over halsen eller hvad det hedder ,.. det er sådan man kan mærke om hesten er ved at være forfangen ,.. har jeg aktid fået afvide ,..

  • #6   24. aug 2007 Kan det være overbelastning? Jeg har ikk rigtig nogen at ride på så jeg har redet hende i 20 min 5-6 gange om ugen i ca den sidste måned. Kan det være derfor?

  • #7   24. aug 2007 Lyder slet ikke som forfangenhed, vent en uge mere og se om hun stadig halter

  • #8   24. aug 2007 hvis den er forfangen ligger hesten vægten om på bagbenene, vil helst ikke gå, og nogen gange "sejler" de når de går, som om de går pasgang

  • #9   24. aug 2007 Tror nok lige jeg ville starte med en dyrlæge... det er en ret alvorlig sygdom.

  • #10   24. aug 2007 syns heller ikke det lyder som forfangenhed, men man kan jo ikke vide når man ikke har set din pony.

    Hvis hun står på den karakteristiske måde med forbenene lidt forskudt fremad ville jeg nok tilkalde dyrlægen med det samme og tage hende væk fra græsset.
    Men du skulle tage af at tjekke hendes ben, måske er det kun det ene ben der er ømt?
    så er det nok ikke forfangenhed....


  • #11   24. aug 2007 hun står næsten aldrig stille, hun går for det meste rundt, og græsser. Altså går og græsser på samme tid. Har kontaktet min smed nu. Tror måske det er en hovbyld i stedet for. Men hun er ikk rigtig varm nogle steder. Men havde os en fjordhest der fik hovbyld og han var heller ikk varm, så vil ikk udlukke det. Over hovedet ikk når jeg ikk har forstand på det.

  • #12   24. aug 2007 Ina A: En forfangen hest går ikke frivilligt. Dens knogler er på vej til at arbejde sig ud gennem hoven på forbenene, det gør så ondt at det at gå er smertehelvede.

  • #13   24. aug 2007 Så tror jeg ikk det er det. for hun vader rundt hele tiden. men den fjordhest jeg havde gik da os rundt, han haltede bare hele tiden, ikk lissom hende her der "KuN" halter i trav

  • #14   24. aug 2007 Ina A: Der er måske nok også forskellige "grader" af sygdommen, men i bund og grund er det noget der gør ondt... og det er ret alvorligt.

    Hvis forfangenhed ikke bliver behandlet, ender knoglen med at komme ud gennem hoven. Og allerede inden da vil den ansvarlige ejer have fået hesten aflivet.

    Men måske er det en god ide at holde lidt øje med hvor meget græs den får. De små bliver jo let forfangne, også selvom den ikke er det nu.


  • #15   24. aug 2007 os når hun ikk er tyk? Syns altid det er tykke ponyer der bliver forfangne?

  • #16   25. aug 2007 det enste men mere eller mindre kan gøre når en hest bliver forfangen det er at sætte den på jordfold/ridebane og ikke give den andet end hø og vand. så skal du skylle bene flere gange om dagen med kold vand. det er det eneste der er at gøre ved en forfangen hest.

    men som sagt så lyder det overhovedet ikke til at den er forfangen. hovbyld kan det være. men det kan også være at hun bare har leget kong gulerod på marken og vrikkede i hoften eller noget at hun har strukket et ledbånd eller noget. så kan de godt halte i nogle dage.

    giv gerne lyd fra dig når du har fundet ud af hvad det er


  • #17   26. aug 2007 Ina A: Forfangenhed hænger som regel sammen med overvægt, men kan også komme pga noget med enzymer og frisk græs, som jeg ikke huske den præcise forklaring på... Det er noget med at kroppen ikke kan omdanne nogle stoffer hvis den får for mange af dem, og så opstår sygdommen...

    Men klart det er da oftest fede heste der bliver forfangne...

    Håber ikke det er det din ponyfejler... smiley


Kommentér på:
Forfangen shetter? :(

Annonce