{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Hingst der angriber hoppe {{forumTopicSubject}}

Jeg er nødt til at høre om nogle her nogensinde har oplevet noget lignende.

Jeg har en 4 års shetlænderhingst, som har fungeret rigtig fint i flokken, ligemeget hvilken af mine heste han har gået sammen med. Det vil sige han har gået med drægtige shetlænderhopper, andre shetlænderhingste, en valak på 155 cm, en drægtig frieserhoppe, og siden sammen med hende og hendes føl i føllets første leveuge. Han har gået på folden ved siden af frieserhoppen uden at hun var drægtig, og det samme med shetlænderhopperne og mine to 1 års hoppeplage uden problemer overhovedet.

Nu har jeg så fået en 3 års haflingerhoppe, som har gået på folden ved siden af ham, hvilket har fået ham til at løbe igennem hegnet og jagte hende, hvis strømmen gik eller han fandt et sted med kun 1 række tråd. I starten har jeg bare taget det som at han vil hen til hende og prøve at se om hun vil bedækkes, men hun er så bange for ham at hun stikker af, da hun virker som en noget kuet hest. Og der er aldrig sket noget alvorligt indtil igår.

Han blev lukket på engen for 14 dg siden, og altså langt væk fra hoppen. I lørdags komme hoppeplagene så derned på folden ved siden af, og på en eller anden måde har de fået det øverste led som skilder deres folde af, og han kan komme ind til plagene, og derfra nemt helt ud (vidste vi godt, derfor han går på den anden fold), hjem og lede efter haflingerhoppen, som er flyttet fold. Før vi når at gøre noget finder han hende (de har ikke strøm i hegnet, da det først bliver muligt idag, og ikke er nødvendigt for dem) Ind på folden til hende og mine to højdrægtige shetlænderhopper. Han får hende jaget ud af folden, og min mand finder dem liggende i kamp inde i en boks. Det lykkedes ham heldigvis at få dem skildt ad og hingsten i en anden boks, men synet der møder mig da jeg kommer hjem er skræmmende.

Hingsten fejler intet, ud over han er mega svedig, men hoppen. Hun har små bidsår mange steder over kroppen, kastanjen på venstre bagben er røget af. På højre bagben har hun fået et spark foran på hasen, og såret har tydeligvis blødt meget. Hun støtter okay på benet, og går fint, halter ikke endnu på det tidspunkt. Idag er hasen hævet, og hun halter lidt på benet, men støtter stadig.

Jeg er lettet over at det ikke er gået værre, og alligevel skræmt over at det kunne gå så galt. Min lille hingst som har fungeret fint i flokken ligemeget hvordan jeg sammensatte den, og fint har respekteret når hopperne ikke var til noget. Hvorfor hader han denne hoppe så meget?

Nogen af jer der har oplevet noget lignende?

Jeg er ked af at det blev så langt, skulle bare ud med det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingst der angriber hoppe
  • #1   22. apr 2009 Pyha... Det lyder helt vildt.. Utrolig at en shetter kan lave så meget ballade... smiley Men kan godt forstå du er skræmt.. Men kan det ikke være fordi hun er ny.. ?? Jeg har godt hørt og set at bla vallaker, kan jagte hopper rundt på marken.. og man kan se de ligner hingste, hvor de sænker hovedet og jagter hoppen rundt.. Er det ikke noget hingste gør for at få hopperne?? Men jeg ved godt nok ikke hvad i skal gøre ved problemet, for den kan vel finde på det igen??

  • #2   22. apr 2009 Mit eneste råd er, at få hingsten kastereret. Det er naturlige drifter som man ikke kan styre. Hvis han er *så* ivrig, så tror jeg ikke på, at det kan opdrages ud af ham. Og det er et eller andet sted også synd for ham, at han skal gå og være så frustreret.

  • #3   22. apr 2009 Vores lille shetlænderblanding gjorde det samme som 5 års, da han stadig var hingst. Det var bare en stor travvallak på 160 i stg, som det gik ud over. Traveren måtte have dyrlæge bagefter, da han havde 28 bidemærker, alle omkring struben...
    Det er heldigvis den eneste gang han har gjort det, og nu er lille Iggy Pop blevet kastreret. Idag som 15 års, har han stadig meget høj rang på folden.


  • #4   22. apr 2009 De har aldrig gået sammen, og hun har aldrig selv opsøgt ham, bortset fra når hun var i brunst. Jeg har haft hende i over 2 måneder nu. De andre han har gået med har også været unge dyr, og jeg har haft ham til at gå meget med min 4 årige shetlænderhoppe som er meget dominerende overfor ham. Begge mine shetlænderhopper er over ham i rangorden, og det har han ingen problemer med, det er faktisk kun hingstene han er over.

    Annette S
    Han skal kåres om 2½ uge, hvorefter han forhåbentlig skal sælges. Det vil være synd at kasterere ham, da han er en kanon god hingst, og bortset fra det her har et helt fantastisk sind. Han accepterer alt og alle, selv mit shetlænderhingsteføl der kom hjem i efteråret, kunne efter at have gået på fold ved siden af ham et par uger, få lov at gå sammen med ham, og dele boks med ham og den anden hingst. Det må være et eller andet helt specielt ved den her hoppe. Sidste sommer blev der lukket en fremed hoppe sammen med ham, som bare var efter ham, og hende gjorde han ingenting ved.

    Lise lotte G
    Jeg havde også kunnet forstå det hvis det var en valak, men ikke med en hoppe, det giver ingen mening. Slet ikke en som er lavt rangerende i flokken


  • #5   22. apr 2009 var alle de andre heste han har gået med mørke eller sorte?
    Det er faktisk set før at heste kan være "farveracister". Vi har oplevet at få 2 nye hopper i flokken hvor den ene var palomino(som den eneste). Palominoen blev jagtet og moppet af de andre, så vi måtte flytte hende til en anden fold.
    Vi har også oplevet at en af vore gamle hingste, af princip ikke ville bedække skimlede hopper lige meget hvor hestegale de var.


  • #6   22. apr 2009 jeg har aldrig oplevet at det er gået så galt...

    jeg har pt. en hingst gående i folden sammen med gipsy... han jager hende lidt rundt(ikke vildt, hun er meget hingstgal, så hun har overgivet sig), så jeg har forhørt mig lidt om det er normalt... der har jeg fået fortalt at det er fordi han vil jage flokken sammen... (nu har han jo så kun hende)... men har været nødtil at flytte de andre længere væk, da hingsten ville slås med Bonnie på den anden side af hegnet...
    da han åbenbart mener at han vil have alle hopperne og derfor vil samle dem... Bonnie er ikke hingstgal så hun lader sig ikke jage, derfor slås de... hvis de kom sammen tror jeg nu det ville vre hingsten der måtte bøje sig, for hun var godt nok voldsomt oppe og slå med forbenene godt der var et hegn imellem...

    evt. din hingst mener han er flokleder og vil have din haflinger... og hun så ikke har været hingstgal og derfor ikke villet have ham... din hoppe har bare ikke kunne klare sig overfor hingsten...


  • #7   22. apr 2009 det med at de lyse heste ikke bliver accepteret.. har jeg også oplevet... det har simpilthen noget at gøre med at i naturen er de lyse heste lettere at få øje på... hvis der kommer rovdyr... derfor vil de andre ikke have dem i flokken... det kan derforvære en god ide med et dækken så de ikke kan se farven... har virket her med en hvis araberhoppe...

  • #8   22. apr 2009 Han er selv mørk rød med lysere man og hale, han har gået sammen med en rødbroget, en rød med lys man og hale, en knapstrupper, et sort hest, to sortbrogede, og den nye hoppe er lidt lysere rød som den han er vant til så det er nok næppe det.

    Det er næppe heller ej et tegn på at han vil samle flokken og mine hingste har før jagtet mine hopper i forsøg på at bedække dem når de ikke var hestegale, ej heller det har nogensinde været så voldsomt. Det eneste jeg kan nå frem til er årsagen er at hun ikke vil underkaste sig HAM, hun må udstråle et eller andet som han ikke kan lide, har dog ingen anelse om hvad det kan være, for det er ikke fordi hun ikke kan lide shetlændere, da hun hellere vil gå sammen med shetlænderhopperne, som sammen med mine hoppeplage som er samme alder som hende, og under hende i heraki, hvor den ene shetlænderhoppe absolut ikke er under hende


Kommentér på:
Hingst der angriber hoppe

Annonce