{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
525 visninger | Oprettet:

Vil ikke stå inde alene?? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har et godt råd til hvordan man vender en hest til at stå inde alene når den køre helt op i en spids??

Min hoppe er den sødeste og roligste på folden, men tager man hende ind på stalden for at strigle så køre hun fuldstændig op, og vrinsker, tripper, prøver at vende sig i kæderne m.m.
Samme problem i boks.

Jeg har prøvet at berolige den og give en masse godbider for at gøre det til en god oplevelse, har også prøvet at være bestemt, da hun ikke enser mig og det ikke er sjovt at blive jokket på eller mast ind i vægen, men intet hjælper.

Problemet er der også hvis hesten hun går med bliver taget ind, trods der er masser af heste på folde lige ved siden af... så vrinker hun og stresser rundt.

Nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg får hende til at være tryg og slapper af når hun er alene??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke stå inde alene??
  • #1   28. jun 2010 Træk ture alene - træk ind i stalden, og ud igen INDEN den panikker..

    Alt du kan gøre alene - gør det alene.. - masser hende, ros hende, nus med hende,,,


  • #2   28. jun 2010 jeg vil bare lade den stå en hel del inde i boksen, og så ignorere det skaberi..

  • #3   28. jun 2010 Så lange hun kan se andre hest, så er det okay, men så snart andre heste er ude af syne, så tænder hun helt op, og det er umuligt at stille hende på staldgangen da hun prøver at vende sig i kæderne, men træning træning træning smiley jeg må prøve det der med at slæbe hende en masse steder hen alene, problemet er bare at hun ikke enser mig når hun køre op, og hun er altså en stor dame at danse rundt med smiley Ikke komplet umulig overhovedet, men virker bare enorm stresset... Det med at lade hende stå en dag inde alene, kunne jeg måske prøve.

  • #4   28. jun 2010 Hej...Det er en rigtig god ide at lave delmål. Eksempelvis øve hende i at blive taget ind og gå ud med hende igen med det samme (masser af ros), når hun klare den opgave kan du øge tiden ligeså stille, ganske få minutter af gangen til at begynde med. Men begynder hun at reagere negativt skal du gå tilbage til en succes. Du kan også øve hende i at blive trukket en tur være fra de andre, op af vejen eller hvilke muligheder der nu er. Stå og nyd udsiget et øjeblik og når der er ro på, så går i tilbage igen. Det er super vigtigt -og dejligt at have en hest der kan være selv. Hun skal finde trygheden i dig som hendes leder og når hun finder den, skal det nok gå. Men husk at læs hende, vær opmærsom på alle hendes signaler. Du kan også aflede hende de par minutter hun er selv i stalden, ved at give hende små opgaver hun skal løse ex. dutte på en ting du holder i hånden, og det udløser øjeblikkeligt en godbid osv.
    Held og lykke med det.
    God sommer, hilsen Mette


  • #5   28. jun 2010 Christina - det vil jeg prøve smiley Kunne godt være det virkede smiley

  • #6   28. jun 2010 Tak for rådet mette smiley

  • #7   28. jun 2010 jeg ville nok ikke lade den stå alene inde en hele dag, når den bliver stresset, da det giver den en dårlig oplevese. men prøv noget af det de andre skrive:)

    held og lykke med problemet:)


  • #8   28. jun 2010 Har min også gjort og har bare været lige glad og ladet den stå i boksen og så er det lige så stille gået over.

    man kunne evt også gøre det til en vane for hesten at den KUN får mad når den er alene i boksen. På den måde må den lære det hen af vejen


  • #9   28. jun 2010 ville absolut heller ikke bare sætte den ind og lade den stå og stresse, så begynder den bare at forbinde "det at komme ind fra folden" med noget negativt, og så ender du sikkert op med en hest der er endnu mere skør og umulig smiley

    Nej som andre skriver, start med at trække små ture, så hun er aktiv og ikke bare "står stille"....lav turen længere og længere uge for uge, og på et tidspunkt burde hun kunne klare at være alene smiley


  • #10   28. jun 2010 Problemet er mest i stalden.. hun siger ikke rigtig noget til at være i hallen alene, men hun er helt skør når hun er på staldgangen eller i boksen alene... Men vil prøve at følge nogen af de overstående råd om små korte ophold i stalden, med god belønning.

    Men hvad gør jeg når jeg skal strigle og sadle op?? så er hun jo tvunget til at stå alene på gangen i længere tid, og det er næsten en umulig opgave p.t.


  • #11   28. jun 2010 Forventer du hun er umulig i stalden?

    Det lyder måske åndsvagt, men hvis du forventer hun gear op, så kan hun mærke det, og så er det hun bliver nervøs.. Lad som om hun ikke vil gøre det, forvent det ikke (og så alligevel ;)) og så ellers en masse godbidder og snakken om alt andet smiley


  • #12   28. jun 2010 kan du ikke sadle op udenfor nær folden med de andre heste evt.? eller "låne" en anden hest med ind smiley

  • #13   28. jun 2010 Nej jeg forventer slet ingen ting... er en person der altid tager tingene helt roligt... at hun køre op gør mig egenlig ikke noget, syntes bare det er en smule irriterende at hun vader sådan rundt og ikke rigtig er til at strigle ordentligt... og syntes da også det er synd for hesten, og derfor ønsker at gøre noget for at det bliver mere behageligt at være i stalden alene, både for mig og hesten.

    Stjerneponyerne - Det har jeg desværre ikke mulighed for. Men selvom jeg havde, så syntes jeg ikke det er en holdbar løsning da hun jo så ikke lære det, men ellers god tanke smiley


  • #14   28. jun 2010 jeg ville ihvertfald ikke bare lade den stå og ignorere det...-jeg havde en fuldblods hoppe der gjorde det samme når hun kom ind alene... hun kunne vende en dybstrøeæses boks på 10min og gennemsvede 2 vinter dækkener på under en halv time, så det var bestemt ingen succes! men vi stod bare lige uden for døren så hun ku se de andre og så stod hun bare og hang med torvet på jorden uden at rokke sig en millimeter...:-)

Kommentér på:
Vil ikke stå inde alene??

Annonce