{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Hvorfor så travlt? {{forumTopicSubject}}


Her kommer jeg igen, ja her kommer faktisk jeg.. Haha, ej jeg undre mig bare igen smiley også er det altid godt med folks meninger...

Men jeg så lige en video af en hest hvor der i beskrivelsen stod " redet tre gange " og på videoen kan man se en hest der går meget bag lod, tæt på at samme bringen med mulen og hesten bliver også redet i galop, uden problemer med anspringet.
Sad lidt og tænkte.. Den er redet 3 gange, kan allerede springe i galop og der bliver forlangt en holdning af den som den jo tydeligt ikke kan bære...

Andre gange falder jeg over videoer hvor der står " Ridning efter 3 månderes skadespause " også står der enten at hesten bare har gået på fold eller i boks i det antal tid. Derefter ser man så en video af en pony der ikke bliver trænet anderledes end før. Den gik fx. LA før og man rider stadig schenkelvining, anspring fra skridt mm. på den selvom den har stået stille?
Faldt også over en gammel grand prix hest der havde gået som foldbums i nogle år og ikke rigtigt lavet noget, denne hest havde så været redet en uges tid og nu red rytteren rundt og red galoptravers og passage.. Ja.. man bliver jo grand prix hest igen på 2 uger..

Hvorfor har man så travlt med at komme igang? Kunne man ikke nogle gange tænke på hvordan man selv ville have det? Hvis jeg blev bedt om at løbe 20km nu ville jeg godt nok være most inden jeg nåede enden med det aktivitst niveau jeg har haft de sidste par år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor så travlt?
  • #1   29. dec 2009 Det med bag lod - den er jeg ikke med på..

    Men vis hesten kan og vil lære.. er det jo bare igang..

    Dog mener jeg heller ikke en 5 årig skal passage eller piaff..

    Men skal hesten op og gå M/S klasser som 9 årig har man jo lidt travlt, ikke alle heste egner sig til/vil lære..


  • #2   29. dec 2009 Tjae,
    måske er det mere - SE HVOR GOD JEG ER ......7
    hesten er redet tre gange og kan "allerede gøre dit og dat."
    - noget andet er jo så at den ikke er klar til det allerede.


  • #3   29. dec 2009
    Nu støtter jeg ikke chanpionater mm. da jeg mener det er at fremskynde tingene mere end nødvendigt...

    Hvis hesten kan og vil lære.. Jaja, det er muligt den kan, men kan musklerne følge med?


  • #4   29. dec 2009 Jeg synes man skal tage den tid det tager. Selv har jeg brugt 1 ½ år på at træne min hest op og nu jeg igang med min nye hest. Det tager nok også så lang tid.
    Det jo forskelligt fra hest til hest, men man skal tænke på sin hest, frem for egne behov om at præstere bedst. Dog bare min mening.
    Man er nød til at opbygge muskulaturen og sørge for at hesten har bæring og kapacitet til det man beder den om. Ridning skal jo være opbyggende og ikke nedbrydende for ens hest.


  • #5   29. dec 2009 Ang. nr. 1 så kravler mange ungheste (ny tilredet heste) ind bag lod pga. de ikke forstår hvad tøjlen er, og ved at kravle ind bag lod slipper de for tøjle kontakten.
    Og ang. galop så er de fleste jo vant til at blive longcet inden der kommer rytter på dem og min lærte hurtigt hvad 'SKRIDTE' 'TRAV' og 'GALOP' betød.
    Det første ansprang jeg lavede på min 3års var faktisk det bedste den endnu har lavet, jeg sagde ''bare'' 'GALOP' og så lavede den et roligt og velbalanceret ansprang, de første gange var faktisk de bedste fordi der blev den ikke så ivrig fordi den viste hvad den skulle..

    De 2 andre kan jeg ikke svare dig på da det jo bare er ris til egen røv smiley


  • #6   29. dec 2009 Nu har jeg ikke set videoen, så vil derfor ikke kommentere dette, dog er jeg lidt enig. Folk har for travlt.

    Men fordi at en S-hest/pony (fx) har holdt pause en måned eller 2, så behøves den jo ikke bare "tøffe" rundt. Schenkelvigning er bla. en god øvelse, som er med til at "løse op", så dette ser jeg ikke noget forkert i smiley . Alt med måde..


  • #7   29. dec 2009 nu kan man jo TYDELIGT se på den video med unghesten, at rytteren forgæves forsøger at få hovedet op på den (der er jo forskellige måder at gøre dette på)...

    hvorfor skal personer "angribes" fordi deres hest går bag lod uden tvang????


    jo nogen har travlt.. men i det pågældende klip er det sku ikke rytteren der gør fejlen....


    og ja det er sygt dem som "genoptræner" i løbet af få uger, efter skade osv osv...


  • #8   29. dec 2009 at en hest kan sidebevægelser og springe i galop rimelig hurtig efter tilridning - JA.. det kan de godt, musklerne skal jo være der INDEN man tilrider..

    Men igen - piaff og passage samt serie changementer og bla bla bla.. nej det kan og SKAL en 5 årig ikke kunne... og bestemt heller ikke sundt

    Men tag et eksempel som den fantastiske Moorlands hingst, den er jo muskuløs og viser pragt ved hvert skridt.. Han er et eksempel på en lærenem hest der som 9 årig imponeres og frygtes i dressurverdenen

    Denne hingst viser også nogle heste ER klar, mens den jævaldrende stadig mangler balance, for nogle heste er det blot naturligt


  • #9   29. dec 2009 Jeg har det lidt som
    Krikken (nothing in life is promised except death):
    jeg synes at heste i ridning nu om dage skal kunne alt for meget ift. alder. Derfor er holdbarheden af de kære dyr også væsentligt nedsat.


  • #10   29. dec 2009 Vil give Sandie L ret - nogle heste befinder sig helt naturligt bag lod..

    Man kan prøve at få den på rette køl, men altså, hvis hesten selv søger derned..

    Dog er det stadig forkert og bør undgåes


  • #11   29. dec 2009
    sandie L - Se Isabella i Equipage´s juli nr, S. 20 . - Angriber ikke denne person :). Bruger vedkomne som et eksempel på noget jeg ikke forstår..
    Hvis hesten har et problem med at gå bag lod når den møder tøjlen, ville jeg gå tilbage til trin et og overveje hvad det er der får denne til dette.
    Men nu er det ikke en diskution om denne video jeg ville starte - mere hen ad, hvorfor man skynder sig afsted om det så er en 3års, 14års foldbums eller en 6års der har stået skadet ;).


  • #12   29. dec 2009 jeg mener jo ikke det ser ud som om personen på ryggen af den 3 års skynder sig... hesten gør det selv....

    men hvorfor man har travlt???

    fordi det er drøn kedeligt at tøffe rundt og lave ingen ting....!

    derfor får mange desværre travlt..


  • #13   29. dec 2009 Fordi man vil vise HVAD hesten kan - hva enten den er 3 års gennemavlet dressur afkom

    3 års blanding der har sine gangarter iorden

    3 års bla bla bla der skal stilles til senere kåring og bruge sine resultater

    eller blot fordi man selv OG hesten kan og vil


  • #14   29. dec 2009
    Det er også drønkedeligt at sidde og terpe komma og punktum regler, bøjningsformer mm. men gør man det ikke så mangler man en del af sproget også har man ikke rigitgt noget at bygge det på ;D


  • #15   29. dec 2009 Det med at hesten kommer bag lod er en typisk unghestereaktion. Unghesten er usikker på hvor den skal være placeret og bag lod er det nemmeste sted at være. Her kan den smide bæring og bagpart. Når man så som rytter forlanger den op med snude og ind med bagpart så er det her hesten tager bæring, og det er her det er svært for dem at være sommetider. Nogle heste har jo nemmerer ved det end andre, men sådan en som min unghest, vil utrolig gerne baglod, og søger min tøjle konstant. Dvs. det er hendes "tryghed" hun vil egentlig gerne lidt have jeg bærer hende, men det er jo her træning kommer ind, hvor hun skal lærer at bærer sig selv. Men igen, det er en unghest og jeg har bestemt ikke travlt smiley

    Jeg vil hellere have en hest i lang tid, end en hest som bliver tæsket frem til noget den IKKE kan bære.
    Så man skal også passe lidt på med at dømme udfra hvilke heste der går bag lod/kommer til tider bag lod. For ofte (ungheste) så er det jo usikre, unge heste som kommer derind. Det kræver en rytter som ved hvordan man løser det problem.

    Mht. championater så kan vi "normale danskere" ikke være med i toppen, selvom vi har en god hest, for vi bliver trampet ned af alle "de gode/kendte" fordi de har et navn. Derfor rider jeg ikke championat på min hest smiley Jeg vil hellere uddanne den hjemme og få feedbacken igennem stævner, kurser, træningsophold og min personlige underviser (:


  • #16   29. dec 2009 well nogle heste går jo naturligt bag lod fordi det simpelthen bare er lettest når man er ung og uerfaren.. Rigtig mange har tendens til at putte sig, fordi de ikke har lært signalerne endnu.. men med træning kommer jo forståelsen.. og om man gør det på jorden eller fra er jo et fedt..

  • #17   29. dec 2009
    Hvorfor skal det hele nu handle om bag lod og hvorfor dit og dat smiley
    Ville nu have det til at handle om hvorfor man har så travlt med at skynde sig frem til/efter diverse ting...

    Ja, der kan være mange grunde til at hesten går bag lod. Det har jeg en anden holdning til end mange andre, men det var nu ikke det jeg ville diskutere :).

    Diskutionen var ment til at handle om, det at gå hurtigt frem, skynde sig osv.


  • #18   29. dec 2009 Jeg kan ikke se hvad det er at skynde sig afsted med pga. hesten søger baglod, eller laver nogle gode anspring?

    F.eks. min egen rider jeg ikke mere end maks 4 dage om ugen pt. og den har været redet siden midten af november, den kan da også lave nogle fine ansrpring, går med hovedet i holdning, og kravler da også nogle gange indbag lod UDEN! jeg har i tøjlen, men sidder med en løs støttene hånd.
    Jeg ser ingen grund til at 'sparke' den frem så den får hovedet længere frem med snuden da den bare ville blive endnu mere utryk og uridelig hvis man gør, når den pt. føjler sig veltilpas og tryk ved at gå med hovedet et par cm bag lod.


  • #19   29. dec 2009 man skal genoptræne en hest fornuftigt.. der er intet galt i at ride skridt, trav og galop og måske ligge et par enkelte schenkelvigninger ind første dag, hvis hesten bare har stået på fold.. dog skal det jo bare være let arbejde i ikke ret lang tid.

    har hesten stået skadet skal man jo vurdere alt efter skaden, hvor lang tids genoptræning hesten behøver.. smiley

    Men det er altid dumt at have travlt..

    Hastværk er lastværk.


  • #20   29. dec 2009 Hmm et eller andet sted, forstår jeg ikke hvorfor folk vil blande sig i hvordan folk træner deres heste... Man kan godt tænke ting inde i sig selv.. Hvis nu disse mennesker mener de gør tingene rigtigt, og føler hesten kan magte det.. Så kan det jo være lige meget hvad andre folk tænker..

    Men ja nogen mennesker har travlt.. men det er deres sag.. ikke min eller vores.. jeg træner mine heste, efter det jeg mener er rigtigt, og det samme gør andre.. Man er jo ikke ens.. smiley


  • #21   29. dec 2009 Man kan dermed håbe at der er en underviser bag. Som kommer med gode råd og er god til at træne rytteren og hesten.. smiley

  • #22   29. dec 2009
    Hvorfor må man ikke blande sig.... Det er en stooor emne i rideverdenen, hvor janteloven er elskes. Alle skal helst passe dem selv, så har man det bedst.

    Men erfaringer siger mig både fra riderverdenen men også fra verdenen i det hele taget, at med blanding fra andre - opnår man en anden form for udvikling end hvis det bare er en selv og en anden der deler samme mening som en der køre ræset og selv bestemmer og ikke andre ude fra, der har andre idéer.
    Måske bare mig der har erfaret det smiley


  • #23   29. dec 2009 Assi: Hvorfor bede en hest der søger ned at lade være? Det er da lige så usundt at den render med hovedet i sky, skaber underhals og smider ryggen endnu mere end den før..
    Min 3års går ikke til bidder nej, den søger bare ned, fordi den har ikke muskler eller noget til at sætte sig og gå ordenligt bagfra endnu, men det skal da nok komme..
    Men når den selv går og søger ned, hvorfor så bede den lade være? hvorfor bede den komme ud af dens trykhed og bare skabe store problemer gøre den utryk ved biddet osv. fordi det ikke er sundt for den at søge ned?
    Så bliver det også bare et endnu større problem at få den til at gå til biddet når musklerne og tiden gang kommer til det.


  • #24   29. dec 2009 Krikken (nothing in life is promised except death) .
    Har det lige som Krikken, mange har alt for travlt og så går det galt


  • #25   29. dec 2009 Jeg synes også mange går for hurtig frem. Men jeg synes vi skal koncentrerer os mere om vores ejet arbejde end alle andres. Vi kan ikke ændre alle andres metoder og lign. vi kan kun ændre vores egne. Vi kan være vores eget forbilled, ved at ride hesten som vi selv synes.

    Jeg synes også det er forkasteligt at SÅ mange ungheste bliver ødelagt fordi folk har så skide travlt med at uddanne og gøre ved.


  • #26   29. dec 2009 Tja en unghest skal jo først lærer at gå frem og ned, og det er jo ikke bare sådan lige til, det kan jeg jo også se på din hest, den går bare ned og ind, hvor i omtalte situartion er det ''op og ind'', det hele er vel lige skadeligt.

    Jeg tror personligt det mindst skadeligt er en afslappet hest, der ''selv'' placere sit hovedet der hvor den er tryk og tilpas .. Ligegyldigt om det er, op, ned, ud eller ind smiley


  • #27   29. dec 2009 Assi: Jeg hverken blander eller kritisere, sammenligner blot, hvis du kan bruge totillas som eksempel kan jeg vel også bruge din? smiley

    Tja, mange jeg kender, træner deres heste i at ligge sig dybt til tøjlen, i hvert fald i momter, oftes når de traver af..
    Eller deres underviser beder dem i hver fald om det smiley

    Og nogle gange bliver man nød til at presse hesten til at bruge nogle muskler den ikke har får at få dem, eller musklerne har den jo, de skal bare blive større og stærkere..


  • #28   30. dec 2009 Krikken (nothing in life is promised except death) . Jeg syntes nogen gange at folk blander sig for meget.. Jeg ville da ikke bryde mig om, at blive rettet på af andre.. jeg har en underviser, og hun skal nok sige til hvis noget skal rettes..

    Men jeg er da enig i at mange har travlt med deres ungeheste.. og tit og ofte går alt for pakket sammen.. Men mange ungheste putter sig i starten fordi de lige skal lære hvad der sker.. Men at ligge hesten frem og ned, burde være noget alle gjorde med sin hest.. Men jeg syntes stadig ikke at man kan gå ind og blande sig.. For folk er jo forskellige.. og mener deres måder at ride på, er vejen frem.. om så du eller jeg mener det er forkert, kan man jo ikke gøre så meget ved..


Kommentér på:
Hvorfor så travlt?

Annonce