{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
576 visninger | Oprettet:

helene g
helene g
Tilmeldt:
25. sep 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

hjælp til foder {{forumTopicSubject}}

Hej..

jeg tænkte denne side ville være det perfekte sted at få evt. hjælp..

Vi står og overvejer at købe en pony til vores datter.. men jeg er meget i tvivl om hvad sådan en skal ha af foder.

det er en blandingspony på 125 i stang. vi skal ikek ride konkurrencer eller noget, hun skal kun bruges til at blive hyggeredet et par gange om ugen.

mine spørgsmål er:

Hvad skal vi give sådan en pony af foder ?
skal den have flere forskellige slags, eller findes der et foder som indeholder alt hva hun skal ha ?
hva med hø og halm hvor meget og hvornår ?
om sommeren når den er på græs hvor mange måneder kan den klare sig på græs uden andet foder, jeg mener hvor længe står den på græs ?
når man giver æbler gulerødder osv. skal den så ha mindre foder ?

jeg håber virkelig i vil hjælpe mig bedre på vej..




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til foder
  • #1   8. jul 2010 Hejsa..
    En lille pony skal ik have ret meget foder, de fleste lever faktisk bedst af hø og vitaminer. Min haflinger feks som har det med at blive tyk, han får roepiller, vitamin blanding og alle de gulderøddder og hø han kan spise og han er dækket godt ind med alt. Alle heste skal helst have vitaminer og mineraler året rundt.

    Vitaminer og andet foder, kan du købe færdig blandet og du skal ikke regne med at en lille pony, kan tåle at leve af græs, de bliver nemt forfangen.


  • #2   8. jul 2010 Hvad skal vi give sådan en pony af foder ?
    Den skal have vitaminer/ mineraler. Fx Dodson & Horrell Surelimb, Regulator complete, Travo E, Salvimin grøn eller lignende. Der findes et hav af produkter :).
    Derudover har små trivelige ponyer ofte ikke brug for det vilde foder med mindre de virkelig bliver redet en del. Du kan evt. få en foderkonsulent til at lave en foderplan, da det kommer meget an på ponyens vægt, temperament, alder osv smiley prøv evt. brogården. Men mht. små trivelige ponyer er der ofte ikke grund til at give fx dyrt muesli-blanding foder. Man kan ofte nøjes med fx lucerne, olie og så selvfølgelig vitaminer smiley
    Det er også en god ide fra tid til anden at give loppefrøskaller, da heste nogengange får meget jord med ind når de går på fold. Dette kan i værste tilfælde føre til sandkolik....loppefrø "smøre" tarmene og får alt dette jord med ud smiley

    skal den have flere forskellige slags, eller findes der et foder som indeholder alt hva hun skal ha ?
    Ja der er noget foder som indeholder det hele....har dog ikke brugt noget, har altid givet vitaminer ved siden af fodret.

    hva med hø og halm hvor meget og hvornår ?
    Mener de skal have 1kg hø pr. 100kg's kropsvægt. Kommer selvfølgelig igen an på ponyens figur smiley Er den lidt for spinkel, eller er den lidt for tyk...

    om sommeren når den er på græs hvor mange måneder kan den klare sig på græs uden andet foder, jeg mener hvor længe står den på græs ?
    Vores går på græs fra maj til okt. Min shetlænder får pt. kun græs på folden, og så får han sådan nogte "vitamingodbidder" (Dodson & Horrell Sure n easy), så han er dækket ind med vitaminer og mineraler. Min anden pony får foder og vitaminer.
    Det kommer jo nok an på hvilke folde du har....altså hvor meget græs der er smiley

    når man giver æbler gulerødder osv. skal den så ha mindre foder ?
    Nej, æbler og gulerødder er faktisk kun som "slik" for en pony/ hest smiley
    Pas på med ikke at give for meget smiley


  • #3   8. jul 2010 Måske I skulle starte med en part til din datter, indtil I har fået en god viden omkring heste. Vi kan hjælpe meget herinde, men i sidste ende er det jeres beslutninger, penge og samvittighed.

  • helene g
    helene g Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #4   8. jul 2010 karina.. jeg har redet 13 år i mit liv og min datter har redet 5... selvom jeg har redet så mange år, har det aldrig været på egen hest, og jeg har aldrig vidst præcis blandingsforholdene på foder osv,

    og det er 10 år siden jeg har redet sidst så er lidt rusten på den viden jeg har derfor spørger jeg hellere en gang for meget end for lidt... det er første gang nu at jeg selv skal stå for alt fodring osv... derfor vil jeg ikke gøre fejl.


  • #5   8. jul 2010 Det er bare utrolig svært at rådgive om noget, som ikke er specifikt. Selv efter 12 år med egen hest er foder stadigvæk en videnskab.
    Køb ponyen et sted, hvor der er styr på tingene og hvor du kan spørge til hvordan hesten bliver fodret og græsset nu, hvor du bare kan ringe når du er i tvivl om noget. Tag ud og snak med dem der sælger foderet når I har købt hesten.


  • #6   8. jul 2010 men jeg synes nu stadigvæk det bedste ville være en part, indtil du finder ud af om din pige virkelig er interesseret eller det bare er en face. Det er og bliver en dyr hobby, også selvom man har dem stående hjemme på egen gård.

Kommentér på:
hjælp til foder

Annonce