{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.427 visninger | Oprettet:

Gode råd omkring helpart/halvpart {{forumTopicSubject}}

Er det rimeligt nok at forlange det halve af opstaldningspris ved halvpart og fuld pris ved helpart?
Eller hvordan forholder det sig..
Jeg kan se at mange som søger part ikke vil/kan give ret meget om måneden for at have en hest til rådighed. Jeg mener, parten får jo i realiteten en "gratis" hest stillet til disposition:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd omkring helpart/halvpart
  • #1   7. sep 2010 Men der er lige så mange som har en problem hest de søger rytter til, så de får sådan set den træning du normalt betaler for.. Og for at arbejde og uddanne heste, skal parten så betale.. Det er total omvendt..

    Hvis hesten ikke på den måde skal lære af parten, men passes og rides alm. så synes jeg dine priser lyder meget fair, men så skal der heller ikke være mere oveni.. f.eks. skal smed, dyrlæge ovs. ikke have noget med parten at gøre..


  • #2   7. sep 2010
    Tja - jeg vil hverken give eller tage penge for det, hverken i ejer eller part sted da jeg mener det er en tjeneste der går lige over.
    Ejer mangler en til at holde hesten igang og ride den, evt. klare lidt staldarbejde, hun søger ikke part bare fordi hun har lyst og parten søger en de kan ride fordi hun evt. ikke har råd eller tid til at ride så tit og passe en hest på fuld tid.


  • #3   7. sep 2010 Altså det kommer meget an på hesten osv. som sanne også skriver.



  • #4   7. sep 2010 krikken har fat i noget der =)

  • #5   7. sep 2010 I nogen situationer så ja..:)

    Kan sagtens se hvad du mener med at man får stillet en hest til rådighed, men på den anden side så er det jo faktisk en hjælp til ejeren af hesten fordi han eller hun ikke selv har tid til at ride sin hest så meget, og derfor søger hjælp til at få den motioneret! smiley så den kan lidt ses fra begge synsvinkler..

    Min part på en venindes hest er gratis for mig, da jeg tilbød min hjælp til at motionere hendes vallak, fordi hun lige har fået barn.. og for hende er det en kæmpe hjælp at jeg gider at ride ham de 3-4 gange om ugen sådan så han ikke bare står stille..

    Nogen gange søger folk en part til at hjælpe med at ride ungheste osv. og det ser jeg da som værende en tjeneste der enten skulle være gratis for den der får parten, eller måske endda at ejeren skulle betale parten lidt, da hesten jo i sidste ende bliver dygtigere og dermed mere værd, pga. den indsats som parten yder, og hvis ejer så vælger at sælge hesten når den er blevet gammel nok og har fået udviklet sine talenter, så er den jo meget mere værd og det vil jeg da til dels mene er partens fortjeneste, men det er jo ejeren der sælger den der tjener på det i sidste ende..

    Så har lidt delte meninger om hvorvidt man skal forlange penge ved halvpart..

    Mht. helpart så synes jeg godt at man kan forlange lidt penge til hjælp mht. opstaldning, smed, dyrlæge osv. fordi ellers kunne man jo ligesågodt sælge hesten.. ingen grund til at betale for en hest, man alligevel ikke slev rider så meget, men derimod lader en anden gøre..



  • #6   7. sep 2010 Okay. Nej vi snakker ikke problemhest:) Men det emne kan jeg godt følge.. Det er en ganske almindelig gængs pony som jeg tænkte kunne være et godt alternativ til en ung pige som ønsker sig sin 'egen' pony.

  • #7   7. sep 2010 Det kommer an på hvor meget hun må bruge hesten..

    Hvis i deler det op så hun præsist har den halvdelen af tiden, hun betaler halv smed og må bestemme halvdelen af hvad i lavet. så ja smiley

    Ved hel, så er det ikke udlån, derfor skal parten heller ikke betale det hele..

    Jeg går personlgit ind for gratis parter.. Jeg betaler og bestemmer alt, dog hvis parten vil købe noget ekstra ved siden af det jeg har, er det for egen regning, og det som parten køber er partens, dvs ikke noget jeg bruger uden at spørge og hun får det med igen når hun ikke har part på hesten mere.

    EN part er for mig en der gør hverdagen lettere for mig.. Med barn og hjem kan det være svært at give hesten 100 procent den tid som den fortjener hver dag, så er det parten går ind og motinere hesten for mig, plus jeg så kan have nogle fridage..

    Lgie nu har jeg ingen part til Breezer, dog står jeg et sted hvor jeg kan skrive til folk og hører om de vil tage ham hvis jeg ikke lgie kan nå derud eller skal på ferie


  • #8   7. sep 2010
    Syntes også det er mere "hyggeligt" uden penge...
    Ville føle mig en bette udnytte hvis jeg skulle betale penge og syntes at det var som om at part ejer bare havde mig for at få nogle ekstra penge ind ( ved godt det ikke giver noget ekstra som sådan ).

    Så er der nogen der siger de stoler mere på folk der vil betale, fordi de ellers tror på de kan komme og gå som de vil...
    Jeg føler så som gratispart at jeg i følge min samvittighed netop skal og bør hjælpe til når ejer ikke lige kan nå at tage ind fra fold, fodre eller skal på ferie - netop fordi jeg ikke betaler, så syntes jeg godt jeg kan tillade mig selv at gøre noget ekstra...

    Men udover det så min jeg ride så meget jeg vil, skal ikke lave noget andet end at rydde op efter mig selv, har en hel bane for mig selv og gode tur muligheder - ridehus 20min skridt fra der kan lejes ind i.


  • #9   7. sep 2010 min part rider gratis og hun skal IKKE lave staldarbejde lukke ud eller ind KUN hygge om hesten resten betaler jeg mig fra og kunne i teorien udværre part men har en sød part der også lærer min hest noget !!
    Jeg har valgt at have hest derved mit ansvar og omkostning !!

    På stedet er der ridehus, 2 udendørs baner, springbane og ok tur muligheder...


  • #10   7. sep 2010 Ud over de grunde jeg har nævnt, syntes jeg det er godt for en hest at kunne håndteres af andre end dens ejer, derfor er det i min verden en vigtig del af det at have hest smiley

    (Bl.a. derfor vil jeg heller aldrig have hest hjemme, selv ved selvpasser steder er det bare nemmere at have dem der XD)


  • #11   7. sep 2010 Nu er det ikke min hest. Men tak for jeres svar:) Prisen skulle dække/delvis dække, boksleje, lidt til foder og hø som ejer selv står for. Smed og dr dyr er fortrinsvis ejers ansvar. Tilgengæld ville part kunne bruge ponyen som sin egen, ture, dressur, spring, undervisning, eller hvad parten ellers er interesseret i.
    Nu er ponyen ejet af en person som ikke interesserer sig for ridning osv og pt går den langt pokker i vold ude på landet, og koster ikke ejer det vilde. Hun nyder bare at have den;) Men pga flytning til byen og der så ikke er mulighed for hende selv at have ponyen gående det nye sted, og hun heller ikke vild med at skulle sælge, så foreslog jeg at få den opstaldet og få en part. Både til hjælp med udgifter, men også så den ikke bare skal stå på en rideskole og glo. Og så er det rart at vide om det overhovedet er realistisk.


  • #12   7. sep 2010
    Hvis grundene er som du nævner, så ville jeg slet ikke tage penge for det... Så er der jo egentligt ejers egen kattepine smiley og det ville for hende være en stor tjeneste hvis nogen ville tage sig lidt af ponyen ind imellem.


  • #13   7. sep 2010 Jeg ville heller ikke tage penge for det..

    For mig lyder det mere som et udlån, end en part


  • #14   7. sep 2010 Krikken: At hun ikke er interesseret i at ride er ikke lig med at hun ikke interesserer sig for at passe den, eller ikke har tid til den. Den er passet og plejet i hoved og r... Det er MIN holdning at der er forskel på hvordan den går nu, hjemme hos hende selv. Og så til at den skulle opstaldes på et ridecenter, med mindre foldtid end den er vant til osv. Så mener jeg at ponyen ville have godt af at blive redet og hvad der ellers hører til. Og når der desuden er mange piger som gerne vil have deres egen eller en delepony, hvorfor så ikke deles om opstaldning og diverse.

  • #15   7. sep 2010 " hvorfor så ikke deles om opstaldning og diverse. " - fordi jeg mener at tjenesten går lige over ;).

    Hesten behøves jo heller ikke flyttes, der findes folk der bor i nærheden af lars tyndskidsmark og ikke har noget imod bare at ride tur.


  • #16   7. sep 2010 Ha ha, ja det er jo fuldstændigt rigtigt. Og det er selvfølgelig op til de involverede at finde en ordning de finder rimelig;-) Men det er jo rart nok at høre andres erfaringer, for selvfølgelig er ejer ikke ude på at tjene penge, det er jo ikke derfor hun har ponyen:) Men noget helt andet er, udlån og helpart, hvor ligger forskellen? Giver man ikke begge steder en anden rådighed over hesten? Og ved udlån betaler låner da alt, eller har jeg misforstået.

  • #17   7. sep 2010 Jeg vil aldrig give noget for det, og vil aldrig have noget for det..

    Jeg har den mening at man hjælper hinanden, og derfor skal der ikke tages penge for det..
    For det meste vil parten også gerne hjælpe med fodring staldarbejde osv, og det kan man sku ikk tage penge for


  • #18   7. sep 2010 Jeg syntes det er for meget, at folk forventer at ride en hest fast skal være gratis.. Jeg syntes det er SÅ snæver synet..

    Jeg syntes der er stor forkel på, om man passer hesten engang imellem eller om det bare lige er for en periode, og eller om det er en fast part som kommer nogle gange i ugen.. Den sidste nævnt syntes jeg godt man kan tillade sig at tage noget for det.. Sølle 400 kr, eller hvad en part koster nu om dage, er sgu ikke mange penge, til at dække hestens udgifter..

    Jeg ser ligeså meget på det, at parten slider ligeså meget på hesten, dens udstyr, osv.. Så hvorfor ikke betale lidt for det??

    Men ak ja, det er et emne som man aldrig bliver enige om.. smiley


  • #19   7. sep 2010 Jeg synes ikke man skal betale for at ride og motioner andre heste...

  • #20   7. sep 2010 team damgård..

    Nu har jeg både været part og jeg har haft part på min hest.. så jeg ser fra begge sider..

    Jeg passede en hoppe i 5år alt det jeg ville, når jeg ville osv, måtte hvad jeg ville med det, og betalte ikke en krone..
    Jeg hjalp tilgengæld med staldarbejde, fodrede osv, plus jeg red en del heste op til salg for hende..

    Så synes nu det er fair..
    Men parten skal self. ikk bar komme, ride og smutte igen, de skal hjælpe til..


  • #21   7. sep 2010 Katja - ved udlån bestemmer udlåner selv hvad hesten skal have at spise, hvornår den skal have smed, hvor den skal opstaldes osv. osv.. og udlåner betaler for det

    Ved helpart bestemmer ejer foder, opstaldningssted smed og dyrlæge.. Og ejer betaler for det, eller der deles om det

    Så har egentlig bare en masse udgifter på noget det ikke bliver brugt

    Jeg har selv Tallulah i "udlån" hun står på fyn og jeg betaler bare alt for hende, men de har frie hænder til at gøre hvad de vil med hende (dog ingen slagtning og mishandling osv ;))


  • #22   7. sep 2010 udlåner hedder så lejer *g*

  • #23   7. sep 2010 Jeg syntes godt man kan tage penge for en part dog ikke hvis rytter skal "uddanne" hesten.

    Jeg selv betaler 400 for min part deri rider jeg fast 3 gange ugentligt, får undervisning 2 gange om måneden og der er fint mulighed for at jeg kan ride mere end 3 gange om ugen hvis det er det jeg vil så længe Tinka (hesten/ponyen) får 1 fridag om ugen.

    Det syntes jeg bestemt ikke er unfair på nogen måde. Ville gerne betale mere hvis det blev forlangt.
    Det er bare lige mit syn på det :o)


  • #24   7. sep 2010 Krikken; Det er jo i bund og grund det emnet handler om. At man deler udgifterne op, alt efter hvor meget parten er interesseret i at bestemme over hesten. Og hesten bliver IKKE flyttet for at skaffe en part, det er ejeren som skal flytte fra sit landsted.
    Team Damgård; Det er også det jeg er ude i. Part får jo en hest de kan bruge frit, så er det vel også rimeligt at der hjælpes til økonomisk.
    Maria C; Set med mine øjne, så har du jo også betalt din del ved at lave arbejde i stalden og ride heste op. Men nu er hjælp med fodring og træning af andre heste jo ikke involveret her.


  • #25   7. sep 2010 For mig kommer det an på hvad det er for en hest og hvad jeg skal lave ..

    Jeg vil gerne betale 500 kr, for at ride en hest, MEN ! Så er det fordi jeg skal hygge om hesten og ride på "dens" niveau .. At ordne en boks og blande foder generer mig ikke, selvom jeg betaler .. Det gjorde jeg hos min sidste part .

    Men der hvor jeg var før det, passede jeg 7 heste fra 10-18 og skulle uddanne og motionere dem, plus træne føl .. Det var mugning af 7 bokse, foder til 7 heste, wrap i stald og på fold plus at jeg skulle bære tunge spande for at give vand i stald og på fold .. Det betalte jeg ikke for, og jeg var godt nok også blevet emsig hvis jeg skulle .. Jeg fik tilgengæld heller intet for det .


  • #26   7. sep 2010 Katja. self. hvis parten bar kommer og rider og smutter igen, er det fair de betaler noget..
    Men hjælper de med ting som fodring osv.. synes jeg ikk det er fair at tage noget for det


  • #27   7. sep 2010 Kim H; Du fik forhåbentlig lov til at benytte en hest;) For det syntes jeg alligevel er meget arbejde.. Udover lærepenge:)
    Nå, mens jeg var hos min hest fik jeg kigget på rideskolens regler omkring elevponyer. Og der kan man få en part for 500 kr. om måneden. Så må man ride den 3 dage om ugen. Og ens undervisningsgebyr falder lidt, fordi man så rider på "egen" hest. Så er det vidst heller ikke helt urimeligt at modtage lidt hjælp til udgifterne på en privat pony:)


  • #28   7. sep 2010 Katja A - Ja, jeg fik lov til at ride, når jeg var færdig med ALT andet .. Inklusiv hvad hun lige mente jeg skulle lave .. Det kunne fx. være at trække rundt med hendes barnebarn ..

    Og hvis hun ikke lige havde nogle hun kendte der skulle bruge hestene ..

    Jeg skulle forresten også lægge et helt ridehus med flis i TRILLEBØR ! Jeg var mørbanket ..


  • #29   7. sep 2010 Kim H - Hold da op! Det var da mildt sagt en del!
    Hmm så ville jeg altså hellere betale....


  • #30   7. sep 2010 Naima - Det er også det jeg er kommet frem til nu .. Min vilje til at hjælpe til skal ikke udnyttes på samme måde igen .. Det finder jeg mig ikke i (; . Så vil jeg hellere betale ..

  • #31   7. sep 2010 Kim H - Det lyder altså også ret vildt! Nogle mennesker udnytter desværre på den måde... (Nogen ved de udnytter folk andre ved det ikke - men det er stadig udnyttelse)

  • #32   7. sep 2010 Naima - Jeg måtte godt nok også finde mig i meget fra ejerens side af .. Jo, jeg fik noget at spise mens jeg var derude, så jeg ikke sultede ..

    Men jeg var åbenbart intet værd siden jeg er dressur rytter og ikke spring rytter ..

    Jeg blev væltet af en hest, der løb igennem hegnet og blev trådt i ansigtet .. Hendes første spørgsmål var om jeg havde lukket hestene ind så .. Hvad f***** sker der ?! Jo, jeg lukkede hestene ind, men jeg måtte også en tur på skadestuen bagefter ..


  • #33   7. sep 2010 Netop DERFOR vil jeg gerne betale for det. Så giver man allerede "sin del" og behøver ikke arbejde på den måde

    Syntes stadig man skal hjælpe med udmugning og fodring af den hest man har part på/i. Men det der med at ordne HELE stalden? naaah.....


  • #34   7. sep 2010 Kim H; OMG. Jeg er målløs.. Har været staldpige lidt forskellige steder, og har vitterligt prøvet at blive behandlet som skidt, og til sulteløn/ eller minus løn. Men har dog ikke oplevet folk som var totalt empati forladte..

  • #35   7. sep 2010 Jeg tror det er de færreste der er så griske at de vil have de skal lave sådan noget arbejde.. jeg havde sagt nej til at lægge ridebanebund, og hvis jeg blev truet med at parten blev sagt op, så havde jeg gjort det..

    Min krop er mere værd end en part på en hest smiley


  • #36   7. sep 2010 Jeg har altid været meget dårlig til at sige fra og har aldrig tænkt på hvordan jeg egentlig havde det .. Men jeg er godt nok også glad for at jeg endelig fik sagt fra og gik min vej ..

    Det er LANGT fra alle der er sådan .. Det er et skrækscenarie, men det sker jo nogle steder ..


Kommentér på:
Gode råd omkring helpart/halvpart

Annonce