{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

Rikke
Rikke
Tilmeldt:
4. aug 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Er jeg det bedste hjem for min hest?! {{forumTopicSubject}}

Hej søde heste mennesker.

Jeg er helt fyldt op & har brug for at komme ud med det - & er der gode råde så modtages de med glæde.

Sagen er den at jeg har købt en hest, den var rå & jeg sendte den derfor i ridning ved en professionel, om lidt kommer den hjem efter halvanden måned i ridning. Dagen efter at jeg købte min smukke dame fandt jeg ud af at jeg er gravid & lige om lidt går jeg ind i andet semester hvor man fraråder trav & galop.
Jeg skal primært ride ture - men hvad med min hypper? Hvordan påvirker det hendes ‘uddannelse’ at hun de næste 3 måneder kun bliver reddet skridt for derefter ikke at blive reddet i noget tid?
Da jeg købte hende var planen at min kæreste & jeg gerne ville have barn & jeg overvejede selvfølgelig om det hele kunne passe sammen mem jeg havde virkelig regnet med at jeg ville have mere tid hvor jeg selv kunne ride hende.
Nu kan jeg ikke tænke på andet end om jeg har begået en kæmpe fejl - jeg er så bange for at jeg ikke har den tid der skal til for at give en ung hest den helt rigtige start på ridelivet.
Jeg er så fortvivlet & føler mig som det mest uansvarlige menneske i hele verden for jeg synes bestemt ikke at man skal købe dyr & så bare sælge når de er ubelejlige, men hvad er det bedste for min hest?!


Lokale nyheder til DIN by
Du kan læse alle lokale nyheder fra Hadsund på url] https://vores-hadsund.dk// // Vores Hadsund[/url] Vores Hadsund er den nye lokale ugeavis som levere lokale historier til lokale mennesker.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg det bedste hjem for min hest?!
  • #1   4. aug 2020 Hmm. Godt spørgsmål, men sommetider så falder tingene bare i en dårlig timing uden man selv heeelt er herre over det smiley

    Jeg ville hvis jeg stod i din situation, IKKE sælge hesten, men evt udlåne den i den periode du ikke selv får mulighed for at være der fuldtid pga den lille, men dermed ikke sagt at du ikke stadigvæk kan være en del af din hest liv - men ved og udlåne den får du stadigvæk brugt din hest som du ønsker, den bliver måske ligefrem uddannet mere imens, og samtidig kan du stadigvæk aftale med evt låner at du kommer de dage hvor du føler der er overskud til det smiley

    Det ville jeg gøre hvis jeg var dig smiley


  • #2   4. aug 2020 Hvis det værste du gør dette år er at købe en hest - for så at opdage at baby drømme bliver til virkelighed hurtigere end du havde forestillet dig - kan du ikke finde ud af værre ulykker, så er du et bedre menneske end de fleste.
    smiley

    Hvad med en halvpart? Eller, helpart i nogle måneder?


  • #3   4. aug 2020 Kan du ikke prøve at finde en part til hest en så du har noget hjælp, måske du kan overveje at parten skal være gratis mod at vedkommende får undervisning af en dygtig underviser, (som du også selv vil bruge når du er klar til at ride) som vedkommende så selv betaler. Det vil jo også være en hjælp når baby er ankommet, for der får du også nok at se til.

  • #4   4. aug 2020 Rid de 3 måneder du må, mens du leder efter en part eller lignende. Der er masser man kan øve på i skridt. Du kan jo evt lave tur-dressur på veje og lignende, hvis du vil mere end bare at skridte ligeud. Sidebevægelser langs vejen eller på tværs af den. Det vil hesten sikkert få en masse godt ud af. Selvfølgelig til den grad hesten kan, men det giver vist sig selv smiley

  • #5   5. aug 2020 Altså jeg red både trav og galop helt frem til et par uger før jeg fødte uden der er sket noget ved det. Jeg kunne bare kun ride letridning i trav.

    Men ellers ville jeg da finde en part der måske kunne ride den nogen gange om ugen, det vil også være en fordel med en part når baby kommer det kan være svært og nå hesten hverdag med en lille en.


  • #6   5. aug 2020 Hvis din nye hest er rolig ville jeg beholde den. For det sund og ride under graviditet. Har tre sunde og raske børn. Og har redet mens jeg var gravid

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   5. aug 2020 Selvfølgelig skal du da beholde hesten, selvom du er gravid.

    Om den står stille de næste 3 måneder, 6 måneder eller mere gør intet, så længe at hestens behov for foder mm er dækket ind.

    Om du skal ride - det er op til dig selv. Det er en længerevarende diskution uden ende, hvad folk mener smiley


  • #8   5. aug 2020 Rå unghest der lige har været i proff ridning, den vil nok gerne have ro til at vokse både fysisk og psykisk - det er i hvert fald min erfaring smiley

    Så hvis du kan holde den i gang med lidt skridtture - enten under rytter eller for hånd et par gange om ugen, så er det fint.

    Som de andre siger, så kan en part måske være en god ide - også når baby kommer, hvor du måske gerne i en periode vil koncentrere dig maks om familien og mindre på hesten.

    Men jeg må også indrømme, at generelt er min oplevelse gennem årene at baby og hest ikke er en drømmekombination. Naturen er så visselig indrettet, at når man står med en baby i sine arme, så er der intet andet i verden som tæller smiley
    Så jeg har oplevet en hel del heste stå stille og hygge på fold i en hel del år, fordi en baby ofte efterfølges af nr to smiley
    Desuden sker der også en naturlig udvikling af ens risikovillighed, når man får børn - det som ikke var et problem før, kan nemt blive uoverskueligt.
    Så for hesten er det ligegyldigt om den står på en fold, med gode foldkammerater og bliver passet med foder, smed og dyrlæge - men realistisk set kunne man godt overveje at sælge nu, hvis man allerede nu har nærmest dårlig samvittighed og ikke helt kan se sig ud af “problematiken” smiley

    Og ja jeg har også haft veninder, som har kunnet jonglerer med baby og unghest uden problem - men det har ofte været meget dedikerede stævnemennesker indenfor dressur og distance jeg har oplevet kunne det. Hvor deltidsarbejde, elller ridning kl 22 om aftenen ikke var et problem ifht mand og børn.

    Så du skal vælge en løsning, som giver dig ro i sjælen til at nyde din graviditet - om det så er med eller uden hest.

    Tillykke med graviditeten

    Mvh Charlotte


  • #9   7. aug 2020 Jeg red ikke fra det sekund jeg fandr ud ad jeg var gravid og helt frem til baby var 11 måneder. Dvs knap 2 år.

    Min ene hest var 7 (9 i dag) og min anden 2 (4 i dag).

    De tog nu ingen skade af at holde en pause fra ridelivet/komme igang senere.

    De er begge to i fuld sving igen i dag. Men bliver jeg gravid igen, så står de igen, eller får en fuldtidspart der betaler halvdelen af opstaldning. Det gør ingen til en dårlig heste ejer smiley


  • Rikke
    Rikke Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #10   21. aug 2020 Undskyld sødeste mennesker. Det har været nogle vilde uger. MEN i dag henter jeg min hypper, jeg tror godt jeg tør gør forsøget med alle jeres søde kommentarer smiley så nu skal hun hjem! & så tager vi et skrift af gangen. Tak for jer!

Kommentér på:
Er jeg det bedste hjem for min hest?!

Annonce