{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

Forfangen {{forumTopicSubject}}

Min pony skal nok aflives/slagtes i løbet af ugen, pga den altid er forfangen og vi ved ikke hvad vi kan gøre mere andet end at give den fred for smerter i de evige græsmarker! smiley Men jeg elsker ham jo over alt og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre uden ham?
Spørgsmål 1: Er der en sidste redning eller ville det være bedst for ham at komme væk?

Spørgsmål 2: Hvordan kan jeg hjælpe mig selv med at komme over det, allerede tanken om aldrig at se ham igen får mig til at græde og så har jeg rigtigt svært ved at stoppe igen, fordi det gør så ondt, bare tanken om det?, Hvordan skal jeg så komme videre når han virkelig ikke er her længre? smiley

Spørgsmål 3: Nogen der ved hvordan det foregår på et slagteri? Jeg er så bange for at han mærker noget, og føler sig så svigtet?, og jeg føler også jeg svigter ham!

Pleease hjælp !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen
  • #1   23. maj 2010 Vi har prøvet alt ! Virkelig, han har det kun på forbenene og er rigtig stivbenet det er ikke første gang han har det men det er første gang det er så slemt! smiley Min smed ønsker ikke at komme og beskære ham mere han syntes det er så synd, når allerede andre folk tænker sådan? smiley
    Han kan næsten ikke gå, og ligger sig rigtig ofte ned, spiser ikke rigtigt mere, og jeg vil gerne spare ham for alle de smerter. Han er 20 år nu, og har haft et perfekt hesteliv, og vil ikke ødelægged det for ham nu, jeg ønsker ham kun det bedste, og alle siger at det bedste er for ham at sende ham til de evige græsmarker! smiley :'(
    Og det gør desuden rigtig ondt at se ham sådan, intet glimt i øjet længere der er sletter ikke noget mere, kan sletter ikke genkænde ham! :(:(:(:(


  • #2   23. maj 2010 det var til Ann.

  • #3   23. maj 2010 1. Hvis han bliver forfangen hele tiden ville jeg mene det bedste ville være at lade ham få fred.

    2. Det er ekstremt hårdt, du skal bare sørge for at få sagt rigtigt farvel til ham, sørg for de sidste timer kun er dig og ham, og fortæl dig selv det er det bedste for ham, det gør det hele meget lettere for dig selv når han er væk.
    Min hoppe blev aflivet for lidt over 1½md siden, jeg tuede dagene op til, bare tanken fik mig til det, men lige det dyrlægen gav hende den sprøjten var det lige som om det hele lettelede fra mit hjerte, det var ''rart'' at hun fik fred, og se hendes helt fredfyldte øjne bag efter lettede virkeligt, det gør stadig ondt hun ikke er her mere, og savner hende hver dag, kan stadig komme til at tude ved tanken om jeg aldrig skal se hendes smukke ansigt igen, men jeg ved det var 100% det bedste for hende og når man ved det er meget lettere når de er blevet aflivet end når man går og ser på deres smerter op til aflivningen.

    3. Den mærker intet, for en kulge for panden og forsvinder med det samme. Men altså du behøver jo ikke salgte du kan jo bare nøjes med at give sprøjte og lade daka hente ham?


  • #4   23. maj 2010 *Christina *Laguco* *
    jeg ønsker ham alt det bedste og jeg ser egentligt kun en vej for ham, og jeg ved det er for egoistisk at tænke på mig selv hvor ondt i hjertet det ville gøre at miste ham, mend et gør lige så ondt at komme ud til ham om morgenen og se den hest "lide" som jeg elsker overalt!
    Og når det sker så kommer min far med fordi jeg ikke vil se det.
    Så vi er sikre.


  • #5   23. maj 2010 Læste lige han var 20år, ville uden tvivl lade ham få fred for sine smerter, han får højt sandsynligt ikke et normalt heste liv efter heller, så hellere slutte hvor han har haft en masse gode år frem for at holde ham i live til det sidste.

  • #6   23. maj 2010 Maria b :

    Er virkelig ked af at høre at din pony er syg smiley

    1 : der er flere ting at gøre for en pony som er forfanget, f.eks blødt underlag, grus er godt for benene, da det aflaster, så det ville være godt hvis den f.eks kunne stå på en slags ridebane -græs måden selvfølgelig ikke få.
    Hvis det var mig ville jeg nok få den aflivet, hvis den bliver ved med at være forfanget og har været det i en længere periode -der er ingen tvivl om at hesten har ondt når den er forfanget, tænk på ponyen og ikke dig selv, selvom det er hårdt at miste en god ven, men det er også hårdt at se en hest der harondt og en hest der f.eks ikke må få friskt græs resten af livet.

    2. tænk på at du har hjulpet ponyen med at få fred for smerter og begrænsninger, tænk på at den intet mærker når den er væk.

    3. han mærker helt sikkert ikke noget når han bliver aflivet,det går så hurtigt. Syntes ikke du svigter ham vedat lade ham hvile.

    Snak evt. med din dyrlæge m.ht. smerter, begrænsninger osv og hvad han/hun syntes du skal gøre.

    Håber du træffer den rigtige beslutning -det er hårdt! smiley

    Ann : Super sødt af dig at give dit nummer til Maria så hun han få gode råd og hører andres erfaringer og oplevelser.

    Mvh. Sarah.


  • #7   23. maj 2010 Når det stå så slemt til ville jeg helt klart vælge at lade ham få fred - Tænk på at han har haft mange gode år,det er jo ikke en ung pony mere.
    Han er kronisk forfanget og bliver jo så aldrig rask igen, da hovbenet nok har drejet sig en hel del når han har haft det flere gange og over lange perioder. det skulle gøre frygtelig ondt på hesten og det er nok også derfor han ligger meget ned for at aflaste sine ben - når han ingen gnist længere har, så ønsker han nok bare fred - tænk på at du hjælper ham med at blive fri for smerterne.

    Tanker herfra.


  • #8   23. maj 2010 Til Alle !
    : Vi er også blevet enige om at han ikke skal lide og at vi vil give ham fred men vi er ikke helt sikre på hvordan det skal være noget hvor han overhovedet ikke mærker noget eller for "mistanke" om at han skal væk fra os nu. Jeg ved ikke lige om en hest kender døden men man har vel alle sine tanker om sine heste, og jeg føler at hvis det er noget der lidt afslappet at han så kan regne ud hvad klokken har slået, og så ville jeg føle mig rigtig utilpas fordi så ved han at det var mit ønske at få ham væk. Ved ikke om i syntes det giver mening, men da vi alle tænker anderledes så. ;s


  • #9   23. maj 2010 Maria : Jeg tror ikke han ville opfatte at han skal væk, selvfølgelig har man sine tanker - men tror ikke han opfanger hvad der skal ske, hvis det hele foregår stille og roligt og du er som du plejer, selvom det nok er svært. Når de bliver skudt, mærker de intet, idet "kuglen" rammer panden er hesten faktisk død, det sidste er kun nerver.
    Hvorimod hvis den bliver aflivet med sprøjten, er jeg sikker på den vil føle lidt ubehag, da den ikke dør med det samme.


  • #10   23. maj 2010 Maria: Synes det virker som den mest fornuftige beslutning! Synes du skulle forhører sin dyrlæge om hvilken metode han ville anbefale til din hest smiley
    Selv kan jeg bedst lide sprøjte, men sådan er man jo så forskellige.


  • #11   23. maj 2010 Hvad ville i anbefale for hesten?
    Jeg skal ikke se nogen af delene alligevel, det kan jeg ikke! smiley
    Sprøjte eller skydes???.
    ÅÅrgh det lyder bare så hårdt når man siger skydes?;o


  • #12   23. maj 2010 prøv:
    www.naturhov.dk -> barfodstanker - forfangenhed.
    Hvis hovbenet ikke er roteret mere end 5 grader er det til at rede, og naturhov er hans bedste chance.

    Men hvis det er for slemt til at redde, så send ham endelig ikke til et slagteri, sørg for at han bliver aflivet/skudt hjemme og så kørt afsted. Det er en skrækkelig måde, de bliver dræbt på på slagterierne..

    Håber på det bedste for jer smiley


  • #13   23. maj 2010 Veo !
    Er du sød at uddybe hvordan de gør på et slagteri? ;s
    Jeg vil virkelig være sikker på at jeg gør det helt rigtige.
    Så jeg kan godt stille et par spørgsmål.
    håber det er okay for jer alle? smiley


  • #14   23. maj 2010 Maria: Jeg kan bedst lige sprøjte af den skyd jeg meget gerne vil se hesten efter den er væk, det giver ligesom mig en ro i sjælen at jeg har set den 'død' et er at dyrelægen og den person der har holdt hesten siger den er væk, men jeg vil gerne sikre mig det med mine egne øjne, og synes det er rart at få dem set mens de er væk, så dejlig fredfyldte at se på!

    Og af den grund jeg synes det forgår mest stille og roligt og bare det jeg bedst kan lige tanken ved, tvivler på det gør direkte ondt på den med sprøjte!

    (link fjernet)
    Her kan du læse lidt.


  • #15   23. maj 2010 Rart at se dem når de er væk på den måde så er man selv sikret de er væk og har det godt!

  • #16   23. maj 2010 Hvis hesten har smerter, ville jeg absolut heller ikke byde den, at den skulle afsted på en trailer/lastbiltur, for at blive slagtet..

    Jeg ville vælge at få dyrlægen ud, og enten aflive den ved indsprøjtning eller boltpistol. Ville forhøre mig om, hvilken metode dyrlægen helst ville foretage..



  • #17   23. maj 2010 Altså for det første ville han komme til at dø stresset, han kommer ud på en køretur i smerter - kommer over på et slageri, hvor han kan lugte døden. Vi må endelig ikke undervurdere hestene, det ved godt, hvad der foregår sådan et sted.

    De bliver skudt med boltpistol, men hvert slageri må ramme forkert 6 gange om DAGEN.. Og det er hvad de må, det bliver desværre overskredet hver dag, da der ikke er den nødvendige kontrol af det.
    Her er en lille video fra et slagteri.
    http://www.youtube.com/watch?v=o18l9VBie8g

    Så få det gjort derhjemme, så du er helt sikker på, at han kommer afsted på den rigtige måde smiley


  • #18   23. maj 2010 Ja jeg vil også helst se den når den er i de evige græsmarker, men ikke når det sker?, og jeg ville ikke kunne se ham når der løber blod ud af hovedet på ham, eller hvis der gør man han må jo have noget i hovedet af skudet..

    Hvis i vil vide hvilken pony jeg snakker om kan i kigge i min profil, det er min welsh mountain pony, Nick ! smiley <3 smiley smiley


  • #19   24. maj 2010 var jeg dig ville jeg sbsolut få den aflivet hjemme i vandte omgivelser, en tur til slagteri osv kan stresse mere end det gavner, og desuden kan mange heste ikke fordrage duften af blod. Tænk på hvor god en lugtesans en hest har i forhold til mennesker.

    En aflivning med sprøjte foregår for det meste stille og roligt. Jeg har fået to af mine aflivet på denne måde, og selvom det aldrig er sjovt af få aflivet ens ven, foregår det stille og roligt. De gange jeg har prøvet det har de fået sprøjten, og er bare stille og roligt sovet ind.

    Selvom du skriver at du ikke ønsker at være til stede når det sker, synes jeg du skal overveje det alligevel. Det giver noget at sidde der til det sidste, og man er på en måde mere afklaret bagefter med hvad der er sket.


  • #20   24. maj 2010 tak for alle jeres svar! (;
    Men når han har fået sprøjten ligger han sig bare ned eller falder han om?.
    Jeg vil bare ikke se noget hvis han ligepludseligt falder om !


Kommentér på:
Forfangen

Annonce