{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.089 visninger | Oprettet:

Hvorfor så travlt?? {{forumTopicSubject}}

Det undre mig tit, at folk har så travlt med deres heste.
Hvorfor tror i, at islændere og andre koldblods racer bliver tilredet så sent, tror i udelukkende, at det er fordi, de vokser langsomt, fordi så bliver i snydt. Hvorfor tror i, at de holder længere, tror i udelukkende, at det er fordi, de er stærkere bygget? Snydt igen.
De bliv tilreddet sent, bla fordi de vokser langsommere, men også får at skåne dem. De holder længere, fordi de bliver skånt i de første år af deres liv.
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk, har så skide travlt med at tilride deres heste. Jo bedre vi passer på dem, jo længere holder de. Mange ved, at en hest ikke er færdig med at vokse når den er tre og det gælder alle racer, så hvorfor ødelægge dem fra start??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor så travlt??
  • #1   18. nov 2010 islændere holder ikke længere..

    er du godt klar over hvor mange der går rundt med spat i benene??


  • #2   18. nov 2010 ja sådan er ridedsporten desværre, jo hurtigere jo bedre. Tror mest af alt at det er fordi der er så høje krav til hvilke klasser en yngre hest skal kunne gå. hvis fx ikke en 7-årig kan gå en LA, så "kommer den jo aldrig til det"...sådan er holdningen her i DK.

    Som en kolg person sagde "i tyskland plejer de at sige at når vi slagter vores heste, så tilrider de deres"...og på en måde er det måske rigtigt nok. Rideheste her i dk får mange skader.....


  • #3   18. nov 2010 Oven i tilrides de fleste heste forkert i mine øjne. Moderne dressur -- som åbenbart kun tager en måned for en rå hest at lære så den kan gå skridt-trav-galop og "til biddet" når den er færdig.

  • #4   18. nov 2010 Kan godt være at man tilrider islænder senere, tilgengæld har jeg set gode eksempler på hvor råddent nogle af dem bliver redet, og en eller anden tro om at tölt skal bruges til at varme dem op med i stedet for skridt..

  • #5   18. nov 2010 Min er først tilredet som 6 års - det har sine fordele og det har sine ulemper. Tror helt sikkert på at det gavner (eller tilgodeser) hestens fysik, hvis den er tilredet sent. Omvendt synes jeg også at man 'skylder' sin hest at opleve nogle ting, før den bliver for gammel (som min aldrig oplevede før sit 6. leveår) - altså at være vant til at blive bestemt over, at kunne gå i en flok - derefter skal så følge en nænsom tilridning.

  • #6   19. nov 2010 En hest er mest lærenem i sine tidligere år, så nej tror ikke kun det har noget at gøre med, at folk har travlt. Jeg har selv en DV hoppe som blev tilredet, men stod så stille noget tid, da hun ikke var færdig med at vokse. Pas på med at generalisér. Kan på nogle punkter godt følge dig. Var til JBK hvor jeg så Andreas Helgstrands 4-årig championatsvinder, og jo, den har da satme knoklet røven ud af bukserne siden den så en sadel for første gang. Men jeg kan ikke sige om hesten synes det er okay eller den har det dårligt med det, og det tror jeg er de færreste der kan. smiley Så længe hesten ikke lider fysiske lidelser af det, ser jeg det ikke som et problem

  • #7   19. nov 2010 Tid er penge. Penge er resultater. Resulatater er prestige.

  • #8   19. nov 2010 #19 MAL @ Team CTD Racing *

    Er der noget galt med prestige?
    Synes altid det bliver fremstillet så negativt smiley


  • #9   19. nov 2010 jeg har nu hørt at det er bedst at ride sin hest til imens den IKKE er dærdig udviklet. Det skulle faktisk være ret usundt for dens krop hvis den er udvokset. Noget med at knoglerne er mere bevægelige eller noget i den stil:)

    Der er jo også en grund til at folk tilrider deres heste når de er 3-4 år for derefter at lade dem holde en voksepause, og så begynde igen..

    Og ja må give de andre ret. Islændingridning, kan være mindst lige så grimt at se på som for hård ridning af de yngre varmblodsheste.. smiley


  • #11   19. nov 2010 Som du selv siger islændere bliver bla. tilredet senere fordi de vokser langsomt, det gør varmblodsheste for det meste ikke og derfor kan man jo godt gå i gang med dem :o)

    At der så er nogle udvidende folk rundt omkring, sådan er det overalt. Også i islænderverden!

    Så jeg vil sige det er måske at skære over én kam det du skriver i dit indlæg (;


  • #12   19. nov 2010
    Alle heste er færdige på samme tidspunkt - elller, led mm. vokser sammen på samme tidspunkt :).
    Man skal så bare vudere fra hest til hest hvor den er psykisk og fysisk klar også.
    Så at heste er færdig for sent og tidligt er en myte.

    Men jeps, folk har travlt og maser en 3års sammen i holdning og forlanger den kan galop efter 2 uger.
    En hest har ikke en chance for efter 2 uger at have muskler til at gå i høj LA holdning.


  • #13   19. nov 2010 Den dag jeg får en ung islænder så ville jeg ikke tilride den som 3 årige men jeg ville vænne den til alle de små ting efter hånden. som f.eks. hovedtøj, og andre ting. man kan lære hesten meget uden rytter på ryggen af den. MEN jeg ser mange ung heste islænder der er 4 år og ikke klar til at blive tilredet.

    OG ved islænder stævner er der jo også mange forskellige klasser der er. Og ja nogle islandske heste egner sig ikke til tölt og der ved ikke går den rent men mere trav agtigt idet.


  • #14   19. nov 2010 Jeg er igang med atfå Breezer tilredet, i foreningen kan de starte stævner som 4 års, hvilket betyder man så kan starte som 3 års med at tilride dem (man kommer jo ikek til stævner med en utilredet hest), hvis fjordheste først skulle tilrides som 4-5 årige tvivler jeg stærkt på deres egen forening ville lave konkurrencer for dem så tideligt

  • #15   19. nov 2010 Atli:
    De laver stævner fordi mange er klar til stævner i den alder (særdeles hingstene bliver tilredet som 3 års og starter stævner som 4 års - for at opnå gode resultater i en tidlig alder)

    Person er det mig lige meget. Jeg har en 2½ års vallak. Jeg tror ikke han bliver klar til at blive tilredet som 3 års, men det må tiden vise. Hvis han først er klar som 3½ eller 4 års er det sådan det er - jeg skal ikk nå noget.
    Har selv en


  • #16   19. nov 2010 Laura Stensgaard Skare .- overhovedet intet i vejen med prestige smiley Jeg går selv op i det hehe.
    Men som du rigtigt nok siger, bliver det tit brugt i negative sammenhæng, men ikke i min verden smiley


  • #17   20. nov 2010 Fordi der findes championater til alt for unge heste!

  • #18   20. nov 2010 Ja, men hvis heste først blev reddet til som 4 års, ville der jo stadig være championater, de ville bare blive rykket et år!
    Næh det er fordi, de skal ud og præstere hurtigs muligt og så godt som over hovedet muligt, fordi hvis de en dag skal sælges, er de mere værd.
    Heste og ridning burde ikke udelukkende gå op i penge!


  • #19   21. nov 2010 DRF vil nok ikke tillade 4 års championater hvis ikke de kunne holde til det. Og ja hvorfor skulle man tilride en dyr hest i en alder af 3 hvis den den vil blive kasseret i en tidlig alder det er der ingen logik i, og spild af penge. Desuden vil dyrenes beskyttelse da også sætte en finger i spillet hvis det virkelig var et problem. Dyrelæger tillader også at tilride en 3 års. Og så længe de erfarende og højtuddannet siger go' for det så ser jeg intet problem.
    Men det er nok mere fremgangs måden og kravende der stilles til dem der er noget galt med. Mange kan ikke læse deres heste og fornemme hvor klar i deres hovede de er til at lære nyt.


Kommentér på:
Hvorfor så travlt??

Annonce