{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.441 visninger | Oprettet:

Trailer hjælp - trailer kort eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg skal lige hører jer om der er nogle der ved om man skal have trailerkørekort for at køre med heste?
Eller må man kører med en total vægt på 3500 kg. inden man skal have trailerkørekort?

Det er sådan at vores bil + min trailer + Athene det bliver 3200 kg. Må jeg kører med det uden trailerkørekort?
Min mor har trailerkørekort, så hun kører os nu.
Men jeg ville hører om jeg skal tage det for at køre med hestetrailer, eller om jeg må køre på mit almindelige katagori B kørekort?

Er det nogle af jer der ved det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer hjælp - trailer kort eller ej?
  • #1   19. mar 2010 er din bil på hvide eller gule plader oggg hvor meget må den trække der er en hjemmeside hvis du slår op under ploitiet hvor du kan taste alle tallende ind men man må køre 3500 total i en bil på hvide plader hvis bilen må trække det man sætter efter den

  • #2   19. mar 2010 (link fjernet)

    De her har en beregner på siden, der kan du regne det ud om du må...


  • #3   19. mar 2010 Det kan man ikke se ud fra de oplysninger du har givet, men hvis din mor har trailerkort, så burde hun kunne svare på dit spørgsmål smiley

    Du skal bruge tallene fra registreringsattest på både bil og trailer i første omgang...



  • #4   19. mar 2010 Jeg synes iøvrigt det vil være en god ide at tage trailerkortet, så har du det og du behøver aldrig mere tænke over OM du må køre med det... Så skal du kun være opmærksom på om bilen må trække det smiley

  • #5   19. mar 2010 http://213.150.32.90/b1553e80

    Her på denne side, kan du selv regne ud, om du skal bruge b eller be kørekort.


  • #6   19. mar 2010 Altså vores bil må trække trailer + hest smiley

    Mit spørgsmål er om jeg må kører med et et læs på under 3500 kg. uden trailerkørerkort?
    og hvis man så skal kører med et læs på over 3500 kg, så skal man have det smiley


    Pia:
    Ja, selvfølgelig er det en god ide smiley Men nu er der jo ingen ben i at kører med trailer, og hvis man måtte kører med trailer uden trailerkørekort, kunne man jo spare de penge smiley
    Det er så mange år siden min mor har taget det, at det kan hun ikke husket smiley
    Vi snakkede bare her hjemme om man måtte kører med trailer uden trailerkørekort hvis vægten ikke overstiger 3500 kg.


  • #7   19. mar 2010 man må køre uden trailer kort hvis trailerens vægt + hestens vægt ikke overstiger det bilen må trække med mere end 50 kilo.

  • #8   19. mar 2010 Kan du ikke prøve at skrive

    Bilens tilladte totalvægt
    Bilens egenvægt
    Trailerens tilladte totalvægt
    Trailerens egenvægt
    Hvad bilen må trække

    Så skal jeg sige dig om du må køre med det eller ej smiley


  • #9   19. mar 2010 Bilens tilladte totalvægt : 2025
    Bilens egenvægt: 1450
    Trailerens tilladte totalvægt: 2000
    Trailerens egenvægt: 850



  • #10   19. mar 2010 Fandt ud af det på denne hjemmeside smiley

    http://213.150.32.90/b1553e80


  • #11   19. mar 2010 Du svarede ikke på hvad din bil må trække smiley

    Men hvad fandt du så ud af, skal du have trailerkort? smiley


  • #12   19. mar 2010 Så må du ikke med alm. kort. Du må ikke trække mere end bilens totalvægt + mener det er 25 eller 50 kg. Altså total 1500 kg.

    f.eks. må min lille bil, der vejer 1125 kg godt trække vores pony hvis vi kan finde en lille trailer med lav vægt og ikke overstige 1175 kg.

    Lizet smiley


  • #13   19. mar 2010 Hvis du skal køre uden trailerkort er der 2 regler du skal være obs på ud over trailerens egenvægt og hestens vægt.

    1. Bilens egenvægt + 50kg skal være større eller det samme som anhængertrækket på bilen max må trække.

    2. Bilens egen totalvægt + det anhængertrækket er godkendt til må ikke være mere end 3500kg.

    Hvis nu en trailer har en egenvægt på 850 kg og en hest 550 kg så er det tilsammen 1400kg. Vores bil (C5 stationcar) har en egenvægt på 1350, totalvægt på 1975 og anhængertrækket er godkendt til 1400

    Så er regel 1: 1350 + 50kg = 1400kg, som er det samme som anhængertrækket - ingen problemer der.

    Regel 2: 1975 + 1400 = 3375kg - ingen problemer

    Jeg skal bare være sikker på at trailerens egenvægt + last er mindre end eller max 1400kg, og da en typisk 2-hestestrailer vejer en 700 - 800kg og en hest en 550 kg, ja så må jeg køre med én hest med vores bil.

    Problemet med 4-hjulstrækkere er at de er tunge i sig selv, og må derfor trække meget, og hvis bilens egenvægt + anhængertrækkets godkendte trækevne er mere end 3500kg, ja så SKAL man have trailerkort.
    Du kan se problemstillingen da du skriver at bilen er godkendt til at trække 2000kg, ja så må bilens tilladte totalvægt ikke være mere end 1500kg for at I holder jer indenfor 3500kg grænsen, og det ved jeg den ikke er.

    Håber det kaster lidt lys på sagen, og at du selvfølgelig kommer ud og køre


  • #14   19. mar 2010 Jeg må ikke køre med hestetrailer uden trailerkørekort med vores bil smiley
    Den vejer for meget smiley


  • #15   19. mar 2010 øv smiley Så må du har gang i mutti smiley

  • #16   19. mar 2010 Der er eller har også været den regl at en hvilken som helt trailer med påløbs brems, skal der trailer kort til.

    og der er påløbsbemse på hestetrailer


  • #17   9. jun 2010 Da din bils tilladte totalvægt og din trailers tilladte totalvægt overstiger 3500 kg må du ikke køre med den uden trailerkørekort.

Kommentér på:
Trailer hjælp - trailer kort eller ej?

Annonce